Qvintus_Helge5
May 14 2008, 09:52
Ett 320-årigt svenskt kulturarv hotas!Försvarsledningen vill radikalt minska försvarsmusiken, igen.
Denna gång vill man
ta bort Marinens Musikkår och inte ens ersätta med utökning av annan kår eller nyuppsättning. Även Flygvapnets Musikkår och Gotlandsmusiken är hotade!
Se vidare på
www.bevaramarinensmusikkar.se anteckna dig och sprid adressen till alla du vet kan delta i detta med oss!
//QH5
--------------------------------------------------------------
Hjälp till och Värna om Marinens Musikkår, ett svenskt kulturarv!:
www.bevaramarinensmusikkar.se
QUOTE (Qvintus_Helge5 @ May 14 2008, 10:52 )

Ett 320-årigt svenskt kulturarv hotas!Försvarsledningen vill radikalt minska försvarsmusiken, igen.
Denna gång vill man
ta bort Marinens Musikkår och inte ens ersätta med utökning av annan kår eller nyuppsättning. Även Flygvapnets Musikkår och Gotlandsmusiken är hotade!
Se vidare på
www.bevaramarinensmusikkar.se anteckna dig och sprid adressen till alla du vet kan delta i detta med oss!
//QH5
www.bevaramarinensmusikkar.se Visst, det är tråkigt, men vilken förbandsverksamhet, materialanskaffning eller övningsverksamhet skall strykas istället?
Rent krasst ser jag hellre att pengarna går till kärnverksamheten.
Trist, men sedan marinens musik kår "fulade ut sig" vid hemkomst cermonin för ks07 så har jag inget förtroende för dom. Verkar inte vara någon större skicklighet i kåren, = kan inte ens hålla takten när man marscherar.
Rädda för regn mm. Har sett kåren ett flertal tillfällen
QUOTE (Qvintus_Helge5 @ May 14 2008, 09:52 )

Denna gång vill man
Se vidare på
//QH5
www.bevaramarinensmusikkar.se Ser hellre att vi kan utbilda soldater som kan skjuta än spela trumpet oavsett den kulturhistoriska biten.
Kaparn
May 14 2008, 11:43
Kunglig Bohusläns regemente 1661-1992, 331 år, Kunglig Älvsborgs regemente 1624-1997 räkna själv.............osv osv osv........ 320 år, Sorry men de argumenten räcker inte idag.
Trodde det i dagens läge endast fanns en musikkår i FM! Detta borde räcka då det efter det nya förslaget inte finns så mycket att spela för längre.
sgt Odh
May 14 2008, 16:47
Snart finns det bara gröna gubbar på tre olika platser. Såtenäs (de är ju ljusblå), Skövde och HKV (som av arbetsmarknadspolitiska skäl flyttats till Gällivare, det vore ju dumt att ha dem i tex Skara eller Lidköping). De mörkblå representeras av en båt som ligger i hamnen på F7 och av arbetstids- och arbetsmiljöskäl aldrig lämnar Vänern. Soon in a FB near you.
QUOTE (Qvintus_Helge5 @ May 14 2008, 10:52 )

Denna gång vill man
Se vidare på
//QH5
www.bevaramarinensmusikkar.se Som med all annan verksamhet så skall denna granskas, om den inte tillför FM huvuduppgifter någonting skall den bort. Om den fortfarande anses som viktig så kommer Riksantikvarieämbetet att betala deras verksamhet. Om inte Riksantikvarieämbetet vill betala så kanske kulturarvet inte var så stort?
Lite elakt kan man fråga sig vad den fortfarande gör kvar.
Jag hade 11 gånger av 10 hellre sett tex Amf4 kvar. Men visst är det alltid trist!
Ghostface
May 14 2008, 17:26
Har också sett Marinens musikkår massvis med gånger. Rädda för regn?? Vilket jävla trams...
De är grymma på att hålla takten, sen ska man komma ihåg att de är människor och kan ha en dålig dag.
Skulle vara intressant att höra hur de fulade ut sig vid KS07 hemkomst.
Jag anser att det inte finns nån anledning för FM att behålla musikkåren bara för kulturarvet.
Kärnverksamhet... Altid lätt att hänvisa till kärnverksamhet. Verksamhet som har synergieffekt på kärnverksamhet, hur ska man göra med den?
Däremot finns det andra anledningar att behålla musikkåren. Ex motivationshöjning vid ceremoniell verksamhet.
Jag är för att behålla Marinens musikkår........
You rock....
Anders
May 14 2008, 18:33
Heja Musikkår, men nog borde väl de ha några andra än civila att spela för?
Med det vill jag säga, lite effekt för mycket pengar.
Anders
...som gärna hade sett att man bevarat ett ännu äldre kulturarv, nämligen infanteriet...
QUOTE (Ghostface @ May 14 2008, 18:26 )

Har också sett Marinens musikkår massvis med gånger. Rädda för regn?? Vilket jävla trams...
De är grymma på att hålla takten, sen ska man komma ihåg att de är människor och kan ha en dålig dag.
Skulle vara intressant att höra hur de fulade ut sig vid KS07 hemkomst.
Jag anser att det inte finns nån anledning för FM att behålla musikkåren bara för kulturarvet.
Kärnverksamhet... Altid lätt att hänvisa till kärnverksamhet. Verksamhet som har synergieffekt på kärnverksamhet, hur ska man göra med den?
Däremot finns det andra anledningar att behålla musikkåren. Ex motivationshöjning vid ceremoniell verksamhet.
Jag är för att behålla Marinens musikkår........
You rock....

Vid ks07 hemkost ceremoni så klara musik kåren av några av sina "moment"
Spelade fel och ändrade takt i paradmarchen "parad för fanan"
Vid medalj utdelningen så började det stänka obs inte regna. En efter en gick de in och ställde sig i en port ingång och satte sig. så musiken blev "tunnare" hela tiden. Till sist står en trumslagare kvar och slår i otakt.
När fanvakten skall avmarschera till musik så är där då endast en trumslagare som spelar, oextrem otakt.
Man kände sig verkligen välkommen hem, inte!
Ergo de klarar ej ceremoniell verksamhet. Hellre en hemvärnsmusikkår, de jag gått högvakt med har haft högre lägsta nivå.
Vid Ystad international military tattoo,(minns inte vilket år) gjorde marinjärerna ett dåligt intryck. Otakt när de marscherade och i övrigt stod de stilla och spelade. Återigen ett dåligt genomförande.
Jag förstår att folk kan ha en dålig dag, men jag har aldrig sett marinens musikkår göra något bra. Och då är jag ändå inte musiker eller kan inte spela något instrument. Jag är beredd att ändra uppfattning om de gör något bra framträdade.
Precis som min egen hemvärnsbataljon, om hemvärnet lyckas gmf någon skarp verksamhet blir jag imponerad.
Kn Glock
May 15 2008, 14:34
Framtidens FM kan max ha en anställd eller värnpliktig musikkår!
Det är det vi har råd med.
Jag sörjer detta faktum men inte lika mycket som jag sörjer att antalet insatsförband som skall ge operativ effekt är så förtvivlat få.
Thess Vita
May 15 2008, 14:56
Loppet behöver inte vara dött, för att just FM avvecklar regin. Musikkåren kan överleva precis på samma sätt som så många andra har gjort via kamratföreningar och sponsorer. Den vackrast spelande musikkår jag lyssnat på vill jag minnas var AMN. Det var tråkigt att de avvecklades, särskilt sedan denna musikkår existerat så kort tid och redan hade hunnit få så hög kvalitet. Men, som majoriteten här ser jag hellre att pengarna går till de stridbara förbanden.
Vargas
May 15 2008, 15:51
QUOTE (Thess Vita @ May 15 2008, 14:56 )

Loppet behöver inte vara dött, för att just FM avvecklar regin. Musikkåren kan överleva precis på samma sätt som så många andra har gjort via kamratföreningar och sponsorer. Den vackrast spelande musikkår jag lyssnat på vill jag minnas var AMN. Det var tråkigt att de avvecklades, särskilt sedan denna musikkår existerat så kort tid och redan hade hunnit få så hög kvalitet. Men, som majoriteten här ser jag hellre att pengarna går till de stridbara förbanden.
Jag håller med Thess här. Det finns nog stor möjlighet för Marinens Musikkår att överleva i annan regi. Finns vilja och drivkraften samt en marknad för en sån fristående musikkår är jag övertygad om att det kommer att rulla på. Skulle så inte vara fallet, så är det bara att beklaga. Jag gissar att det rent ekonomiskt lönar sig mest att avveckla just Marinens Musikkår jämfört med andra alternativ, så jag har full förståelse för att valet fallit som det gjort. Jag har haft förmånen att avnjuta MMK på så vitt skilda platser som Blekinge och Balkan (inte så stor skillnad enligt vissa) och tycker väl personligen att det är en funkis musikkår de gånger jag sett dom. Likväl som jag uppskattat både hemvärnsmusiken som övrigt försvarsmusik och känner inte direkt nåt behov av att ställa dom mot varandra rent kvalitetsmässigt.
Tråkigt att musikkåren läggs ned. Antar att HMS Gladan och HMS Falken läggs ned snart också, de måste kosta mycket underhåll.
LeadHead
May 15 2008, 18:09
Vad kostar MMK? Jämfört med en värnpliktig kår?
Snygg i m/ä
May 15 2008, 18:55
QUOTE (LeadHead @ May 15 2008, 18:09 )

Vad kostar MMK? Jämfört med en värnpliktig kår?
MMK kostar ca 28 milj och hela FömusC har en budget på ca 80 milj.
QUOTE (FCR2 @ May 15 2008, 11:42 )

Vid ks07 hemkost ceremoni så klara musik kåren av några av sina "moment"
Spelade fel och ändrade takt i paradmarchen "parad för fanan"
Vid medalj utdelningen så började det stänka obs inte regna. En efter en gick de in och ställde sig i en port ingång och satte sig. så musiken blev "tunnare" hela tiden. Till sist står en trumslagare kvar och slår i otakt.
När fanvakten skall avmarschera till musik så är där då endast en trumslagare som spelar, oextrem otakt.
Man kände sig verkligen välkommen hem, inte!
Ergo de klarar ej ceremoniell verksamhet. Hellre en hemvärnsmusikkår, de jag gått högvakt med har haft högre lägsta nivå.
Vid Ystad international military tattoo,(minns inte vilket år) gjorde marinjärerna ett dåligt intryck. Otakt när de marscherade och i övrigt stod de stilla och spelade. Återigen ett dåligt genomförande.
Jag förstår att folk kan ha en dålig dag, men jag har aldrig sett marinens musikkår göra något bra. Och då är jag ändå inte musiker eller kan inte spela något instrument. Jag är beredd att ändra uppfattning om de gör något bra framträdade.
Precis som min egen hemvärnsbataljon, om hemvärnet lyckas gmf någon skarp verksamhet blir jag imponerad.
Nu är ju inte MMK direkt kända för sin exercis men jag har svårt att tro att det skulle vara så illa. Angående musiken är det nog större sannorlikhet att du saknar rytmkänsla än ett gäng yrkesmusiker...
Edit: Försvarsmusiken är absolut en del av kärnverksamheten, det är ju den enda uppgiften som försvarsmakten kan lösa. När vi inte längre kan försvara riket är det högst tveksamt om stridande förband faktiskt i strikt meing kan räknas till kärnverksamheten...
80 miljoner får man ju lite pang för faktiskt.
Överlåt försvarsmusiken till Armémuseum och låt lajvare eller andra frivilliga ta hand om Högvakten och andra ceremonier inom ramen för museiverksamhet.
Jag tycker faktiskt om militärmusik och sånt men det får inte vara på bekostnad av pang, så när jag måste välja så...
/K
Jag tycker att det är tråkigt att så fort det diskuteras bantningar i försvaret och eventuella nerdragningar bland förband så är vi försvarsvänner snabba med att vända sig inåt i organisationen och börja fundera & argumentera om vad som skall minskas eller läggas ned. Energin borde kunna riktas åt annat håll istället och gemensamt arbeta för att slippa lägga ner sådant vi anser behövas.
Skall man vara riktigt krass så är ju all övrig verksamhet på bekostnad av "pang". Traditioner är något försvaret behöver mer idag än någonsin. Den folkliga försvarsförankringen urluckras allt mer med tiden och vi behöver all PR vi kan få. 80 miljoner för ett välsmort PR-organ tycker jag faktisk är ganska välinvesterade pengar. Sedan kan ju också diskuteras hur denna siffra är beräknad.
Exakt hur fantastisk PR-maskin är musikkårerna egentligen?
Sådär rakt av känner jag ingen som gör ett stort hurra för FM för att det strossar runt ett gäng uppklädda musiker på gator och torg.
Vad påvisar dessa egentligen? Att det finns människor som kan använda musikinstrument fortfarande?
Har någon någonsin hört en person säga: Oh, de spelar så vackert, nu tänker jag söka beredskap/US/Hv-tjänst alternativt Magnifikt! FM är värt varenda krona!
Trodde väl inte det..
Musikkårerna spelar ibland god musik, men som PR-maskin för FM är de inte mer värda än gris-olle från knäckebrödhult.
Med dagens verklighet i FM är det dags att döda älsklingarna..försvarsmusiken får överleva på privat sponsring och/eller inhyrning av Stor-Götes Blås & Jazzbandsorkester för att göra samma sak om behovet skulle bli desperat.
80 miljoner? Det torde motsvara ca 30 miljoner mazariner.
80 milj är rätt mycket både i mazariner och annat - FM centrala övningsbudget (2008) var 375 milj, men nu har den reducerats....
Sleipnir
May 20 2008, 12:54
En musik och ceremoniell enhet tycker jag vi ska ha, och det är tämligen självklart var den ska ligga. Till skillnad från vissa andra länder så är det så att infanteriet, och framförallt Gardet, är det traditionsbärande förbandet. Stroleken på enheten lämnar jag till dom (såsom Lt. P) mer insatta i det hela.
darkjak
May 20 2008, 13:01
Musikkårerna ser jag inte vara värst värda att bevara. Under hela min värnplikt hörde jag dom en gång, och då spelade dom bara för sakens skull. De var ju bra att ha på den tiden då de trummade marschtakten då soldater gjorde excersis. Frågan är: hur mycket sparar man? Jag trodde att musikkåren var frivilliga, vilket borde innebära att man bara behöver tillverka en ny uppsättning uniformer nån gång vart 30:e år eller liknande.
kronvrak
May 20 2008, 13:22
QUOTE (Sleipnir @ May 20 2008, 13:54 )

En musik och ceremoniell enhet tycker jag vi ska ha, och det är tämligen självklart var den ska ligga. Till skillnad från vissa andra länder så är det så att infanteriet, och framförallt Gardet, är det traditionsbärande förbandet. Stroleken på enheten lämnar jag till dom (såsom Lt. P) mer insatta i det hela.
Efter en lättare ombyggnad går det nog att bo i fd officersmässen numera känt som stadshuset så det går rent praktiskt att få hem musiken, traditionen är viktiga och jag ser det som ett bra förslag! Pensionärsboulen kan dessutom behöva piggas upp.
Ska jag vara lite mer seriös så räcker en orkester men som det ser ut nu med allt fler anställda bor resten av högvakten gå att lösa på annat sätt än att lägga ner utbildningstid på att hålla ett paradförband. Musikkåren bör dessutom kunna bli i det närmaste självgående ekonomiskt om man skrotar svansen och koncentrerar sig på att spela.
Pansardvärg
May 20 2008, 15:24
Funderat ett tag nu på hur jag skall uttrycka mig utan att väcka anstöt hos de som tycker att "Ett 320-årigt svenskt kulturarv hotas"
Men när jag läste att trumpeterna och basfiolerna kostar svenska folket 80 miljoner/år undrar jag mest varför man inte tidgare tagit bort musikkårerna?
Jisses.....
Lt P skrev: "80 miljoner för ett välsmort PR-organ tycker jag faktisk är ganska välinvesterade pengar"
På vilket sätt ger musikkåren försvaret Pr?
Tänker precis så som Munin skriver...
Raptor
May 22 2008, 21:43
Själv ser jag väl vissa styrkor med att ha en militär musikkår:
1) Musikkårerna har representation utomlands vid diverse Tattoos (bl.a.) vilket innebär att de representerar Sverige utomlands också.
2) "Vapenvägrare" har en möjlighet att klara sig igenom sin värnplikt utan att hamna i fänglse.
3) Du får en vältränad musikkår som kan sköta cermoniell musik vid militära cermonier.
4) Tradition.
Om ställningstagandet är att man vill skära ner på allt som inte är "pang" eller "övning" så kan man lika gärna lägga ner högvakten. Varför hålla på med vaktavlösning och sånt "tjaffs" när vi säkert kan hyra in securitas billigare? Tradition går hand i hand med försvaret, tar man bort det kan vi lika gärna också ta bort heraldiken, medaljer och en massa annat.
Med det sagt så handlar det slutligen om en personlig bedömning av om verksamheten är värd pengarna. Jag är själv kraftigt färgad som musiker som dessutom hade en bror som låg i musikplutonen då det begav sig. Jag har själv marscherat i marschorkestrar (civila) och varit aktiv ganska länge som trumpetare. Musikplutonen har ett högt anseende bland musiker. Är det värt pengarna? Tja... upp till dig att bestämma.
Jag känner själv att tiden börjar springa ifrån de militära musikkårerna. Med de nedskärningar vi har så är det förmodligen inte nog med cermonier för att rättfärdiga existensen av flera musikkårer, en kan förmodligen klara av åtagandena. Jag är ganska säker på att inom en kort framtid kommer all cermoniell musik vara inspelad på band och spelas upp i musikanläggningar. Extremt kostnadseffektivt...
23:e komp.
May 22 2008, 23:26
Eftersom försvarsmusiken är en form av traditionsbevarande kultur bör man få en del av statens kulturpengar. Staten bör alltså öronmärka(extra anslag avsett för försvarsmusiken) en del av FM anslag just för att säkerställa fortlevnaden av denna kulturyttring.
Dessutom har vi den frivilliga försvarsmusiken som hemvärnet står för. Även här bör man få en viss del av statens kulturpott.
Lfskbat
May 22 2008, 23:28
Håller med Thess och Vargas....
Om de nu är så taggade på att spela och vill föra 300 årigt+ kulturarv vidare så kan de ju göra som många andra i Sverige... arbeta idellt. Skriv hemvärnskontrakt så är saken biff... Tror även hemvärnsmusiken behöver lite folk. Tänk på att göra TFU-G när ni skriver kontraktet
Qvintus_Helge5
May 22 2008, 23:42
QUOTE (Raptor @ May 22 2008, 22:43 )

Jag är ganska säker på att inom en kort framtid kommer all cermoniell musik vara inspelad på band och spelas upp i musikanläggningar. Extremt kostnadseffektivt...

Detta skrivs som en sammanfattning av mina tankar efter att ha läst alla tidigare inlägg i tråden.
Omhändertagande av soldater. Traditioner och ceremonier. Vad betyder dom egentligen? Vi har i vårt land levt i fred och frihet i snart 200 år, vi har ett av världens mest tekniskt avancerade försvar. Vi vill ha mycket "pang" för pengarna. Men var kommer soldaten/människan in i det sammanhanget? Inget land med krigserfarenhet har någonsin tagit bort sina musikkårer, tvärtom. Varför är det så? Vi måste kanske kolla lite med dom vad en väl genomförd ceremoni
egentligen betyder. Vilka höjdpunkter vill soldaten minnas från sin tid i tjänst?
Visst, det må vara kostnadseffektivt. Men hur välkommen hem skulle Du känna dig efter 6 mån i Afghanistan, om du blev uppställd på LGs kaserngård och någon sa att nu skall vi ha "presentkortsceremoni", tryckte igång den raspiga CDn och slängde åt dig ett brunt kuvert med ett presentkort på ICA för 250 kr. Visa det för barnbarnen, något man verkligen skulle uppskatta och minnas med stolthet, eller hur?
Näe, levande proffsig musik vid de viktiga ceremonierna som markerar en början och/eller ett slut på en viktig, ibland farofylld, period i soldatens tjänstgöring.
Militärmusiken fyller en viktig uppgift både för "hemma"-förbanden och för förband i utlandstjänst. Som "moralbooster" och traditionsbärare. Att ställa en vht mot en annan i FM är svårt. Det är en "idealblandning" som ger störst effekt.
Historien visar tydligt att det inte alltid bara är kulor och krut som vinner striderna. Det är viktiga komponenter, mycket viktiga. Men ibland kan en ensam modig säckpipespelande skotte, som marscherar över en bro under fientlig eld, skapa det mod och den inspiration som behövs för att våga ta upp en strid, övervinna sin egen rädsla och bidra till att man går segrande ur striden.
//QH5
May 23 2008, 06:40
QUOTE (Qvintus_Helge5 @ May 23 2008, 00:42 )

Vi vill ha mycket "pang" för pengarna.
Detta argument är dåligt tycker jag. Det ena måste inte utesluta det andra. Det finns många andra åtgärder man kan vidta för att få mer PANG för sina pengar i FM. Att banta bort försvarsmusiken är som att sila mygg och svälja kameler. Dessutom.......den som inbillar sig att FM styrka endast beror på hur mycket pang vi har, den har dålig förståelse för helheten........anser jag!
@QH5......jag håller fullkomligt med Dig i Ditt resonemang.
Enligt media kostar deltagandet i Red Flag 30 miljoner och gör att flygvapnet blir markbundet för restena av året.
Om försvarsmusiken kostar 80 miljoner då borde alla kunna räkna ut vilket som ger bäst effekt för pengarna. Att kunna ge piloterna flygtid eller att traska runt på tattos.
May 23 2008, 06:54
QUOTE (Peo @ May 23 2008, 06:44 )

Enligt media kostar deltagandet i Red Flag 30 miljoner och gör att flygvapnet blir markbundet för restena av året.
Om försvarsmusiken kostar 80 miljoner då borde alla kunna räkna ut vilket som ger bäst effekt för pengarna. Att kunna ge piloterna flygtid eller att traska runt på tattos.
Matte för grundskolan säger jag. Se FM komponenter i en helhet. Jag ber Dig presentera några exempel till, men byt ut försvarsmusiken mot t ex delar av HKV, TEAM CULINAR, TEAM 60, ARMÈNS FÄLTBAGERI, FM DAGAR, FLYTTKARUSELLER, ALLA INSPEKTÖRER AV SKIFTANDE BETYDELSE......tja, i princip vad Du vill som inte direkt levererar PANG! Du kommer fram till exact samma slutsats.....LÄGG NER!
Hur kommer det sig att marinens musikförband är heltidsanställt, när övriga inte är det?
Med den storleken vi har på FM idag räcker det nog med en värnpliktigt försörjd musikpluton och ett gäng HV-diton. 80 miljoner kronor för att par spelningar på regementets dag lite här och var och några tatoon är i min bok inte ok att tilldela framför övningsverksamhet/motsv.
Tråkigt, men nu gäller det mer än aldrig att se över vad som är prioriterad vht och vad som inte är det.
May 23 2008, 14:57
QUOTE (simon @ May 23 2008, 15:06 )

Hur kommer det sig att marinens musikförband är heltidsanställt, när övriga inte är det?
Med den storleken vi har på FM idag räcker det nog med en värnpliktigt försörjd musikpluton och ett gäng HV-diton. 80 miljoner kronor för att par spelningar på regementets dag lite här och var och några tatoon är i min bok inte ok att tilldela framför övningsverksamhet/motsv.
Tråkigt, men nu gäller det mer än aldrig att se över vad som är prioriterad vht och vad som inte är det.
Givetvis är det lätt att överdriva lite när man pratar för sin sak, men man behöver inte dra sig för långt från sanningen.
En snabb koll på FöMusC webbplats ger vid handen att antalet
planerade framträdanden 2008 är ungefär som följer:
AMK över 100
TRK över 100
MMK ett tjugotal
LDK, FMK och HvMKårer har jag inte kollat då ovanstående räcker för att slå hål på en myt.
Det flesta framträdandena sker i Sverige, och handlar om allt från koncerter för allmänheten till statsceremoniella sammanhang.
Fast det kanske är mer än på regementets dag och tattoon som det spelas?
Såvitt jag vet så har t.ex. bara Arméns Trumkår runt 100 spelningar i år, och tror väl att AMK har något liknande
Anders
May 23 2008, 16:04
QUOTE (23:e komp. @ May 23 2008, 15:57 )

Givetvis är det lätt att överdriva lite när man pratar för sin sak, men man behöver inte dra sig för långt från sanningen.
En snabb koll på FöMusC webbplats ger vid handen att antalet
planerade framträdanden 2008 är ungefär som följer:
AMK över 100
TRK över 100
MMK ett tjugotal
LDK, FMK och HvMKårer har jag inte kollat då ovanstående räcker för att slå hål på en myt.
Allstå... värnpliktsmusikerna spelar ca 200 ggr, om jag har fattat detta rätt.
Den anställda kåren spelar 20+ gånger. För 80 miljoner. Lite raljant blir det 4 miljoner per spelning (jag vet, man kan inte räkna så).
Förslag: Outsourca skiten. För 4 mille kan man hyra rätt bra musiker.
QUOTE (23:e komp. @ May 23 2008, 06:54 )

QUOTE (Peo @ May 23 2008, 06:44 )

Matte för grundskolan säger jag. Se FM komponenter i en helhet. Jag ber Dig presentera några exempel till, men byt ut försvarsmusiken mot t ex delar av HKV, TEAM CULINAR, TEAM 60, ARMÈNS FÄLTBAGERI, FM DAGAR, FLYTTKARUSELLER, ALLA INSPEKTÖRER AV SKIFTANDE BETYDELSE......tja, i princip vad Du vill som inte direkt levererar PANG! Du kommer fram till exact samma slutsats.....LÄGG NER!

Ehm...
Hur du än försöker att vrida på saker så är det inte kostnadseffektivt i ett så patetiskt försvar som vi idag har att ha musik som huvuduppgift. vi har jag tror det är 4 musikhögskolor. Det räcker gott och väl för att bevara kompetensen att banka på trummor.
Att jämföra med team 60 ser jag som dumheter, team 60 ger flygtid och flygtid ger kompetens att hantera flygplanet i strid. Men strid kanske inte är viktigt? utan att banka på trummor?
Men du kanske föredrar om vi gör om hela försvaret till en stor leklåda för ej anställda kulturarbetare? vi kan ju göra en "byggenhet" som kan anställa skulptörer. Eller en "kammotillverkarverkstad" där alla usla konstnärer kan få jobb?
Jag gav ett exempel från media på en uppenbar kostnad, 30 miljoner, som enligt media motsvarade runt halva flygtiden för flygvapnet. Då försöker du motivera att vi skall lägga 80 miljoner på trummbankade?
Jag skulle rekomendera att du tar och går tillbaka till grundskolematten själv för den verkar du inte bemästrat riktigt ännu.
May 23 2008, 17:06
QUOTE (Peo @ May 23 2008, 17:16 )

Ehm...
Hur du än försöker att vrida på saker så är det inte kostnadseffektivt i ett så patetiskt försvar som vi idag har att ha musik som huvuduppgift. vi har jag tror det är 4 musikhögskolor. Det räcker gott och väl för att bevara kompetensen att banka på trummor.
Att jämföra med team 60 ser jag som dumheter, team 60 ger flygtid och flygtid ger kompetens att hantera flygplanet i strid. Men strid kanske inte är viktigt? utan att banka på trummor?
Men du kanske föredrar om vi gör om hela försvaret till en stor leklåda för ej anställda kulturarbetare? vi kan ju göra en "byggenhet" som kan anställa skulptörer. Eller en "kammotillverkarverkstad" där alla usla konstnärer kan få jobb?
Jag gav ett exempel från media på en uppenbar kostnad, 30 miljoner, som enligt media motsvarade runt halva flygtiden för flygvapnet. Då försöker du motivera att vi skall lägga 80 miljoner på trummbankade?
Jag skulle rekomendera att du tar och går tillbaka till grundskolematten själv för den verkar du inte bemästrat riktigt ännu.
De flesta tycks resonera i termer av antingen eller, men jag utgår från att vi skall ha Både och! Alla är väl ganska eniga om att FM pengabekymmer måste lösas, men min avvikande uppfattning är att det inte gör sig bäst genom att hyvla sönder verksamheten tills inget finns kvar. Nästa gång ställs Red flag mot Hemvärnet....nästa, Red flag mot stöd till samhället osv. Ser man inte vad dessa kortsiktiga panikåtgärder får för konsekvenser för vårat samhälle?
Vad gäller att nyttja FM pengar/personal till byggnadsarbete etc. har redan diskuterats i annan tråd, och jag är i stort sett helt mot detta. Många är inte!
Trumbankande kan man kalla det om man vill göra fenomenet obetydligt, men jag anser att det tillför samhället lite mer än så.
Ditt resonemang skulle kunna appliceras på hela vårat samhälle. Gratis tandvård för alla, men inga pengar till kulturen! Vill Du leva i den verkligheten?
Dessutom har jag i ett tidigare inlägg fört fram en idé om att försvarsmusiken kanske skall finansieras av öronmärkta kulturpengar. Alltså pengar som tas från annan konstnärlig verksamhet, om man inte tillför mer pengar till kulturministern för just försvarsmusiken. Med detta upplägg kan FM fortfarande vara huvudman för försvarsmusiken.
Jag tillägger att FöMusC även köper in musik från bl a Göterborgsmusiken och HvMK. Budgeten omfattar alltså inte enbart lön till de fast anställda.
MVH
dieseltrollet
May 23 2008, 17:58
QUOTE (23:e komp. @ May 23 2008, 18:06 )

Trumbankande kan man kalla det om man vill göra fenomenet obetydligt, men jag anser att det tillför samhället lite mer än så.
Men nu handlade det inte om att avveckla allt vad försvarsmusik heter? Utan om att lägga ner
en av fyra musikkårer. Det kan i alla fall jag se som en rimlig reduktion när man samtidigt föreslår att lägga ner
en av fyra stridsflygdivisioner mm. Och när man lägger ner en musikkår kan det vara vettigt att välja den som torde vara dyrast i drift.
QUOTE (23:e komp. @ May 23 2008, 17:06 )

QUOTE (Peo @ May 23 2008, 17:16 )

Ehm...
De flesta tycks resonera i termer av antingen eller, men jag utgår från att vi skall ha Både och! Alla är väl ganska eniga om att FM pengabekymmer måste lösas, men min avvikande uppfattning är att det inte gör sig bäst genom att hyvla sönder verksamheten tills inget finns kvar. Nästa gång ställs Red flag mot Hemvärnet....nästa, Red flag mot stöd till samhället osv. Ser man inte vad dessa kortsiktiga panikåtgärder får för konsekvenser för vårat samhälle?
Vad gäller att nyttja FM pengar/personal till byggnadsarbete etc. har redan diskuterats i annan tråd, och jag är i stort sett helt mot detta. Många är inte!
Ditt resonemang skulle kunna appliceras på hela vårat samhälle. Gratis tandvård för alla, men inga pengar till kulturen! Vill Du leva i den verkligheten?
Dessutom har jag i ett tidigare inlägg fört fram en idé om att försvarsmusiken kanske skall finansieras av öronmärkta kulturpengar. Alltså pengar som tas från annan konstnärlig verksamhet, om man inte tillför mer pengar till kulturministern för just försvarsmusiken. Med detta upplägg kan FM fortfarande vara huvudman för försvarsmusiken.
Jag tillägger att FöMusC även köper in musik från bl a Göterborgsmusiken och HvMK. Budgeten omfattar alltså inte enbart lön till de fast anställda.
MVH
Jag har absolut noll intresse att betala för andras fritidsintressen så ja.
De pengarna kan bättre spenderas på försvar och rättsväsendet.
May 23 2008, 18:19
QUOTE (dieseltrollet @ May 23 2008, 17:58 )

QUOTE (23:e komp. @ May 23 2008, 18:06 )

Men nu handlade det inte om att avveckla allt vad försvarsmusik heter? Utan om att lägga ner
en av fyra musikkårer. Det kan i alla fall jag se som en rimlig reduktion när man samtidigt föreslår att lägga ner
en av fyra stridsflygdivisioner mm. Och när man lägger ner en musikkår kan det vara vettigt att välja den som torde vara dyrast i drift.
Ur en synvinkel är det logiskt att göra så, men ur en annan orimligt. 320-årigt kulturarv är inget man bör handskas vårdslöst med tycker jag.
Det jag vänder mig emot är att man hela tiden har ett tunnelseende.....lägg ner....kapa av....skrota etc. Man bör först och främst försöka hitta andra lösningar varav en är den jag nämnde tidigare.
Mycket av det samhället lägger pengar på är inte direkt produktivt, men tillför ändå våran vardag dimensioner som är värda att leva för.
Varför skall vi resonera som vi gör när det gäller FM men inte i samhället i övrigt? Riv statens alla slott, skrota våra muséer etc. Principen är inte värdig ett samhälle som egentligen har resurser.
dieseltrollet
May 23 2008, 19:01
QUOTE (23:e komp. @ May 23 2008, 19:19 )

Ur en synvinkel är det logiskt att göra så, men ur en annan orimligt. 320-årigt kulturarv är inget man bör handskas vårdslöst med tycker jag.
Det jag vänder mig emot är att man hela tiden har ett tunnelseende.....lägg ner....kapa av....skrota etc. Man bör först och främst försöka hitta andra lösningar varav en är den jag nämnde tidigare.
Jag vet inte riktigt om "320-årigt kulturarv" ska vara en styrande faktor när vi planerar vårt försvar... Då ska vi lägga ner det blott 68-åriga hemvärnet och det något äldre flygvapnet då. Medan vi raskt ska återuppsätta samtliga landskapsregementen eftersom de är/var ett 350-årigt kulturarv.
Eller också ser vi till att satsa de knappa resurser som statsmakterna anser att vårt försvar ska ha på något av allt som trots allt får anses vara lite mer prioriterat än en av flera musikkårer. Vill man sedan bevara ett kulturarv så är det väl sådant vi har ett Kulturdepartement till? Janitscharmusikkåren som gjorde ett besök i Sverige på Tattoo 2000 är en del av deras Armémuseum. Då kanske MMK borde betalas av Marinmuseum i Karlskrona? Så kan man se till att kulturarvet bevaras på ett fint sätt.
QUOTE (23:e komp. @ May 23 2008, 19:19 )

Mycket av det samhället lägger pengar på är inte direkt produktivt, men tillför ändå våran vardag dimensioner som är värda att leva för.
Varför skall vi resonera som vi gör när det gäller FM men inte i samhället i övrigt? Riv statens alla slott, skrota våra muséer etc. Principen är inte värdig ett samhälle som egentligen har resurser.
Men nu har statsmakterna inte angivet att en av FMs uppgifter ska vara att bevara något bara för att det har funnits jättelänge. FMs uppgift är att vara ett säkerhetspolitiskt verktyg. Nu har jag inget vetenskapligt bevis för detta, men jag misstänker starkt att det inte är en mängd musikkårer som är bästa sättet att lösa den uppgiften.
Visst tycker jag att det är trist att minska på FM. Men om man nu ska göra det, så kan jag inte se att just musikkårerna ska vara fredade. Och det handlar som sagt inte om att helt avveckla försvarsmusiken. Utan om att minska på den.
Ett 320-årigt svenskt kulturarv hotas!
Försvarsledningen vill radikalt minska försvarsmusiken, igen. banghead.gif
Denna gång vill man ta bort Marinens Musikkår och inte ens ersätta med utökning av annan kår eller nyuppsättning. Även Flygvapnets Musikkår och Gotlandsmusiken är hotade!
Se vidare på www.bevaramarinensmusikkar.se anteckna dig och sprid adressen till alla du vet kan delta i detta med oss!
//QH5 FN1.gif
Dream Exp.
May 24 2008, 07:56
QUOTE (Peo @ May 23 2008, 16:16 )

Ehm...
För det första tycker jag inte att man ska uttala sig om musikkårernas uppgift eller betydelse om man inte känner att man är kompetent att bedöma deras spelförmåga eller professionalitet.
Om du ser musikhögskolornas (5 till antalet) enda uppgift som att "bevara kompetensen att banka på trummor" så vet du nog inte riktigt vad du pratar om. Musikhögskolorna i Sverige håller otroligt hög klass och du ska inte tro att de är intresserade av att ta hand om ett försvarsmusikcentrum som bara får skit för det de gör.
Om du inte kan se musikkårernas kompetens som någonting annat än att "banka på trummor" så kan ju pansar inget annat än att "backa stridsvagnar", jägarna är bäst på "nattorientering", flottan äger på att "köra gummibåt" och flygvapnet kan verkligen det där med att "flyga drake". Försök dig inte på att håna en verksamhet som du uppenbarligen inte kan något om.
Att sedan kalla försvarsmusikcentrum för en "stor leklåde för ej anställda kulturarbetare" är ju rena skämtet. Än en gång är det ju så att dessa har valt att jobba inom försvaret. Inte för att försvaret ger bäst lön (tro mig, det gör de verkligen inte) utan för att de vill vara en del utav den verksamheten. De musiker som spelar i MMK skulle utan tvekan kunna få jobb i vilken orkester de vill i övrigt. Det handlar inte om att hjälpa kompetenslösa dagdrivande musiker. Försvaret kan skatta sig lyckligt som har tillgång till så kompetenta musiker. Att jämföra dessa med "usla konstnärer" är ju närmast ett skämt.
Försvarets orkestrar är bland de bästa i hela Sverige på sin uppgift, i synnerhet MMK och Flygvapnets musikkår. Jag kan köpa att man inte tycker att kompetensen är önskvärd och att man måste lägga ner men kom för allt i världen INTE och klaga på deras kompetens. Det finns det nog ingen på det här forumet som har nog med kompetens själv för att göra.
Kan kanske vara värt att tänka på...
J.K Nilsson
May 24 2008, 08:23
QUOTE (Dream Exp. @ May 24 2008, 07:56 )

Vi som inte är intresserad av kulturkoftor ser inte vitsen med att med försvarsbudgeten sponsra sådan verksamhet.
Låt dina professionella trumbankare ta den anställning de så lätt kan få i ett civilt band kan vi leja dom vid behov. Det kan knappast bli dyrare än att leja vikingarna att spela på en dans.
J.K Nilsson
QUOTE (Dream Exp. @ May 24 2008, 07:56 )

QUOTE (Peo @ May 23 2008, 16:16 )

Ehm...
För det första tycker jag inte att man ska uttala sig om musikkårernas uppgift eller betydelse om man inte känner att man är kompetent att bedöma deras spelförmåga eller professionalitet.
Om du ser musikhögskolornas (5 till antalet) enda uppgift som att "bevara kompetensen att banka på trummor" så vet du nog inte riktigt vad du pratar om. Musikhögskolorna i Sverige håller otroligt hög klass och du ska inte tro att de är intresserade av att ta hand om ett försvarsmusikcentrum som bara får skit för det de gör.
Om du inte kan se musikkårernas kompetens som någonting annat än att "banka på trummor" så kan ju pansar inget annat än att "backa stridsvagnar", jägarna är bäst på "nattorientering", flottan äger på att "köra gummibåt" och flygvapnet kan verkligen det där med att "flyga drake". Försök dig inte på att håna en verksamhet som du uppenbarligen inte kan något om.
Att sedan kalla försvarsmusikcentrum för en "stor leklåde för ej anställda kulturarbetare" är ju rena skämtet. Än en gång är det ju så att dessa har valt att jobba inom försvaret. Inte för att försvaret ger bäst lön (tro mig, det gör de verkligen inte) utan för att de vill vara en del utav den verksamheten. De musiker som spelar i MMK skulle utan tvekan kunna få jobb i vilken orkester de vill i övrigt. Det handlar inte om att hjälpa kompetenslösa dagdrivande musiker. Försvaret kan skatta sig lyckligt som har tillgång till så kompetenta musiker. Att jämföra dessa med "usla konstnärer" är ju närmast ett skämt.
Försvarets orkestrar är bland de bästa i hela Sverige på sin uppgift, i synnerhet MMK och Flygvapnets musikkår. Jag kan köpa att man inte tycker att kompetensen är önskvärd och att man måste lägga ner men kom för allt i världen INTE och klaga på deras kompetens. Det finns det nog ingen på det här forumet som har nog med kompetens själv för att göra.
Och på vilket sätt bidar trumbankarna till att lösa någon av försvarets huvuduppgifter och varför skall kultur betalas via statsbudgeten överhuvudtaget och än mindre via försvarsbudgeten. Skall staten betala kultur kan den göra det via annan del av budgeten. A-kassan, konstnärsstödet (som av nån anledning finns...) osv. Men det ska inte betalas via försvarsbudgeten.
Jag har inte klagat på deras kompetens, de är säkert jätteduktiga på att banka på trummor och blåsa i lurar, det hör inte hit. Frågan är varför det får kosta 80 miljoner när en av de viktigaste sakerna att lösa för försvaret nämligen att kunna använda den materiel vi betalar dyrt för inte får kosta.
Vi har ida ett försvar i totalt förfall. Det finns egentligen inte en enda sak som har kompetens att genomföra strid i större förband än bataljon. Att i ett sådant läga klaga när man tar bort totalt onödiga funktioner är huvudlöst och mer än lovligt kortsiktigt. Finns det folk som är anställda som vill hålla på på sin fritid så tycker jag de skall få göra det, försvaret kan stå för replokal, men det får inte kosta några summor.
Hade försvarsmusiken kostat noll hade jag inte klagat, men när den får kosta mer än vad flygtiden för flygvapnet får kosta (om man skall tro media) då är det något som är allvarligt fel och även de mest inbitna trumpojkarna borde se detta.
En gång i tiden hade vi trumpojkar och flöjtspelare för att trupperna skulle marschera i takt och höra order, vi marcherar inte på det sättet och förmedlar inte order på det sättet längre därmed är det en fullständigt onödig utgift i en krympande budget.
QUOTE (Dream Exp. @ May 24 2008, 08:56 )

Mig veterligen så är det ingen här som klagat på musikkårernas kompetens (mer än gällande KS09:s medaljparad som behandlas i annan tråd). Att raljera en aning över andras uppgifter är ganska vanligt men inte ett tecken på hur folk ser på kompetens. Jag brukar kalla TP84:ornas piloter för "busschaufförer" med glimten i ögat. Det innebär inte att jag nedvärderar deras kompetens. "Trumbankning" är i paritet med det.
När det gäller forumets kompetens så vet jag att det finns folk här som kan bedöma försvarsmusikers kompetens. Lär dig känna forumet (LtP exempelvis) innan du drar dina slutsatser.
/K
Psilander
May 25 2008, 10:14
QUOTE (Pal @ May 15 2008, 16:59 )

Tråkigt att musikkåren läggs ned. Antar att HMS Gladan och HMS Falken läggs ned snart också, de måste kosta mycket underhåll.
Föga troligt, de har snarare blivit högre prioriterade sedan HMS Carlskrona slutade utb.expeditionerna vilket också är en tragik. Dessutom har de en viktig roll för att nå ut till allmänheten och ungdomar i synnerhet genom tex gymnasieseglingar och SVK.
Sin utbildningsroll blir också viktigare då krigsfartygen får mindre sjötid och sjömanskapet automatiserats. Man får en stor förståelse för elementen med dem. Dessutom har de nyligen genomgått stora moderniseringar och besättningen är ganska liten, 6-10 officerare.
Ang musikkårer.
I min värld är musikkårer och paradverksamhet mycket viktigt i FM, det ger en själ till verksamheten och är väl värt de kronor som läggs på det. Det ökar samhörigheten och banden till tidigare generationer. Det är också viktigt ur ett PR förhållande. Väl drillande förband och musikkårer är ofta det första allmänheten ser av FM, hur många av oss har inte stått och sett på vaktparaden som 7 åringar och tyckte spektakelt var bland de häftigaste man sett och säkerligen bidraget till att vi valt att delta i FM eller allafall vara positiva till organisationen.
Desstutom är "Statscermoniell verksamhet" en viktig uppgift för FM. Det är ett uttryck för vår historia och suveränitet precis som flaggan och kungen och där är musikkårer en naturlig del.
Även om FM har förbaskat ont om pengar så bör man lägga lite energi på våra tradtioner även om det kan tyckas långsökt, men förlorade traditioner är betydligt svårare att ersätta än både kompetens och pengar. Traditionerna måste ses som en naturlig del av verksamheten och de få sekunder man bromsar upp och reflekterar över vad man gör ger en större mening till verksamheten, och är vi dessutom i operationsområden långt borta blir det ännu viktigare.
QUOTE (Psilander @ May 25 2008, 10:14 )

QUOTE (Pal @ May 15 2008, 16:59 )

Föga troligt, de har snarare blivit högre prioriterade sedan HMS Carlskrona slutade utb.expeditionerna vilket också är en tragik. Dessutom har de en viktig roll för att nå ut till allmänheten och ungdomar i synnerhet genom tex gymnasieseglingar och SVK.
Sin utbildningsroll blir också viktigare då krigsfartygen får mindre sjötid och sjömanskapet automatiserats. Man får en stor förståelse för elementen med dem. Dessutom har de nyligen genomgått stora moderniseringar och besättningen är ganska liten, 6-10 officerare.
Ang musikkårer.
I min värld är musikkårer och paradverksamhet mycket viktigt i FM, det ger en själ till verksamheten och är väl värt de kronor som läggs på det. Det ökar samhörigheten och banden till tidigare generationer. Det är också viktigt ur ett PR förhållande. Väl drillande förband och musikkårer är ofta det första allmänheten ser av FM, hur många av oss har inte stått och sett på vaktparaden som 7 åringar och tyckte spektakelt var bland de häftigaste man sett och säkerligen bidraget till att vi valt att delta i FM eller allafall vara positiva till organisationen.
Desstutom är "Statscermoniell verksamhet" en viktig uppgift för FM. Det är ett uttryck för vår historia och suveränitet precis som flaggan och kungen och där är musikkårer en naturlig del.
Även om FM har förbaskat ont om pengar så bör man lägga lite energi på våra tradtioner även om det kan tyckas långsökt, men förlorade traditioner är betydligt svårare att ersätta än både kompetens och pengar. Traditionerna måste ses som en naturlig del av verksamheten och de få sekunder man bromsar upp och reflekterar över vad man gör ger en större mening till verksamheten, och är vi dessutom i operationsområden långt borta blir det ännu viktigare.
Ska vi ta pengarna för det från marinens budget för vapen, sjötid och reparationer kanske?? Vad sägs om att vi skrotar en ubåt för att betala för mmk? Deal?
Eller ska det vara flygvapnet och armén som ska stå för det?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.