Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Om så kallad grå arbetskraft
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
hårdkår
Att "Kalle på gatan" gör ett bättre jobb för att han får 10 gånger mer i lön tror jag inte på. Samtidigt är det riktigt elakt mot varje svensk medborgare som varit värnpliktig en gång i tiden. Genom att säga att de är värdelösa hela bunten. Rent av tankefel att påstå att det blir fred på jorden och solen skiner vareviga dag. Så fort det blir en yrkesarmé. Var får de sitt underlag ifrån? De värdelösa som skulle blivit värnpliktiga annars? Tänk om problemlösning vore så enkelt, vi kan uppfinna evighetsmaskinen när vi ändå är igång.

Ja eller Pliktverket placerar folk med ingenjörsdrömmar på gräsklipperi när gris karlsson blir radartekniker och bara förstör allting. Väldigt troligt.
Vad är det som hindrar mig att bli ingenjör fast jag genomgick min värnplikt? Hade jag fått gråarbetskraftat lite till så kanske jag lärt mig ännu mer. Därmed blivit en ännu bättre ingenjör i framtiden då jag kan knyta ihop teorin till praktiken. Således kunna skapa ännu bättre och mer anpassad utrustning. Då jag personligen har erfarenheter av annan sådan.

När jag var fjortis ville inte jag göra lumpen. Sedan kom Dagen D och det var bara att spana in vad som var lämpligt för mig. Mönstrade och blev placerad (fick inte ens välja). Genomförde den. Det var både bra och sämst.
Det är något man får leva med helt enkelt. Det är delvis vad man gör det till.
Hade jag fått klippa gräs hade jag gjort det. Då jag blivit betrodd att göra det och att det är min plikt att göra det. End of story.
Gargamel
Nu vet inte jag hur det funkar riktigt inom andra försvarsgrenar än flygvapnet gällande bevakning etc, det finns säkerligen delar som kan tas bort som är helt onödigt gällande grå arbetskraft, men man ska nog tänka sig för ett par gånger innan.

Jag låg som insatsgrpC och vi hade Väktarbolag som satt i vakten vid grindarna, var 3e vecka låg vi i insats, skarp tjänst vilken vi igentligen hade hela tiden. Våran uppgift inom insats veckorna va att svara på larm som utlösts både i närområde som långt bort. Vi patrulerade under insats veckorna flygflottiljen efter cheman som vi själva fick göra upp vilket vi ansåg va att ge oss förtroende för våran uppgift, vi hade fritt svängrum att påverka under dessa veckor vilket gjorde det hela mer meningsfullt enligt min mening. Det kunde ju självklart kännas segt många gånger men det får man ju ta? man kan inte ha fullt ös hela tiden. Jag TROR att ett vaktbolag hade kunnat sköta denna uppgift lika bra som oss, men det hade varit synd att ta bort denna biten ur våran utbildning tycker jag då både jag och mina kamrater i plutonen faktiskt lärde oss mycket.

2/3 veckor hade vi helt vanlig grönutbildning innefattande soldatprov, fältveckor där vi faktiskt blev en sammansvetsad stridande pluton såväl i fält som i bebyggelse. Jämfört med flygbassäk och andra vi övade med ibland så stod vi oss bra ute i det gröna utbildningsmässigt.

När min bevakningspluton muckade så var det inga klagomål på själva utbildningen och hur vi fick detta fördelat. Jag kan inte säga att vi hade någon "löktjänst" som man hört att folk kallar bevakningssoldater, många andra på våran flottilj såg faktiskt upp till oss på insats/bev!

Ville bara få detta sagt rolleyes.gif
eskil
Hultbergs förslag ligger ganska nära min egen vision om hur värnplikten borde utformas i framtiden.
* Allmän värnplikt (eller snarare kristjänstgöringsplikt) för alla, både män och kvinnor.
* Till skillnad från idag så är normen inte militärtjänstgöring utan vapenfri tjänst som sjukvårdare, brandman, räddningsarbetare, ordningsvakt eller reparatör av något infrastrukturellt system (el, tele, vvs, väg, järnväg etc)
* Grundutbildning i 6 - 12 månader som även inkluderar praktik (visst, kalla det grå arbetskraft om du vill).
* Efter grundutbildningen så blir man krisplacerad i försvarsmakten, räddningstjänsten, sjukvården, brandförsvaret, banverket, svenska kraftnät eller något annat organ som fyller någon viktig funktion i händelse av krig, naturkatastrof eller annan kris.
* Man måste inte bli krisplacerad eller grundutbildad hos en statlig myndighet. Man kan mycket väl tänka sig att krisplacera folk vid t.ex. ett vaktbolag, elbolag eller byggföretag för att de ska klara av att sköta sina åtaganden under försvårade omständigheter.
Andtryggve
QUOTE (eskil @ Aug 26 2008, 10:21 ) *
Hultbergs förslag ligger ganska nära min egen vision om hur värnplikten borde utformas i framtiden.
* Allmän värnplikt (eller snarare kristjänstgöringsplikt) för alla, både män och kvinnor.
* Till skillnad från idag så är normen inte militärtjänstgöring utan vapenfri tjänst som sjukvårdare, brandman, räddningsarbetare, ordningsvakt eller reparatör av något infrastrukturellt system (el, tele, vvs, väg, järnväg etc)
* Grundutbildning i 6 - 12 månader som även inkluderar praktik (visst, kalla det grå arbetskraft om du vill).
* Efter grundutbildningen så blir man krisplacerad i försvarsmakten, räddningstjänsten, sjukvården, brandförsvaret, banverket, svenska kraftnät eller något annat organ som fyller någon viktig funktion i händelse av krig, naturkatastrof eller annan kris.
* Man måste inte bli krisplacerad eller grundutbildad hos en statlig myndighet. Man kan mycket väl tänka sig att krisplacera folk vid t.ex. ett vaktbolag, elbolag eller byggföretag för att de ska klara av att sköta sina åtaganden under försvårade omständigheter.

Men finns det ett så pass stort behov av personal inom krisberedskapen att det kräver en allmän civilplikt för både kvinnor och män, där man genomgår utbildning i fredstid?

Finns det något land som har motsvarande system idag, förresten, just med civilplikt som inriktning?
GC1
QUOTE (Andtryggve @ Aug 24 2008, 13:31 ) *
QUOTE (Hultberg @ Aug 24 2008, 11:50 ) *
Ingenting är gratis. Men jag är ganska säker på att samhället överlag tjänat på ett sådant system i längden.

Själv tror jag att stödet för ett system där folk skulle tvingas att i fredstid agera grå arbetskraft inom div sektorer bara för att staten ska spara pengar skulle bli rätt lågt...

Å andra sidan betalar vi nästan mest skatt i världen, så det handlar nog bara om att presentera det hela på ett snyggt sätt rolleyes.gif
Andtryggve
QUOTE (GC1 @ Aug 26 2008, 14:03 ) *
Å andra sidan betalar vi nästan mest skatt i världen, så det handlar nog bara om att presentera det hela på ett snyggt sätt rolleyes.gif

Kanske genom att säga att man sänka skatterna genom detta? smile.gif
hårdkår
QUOTE (Andtryggve @ Aug 26 2008, 10:25 ) *
Men finns det ett så pass stort behov av personal inom krisberedskapen att det kräver en allmän civilplikt för både kvinnor och män, där man genomgår utbildning i fredstid?

Finns det något land som har motsvarande system idag, förresten, just med civilplikt som inriktning?
Jag håller med Eskil. Svårt att tvinga någon till att göra värnplikt som inte tycker om vapen osv. Dessutom handlar det inte bara om försvar i krig. Utan även upprätthålla samhällsviktig verksamhet vid kriser och katastrofer. Vilket är en nog så viktig uppgift. Så man skulle kunna ha pliktiga i Kustbevakningen, Räddningsverket, Svenska kraftnät m.m.

Det första jag tänker på är tyska Technisches Hilfswerk.
dxl
Alla ni som förespråkar ett stort antal civilpliktiga. (tydligen även inom privat sektor)
Jag antar att ni har jobb som ni gärna ger bort till någon som inte ens vill ha det?
Själv så känner jag mig lite sisådär tveksam. En del av tveksamheten kommer faktiskt ur att jag är ganska stolt över att göra det jag gör. Att se en 18 åring som inte ens vill göra jobbet, tvingas göra det och genom det göra mig överflödig... Nej tack. Sedan finns det lite mer praktiska aspekter också. Som att jag har ingen lust att betala för ett privat företags personal t.e.x
eskil
QUOTE (dxl @ Aug 26 2008, 20:13 ) *
Alla ni som förespråkar ett stort antal civilpliktiga. (tydligen även inom privat sektor)
Jag antar att ni har jobb som ni gärna ger bort till någon som inte ens vill ha det?
Själv så känner jag mig lite sisådär tveksam. En del av tveksamheten kommer faktiskt ur att jag är ganska stolt över att göra det jag gör. Att se en 18 åring som inte ens vill göra jobbet, tvingas göra det och genom det göra mig överflödig... Nej tack. Sedan finns det lite mer praktiska aspekter också. Som att jag har ingen lust att betala för ett privat företags personal t.e.x

Det handlar inte om att ge bort några jobb alls. Om jag på mitt jobb skulle hamna i en situation där jag plötsligt skulle få 100 eller 1000 gånger mer att göra än normalt på grund av att något skit har hänt, då skulle det kännas jävligt skönt att veta att de där arbetsdagarna jag lade ner på att försöka lära ut det jag gör till ett gäng ointresserade artonåringar resulterar i att det finns ett par hundra människor som (om staten vill) kan kallas in att hjälpa mig få ordning på skiten.
Teknikern
Vi får inte glömma bort den fostrande biten som allmän tjänstgöring innebär. Jag var själv HDRVPL. dvs. malaj pga. en felande fot så jag höll på att inte få göra värnplikten alls.

När jag var 15 kunde jag inte tänka mig ett sämre ställe att hamna på än i lumpen, "ett öde värre än döden". Sen mönstrade jag, fick välja lite och kom till P10, gjorde gröntjänsten, fick välja igen och valde Utö till allas förvåning. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Jag blev allt-i-allo och har nog kört allt som fanns där, och skruvat på ännu mera. Däremellan spikade jag mål, klippte gräs, målade, murade, körde båt mm. mm. mm.

Jag blev kvar 3 månader längre än jag skulle pga. att det fattades folk mellan utryck och inryckning och jag skulle lätt kunnat bott kvar där än om det hade funnits bostad.

Om vi hade haft kvar allmän värnplikt är jag ganska säker på att det inte förekommit lika mycket våld och skadegörelse och skit bland våra ungdomar, dom behöver en fast hand och vägledning i livet för jag upplever dom som ganska vilsna.

Jag var lite vilsen innan lumpen med bara ett gäng 3 månaders AMS-"jobb" som underbetald arbetskraft bland ortens småfirmor men när jag muckat visste jag värdet av mig själv och tordes ställa krav. Jag fick helt enkelt en stor och trygg plattform att agera från.
Hultberg
Jag har extremt svårt att se hur samhället tjänar på att Kalle eller Lotta (mot sin vilja) klipper gräs eller sitter av tiden i något vaktmästeri, än att utbildar sig till Ingenjörer eller jobbar och producerar saker.

De sitter inte av tiden, de utför samhällsplikt. Som resulterar i t ex ökad kunskap, arbetsliverfarenhet och intyg som kan vara till gagn vid framtida arbetsansökningar eller högskoleutbildningar.

QUOTE (dxl @ Aug 25 2008, 12:25 ) *
Att tvångsplacera folk inom vården, då antar jag vi pratar om äldreomsorgen... Vore katastrof. Redan nu så lider våran äldreomsorg utav att outbildad personal som "skulle jobba en sommar" men blivit fast där pinar sig igenom sina dagar. Vill du att någon ser över din bil så går du inte till kalle på gatan, du går till en utbildad mekaniker. Så är det med allt, vi lämnar inte bort våra saker till outbildad personal, förutom våra äldre. Att då plikta in tonåringar till äldrevården, det är det mest ignoranta värdelösa förslag jag någonsin hört.

Men det är ju redan på detta viset. Många inom vården är där för att de (tror) att de inte har något val. Hur skulle det då bli sämre med nytt blod som bara är där i några månader oavsett de vill det eller ej? Dessa människor hade vetat att de arbetade för ett tjänsteintyg som i framtiden hade kunnat hjälpa dem få det jobb eller den utbildning de vill ha. Alltså hade de flesta lagt manken till. Hur är det dåligt?

Det är ju inte det det handlar om. Det finns många tjänster i samhället som kan fyllas av folk utan att de som arbetar där nu för den sakens skull måste sluta. Civilplikt är tillskott, inte ersättning av befintliga tjänster.

Älderomsorgen, som exempel, lider av budgetbegränsningar. Tänk om personalen där kunda avlastas med hjälp av civilpliktiga. Flera sysslor som nu måste göras av ordinarie personal kunde lätt gjorts av de civilpliktiga. Detta hade gett mer tid och bättre vård åt de äldre. Man hade även fått in färska ögon och öppna sinnen som kunde påpeka brister eller problem i systemen.

Samma med skolan. Saken är inte att civilpliktiga skulle undervisat, men de kan fungera som korridorsvärdar, mentorer, assistenter osv.

Allt arbete kunde varvats med civilplikts utbildningar inom många områden, som hade stått hela samhället och individen till gagn. T ex brandsläckning, hjärt- lugnräddning, krisberedskap, samarbetsövningar, ledarskapsutbildningar etc.
dxl
QUOTE (Hultberg @ Sep 1 2008, 12:21 ) *
Men det är ju redan på detta viset. Många inom vården är där för att de (tror) att de inte har något val...

Älderomsorgen, som exempel, lider av budgetbegränsningar. Tänk om personalen där kunda avlastas med hjälp av civilpliktiga. Flera sysslor som nu måste göras av ordinarie personal kunde lätt gjorts av de civilpliktiga. Detta hade gett mer tid och bättre vård åt de äldre. Man hade även fått in färska ögon och öppna sinnen som kunde påpeka brister eller problem i systemen.

1. Gör skillnad på sjukvård och äldrevård, för att få jobba inom sjukvården krävs utbildning.
2. Äldreomsorgen lider av att det är outbildad personal där och totalt brist på intresse från de som "äger" verksamheten.
Det jag sett utav äldreboenden (och det är många) är inte att det behövs mer personal. Mer att det behövs utbildad personal. Men vill du när du blir gammal hamnar på ett hem där du körs mellan säng och kök och blir matad och ingen direkt bryr sig om dina behov.. Då kan vi ju nöja oss som det är nu. Men skulle du lämna något annat än ditt liv eller dina föräldrars liv till någon som är outbildad?

Det finns inte en chans att du som outbildad kan get bättre vård eller påpeka brister inom vården. Men återigen, kanske jag som inte kan ett skvatt om bilar kan ta mig till närmaste verkstad och komma med förslag om hur dom kan reparera bilarna bättre. Eller varför inte ta mig till fabriken och ge några goda råd om hur man tillverkar bättre bilar. Eller varför inte göra ett besök hos Dell och ge lite tips om hur dom kan göra snabbare datorer?

edit:
för att ta ett väldigt enkelt exempel:
Hur tror du att ett boende med 5 äldre som var och en har långt gågna dememenser mår utav den personalomsättning som redan nu är ett faktum?
Hur tror du de skulle må utav att med jämna mellanrum få ny personal som sedan försvinner?
Hultberg
QUOTE (dxl @ Sep 1 2008, 13:26 ) *
1. Gör skillnad på sjukvård och äldrevård, för att få jobba inom sjukvården krävs utbildning.

Det är självklart skillnad, men även inom sjukvården skulle man kunna bättra på rådande omständigheter med outbildad arbetskraft. Vi snackar inte om att folk skall hjälpa till att operera eller ordinera medicin. Det får givetvis röra sig om tjänster som inte kräver särskild utbildning. Inom sjukvården skulle detta t ex kunna röra sig om förstärkning av vaktmästeri, kafeterior, städning, kontorsarbeten och andra stödsysslor som måste till för att en verksamhet skall fungera.

2. Äldreomsorgen lider av att det är outbildad personal där och totalt brist på intresse från de som "äger" verksamheten.
Det jag sett utav äldreboenden (och det är många) är inte att det behövs mer personal. Mer att det behövs utbildad personal. Men vill du när du blir gammal hamnar på ett hem där du körs mellan säng och kök och blir matad och ingen direkt bryr sig om dina behov.. Då kan vi ju nöja oss som det är nu. Men skulle du lämna något annat än ditt liv eller dina föräldrars liv till någon som är outbildad?

Återigen, även inom äldreomsorgen finns många sysslor som kan utföras av outbildade. Och även outbildade människor kan hjälpa gamla på promenader, prata med dem, hjälpa till vid lunchen osv. Det krävs ingen utbildning för det, människan har klarat det sen urminnes tider. Det är ofta sådant som anställda inte gör, eller inte hinner, för att de är för få eller inte får betalt för det. Men att bara prata med en gammal människa på ett hem gör deras liv så mycket bättre. Så det hade absolut varit värt det bara för samtalets skull!

Det finns inte en chans att du som outbildad kan get bättre vård eller påpeka brister inom vården.

Struntprat. Finns otaliga exempel där t ex familjemedlemmar till vårdtagare (utan utbildning) påpekat brister som fått till förändringar och reformer. Det krävs inte en doktor för att uppmärksamma vanvård eller misshandel, något som händer oftare än vi vill tro och uppmärksammas minst ett par gånger om året. Mest troligt hade vi hört om det mer om fler utomstående faktiskt vistades inom vårdapparaten.

Men återigen, kanske jag som inte kan ett skvatt om bilar kan ta mig till närmaste verkstad och komma med förslag om hur dom kan reparera bilarna bättre. Eller varför inte ta mig till fabriken och ge några goda råd om hur man tillverkar bättre bilar. Eller varför inte göra ett besök hos Dell och ge lite tips om hur dom kan göra snabbare datorer?

Dålig liknelse. Du lämnar inte in din bil hos en verkstad i 1 - 15 år för att GPSen inte hittar hem mer och ber dem sköta bilen. Hade du gjort det hade du helt klart kunnat få påpeka både det ena och det andra angående var de parkerade den, hur ofta de tvättade den och när de valde att ta ut den på körtur.

edit:
för att ta ett väldigt enkelt exempel:
Hur tror du att ett boende med 5 äldre som var och en har långt gågna dememenser mår utav den personalomsättning som redan nu är ett faktum?
Hur tror du de skulle må utav att med jämna mellanrum få ny personal som sedan försvinner?

Jag vet att min farmor, som sitter på hem, uppskattar alla besök hon får. Hon älskar att få prata med yngre människor om allt från sport till politik. Det finns många som henne. Om man är dement och lider av personalombyte skall man givetvis inte utsättas för det. Ledningen av ett hem, sjukhus eller vad det må vara kan faktiskt organisera placeringen av tjänster.
Ignis nitidus
QUOTE (Hultberg @ Aug 21 2008, 18:01 ) *
Infö allmän tjänsteplikt för alla medborgare. Alla mönstrar, alla gör ett års tjänst på lämplig placering. Denna placering kan vara inom militären, sjukvården, omsorgen, skola, brandkåren eller annan viktig samhällsfunktion. Det kan vara allt från skrivbordstjänster till vaktmästeri eller väpnad tjänst.

Med så många tjänstepliktiga hade det inte varit problem alls att sköta gräsklippning, taxi mm på baser. Vakten bör givetvis ALLTID skötas av soldater, det är bra träning om inte annat.

Jag tänker bortse från den moraliska aspekten i att inskränka medborgarnas frihet ännu mer, det har andra redan påpekat, och välja att fokusera på den samhällsekonomiska förlust som ett genomdrivande av ett sådant förslag skulle innebära.

Finns säkerligen många ekonomer på forumet som kan detta bättre än jag, och ni får gärna fylla i. Men en ganska grundläggande tanke i våran globaliserade, kapitalistiska värld är att olika individer innehar olika kompetenser, de jobbar med det de är bra på och använder senare de pengar arbetet genererat till att köpa en vara eller tjänst från någon som har en annan kompetens. Genom att alla, i princip, gör det de är bäst på så maximeras tillväxten.

Med detta förslag så tvingas individer att arbeta med sådant de inte passar för vilket leder till sämre produktion = sämre tillväxt = mindre pengar till staten.
Dessutom så kommer dessa individer att inte betala skatt ett år, och då får man betänka att det inte är en kull 19-åringars skatter man förlorar utan en kull 65-åringars; Civilplikten skjuter enbart upp karriären ett år alla år fram till pensionen, då det sista året försvinner.

Vi förlorar alltså pengar på detta förslag vilket oundvikligen leder till att vi måste ställa oss frågan: Finns det andra, billigare alternativ?
Kan vi höja skatten? Fördela om pengar från andra områden?
Det är en fråga för politiker och inte något blågul vill att vi ska diskutera på det här forumet.

Vad jag vet är; att jag anser att vi alla borde jobba med det vi kan och gör bra, betala vår skatt och sedan låta de som är motiverade och utbildade för det sköta våran omsorg, parkstädning och vad det nu må vara.

En lättläst länk som kanske är mer pedagogisk än jag:
http://www.ifn.se/web/varnplikt.aspx
Hultberg
QUOTE (Ignis nitidus @ Sep 2 2008, 22:49 ) *
Jag tänker bortse från den moraliska aspekten i att inskränka medborgarnas frihet ännu mer, det har andra redan påpekat, och välja att fokusera på den samhällsekonomiska förlust som ett genomdrivande av ett sådant förslag skulle innebära.

Alla friheter vi har, har vi för att andra människor vid någon tidpunkt gjort sin plikt. Frihet är inget vi fått gratis, det har betalats med svett, blod och tårar. Bara för att vi nu har frihet, betyder det inte att vi kan eller skall sluta betala. Frihet är inte värt något om man inte förtjänat det.

Med detta förslag så tvingas individer att arbeta med sådant de inte passar för vilket leder till sämre produktion = sämre tillväxt = mindre pengar till staten.
Dessutom så kommer dessa individer att inte betala skatt ett år, och då får man betänka att det inte är en kull 19-åringars skatter man förlorar utan en kull 65-åringars; Civilplikten skjuter enbart upp karriären ett år alla år fram till pensionen, då det sista året försvinner.

Det är inget fel att få känna på lite tvång någon gång i sitt liv. Samhället är redan fullt med folk som tror de gjort sig förtjänt av en massa saker utan att aldrig prestera något. Detta är ett skevt synsätt och en destruktiv utveckling. 80-talister anses t ex generellt vara en generation där de flesta anser sig vara berättigade till en massa saker. De skall bara jobba med det de vill, de skall inte behöva prestera för att få bra lön, alla skall kunna vara välavlönade osv. Dessa tendenser bottnar bland annat i ett samhälle som inte längre ställer krav på sina medborgare.

Ett samhälle med folk som förstår vikten av plikt, ansvar och delad arbetsbörda är värt en förlorad årsbeskattning, lätt.

Vad jag vet är; att jag anser att vi alla borde jobba med det vi kan och gör bra, betala vår skatt och sedan låta de som är motiverade och utbildade för det sköta våran omsorg, parkstädning och vad det nu må vara.

Det är ju just det som är problemet. Motivationen saknas på flera områden och varken lön eller förmåner kompenserar arbetarna och ökar deras motivation. Flera av våra viktigaste yrkeskårer är underbetalda och överarbetade, vilket leder till bristande motivering. An avlastning av bland annat dessa tjänster och en möjlighet för de stamanställda att utvecklas genom att bidra till något större kan kanske vara en lösnining.

Vi får nog bara vara eniga om att vara oeniga. Jag tror knappast detta är något som kommer att hända iaf, för det allra sista väljare vill höra av sina politiker är att samhället ställer krav på dem. De vill bara ha mer och mer utan att helst ge något eller betala för det.
dxl
QUOTE (Hultberg @ Sep 2 2008, 20:15 ) *
1 Det är självklart skillnad, men även inom sjukvården skulle man kunna bättra på rådande omständigheter med outbildad arbetskraft. Vi snackar inte om att folk skall hjälpa till att operera eller ordinera medicin. Det får givetvis röra sig om tjänster som inte kräver särskild utbildning. Inom sjukvården skulle detta t ex kunna röra sig om förstärkning av vaktmästeri, kafeterior, städning, kontorsarbeten och andra stödsysslor som måste till för att en verksamhet skall fungera.

2Återigen, även inom äldreomsorgen finns många sysslor som kan utföras av outbildade. Och även outbildade människor kan hjälpa gamla på promenader, prata med dem, hjälpa till vid lunchen osv. Det krävs ingen utbildning för det, människan har klarat det sen urminnes tider. Det är ofta sådant som anställda inte gör, eller inte hinner, för att de är för få eller inte får betalt för det. Men att bara prata med en gammal människa på ett hem gör deras liv så mycket bättre. Så det hade absolut varit värt det bara för samtalets skull!

3Struntprat. Finns otaliga exempel där t ex familjemedlemmar till vårdtagare (utan utbildning) påpekat brister som fått till förändringar och reformer. Det krävs inte en doktor för att uppmärksamma vanvård eller misshandel, något som händer oftare än vi vill tro och uppmärksammas minst ett par gånger om året. Mest troligt hade vi hört om det mer om fler utomstående faktiskt vistades inom vårdapparaten.

4Dålig liknelse. Du lämnar inte in din bil hos en verkstad i 1 - 15 år för att GPSen inte hittar hem mer och ber dem sköta bilen. Hade du gjort det hade du helt klart kunnat få påpeka både det ena och det andra angående var de parkerade den, hur ofta de tvättade den och när de valde att ta ut den på körtur.

5Jag vet att min farmor, som sitter på hem, uppskattar alla besök hon får. Hon älskar att få prata med yngre människor om allt från sport till politik. Det finns många som henne. Om man är dement och lider av personalombyte skall man givetvis inte utsättas för det. Ledningen av ett hem, sjukhus eller vad det må vara kan faktiskt organisera placeringen av tjänster.

1 Du menar kort och gott att mina skattepengar ska gå till prvivata företag. Varför då stanna på sjukhus? Varför inte plikta in personal även till grillen som ligger mittemot mitt hus?

2 Ja det är klart som fan att det inte är svårt att prata med en gammal människa. (varför skulle det vara det?) Men det är väl inte till någon sorts samtalsgrupp du vill plikta in folk?

3 Ja och vad för utbildning tror du personalen har som låter boende få liggsår t.e.x? Eller där äldre inte får rätt mat? Det behövs inte annhöriga inom äldrevården. Varför skulle det göra det? Dels är det ofta ett stressmoment för både boende och personal, dels så är det ofta direkt kontraproduktivt, när det kommer till behandlingar.

4 Nej det är inte en dålig liknelse. För äldre är det enda vi lämnar bort till outbildad personal.

5 Ja och när det kommer till hennes behandling och omvårdnad? Om din farmor skulle väga säg, 110kg och Multiinfarkt demens... Känns det då tryggt att ha en 18 åring som egentligen vill vara någon annan stans hos henne?

Kolind
QUOTE (dxl @ Sep 3 2008, 16:38 ) *
QUOTE (Hultberg @ Sep 2 2008, 20:15 ) *
1 Det är självklart skillnad, men även inom sjukvården skulle man kunna bättra på rådande omständigheter med outbildad arbetskraft. Vi snackar inte om att folk skall hjälpa till att operera eller ordinera medicin. Det får givetvis röra sig om tjänster som inte kräver särskild utbildning. Inom sjukvården skulle detta t ex kunna röra sig om förstärkning av vaktmästeri, kafeterior, städning, kontorsarbeten och andra stödsysslor som måste till för att en verksamhet skall fungera.

2Återigen, även inom äldreomsorgen finns många sysslor som kan utföras av outbildade. Och även outbildade människor kan hjälpa gamla på promenader, prata med dem, hjälpa till vid lunchen osv. Det krävs ingen utbildning för det, människan har klarat det sen urminnes tider. Det är ofta sådant som anställda inte gör, eller inte hinner, för att de är för få eller inte får betalt för det. Men att bara prata med en gammal människa på ett hem gör deras liv så mycket bättre. Så det hade absolut varit värt det bara för samtalets skull!

3Struntprat. Finns otaliga exempel där t ex familjemedlemmar till vårdtagare (utan utbildning) påpekat brister som fått till förändringar och reformer. Det krävs inte en doktor för att uppmärksamma vanvård eller misshandel, något som händer oftare än vi vill tro och uppmärksammas minst ett par gånger om året. Mest troligt hade vi hört om det mer om fler utomstående faktiskt vistades inom vårdapparaten.

4Dålig liknelse. Du lämnar inte in din bil hos en verkstad i 1 - 15 år för att GPSen inte hittar hem mer och ber dem sköta bilen. Hade du gjort det hade du helt klart kunnat få påpeka både det ena och det andra angående var de parkerade den, hur ofta de tvättade den och när de valde att ta ut den på körtur.

5/b]Jag vet att min farmor, som sitter på hem, uppskattar alla besök hon får. Hon älskar att få prata med yngre människor om allt från sport till politik. Det finns många som henne. Om man är dement och lider av personalombyte skall man givetvis inte utsättas för det. Ledningen av ett hem, sjukhus eller vad det må vara kan faktiskt organisera placeringen av tjänster.

[b]1
Du menar kort och gott att mina skattepengar ska gå till prvivata företag. Varför då stanna på sjukhus? Varför inte plikta in personal även till grillen som ligger mittemot mitt hus?

Det är nog inte riktigt så han menar, om det skulle bli krig i sverige så skulle det inte vara dötvunget att grillen mittemot ditt hus är öppen. Utan fabriker och dyl. som är nödvändiga fast de inte är statliga.
eskil
QUOTE (Kolind @ Sep 3 2008, 16:42 ) *
Det är nog inte riktigt så han menar, om det skulle bli krig i sverige så skulle det inte vara dötvunget att grillen mittemot ditt hus är öppen. Utan fabriker och dyl. som är nödvändiga fast de inte är statliga.

Ja, det är i alla fall den uppfattning jag har. Det är statens skyldighet mot medborgarna att se till att samhällets mest grundläggande funktioner fortsätter att fungera även i en kris- eller katastrof-situation. Om enda sättet att uppräthålla sådana funktioner är att sätta in mer arbetskraft så ser inte jag något problem med att plikta in folk. Detta oavsett om funktionen sköts av en statlig myndighet eller är utlagd på entrepenad.

Jag anser att ett företag som på statens uppdrag sköter en samhällsviktig funktion inte ska kunna åberopa force majore i en krissituation. Avtalet mellan staten och företaget måste utformas därefter. Till exempel med en "katastrofklausul" som säger att staten kan skjuta till extra medel, både i form av pengar och tjänstepliktig arbetskraft, för att säkerställa att avtalet uppfylls även i en krissituation. Att utkräva skadestånd för avtalsbrott eller att börja en ny upphandling av tjänsten känns inte som några relevanta lösningar i det fallet.
Hultberg
QUOTE (dxl @ Sep 3 2008, 16:38 ) *
1 Du menar kort och gott att mina skattepengar ska gå till prvivata företag. Varför då stanna på sjukhus? Varför inte plikta in personal även till grillen som ligger mittemot mitt hus?

För att en grill inte är en statlig eller kommunal funktioneller instans? Men om det finns en grill som är det, så visst, inga problem!

2 Ja det är klart som fan att det inte är svårt att prata med en gammal människa. (varför skulle det vara det?) Men det är väl inte till någon sorts samtalsgrupp du vill plikta in folk?

Om samtalsgrupper behövs, så absolut. Nu tror jag dock inte det är fallet.

3 Ja och vad för utbildning tror du personalen har som låter boende få liggsår t.e.x? Eller där äldre inte får rätt mat? Det behövs inte annhöriga inom äldrevården. Varför skulle det göra det? Dels är det ofta ett stressmoment för både boende och personal, dels så är det ofta direkt kontraproduktivt, när det kommer till behandlingar.

Jag tror de har precis lika mycket utbildning som sina kollegor, bara det att det skiter i att göra sitt jobb ordentligt av olika skäl. Det krävs inte direkt avancerad utbildning för att veta att man kan få liggsår t ex.

4 Nej det är inte en dålig liknelse. För äldre är det enda vi lämnar bort till outbildad personal.

Nej, det är det inte. Även barn kan ha oturen att få en outbildad vikarier, lärare, dagmammor eller barnvårdare på nacken. Och du ska bara veta hur många föräldrar som godtroget lämnar bort ungarna flera timmar om dagen utan att veta minsta lilla om de som har hand om dem.

5 Ja och när det kommer till hennes behandling och omvårdnad? Om din farmor skulle väga säg, 110kg och Multiinfarkt demens... Känns det då tryggt att ha en 18 åring som egentligen vill vara någon annan stans hos henne?

Lika tryggt som en uttröttad 45 åring som de senaste 15 åren av sitt liv vantrivts på sin arbetsplats. Och dessutom finns en rimlig chans att med ett pliktsystem behöver inte en ensam person ta hand om en 110 kgs vårdmottagare, utan man kan få hjälp av andra. Vilket är hela poängen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.