QUOTE (23:e komp. @ May 19 2008, 11:36 )

QUOTE (Krook @ May 18 2008, 21:55 )

Då säger vi så här för att döda allt snack om grå arbetskraft kontra utbildning:
I syfte att soldaten ska kunna sköta allsköns uppgifter som kan uppkomma i insatsområdet där Sodexo, Samhall, FörsE, mfl, inte finns så ska soldaten utbildas i att utföra enklare underhållsarbeten på utbildningsplattformen. Utbildningen ska bedrivas genom upplevelsebaserad och problemorienterad utbildning. Examination sker varje vecka vid fredagsuppställning.
/K
Får man ha en avvikande åsikt i frågan? Hela diskussionen går ju ut på att det är fullkomligt fritt fram att använda värnpliktiga till vad som helst med motiveringen att det är bra att kunna. Det känns lite oseriöst när man säger att soldater skall vara allt i allo. Alla som mönstras in tilldelas en krigsbefattning(=uppgift) vilken man sedan skall utbildas för.
Eftersom man frihetsberövar en medborgare så är det också reglerat i lag vad man får använda denna individ till just för att inte samhället skall kunna utnyttja någon till mer än just det som föranleder tvånget.
Lag om totalförsvarsplikt.
3 § Grundutbildningen skall ge de kunskaper och färdigheter som krigsuppgiften kräver. Repetitionsutbildningen skall vidmakthålla och utveckla skickligheten för krigsuppgiften. Utbildning för fredsfrämjande verksamhet kan ingå i grundutbildning och repetitionsutbildning under förutsättning att den ger eller vidmakthåller och utvecklar sådana kunskaper och färdigheter som krigsuppgiften kräver. I grundutbildningen och repetitionsutbildningen ingår även uppgifter som syftar till att upprätthålla Sveriges försvarsberedskap
Jag tycker att man tänjer allt för mycket på begreppen när man hävdar att t ex målning har en direkt koppling till en krigsbefattning. Detta kan inte vara lagstiftarens avsikt. Alla befattningar har en beskrivning och det är den som styr vilken förmåga den enskilde skall uppnå under sin GU. Dessutom är det inte utbildning när man i lärande syfte
upprepade gånger sätter en pensel i handen på någon och förklarar vilken vägg som skall målas.(självstudier måhända) Det är en kränkning. Utbildning är en medveten verksamhet som är genomtänkt, och som har klart definierade mål. Att utföra en enklare syssla en gång får väl anses mer än nog för att eleven skall besitta förmågan.
Att låta värnpliktiga utföra enkla uppgifter som vem som helst klarar av kan inte anses som adekvat utbildning direkt kopplad till krigsbefattning.
De flesta soldaters krigsuppgift kräver inte att man kan måla, röja sly, spika måltavlor, klippa gräs, prägla namnbrickor etc. oavsett om vi tycker att det kan vara bra att kunna. Precis som med allt annat vi diskuterar i trådarna så bör vi även här hålla oss till de styrdokument etc. som anger vad, vem, när, hur och varför.
Vänligen presentera stöd för att man får nyttja värnpliktiga som allt i allo, mer än att vissa tycker det. Jag är öppen och beredd ändra uppfattning om någon kan styrka det som framläggs mot mig.
Och JA, jag anser också att det ingår i rollen som värnpliktig att hålla rent och snyggt omkring sig.(även utanför byggnaderna) Anställda kan man juridiskt sett göra som man vill med i den här frågan.
Jag tänker inte spinna vidare på detta, men anser att jag bör ha rätt att försvara mig mot de stora bokstäverna som troligtvis var riktade mot mig.

Klart att du får ha en avvikande åsikt i ämnet. Det är ju tydligt att du har det. Men du får väl ta och lugna ner dig ang. kränkning. Om man ska hårdtolka FN:s deklaration för mänskliga rättigheter så är vpl-inkallning ett brott mot detta. Bara det att inskränka på folks vilja är ju det. Var varsam med vad kränkning är. Att allt inte är som man själv vill ska man inte dra till kränkning, anser jag. Då urlakar man kränkningsbegreppet men det är ju mode i det nu. Allt är kränkningar. Vad är ordergivning om inte medvetet kränkande av annans vilja? Men nog om det för mig.
Då vänder jag på resonemanget: Om REMI (slutvård) av utrustning som använts till grundutbildning får göras med värnpliktig arbetskraft, så måste även annat underhåll få göras. Annars måste FM ju lägga ut REMI och halvtidsvård på entreprenad för att inte begå felet att använda sig av grå arbetskraft.
Ska vpl städa sin kasern? Javisst säger några. Och då bör de ju städa området runt också eftersom de nyttat det.
Idag så måste skjutande trupp plocka hylsor efter skjutning på många skjutbanor. Är det också fel?
Om det kan motiveras med högre utbildningseffekt så kan man göra nästan vad som helst. Jag tycker att lättare underhållssysslor skapar bättre utbildningresultat mot krigsuppgift än vad "Rättning bakom ratten", "Hör upp och hör sen", "Valfri suntförnuftgenomgång", gör. Man ska ha klart för sig att målen för ordinär GU inte fyller de krav som ställs på soldaten i insats. I insats så tillkommer massor av uppgifter som man inte hunnit eller får utbilda och öva på under GU, exempelvis underhållsarbeten.
Enligt vad mina vänner som faktiskt grundutbildar soldater säger så blir det bara värre och värre när det gäller brus. Och då inte brus som faktiskt bidrar till Försvarsmaktens verksamhet (vilket UH-arbete gör) utan till civilt meriterande sysselsättningar och annat som borde ha gjorts i början av puberteten.
@Dahlberg
Malaj-tjänsterna sparade pengar åt Försvarsmakten. Det bryr sig folk om. Att folk som inte kunde bidra direkt till krigsförbanden kunde göra det indirekt genom stödarbete var bra. På så sätt fick alla bidra och det blev billigare. Det är skillnad på tjänster ja. Jag lägger inga värderingar i det som du tycks tro och jag undanber mig nedvärderande tolkningar i det avseendet. Jag tyckte handräckningstjänsterna var bra.
När det gäller synen på värnplikt, rätt eller bra, så har jag ingen aning om var du står. Själv är jag för en grundläggande allmän värnplikt kompletterat med en anställd kår för snabba puckar, rekryterad ur värnpliktskullarna. Bägge delarna alltså. Hur det står sig ekonomiskt vet jag inte dock.
/K