Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ett oacceptabelt förslag!
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
Vargas
Jag anser som sagt att det helt klart finns en plats för Försvarsmusiken, men att nuvarande antal och organisation gör att det finns utrymme för en förändring och besparing. Svårare än så är det inte.
Det finns en väldigt snäv syn hos en del på vad FM uppgift de facto innebär rent praktiskt. Ska man hårdra det och raljera lite kan vi ta in ett par hundra man per år som får 3 månaders utbildning som är extremt riktad mot att stå och häcka i VCP utanför ett kloster på balkan.
Som jag ser det blir sällan en diskussion givande när folk grupperar sig polärt som jag ofta tycker det blir när det gäller sånt här. Då handlar det mer om att tillfredställa sitt eget ego och inte att faktiskt få fram nåt vettigt resultat.
Mjölkchoklad
Hur svårt och traditionsvidrigt skulle det vara att slå ihop de olika militära musikkårerna till en försvarsmaktsgemensam sådan?
Psilander
Ska vi ta pengarna för det från marinens budget för vapen, sjötid och reparationer kanske?? Vad sägs om att vi skrotar en ubåt för att betala för mmk? Deal?
Eller ska det vara flygvapnet och armén som ska stå för det?

Nej, man skall varken offra flyg, fartyg eller armédivisoner för det. Jag tror en nedläggning inte är rätt väg att lösa eknomin på. Det är en panikåtgärd som bara leder till fördärvet.

Förresten är det värt att ha nån verksamhet om den är platt, traditionslös och utan anda och själ att arbeta från och samlas kring. Då anser jag den förlorar mening och motivationskraft. Man måste ha roligt på jobbet helt enkelt, våra militära traditioner är en del av vår yrkesstolhet och vi ska inte tvingas prioritera mellan dessa och verksamhet beroende på dålig eknomi. I svåra tider är det särskillt viktigt att hålla gnistan levande.
Vc_90
Har man valt att bli officer pga musikkåren eller övriga traditioner bör man nog tänka över sitt yrkesval.
Traditionerna har alltid varit en trevlig bisak, men aldrig mer än så. Det var väldigt länge sen Försvarsmakten förlorade lyxen att låta behovet styra om nedläggning eller ej.

Huvuduppgiften först!

Ge musikkåren civila uppdrag och låt dem ta betalt, kan de finansiera sin egen verksamhet, låt dem vara kvar.
Annars är nedläggning det absolut enda tänkbara.
Peo
QUOTE (Psilander @ May 26 2008, 01:06 ) *
Ska vi ta pengarna för det från marinens budget för vapen, sjötid och reparationer kanske?? Vad sägs om att vi skrotar en ubåt för att betala för mmk? Deal?

Nej, man skall varken offra flyg, fartyg eller armédivisoner för det. Jag tror en nedläggning inte är rätt väg att lösa eknomin på. Det är en panikåtgärd som bara leder till fördärvet.

Förresten är det värt att ha nån verksamhet om den är platt, traditionslös och utan anda och själ att arbeta från och samlas kring. Då anser jag den förlorar mening och motivationskraft. Man måste ha roligt på jobbet helt enkelt, våra militära traditioner är en del av vår yrkesstolhet och vi ska inte tvingas prioritera mellan dessa och verksamhet beroende på dålig eknomi. I svåra tider är det särskillt viktigt att hålla gnistan levande.

Med tanke på hur försvaret ser ut så spelar det knappast någon roll.
Personligen anser jag det viktigare att bevara traditionen att bedriva strid snarare än spela musik. Försvaret har en begränsad budget som används som budgetregulator samt en ekonomistyrning från 1300 talet där nepotism och inkompetens står högt i kurs.
Visst kan jag tänka mig behålla musiken, men då får det vara 1 kår och den skall få en budget som är extremt mycket lägre än de 80 miljoner som sägs nu. Borde nog räcka med 10 miljoner exempelvis.
GC1
QUOTE (Psilander @ May 26 2008, 01:06 ) *

Man kan vända på det där, hur stolt är du över en flotta med sjukt mycket traditioner och pompa och ståt som åker runt i världen och representerar en nation som inte har förmågan att hävda sin på sjön.

Yrkesstoltheten borde ligga i sin förmåga att verka under svåra förhållanden inte i att ha gamla meriter från 1600talet....

Jag kan hålla med om att det är trist när gamla saker försvinner men till vilket pris skall vi fortsätta vara sentimentala?
23:e komp.
QUOTE (Peo @ May 26 2008, 07:56 ) *
Visst kan jag tänka mig behålla musiken, men då får det vara 1 kår och den skall få en budget som är extremt mycket lägre än de 80 miljoner som sägs nu. Borde nog räcka med 10 miljoner exempelvis.

Varför inte 5 miljoner, eller 27.......exempelvis? Hur har Du kommit fram till 10? Hur mycket FÅR det kosta?
Kn Glock
QUOTE (Mjölkchoklad @ May 25 2008, 15:34 ) *
Hur svårt och traditionsvidrigt skulle det vara att slå ihop de olika militära musikkårerna till en försvarsmaktsgemensam sådan?

De borde ju kunna ha olika uniformer för olika tillfällen

Sjösättning av ny robotkryssare i Karlskrona - Marinuniform
Medaljering av insatsbrigad vid hemkomst från internationell tjänst - Armeuniform
Invigning av ny flygflottilj - Flygvapenuniform

Exemplen kanske inte är realistiska men ni ser principen.
roninn
Jag vet inte vad musikförbanden kostar eller BORDE kosta, men det känns lite som växelpengar i sammahanget.

Jag ser gärna att försvaret har kvar i alla fall en musikkår, det kan knappast vara den utgiften som knäcker försvarets budget och att skära bort allt som inte är basal kärnverksamhet känns tråkigt. Visst skall vi prioritera förband, övningar och liknande men det känns trist om ALLT annat skall bort.

Som många redan påpekat så är traditioner en del av försvarsmakten och att ha en musikkår tycker jag är en sådan tradition som är värd att bevara. Att offra den för att spara lite småpengar känns dumt, sen om den verkligen behöver kosta 80 miljoner det vet jag inte, kanske kan man göra det billigare?

Men 80 miljoner är mycket pengar kanske vissa tycker? Knappast i sammanhanget. För oss lekmän är det mycket pengar men för försvaret är det småpengar. Betänkt att försvarsbudgeten är på runt 40 miljarder, en miljard är 1000 miljoner. 40 gånger 1000 är 40.000 miljoner.

Musiken går alltså på 80/40.000 eller 2 promille av försvarsbudgeten... Insatsen som förlängdes i Tchad kostar (enl vad jag läst i Svd) 300 miljoner extra. Alltså att ta bort försvarsmusiken ger inte ens en tredjedel vad det kostar att förlänga 200 personers insats i Tchad några månader.

80 miljoner är därför i sammanhanget växelpengar. Det är som att pruta på en bil som kostar 160.000 kr och istället vilja betala 159 680 kr för man har inte råd med 160.000... Har man inte råd med 160.000 kr har man knappast råd med 159.680 och måste man spara pengar så köper man inte en bil för 159680 kr då kliver man ned rejält i prisklass.
Peo
QUOTE (roninn @ May 26 2008, 10:39 ) *
Jag vet inte vad musikförbanden kostar eller BORDE kosta, men det känns lite som växelpengar i sammahanget.

Jag ser gärna att försvaret har kvar i alla fall en musikkår, det kan knappast vara den utgiften som knäcker försvarets budget och att skära bort allt som inte är basal kärnverksamhet känns tråkigt. Visst skall vi prioritera förband, övningar och liknande men det känns trist om ALLT annat skall bort.

Som många redan påpekat så är traditioner en del av försvarsmakten och att ha en musikkår tycker jag är en sådan tradition som är värd att bevara. Att offra den för att spara lite småpengar känns dumt, sen om den verkligen behöver kosta 80 miljoner det vet jag inte, kanske kan man göra det billigare?

Många bäckar små du vet.
Siffran 80 miljoner har nämnts för försvarsmusiken, att jämföras med (enligt media) 30 miljoner för red flag i USA som åter enligt media tar bort flygtiden för huvudelen av flygvapnets piloter. Skulle hellre ta 30 miljoner från försvarsmusiken och bibehålla flygtiden.
roninn
Många bäckar små du vet.
Siffran 80 miljoner har nämnts för försvarsmusiken, att jämföras med (enligt media) 30 miljoner för red flag i USA som åter enligt media tar bort flygtiden för huvudelen av flygvapnets piloter. Skulle hellre ta 30 miljoner från försvarsmusiken och bibehålla flygtiden.

Absolut men i mitt sätt att se är denna bäck så lite att det varken gör till eller från, helt enkelt en piss i Mississippi. Det är skillnad på att spara smart och spara dumt. Detta är enligt mig att spara dumt. Man "förlorar" mer i traditioner, stolthet och liknande än man tjänar i slantöringar.
Lt P
QUOTE (Kn Glock @ May 26 2008, 09:36 ) *
QUOTE (Mjölkchoklad @ May 25 2008, 15:34 ) *

De borde ju kunna ha olika uniformer för olika tillfällen

Sjösättning av ny robotkryssare i Karlskrona - Marinuniform
Medaljering av insatsbrigad vid hemkomst från internationell tjänst - Armeuniform
Invigning av ny flygflottilj - Flygvapenuniform

Exemplen kanske inte är realistiska men ni ser principen.

Och med det kunde man behålla namnet MMK - Förvarsmaktens maskeradmusikkår ;)
darkjak
Vissa kommer nog vilja klyva skallen på mig med en stridsyxa för det här förslaget, men det känns som att musikkåren borde vara frivillig, i stil med hemvärnet. Det vill säga, försvaret står för uniformer och resor, resten står medlemmarna för. Det skulle nog minska priset ganska drastiskt.
QUOTE (Peo @ May 26 2008, 10:45 ) *
Många bäckar små du vet.

Är det bara flygtiden alla är så bekymrade över borde man resonera så här. Bojkotta Red Flag och flyg hemma på F7. Då bör man få ganska mycker mer flygtid för de där 30 miljonerna. Resonemangen är inte konsekventa.

Kan det faktiskt vara som så, att Sverige inte alls har råd att spela i samma division som t ex USA, Frankrike, GB etc.?
En ganska bra temp på hur det verkligen förhåller sig är ju att vi måste lägga ner vårat nationella engagemang, alla kategorier, för att ha råd att delta på övningar utomlands. Vi måste, måste, måste, måste, mååååååste öva med USA I USA för att garantera våran säkerhet. Dom som har flygplan över hela världen, kom hit i stället. Allt liknar en parodi, och Sverige nedmonteras.

Mina damer och herrar......jag tror inte på konceptet längre! angry.gif

EDIT; Å då kan ju MMK spela för jenkarna också! navy2.gif
Anders
QUOTE (23:e komp. @ May 26 2008, 15:30 ) *
Är det bara flygtiden alla är så bekymrade över borde man resonera så här. Bojkotta Red Flag och flyg hemma på F7. Då bör man få ganska mycker mer flygtid för de där 30 miljonerna. Resonemangen är inte konsekventa.

Jo, FM vill ju det men regeringen kräver att FM är med på Red Flag. Om du tänker igenom detta en gång till kanske du ser en koppling mellan JAS 39 Gripen C/D, export och en stor multinationell flygövning (prestigeövning).
Anders
QUOTE (roninn @ May 26 2008, 10:39 ) *

...

Men 80 miljoner är mycket pengar kanske vissa tycker? Knappast i sammanhanget. För oss lekmän är det mycket pengar men för försvaret är det småpengar. Betänkt att försvarsbudgeten är på runt 40 miljarder, en miljard är 1000 miljoner. 40 gånger 1000 är 40.000 miljoner.

Musiken går alltså på 80/40.000 eller 2 promille av försvarsbudgeten... Insatsen som förlängdes i Tchad kostar (enl vad jag läst i Svd) 300 miljoner extra. Alltså att ta bort försvarsmusiken ger inte ens en tredjedel vad det kostar att förlänga 200 personers insats i Tchad några månader.

80 miljoner är därför i sammanhanget växelpengar. Det är som att pruta på en bil som kostar 160.000 kr och istället vilja betala 159 680 kr för man har inte råd med 160.000... Har man inte råd med 160.000 kr har man knappast råd med 159.680 och måste man spara pengar så köper man inte en bil för 159680 kr då kliver man ned rejält i prisklass.

Så kan man räkna, men det är fel.

Räkna på den del av försvarsbudgeten som är påverkbar på kort sikt, dvs förbandsanslaget. Då kan du se att 80 miljoner är en betydande del av deras budget.
Dream Exp.
QUOTE (darkjak @ May 26 2008, 14:21 ) *
Vissa kommer nog vilja klyva skallen på mig med en stridsyxa för det här förslaget, men det känns som att musikkåren borde vara frivillig, i stil med hemvärnet. Det vill säga, försvaret står för uniformer och resor, resten står medlemmarna för. Det skulle nog minska priset ganska drastiskt.

Förödande för kvalitén. Försök hålla den proffskvalité som finns idag och säg :"Ni får dock spela gratis". Funkar liksom inte...
GC1
QUOTE (Dream Exp. @ May 26 2008, 19:28 ) *
QUOTE (darkjak @ May 26 2008, 14:21 ) *

Förödande för kvalitén. Försök hålla den proffskvalité som finns idag och säg :"Ni får dock spela gratis". Funkar liksom inte...

Näe man vill ha 80 mille för att spela bra....

För armen räcker det med vpl för 66spänn om dan.... Fast vi är väl inte lika snygga smile.gif

Hv musikanterna är inte riktigt så bar som man skulle önska men det finns mellanting.
Raptor
AMK tränar oerhört mycket, flera timmar om dagen. Och det krävs för komplicerad figurativ marsch, memorera marscher och bli så pass duktiga som nu AMK råkar vara. Detta är något som du inte kan få från de civila orkestrarna. All heder till hemvärnets musikkår men det är åtskilliga klasskillnader där. Konstigt vore väl annars eftersom de flesta orkestrar sällan träffas oftare än en gång i veckan och då ofta inte mer än en till två timmar. Ska man ha en musikkår som klarar av den "puts och studs" som en officiell cermoni kräver så ska det vara en vältränad kår. Och då funkar det inte att hyra in orkestrar. Och ska du nu hyra in en orkester som kan åta sig samma jobb som t.ex. AMK så får du pynta så mycket att 80 miljoner inte räcker långt.

Det som kanske glöms bort i debatten är att de som utbildas i musikkårena blir musiksoldater enligt FM egna definition. De erhåller stridsutbildning och blir soldater, utöver sin huvudsakliga uppgift. Så i kostnaden (80 miljoner om det nu stämmer) så är det alltså "pang" inbakat i form av soldatutbildning.
QUOTE (GC1 @ May 26 2008, 20:04 ) *
Hv musikanterna är inte riktigt så bar som man skulle önska men det finns mellanting.

Det lär finnas runt tretton kårer certifierade för högvakt och statsceremoniell verksamhet. Högsta klassificering.

Ett uppträdande kostar:
FöMusC egna kårer:100.000:-
HvMk:10.000:-

FöMusC köper ibland in spelningar från HvMk.

Kuriosa bara!
GC1
QUOTE (23:e komp. @ May 27 2008, 00:37 ) *

Det lär finnas runt tretton kårer certifierade för högvakt och statsceremoniell verksamhet. Högsta klassificering.

Ett uppträdande kostar:

Kuriosa bara!

Om det finns 13 top of the line Hvmusikkårer har jag haft oturen att stöta på några av de andra...
Oputsade skor, inget marscherande och i allmänhet slafsigt uppträdande. Musiken har jag inte haft något särskilt att anmärka på, om det beror på mig eller dom har jag ingen aning om.
Är det bara en blåsorkester man vill ha så går nog kommunala musikskolan med på ett gig för 10 lax....

Att AMK inte är sjukt duktiga har jag aldrig påstått, däremot så undrar jag varför Marinen har anställd personal och Armen vpl, vilket blir billigast om vi nu måste ha musikkårer?
Skillnaden mellan fast och vpl personal är vad jag förstått inte så himlavid, jag har aldrig hört talas om att AMK fulat ut sig officiellt.
Psilander
Det jag försöker få sagt är att försvarets kulturverksamhet är oberhört viktig för verksamheten, på sikt även om stridsutbildningen på lite kortare sikt är viktigare. Dock skall inte medel för detta tas ur samma kassa.

Vi kanske skall göra som i Norge där all "försvarskultur" som musikkårer och museer mm ligger under en särskilld avdelning som samordnas mellan Försvarsdepartementet och kulturdepartementet. Då borde fler enklare kunna ta del av våra militära musikkårer, museer och traditioner utan det drabbas av nedskärningar och budget kriser..
Dream Exp.
Ja alltså skillnaden mellan anställd och vpl personal är att de anställda proffsmusikerna helt enkelt håller högre klass. I AMK finns det just nu ett antal fast anställda musiker som jobbar som instruktörer åt de värnpliktiga samt som musiker i kåren. Detta har lyft AMK:s kvalité rejält. Proffsmusiker behövs för att hålla en jämn hög nivå. Det senaste jag har hört från försvarsmusiken är att man ska göra om systemet helt. Vet inte om det också gäller antalet kårer men idén verkar vara att man ska göra sin värmplikt som utbildnind till musiksoldat. Man får mer soldatträning och man spelar inte lika många skarpa konserter utan lägger all tid på att öva och träna exercis. Vid muck blir man sedan musikfanjunkare och jobbar 4 obligatoriska år som korttidsanställd inom försvarsmusiken. Till detta tillkommer också ett antal fast anställda proffsmusiker som har en längre anställning. Vet inte om detta sparar pengar men det låter helt klart simidigare.
Vc_90
Det här känns ungefär som att ta SMS-lån för konsumtion.

Man har inte råd och man behöver det inte, men man köper det iallafall.
Sen får funktionen på plasmatv'n eller vad det nu är vara hur bra som helst. Det hör inte till diskussionen anser jag.
Racoon Pioneer
Vid min utlandshemkomst gavs kommandot MUSIKKÅREN, HÖGER - OM. Varpå hälften vände sig åt andra hållet. Jag gissar att denna kår inte heller ingick i "the famous 13".

Marinens musikkår känns spendable enligt mig pga dess kvalitetsproblem. Dock ej AMK. Innan man ens snackar besparing av dessa ska man dock låta budgetkniven skära i det överflödiga berg av stabsofficerare som sitter på Lidingövägen och kastar "utredningar" och powerpointpresentationer på varandra. Varför är dem kvar? Berätta för mig! Har HKV blivit ngn j-a arbetsmarknadsåtgärd?

/RP 7.gif
Anders
QUOTE (Racoon Pioneer @ May 28 2008, 17:38 ) *
Vid min utlandshemkomst gavs kommandot MUSIKKÅREN, HÖGER - OM. Varpå hälften vände sig åt andra hållet. Jag gissar att denna kår inte heller ingick i "the famous 13".

Marinens musikkår känns spendable enligt mig pga dess kvalitetsproblem. Dock ej AMK. Innan man ens snackar besparing av dessa ska man dock låta budgetkniven skära i det överflödiga berg av stabsofficerare som sitter på Lidingövägen och kastar "utredningar" och powerpointpresentationer på varandra. Varför är dem kvar? Berätta för mig! Har HKV blivit ngn j-a arbetsmarknadsåtgärd?

/RP 7.gif

Nu är det OT, men svaret är LAS och fullmakt.
Peo
QUOTE (Anders @ May 28 2008, 19:12 ) *

/RP 7.gif

Nu är det OT, men svaret är LAS och fullmakt.

LAS kommer man runt genom avtal med officersförbundet. Fullmakterna är en annan sak som gör det omöjligt men går att komma runt dem med.
Krook
QUOTE (Peo @ May 28 2008, 19:39 ) *
LAS kommer man runt genom avtal med officersförbundet. Fullmakterna är en annan sak som gör det omöjligt men går att komma runt dem med.

Stf Persdir i FM anser att lagar och förordningar inte är möjliga att förhandla och avtala bort. Det ligger lite i det tror jag nog.

/K
Racoon Pioneer
Musikkårerna lider både direkt och indirekt av diskussionsklubben på Lidingövägen. Senast flytten till Livgardet som innebär dagliga busstransporter FRÅN garnisonen för att ens kunna spela... Det är inte avlöningen av stabsofficerskåren som är det största problemen. Det är det de gör för lönen som är det verkliga problemet.

En möjlig besparing är att sätta dem i ngt isolerat bergrum ngnstans (eller det nyrustade och nynedlagda OPIL-kvarteret på F16) där de kan få skissa på lite alla möjliga lustiga truppförsök och organisationsstrukturer bäst de vill bara det inte får kontakt med verkligheten. Gå påbyggnadskursen i powerpointpresentationer och dricka obegränsat med kaffe. Då har vi bara lönekostnaden för dem och slipper ta del av deras wacko.gif beslut.

/RP
larsev

/RP 7.gif

Nu ställer jag mig frågan om du inte blandar ihop Marinens Musikkår med Marinens Hemvärnsmusikkår.
Marinens Musikkår är Försvarsmaktens enda professionella musikkår på heltid.
eskil
QUOTE (Krook @ May 28 2008, 19:06 ) *

Stf Persdir i FM anser att lagar och förordningar inte är möjliga att förhandla och avtala bort. Det ligger lite i det tror jag nog.

Regeringen skulle kunna bevilja ÖB ett års dispens från LAS ifall de bara skulle våga...
Krook
QUOTE (eskil @ May 28 2008, 20:42 ) *
QUOTE (Krook @ May 28 2008, 19:06 ) *

Regeringen skulle kunna bevilja ÖB ett års dispens från LAS ifall de bara skulle våga...

Tror du det? Är det så lätt vindigt att göra time out gällande en lag? Vill inte Riksdagen vara med på ett hörn?
Själv tror jag snarare att man går med på att riva upp FM som organisation och sedan låter en ny organisation uppstå. Det har provats förr. Att göra korta undantag avseende lagar är inte något som anstår en sund civilisation utan något som bananrepubliker gör.

/K
GC1
QUOTE (23:e komp. @ May 27 2008, 01:37 ) *

Ett uppträdande kostar:

Kuriosa bara!

Från en annan tråd angående hemvärnets musikkår som förvisso tas i anspråk av FöMusC men som kanske inte har samma kvalitetskontroll som andra musikkårer i landet..
Hemvärnsmusik
Att ens låta ovanstående visa sig offentligt gör att jag tvivlar starkt på alla som hävdar att Hemvärnsmusiken faktist är bra!

Använd värnpliktiga och såga loss det som inte nödvändigtvis går åt till cermonier och stadsbesök....
eskil
QUOTE (Krook @ May 28 2008, 21:45 ) *
Tror du det? Är det så lätt vindigt att göra time out gällande en lag? Vill inte Riksdagen vara med på ett hörn?
Själv tror jag snarare att man går med på att riva upp FM som organisation och sedan låter en ny organisation uppstå. Det har provats förr. Att göra korta undantag avseende lagar är inte något som anstår en sund civilisation utan något som bananrepubliker gör.

Regeringen beviljar dispens från andra lagar, t.ex. miljöbalken, regelbundet. Enda skillnaden är att dispens från LAS vore politisk dynamit.
Lfskbat
QUOTE (dieseltrollet @ May 23 2008, 20:01 ) *
Jag vet inte riktigt om "320-årigt kulturarv" ska vara en styrande faktor när vi planerar vårt försvar... Då ska vi lägga ner det blott 68-åriga hemvärnet och det något äldre flygvapnet då. Medan vi raskt ska återuppsätta samtliga landskapsregementen eftersom de är/var ett 350-årigt kulturarv. vissel.gif

Jojomensan, visst ska kulturarvet vara styrande.... 100% för att vi ska sätta upp landskapsregementena igen, ABSOLUT!!!

Livgrenadjärer, Kronobergare, Skånska dragoner, Dalkarlar, Skaraborgare och Elfsborgare.... underbart!
Racoon Pioneer
Ledsen att säga det Lfskbat men...
Innan dina landskapsregementen, som förvisso har ett rågat mått av coolhet runt sig, kommer de amfibiska styrkorna som höll till vid basen i Birka och hade stödbaser i Roskilde, Lindisfarne och Miklagård. Snackar vi kulturarv så -in your face! laugh.gif

/RP
LeadHead
QUOTE (eskil @ May 29 2008, 21:32 ) *

Regeringen beviljar dispens från andra lagar, t.ex. miljöbalken, regelbundet. Enda skillnaden är att dispens från LAS vore politisk dynamit.

I ett försök att slutligt avrätta denna OT-avgrening kan jag upplysa om att regeringen endast kan meddela dispens från sina egna förordningar och myndigheters föreskrifter och detta under förutsättning att dispensen inte strider mot den lag som förordningen eller föreskriften eventuellt bygger på. Dispens från lag kräver bemyndigande i lag.

/ LeadHead, tentapluggar förvaltningsrätt

EDIT: Lade till fet-kursiverad text...
Fu Dahlberg
QUOTE (LeadHead @ May 30 2008, 10:23 ) *
QUOTE (eskil @ May 29 2008, 21:32 ) *

I ett försök att slutligt avrätta denna OT-avgrening kan jag upplysa om att regeringen endast kan meddela dispens från sina egna förordningar och myndigheters föreskrifter och detta under förutsättning att dispensen mot den lag som förordningen eller föreskriften eventuellt bygger på. Dispens från lag kräver bemyndigande i lag.

/ LeadHead, tentapluggar förvaltningsrätt

Dessutom... hur stor är chansen att Facket kommer köpa det?
eskil
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 30 2008, 10:58 ) *
Dessutom... hur stor är chansen att Facket kommer köpa det?

Noll och intet. Men till skillnad från den förra regeringen så ägs den nuvarande inte av facket.
J.K Nilsson
QUOTE (eskil @ May 30 2008, 12:22 ) *
Noll och intet. Men till skillnad från den förra regeringen så ägs den nuvarande inte av facket.

Dag-Otto, förlåt Sven-Otto Littorin kommer att ha lite svårt att försvara svensk arbetsrätt och den svenska modellen efter en sådan manöver.

J.K Nilsson
Vargas
Ok, då återgår vi till att avhandla musikkåren och släpper arbetsrättspratet och huruvida vilken regering som är dummast.

/Vargas, BLÅGUL
Att försvarsmusiken kostar FM 80 miljoner om året känns orimligt tycker många. Åttio miljoner för ett traditionsbevarande? Lägg ner!

Om man i stället pratar i termer av PR värde, vilken slutsas kommer man fram till då? Kan man mäta betydelsen av våran försvarsmusik?
Är åttio miljoner mycket pengar eller en högst relevant siffra? 30 miljoner? I skenet av ett minskat intresse för FM kan man verkligen fråga sig om det är rätt väg att gå, att dra ned på PR kostnaderna?

Vedertagen uppfattning i näringslivet är att man bör satsa på marknadsföring i dåliga tider, och den principen känns som rimlig för FM del just nu.
Att lägga ned PR verksamhet verkar oklokt och kan inte ställas i relation till annan verksamhet. Att synas så mycket som möjligt i olika sammanhang är vad FM behöver just nu. I ett långsiktigt perspektiv behövs olika typer av marknadsföring för att man överhuvud taget skall kunna knyta folk till sig, vilka är en förutsättning för övrig verksamhet.

Marinens musikkår är en del av den viktiga PR verksamhet FM bedriver, och en nedläggning är ett steg i fel riktning rent principiellt.
dieseltrollet
QUOTE (23:e komp. @ Jun 7 2008, 11:27 ) *
Att försvarsmusiken kostar FM 80 miljoner om året känns orimligt tycker många. Åttio miljoner för ett traditionsbevarande? Lägg ner!

Jag tycker inte att 80 miljoner är orimligt. Men om MM ensamt kostar 80 miljoner, och det finns tre andra militära musikkårer, så tycker jag det är rimligt att man även minskar på militärmusiken när vi minskar på allt annat.

Annars får man göra med annat som en gång i tiden var militärt och som man vill bevara men Försvarsmakten inte längre behöver/har råd med. Nämligen föra över till en annan statlig myndighet vars syfte är just att bevara.
QUOTE (23:e komp. @ Jun 7 2008, 11:27 ) *
Marinens musikkår är en del av den viktiga PR verksamhet FM bedriver, och en nedläggning är ett steg i fel riktning rent principiellt.

Detsamma kan sägas om varje del av Försvarsmakten. "Skaraborgs regemente är en del av den viktiga förmågan att bedriva väpnad strid som FM besitter, och en nedläggning är ett steg i fel riktning rent principiellt."

TANSTAAFL gäller, och när det inte finns pengar till allt så måste man skära någonstans. Vad vill du ta bort för insatsförband för att finansiera en bibehållen militärmusik? Tre hemvärnsbataljoner?
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 7 2008, 12:07 ) *
1.Jag tycker inte att 80 miljoner är orimligt. Men om MM ensamt kostar 80 miljoner, och det finns tre andra militära musikkårer, så tycker jag det är rimligt att man även minskar på militärmusiken när vi minskar på allt annat.

2.Annars får man göra med annat som en gång i tiden var militärt och som man vill bevara men Försvarsmakten inte längre behöver/har råd med. Nämligen föra över till en annan statlig myndighet vars syfte är just att bevara.

3.Detsamma kan sägas om varje del av Försvarsmakten. "Skaraborgs regemente är en del av den viktiga förmågan att bedriva väpnad strid som FM besitter, och en nedläggning är ett steg i fel riktning rent principiellt."

TANSTAAFL gäller, och när det inte finns pengar till allt så måste man skära någonstans. Vad vill du ta bort för insatsförband för att finansiera en bibehållen militärmusik? Tre hemvärnsbataljoner?

1.Men vad får PR kosta? Insatsen måste ju ställas i relation till vinsten, och inte mot annan verksamhet. På något sätt måste man utvärdera vad PR tillför, och inte se det som en onödig extrakostnad man bara har råd med i goda tider.

2.Nu ser Du militärmusiken som en ren kulturföreteelse vilket jag menar att det inte är. Det är ett av många PR instrument.

3.Ett krigsförband är den verksamhet PR instrumentet skall hjälpa till att skapa förutsättningar för. Att skära i marknadsföringen gör bara problemet än större för den verksamhet som finns kvar. Just nu är FM en icke intressant företeelse hos svenska folket, och på något sätt måste FM försöka vara en angelägenhet för hela svenska folket(på många sätt, bl a försvarsmusik) för att på lång sikt trygga sin verksamhet.

Om man inte behöver Skaraborgs regemente och dess produkter kan man lägga ned eller samlokalisera, men det är inte det samma som att lägga ned sin PR verksamhet, vilken man just nu behöver. Iof är ju inte jag rätt man att bedöma behoven i detalj(politisk/FM intern fråga) men kan ändå ha en åsikt om att PR är hyfsat angeläget för att över huvud taget locka medborgare till den lilla spillra försvar vi har i dag.

Politiskt och ur försvarssynpunkt har vi ett mindre behov av vissa förmågor, men behovet av att attrahera folk till FM kvarstår så länge man behöver personal. I det perspektivet kan det inte vara rätt att skära i marknadsföringen. Eftersom det kan vara svårt att beräkna vad en specifik musikkår eller annat tillför i positiva effekter måste man se marknadsföringskostnaden som en helhet. Det är här jag menar att man måste vara försiktig med att skära i vissa delar utan att veta hur det påverkar helheten. Ovanpå detta skall övriga argument vägas in.

Personligen är jag övertygad om att mumintrollets huvud(HKV) är alldeles för stort, och sånt borde åtgärdas innan man ger sig på sådant som är irreparabelt när man väl låtit bilan falla.
dieseltrollet
QUOTE (23:e komp. @ Jun 7 2008, 15:36 ) *
1.Men vad får PR kosta? Insatsen måste ju ställas i relation till vinsten, och inte mot annan verksamhet. På något sätt måste man utvärdera vad PR tillför, och inte se det som en onödig extrakostnad man bara har råd med i goda tider.

Hur länge ska kostnaden för PR få vara konstant, när all annan verksamhet skärs ner? Det handlar inte om att lägga ner militärmusiken och den PR den skapar. Det handlar om att anpassa kostymen efter plånboken.

Hävdar du att den nuvarande utformningen av militärmusiken är den optimala, att just fyra musikkårer varav en är heltidsanställd är den bästa lösningen för Försvarsmakten? För så måste det nästan vara om det nu är så fruktansvärt fel att skära i just militärmusiken.

Jag finner det ganska patetiskt att denna storm i ett vattenglas blåser upp runt just en musikkår, när så många andra delar av Försvarsmakten befinner sig på gränsen till utplåning.
2.Nu ser Du militärmusiken som en ren kulturföreteelse vilket jag menar att det inte är. Det är ett av många PR instrument.

Låt gå för det, men just nu är Marinens musikkår ett av fyra ganska snarlika PR-instrument. Att då avveckla ett av dessa fyra innebär inte att förmågan avvecklas, bara att vi går ner i förmågedjup. Vilket är en ofrånkomlig konsekvens av att de ekonomiska ramarna hela tiden minskar realt.
3.Ett krigsförband är den verksamhet PR instrumentet skall hjälpa till att skapa förutsättningar för. Att skära i marknadsföringen gör bara problemet än större för den verksamhet som finns kvar. Just nu är FM en icke intressant företeelse hos svenska folket, och på något sätt måste FM försöka vara en angelägenhet för hela svenska folket(på många sätt, bl a försvarsmusik) för att på lång sikt trygga sin verksamhet.

Om vi skär bort alla krigsförband för att bibehålla marknadsföringen för desamma, så blir marknadsföringen i sig irrelevant. Det måste finnas en balans mellan kärnverksamheten och stödfunktionerna för densamma. Det är en uttalad vilja från den politiska ledningen att man ska göra besparingar i stödfunktionerna, alltså kan det inte vara orimligt att militärmusiken minskar i omfång den också. Återigen, det handlar inte om att avveckla förmågan helt.
Personligen är jag övertygad om att mumintrollets huvud(HKV) är alldeles för stort, och sånt borde åtgärdas innan man ger sig på sådant som är irreparabelt när man väl låtit bilan falla.

Att HKV rimligen borde kunna minska håller jag med om. Men hur kan det vara irreparabelt att avveckla en musikkår? Förlorar Sverige därigenom förmågan att sätta upp en sådan? Nej, det gör man inte. Skulle man mot förmågan upptäcka att just en musikkår i Karlskrona iförd marinens uniform är oundgängligt nödvändig för vår PR-förmåga så kan en sådan fort sättas upp. Lägger vi däremot ner funktionen luftvärn så tar det tid att återta.
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 7 2008, 16:14 ) *
1.Hur länge ska kostnaden för PR få vara konstant, när all annan verksamhet skärs ner? Det handlar inte om att lägga ner militärmusiken och den PR den skapar. Det handlar om att anpassa kostymen efter plånboken.

2.Hävdar du att den nuvarande utformningen av militärmusiken är den optimala, att just fyra musikkårer varav en är heltidsanställd är den bästa lösningen för Försvarsmakten? För så måste det nästan vara om det nu är så fruktansvärt fel att skära i just militärmusiken.

3.Jag finner det ganska patetiskt att denna storm i ett vattenglas blåser upp runt just en musikkår, när så många andra delar av Försvarsmakten befinner sig på gränsen till utplåning.

4.Låt gå för det, men just nu är Marinens musikkår ett av fyra ganska snarlika PR-instrument. Att då avveckla ett av dessa fyra innebär inte att förmågan avvecklas, bara att vi går ner i förmågedjup. Vilket är en ofrånkomlig konsekvens av att de ekonomiska ramarna hela tiden minskar realt.

5.Om vi skär bort alla krigsförband för att bibehålla marknadsföringen för desamma, så blir marknadsföringen i sig irrelevant. Det måste finnas en balans mellan kärnverksamheten och stödfunktionerna för densamma. Det är en uttalad vilja från den politiska ledningen att man ska göra besparingar i stödfunktionerna, alltså kan det inte vara orimligt att militärmusiken minskar i omfång den också. Återigen, det handlar inte om att avveckla förmågan helt.

Att HKV rimligen borde kunna minska håller jag med om. Men hur kan det vara irreparabelt att avveckla en musikkår? Förlorar Sverige därigenom förmågan att sätta upp en sådan? Nej, det gör man inte. Skulle man mot förmågan upptäcka att just en musikkår i Karlskrona iförd marinens uniform är oundgängligt nödvändig för vår PR-förmåga så kan en sådan fort sättas upp. Lägger vi däremot ner funktionen luftvärn så tar det tid att återta.

1.Det är fullt naturligt och rationellt att tänka sig att marknadsföringskostnaderna bör följa övriga utgiftsminskningar. Men enl. mig så är det inte alldeles självklart.

2.Nej inget är optimalt, och allt kan göras bättre. Det jag vill lyfta fram är att man tänker alldeles för rationellt i den här frågan. -2 regementen måste också betyda -2 musikkårer. Och det måste vara övertydligt vid det här laget att jag anser att marknadsföringen är det sista man bör dra in på.

3.Hur motverkar vi denna utplåning då? Genom att hyvla ner FM samtliga funktioner, eller genom att bibehålla dem som skapar positiva effekter på verksamheten?

4.Det är detta som är felet. Försvarsmusikens budget är en förhållandevis liten del av FM:s ca:40 miljarder. Att göra besparingar här kostar mer än vad man sparar i slutänden.....anser jag. Mer skada än nytta kan man kanske säga.

5.Alla krigsförband skall inte bort, och som jag sa tidigare så behöver FM upprätthålla intresset för den militära verksamheten så att inte personalförsörjningsproblematiken växer än mer. I ett större perspektiv så är försvarsmusikens konsumenter till stor del väljare som bestämmer vilken försvarspolitik som skall föras i landet. Ju mindre kontakt folket har med FM, desto större risk att man inte värnar om försvaret.

Försvarsmusiken gör ett stort antal framträdanden varje år(siffror tidigare i tråden) och att minska på detta trots att ytan är den samma samtidigt som befolkningen ökar känns som en felaktig ekvation. Vilka delar av Sverige skall nås av försvarsmusiken, och vilka skall inte?

När vi går mot ett yrkesförsvar bör det vara högst angeläget att ha ett så stort rekryteringsunderlag som möjligt, för att kunna hitta de bäst lämpade.
Dessutom så kan det vara som så att man ibland måste lägga till synes överdrivna resurser på marknadsföring för att få kunder över huvud taget om man har en tämligen osäljbar produkt. FM sitter i den sitsen just nu.

EDIT; En annan sak som slår mig. Är FM själv den bäste att avgöra var det skall sparas. Tycker vi har alldeles övertydliga bevis på att FM inte är bäste man att hantera den ekonomiska strategin. Dvs, hur skall pengarna investeras för att ge så god avkastning som möjligt. Nej, låt civilekonomer, företagsledare och marknadsförare ta hand om detta, och de kommer fram till samma slutsats som mig..... vissel.gif
dieseltrollet
Tja, jag lägger ner den här debatten nu.

Kan bara konstatera att vi inte är överens, och knappast blir det heller.

Personligen tycker jag att en Försvarsmakt med fler musikkårer än stridsflygdivisioner är felbalanserad, du tycker tydligen annorlunda.

PR mm i all ära, men se först till att lösa tilldelade huvuduppgifter. Och till sist, det handlar om en musikkår mindre. För övrigt så ser jag framemot dina bevis för att just Marinens musikkår bidrar till en positiv rekrytering till Försvarsmakten.
kronvrak
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 7 2008, 17:35 ) *
PR mm i all ära, men se först till att lösa tilldelade huvuduppgifter. Och till sist, det handlar om en musikkår mindre. För övrigt så ser jag framemot dina bevis för att just Marinens musikkår bidrar till en positiv rekrytering till Försvarsmakten.

80 miljoner räcker till många föredrag ute i skolor, i idrottsföreningar, på företag etc så anställ ett antal av de som varit ute på internationella uppdrag och låt dem berätta vilken nytta skattepengarna faktiskt gör. Det finns även en del "dötid" mellan utbildning och ivägresa och då är lönekostnaden redan betald så det blir "gratis" PR om även de åker ut och visar upp sig. Jag vet t ex att studentorgansiationer letar billiga föredragshållare som kan berätta något intressant och det är en arena där man verkligen kan ändra synen på försvaret.
Vargas
Lite från mil.se om förslaget:

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...a-yrkesmusiker/
QUOTE (Vargas @ Jun 20 2008, 12:29 ) *

Spontant....och med några veckors distans, så låter det här förslaget ganska hyggligt tycker jag. Försvarsmusiken garanteras över ytan, och det är det viktigaste. Höjer man kvaliteten på samtliga Hvmusikkårer blir det här bra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.