Jag har tidigare jagat hemvarnet.se med blåslampa och haft en ganska omfattande feedback att ge till de som skriver på den sidan. Vissa individer har tagit tillsig av feedbacken, andra har förkastat den. Men under den tid hemvarnet.se granskades såg iaf jag en kvalitetsförbättring på sidan. Nu har granskningen kommit till de privata alternativen till hemvarnet.se. Är det så att privata alternativ är bättre eller sämre än det alternativ som erbjuds centralt och hur är säkerhetstänkandet på de privata alternativen?
De sidor jag tittat igenom är:
1:a Insatsplutonen Kalmarlän
Här blir jag lite konfunderad över att det står med för och efternamn på invider som är med i deras insatspluton. Och även bilder på personalen. En sak som slår mig när jag tittar på bilder är att de inte förminskar bilderna.... Att se en bild som har upplösningen 2400*1800 är inte alltid så enkelt. En sak jag funderar på här är alla fys-tester de verkar ha. Finns det fyskrav inom hemvärnet och utbildas det prickskyttar i hemvärnet?
3:e Insatsplutonen Kalmarlän
Snygga och väl tagna bilder. Här har de verkligen lagt ned tid och kraft på att få en sida med bra bilder! Men vad ser mitt öga... en plutonchef med en mil.se adress. och ett privat telefonnummer. Detta gör att jag ställer mig frågan om denna sida är en officell sida för försvarsmakten eller inte. Även här är det både för och efternamn med på sidan. En snabb sökning ger att mil.se adressen går till en kadett i halmstad som läser för TrängR.
En annan intressant sak är att de söker efter en pluton-kvartermästare, tänk jag visste inte att det fanns sådna inom hemvärnet.
Östra Aros Insatspluton
För här lära mig att det finns eldledare och MC-ordonannser i en insatspluton, intressant. Dock hittar jag inte bilder utan några filmer som kändes lite väl amatörmässiga...
Karlskrona Marina Insatspluton
Här får jag lära mig att det finns TGB30 i hemvärnet och sambandet är bl.a. ICOM. Sidan känns lite mörk i färgerna och hela upplägget känns rörigt och ostrukturerat.
Gästrike 2:a Insatspluton
Känns som att sidan är under uppbyggnad. Får inget grepp om den. Språket har en del att önska.
Oppunda Insatspluton
Talar klart och tydligt om att den inte är en officiell hemsida och har en länk till den officella hemvarnet.se. Dock inte direkt uppdaterad och stora bilder mitt i löptexten gör det svårläst. Men det är trevliga bilder att titta på.
Dessa sidor har jag tittat till, kommer troligen att titta till fler sidor och titta runt på dessa sidor ganska ofta och komma med feedback på saker som läggs upp där. Nu granskas de privata alternativen till hemvarnet.se