QUOTE (dxl @ Sep 1 2008, 13:26 )

1. Gör skillnad på sjukvård och äldrevård, för att få jobba inom sjukvården krävs utbildning.
Det är självklart skillnad, men även inom sjukvården skulle man kunna bättra på rådande omständigheter med outbildad arbetskraft. Vi snackar inte om att folk skall hjälpa till att operera eller ordinera medicin. Det får givetvis röra sig om tjänster som inte kräver särskild utbildning. Inom sjukvården skulle detta t ex kunna röra sig om förstärkning av vaktmästeri, kafeterior, städning, kontorsarbeten och andra stödsysslor som måste till för att en verksamhet skall fungera.
2. Äldreomsorgen lider av att det är outbildad personal där och totalt brist på intresse från de som "äger" verksamheten.
Det jag sett utav äldreboenden (och det är många) är inte att det behövs mer personal. Mer att det behövs utbildad personal. Men vill du när du blir gammal hamnar på ett hem där du körs mellan säng och kök och blir matad och ingen direkt bryr sig om dina behov.. Då kan vi ju nöja oss som det är nu. Men skulle du lämna något annat än ditt liv eller dina föräldrars liv till någon som är outbildad?
Återigen, även inom äldreomsorgen finns många sysslor som kan utföras av outbildade. Och även outbildade människor kan hjälpa gamla på promenader, prata med dem, hjälpa till vid lunchen osv. Det krävs ingen utbildning för det, människan har klarat det sen urminnes tider. Det är ofta sådant som anställda inte gör, eller inte hinner, för att de är för få eller inte får betalt för det. Men att bara prata med en gammal människa på ett hem gör deras liv så mycket bättre. Så det hade absolut varit värt det bara för samtalets skull!
Det finns inte en chans att du som outbildad kan get bättre vård eller påpeka brister inom vården.
Struntprat. Finns otaliga exempel där t ex familjemedlemmar till vårdtagare (utan utbildning) påpekat brister som fått till förändringar och reformer. Det krävs inte en doktor för att uppmärksamma vanvård eller misshandel, något som händer oftare än vi vill tro och uppmärksammas minst ett par gånger om året. Mest troligt hade vi hört om det mer om fler utomstående faktiskt vistades inom vårdapparaten.
Men återigen, kanske jag som inte kan ett skvatt om bilar kan ta mig till närmaste verkstad och komma med förslag om hur dom kan reparera bilarna bättre. Eller varför inte ta mig till fabriken och ge några goda råd om hur man tillverkar bättre bilar. Eller varför inte göra ett besök hos Dell och ge lite tips om hur dom kan göra snabbare datorer?
Dålig liknelse. Du lämnar inte in din bil hos en verkstad i 1 - 15 år för att GPSen inte hittar hem mer och ber dem sköta bilen. Hade du gjort det hade du helt klart kunnat få påpeka både det ena och det andra angående var de parkerade den, hur ofta de tvättade den och när de valde att ta ut den på körtur.
edit:
för att ta ett väldigt enkelt exempel:
Hur tror du att ett boende med 5 äldre som var och en har långt gågna dememenser mår utav den personalomsättning som redan nu är ett faktum?
Hur tror du de skulle må utav att med jämna mellanrum få ny personal som sedan försvinner?
Jag vet att min farmor, som sitter på hem, uppskattar alla besök hon får. Hon älskar att få prata med yngre människor om allt från sport till politik. Det finns många som henne. Om man är dement och lider av personalombyte skall man givetvis inte utsättas för det. Ledningen av ett hem, sjukhus eller vad det må vara kan faktiskt organisera placeringen av tjänster.