Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ett oacceptabelt förslag!
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
Björn
Trådens titel är "Ett oacceptabelt förslag" och som den minnesgode säkert erinrar sig går den ut på att protestera mot förslaget om nedläggning av Marinens musikkår i Karlskrona. (För säkerhets skull försedd med två länkar till en obskyr protestlista på nätet.) Observera att den inte handlar om försvarsmusiken i stort utan en lokalt förankrad musikkårs vara eller inte vara. Jag har under många år sett vad som händer så fort någon verksamhet i landets sydöstra hörn blir ifrågasatt, och detta är bara ytterligare ett exempel.

I Karlskrona finns ett antal "heliga kor" som inte får ifrågasättas, för om man råkar göra det så tänds häxbålen i hela kommunen. Marinbasen är en sådan, Karlskronavarvet en annan och Marinens musikkår är bara ytterligare en i raden. I Karlskrona skriker man sig blå för att protestera så fort något riskerar att flyttas eller läggas ner. Om inte det hjälper kastar man sig omkull i sandlådan och sparkar, slår och skriker som dagisbarn tills politikerna tröttnar och gör som de vill bara för att få arbetsro. Jag har roat mig med att kasta in ett par vedträn i den brasa som rasat bland Blekingepressens kommentarer i ärendet och resultatet lät inte vänta på sig. När man läser inläggen ser man tydligt att det lika mycket handlar om protester mot att flytta kåren till Stockholmsområdet som att lägga ner den. Om den funnits på någon annan ort hade lokalbefolkningen inte lyft ett finger, men gud nåde den som rör någon av "deras" heliga kor.

I Försvarsmusikcentrums utredningsförslag kan man läsa följande:

"Den nationella spridningen av militärmusik betonas. De tre heltidsmusikkårerna (Arméns musikkår, Arméns trumkår och Livgardets dragonmusikkår) ska baseras i Stockholm. Det är där den absoluta huvuddelen av statsceremoniella uppdrag finns och kårerna blir snabbt gripbara. Huvuddelen av övriga nationella uppdrag föreslås lösas av hemvärns- och frivilliga musikkårer. De bör organiseras under FöMusC men ska, vad utredningen föreslås, ledas av frivilliga garnisonsmusikkårer. FöMusC står för utbildning och kvalitetskontroll."

Om man går in på FöMusC hemsida och tittar på de olika kårernas program växer en intressant bild fram. Marinens musikkår har under 2008 totalt 31 planerade framträdanden. 12 av dessa är högvaktsavlösningar. De flesta andra innehåller bara klassisk- och populärmusik, inte någon traditionell militärmusik och kunde därför genomföras av vilken musikkår som helst. Av kårens framträdanden genomförs 16 st lokalt i Karlskrona (52%) och av övriga 13 sker 9 st inom en radie om 20 mil från Karlskrona, enda undantaget är Marininspektörens konsert i Berwaldhallen och 3 som genomförs i Stockholm i samband med högvakterna. Militärmusiken används främst i ceremoniella sammanhang och som de flesta vet sker majoriteten av dessa ceremonier i och omkring huvudstaden, för vem kan påminna sig när vi hade vi ett officiellt statsbesök i Karlskrona senast? Sedan finns det säkert tillräckligt många flottister i forumet som är välbekanta med karlskroniternas berömda "gummiband" så det ödslar jag inte tid på här.

Vi behöver ha proffessionella musikkårer för jag anser i likhet med bl.a. Psilander att det är en viktig del av våra traditioner. De bör givetvis finnas gripbara där större delen av verksamheten genomförs, vilket alltså innebär Stockholmsområdet. Oavsett vad diverse lokalpatrioter kan komma dragandes med för argument är det ändå så att i Mälardalen med omnejd bor nästan en tredjedel av landets befolkning, det är också där den största rekryteringsbasen finns och även var man når ut till mest folk.

Min viktigaste synpunkt i inlägget är ändå att musik, oavsett det handlar om populär-, klassisk eller militärmusik, är en kulturfråga. Den kostnad det medför skall aldrig tvingas viktas mot andra specifikt militära förmågor som försvarsanslagen ska täcka. Låt militärmusiken belasta kulturdepartementet och deras budget istället. Där finns mycket medel som rinner iväg till att försörja arbetsskygga "konstnärer" som skapar kreationer som varken de själva eller någon annan kan förstå. (Möjligen med undantag av någon manodepressiv sinnesrubbad konstkritiker som har rökt på.)
23:e komp.
QUOTE (Björn @ Jul 18 2008, 18:55 ) *
Vi behöver ha proffessionella musikkårer för jag anser i likhet med bl.a. Psilander att det är en viktig del av våra traditioner. De bör givetvis finnas gripbara där större delen av verksamheten genomförs, vilket alltså innebär Stockholmsområdet. Oavsett vad diverse lokalpatrioter kan komma dragandes med för argument är det ändå så att i Mälardalen med omnejd bor nästan en tredjedel av landets befolkning, det är också där den största rekryteringsbasen finns och även var man når ut till mest folk.

Vid närmare eftertanke håller jag faktiskt med Dig i det mesta. Bra argument, särskilt det där med kulturdepartementet. För rättvisans skull bör tilläggas att en annan ~ tredjedel bor i Skåne, Blekinge och Halland, men har som sagt ingen statsceremoniell verksamhet.
Qvintus_Helge5
QUOTE (Björn @ Jul 18 2008, 17:55 ) *
Trådens titel är "Ett oacceptabelt förslag" och som den minnesgode säkert erinrar sig går den ut på att protestera mot förslaget om nedläggning av Marinens musikkår i Karlskrona. (För säkerhets skull försedd med två länkar till en obskyr protestlista på nätet.) Observera att den inte handlar om försvarsmusiken i stort utan en lokalt förankrad musikkårs vara eller inte vara. Jag har under många år sett vad som händer så fort någon verksamhet i landets sydöstra hörn blir ifrågasatt, och detta är bara ytterligare ett exempel.

I Karlskrona finns ett antal "heliga kor" som inte får ifrågasättas, för om man råkar göra det så tänds häxbålen i hela kommunen. Marinbasen är en sådan, Karlskronavarvet en annan och Marinens musikkår är bara ytterligare en i raden. I Karlskrona skriker man sig blå för att protestera så fort något riskerar att flyttas eller läggas ner. Om inte det hjälper kastar man sig omkull i sandlådan och sparkar, slår och skriker som dagisbarn tills politikerna tröttnar och gör som de vill bara för att få arbetsro. Jag har roat mig med att kasta in ett par vedträn i den brasa som rasat bland Blekingepressens kommentarer i ärendet och resultatet lät inte vänta på sig. När man läser inläggen ser man tydligt att det lika mycket handlar om protester mot att flytta kåren till Stockholmsområdet som att lägga ner den. Om den funnits på någon annan ort hade lokalbefolkningen inte lyft ett finger, men gud nåde den som rör någon av "deras" heliga kor.

I Försvarsmusikcentrums utredningsförslag kan man läsa följande:

"Den nationella spridningen av militärmusik betonas. De tre heltidsmusikkårerna (Arméns musikkår, Arméns trumkår och Livgardets dragonmusikkår) ska baseras i Stockholm. Det är där den absoluta huvuddelen av statsceremoniella uppdrag finns och kårerna blir snabbt gripbara. Huvuddelen av övriga nationella uppdrag föreslås lösas av hemvärns- och frivilliga musikkårer. De bör organiseras under FöMusC men ska, vad utredningen föreslås, ledas av frivilliga garnisonsmusikkårer. FöMusC står för utbildning och kvalitetskontroll."

Om man går in på FöMusC hemsida och tittar på de olika kårernas program växer en intressant bild fram. Marinens musikkår har under 2008 totalt 31 planerade framträdanden. 12 av dessa är högvaktsavlösningar. De flesta andra innehåller bara klassisk- och populärmusik, inte någon traditionell militärmusik och kunde därför genomföras av vilken musikkår som helst. Av kårens framträdanden genomförs 16 st lokalt i Karlskrona (52%) och av övriga 13 sker 9 st inom en radie om 20 mil från Karlskrona, enda undantaget är Marininspektörens konsert i Berwaldhallen och 3 som genomförs i Stockholm i samband med högvakterna. Militärmusiken används främst i ceremoniella sammanhang och som de flesta vet sker majoriteten av dessa ceremonier i och omkring huvudstaden, för vem kan påminna sig när vi hade vi ett officiellt statsbesök i Karlskrona senast? Sedan finns det säkert tillräckligt många flottister i forumet som är välbekanta med karlskroniternas berömda "gummiband" så det ödslar jag inte tid på här.

Min viktigaste synpunkt i inlägget är ändå att musik, oavsett det handlar om populär-, klassisk eller militärmusik, är en kulturfråga. Den kostnad det medför skall aldrig tvingas viktas mot andra specifikt militära förmågor som försvarsanslagen ska täcka. Låt militärmusiken belasta kulturdepartementet och deras budget istället. Där finns mycket medel som rinner iväg till att försörja arbetsskygga "konstnärer" som skapar kreationer som varken de själva eller någon annan kan förstå. (Möjligen med undantag av någon manodepressiv sinnesrubbad konstkritiker som har rökt på.)

Jaha, så det är bara "karlskroniter" som skriker när försvaret vill flytta och förändra verksamheten, skärp dig Björn!

Om vi nu har EN (1) Marin musikkår kvar i landet var skall den bedriva sin dagliga verksamhet, ja ska man tolka dig så skall den finnas där det bedrivs marin verksamhet. Var görs det enligt det senaste försvarsbeslutet jo på Marinbasen, och den är till sin huvudel grupperad i Karlskrona! Med din logik skall då kåren finnas i... ja ok Stockholm.

Jag är den första att skriva under på att man snarast skall lägga ned Försvarsmusikcentrum. Det borde skett för länge sedan. Det är en föråldrad organisation som inte platsar i ett modernt insatsförsvar. Mitt förslag är istället att varje organisation som kommer formeras i storleksordning brigad/division tilldelas en musikkår. Tills den organisationen framträder så bör vi ha en professionell kår för Armén, Marinen resp. Flygvapnet. Kompletterat med en kår som kan bedriva ridande musiktjänst i Stockholm (läs Livgardets Dragonmusikkår) samt ev. ytterligare en kår som har omvänd tjänstgöring mot de övriga i Stockholm så att man säkerställer militärmusik vid högvakt och stadsceremoniel under vinterperioden (läs Arméns Trumkår).
Eftersom Livgardet är vår största Armégarnison, undantaget Boden, så bör Arméns Musikkår finnas på Livgardet. Eftersom Flygvapnets största verksamhetsställe är F 17 och närheten till Marinbasen är uppenbar så bör kanske Fv:s musikkår placeras i Såtenäs eller Linköping istället. Och varför flytta en välorganiserad fungerande enhet (läs Marinens Musikkår-MMK) från den garnison som är den största inom Marinen? Alltså MMK kvar i Karlskrona. Vän av ordning säger då men om Arméns största garnison finns i boden varför har vi ingen musikkår där? Ja, det fanns det fram till 2002. Och den kan organiseras där igen i en storlek som kan lösa de uppdrag som genereras av Bodens Garnison. Kanske en 15-manna kår som kan förstärkas med Hemvärnsmusiker eller delar av någon av Stockholmskårerna vid behov.

Ledningen för resp. kår utövas av garnisonschefen på den ort där kåren är utgångsgrupperad. Den centrala "ledningen" utövas av en "processägare" likt all annan verksamhet inom försvaret, dvs. en kompetensstark avd. om ca 5-7 personer i Högkvarteret. T ex under utb.inspektören. Denna organisation kompletteras med 10-15 st hemvärnsmusikkårer på lämpliga platser i landet. Dessa lyder också under den garnisonschef som finns närmast. Och vad gäller musikaliskt mm så lyder dom på samma sätt under militärmusikavd. på högkvarteret.

Samtliga musikkårer har betydligt fler framträdanden än vad som framgår av deras hemsidor. I snitt har varje kår ca 100 framträdanden per år. De flesta av dessa är inte offentliga i den bemärkelsen. Det kan vara allt från en enkel hornblåsare som är med och blåser vid en invigning eller en hel musikkår som spelar vid en officersexamen. Sist jag kollade så finns det sådana behov över hela landet, även om det är betydligt glesare mellan förbanden idag än för 50 år sedan.

Om vi nu skall ha kvar en eller två heltidsanställda musikkårer i Svenska FM så varför måste de båda finnas i Stockholm? Som bärare av traditioner och stå för utvecklingen inom militärmusiken är heltidskåren en självklarhet. Eftersom MMK redan finns i "landsorten" behåll den där, så att kompetensen inte bara koncentreras i Stockholm utan även södra Sverige kan ha en kompetenspunkt inom militärmusiken.

Militärmusik är just en militär angelägenhet precis lika mycket som kulor, robotar och Gripenplan det ÄR kärnverksamhet för FM. Självklart kan Kulturdepartementet vare med och stå för vissa av de kostnader som är genererade av att man vill utveckla musikernas kompetens när det gäller annan musik än marscher. För om man nu skall försöka definiera begreppet "militärmusik" så är min uppfattning att det är all musik som en militärorkester spelar! Jag vet att andra försöker definiera begreppet annorlunda.

Inget annat land i världen som har erfarenheter från strid och krig i modern tid har reducerat sin militärmusikorganisation så kraftigt som nu är föreslaget. Och med det som en del i kunskapsbanken så är det förvånande att de som här i forument anser sig vara "experter" på strid och krig, vill avhända sig möjligheten att på någon annan plats i landet än Stockholm få sig en "moralbooster" före, under eller efter ett utlandsuppdrag t ex.
Av egen erfarenhet och många andra yxor:s utsago så är det ett av de minnen man bär med sig resten av livet, när man fick sin medalj för utlandstjänst samtidigt som en musikkår spelade, och vackra tal hölls för "oss".
Förringa inte musikens betydelse för stridsmoralen och den positivitet som kan följa i sinnet av en stunds musik utförd av en professionell musikkår, och för den delen även ett gäng fältartister. Dessa bör för övrigt också lyda under militärmusikavd. på högkvarteret.

Så nu har jag också fått "tycka en stund". Och jag ifrågasätter din inställning till demokrati Björn, när du säger att över 25000 människors aktiva val på en hemsida är obskyr! Att försvarets högsta ledning kan '"skita" i vad dessa människor har uttalat, det kan jag med svårighet förstå. Men kan våra folkvalda politiker också göra det?

QH5 HV.gif FN1.gif
pajohansson
QUOTE (Qvintus_Helge5 @ Jul 19 2008, 18:56 ) *
Så nu har jag också fått "tycka en stund". Och jag ifrågasätter din inställning till demokrati Björn, när du säger att över 25000 människors aktiva val på en hemsida är obskyr! Att försvarets högsta ledning kan '"skita" i vad dessa människor har uttalat, det kan jag med svårighet förstå. Men kan våra folkvalda politiker också göra det?

QH5 HV.gif FN1.gif

I demokratihänseende är 25000 absolut ingenting. 0.02% av sveriges befolkning om man nu känner för att räkna.

Om man dessutom snabbt kollar i listan verkar det till största delen vara musiker / personer från karlskrona / musiker från karlskrona som har skrivit upp dig. Och det kanske inte är så konstigt att de är emot förslaget?

Nä, självklart måste även musikkårerna anpassa sig till besparingar. I mitt huvud kanske det kan vara lämpligt med bara två kårer? En fri, och en som är mer inriktad på högvakt?
Anders
Militärmusik är just en militär angelägenhet precis lika mycket som kulor, robotar och Gripenplan det ÄR kärnverksamhet för FM. Självklart kan Kulturdepartementet vare med och stå för vissa av de kostnader som är genererade av att man vill utveckla musikernas kompetens när det gäller annan musik än marscher. För om man nu skall försöka definiera begreppet "militärmusik" så är min uppfattning att det är all musik som en militärorkester spelar! Jag vet att andra försöker definiera begreppet annorlunda.

Tut i lur är jättefint men det levererar knappast någon effekt jag känner behövs i ett insatsförsvar. Låt någon annan stå för fiolerna (ta-da!) så kan vi behålla militärmusiken levande i Sverige.

Inget annat land i världen som har erfarenheter från strid och krig i modern tid har reducerat sin militärmusikorganisation så kraftigt som nu är föreslaget. Och med det som en del i kunskapsbanken så är det förvånande att de som här i forument anser sig vara "experter" på strid och krig, vill avhända sig möjligheten att på någon annan plats i landet än Stockholm få sig en "moralbooster" före, under eller efter ett utlandsuppdrag t ex.
Av egen erfarenhet och många andra yxor:s utsago så är det ett av de minnen man bär med sig resten av livet, när man fick sin medalj för utlandstjänst samtidigt som en musikkår spelade, och vackra tal hölls för "oss".
Förringa inte musikens betydelse för stridsmoralen och den positivitet som kan följa i sinnet av en stunds musik utförd av en professionell musikkår, och för den delen även ett gäng fältartister. Dessa bör för övrigt också lyda under militärmusikavd. på högkvarteret.

QH5 HV.gif FN1.gif

Grattis till dig då. Jag har varken upplevt fältartister eller en professionell musikkår i samband med utlandstjänst och jag mår knappast sämre för det.

Nä, skrota militärmusiken i största möjliga mån om den ska belasta försvarsanslaget. Då ska det vara slut med alla jippo-spelningar och satsas 100% på ceremoniell verksamhet.

Anders
Köpte CD:n från Serpent istället.
Psilander
Kan inte annat hålla med Björn, Karlskroniterna (och vissa Karlskronabor) sätter sitt eget "glesbyggdsstöd" högre än försvarets och marinens främsta. Det är inte det att Marinens musikkår inte behövs, tvärtom, den behövs i allra högsta grad, dessutom för att utbilda hornblåsare etc till fartygen för kunna bibehålla klassiska marina traditioner.

Marinen har varit baserad i Stockholm sedan 1522 och Karlskrona innehåller ingalunda något monopol på Marin verksamhet här i landet, Huvuddelen av marina cermonier, liksom statscermoniell verksamhet genomförs i Stockholm, därför skall musikåren finnas i Stockholm, där man dessutom vinner stora synergieffekter med FöMuC på Gardet och Marinen på Berga.

Karlskronitiskt gnäll skapade de prekära situation marinen sitter i idag. Jag är starkt medveten om vad som sas i FB04, vilket var en ren politisk lösning, utan militära hänsynstaganden.

Det bästa för marinens traditioner vore att flytta både marinens musikkår och Marinmuseum till Stockholm, och Skeppsholmen, så de når fler människor än bara en och annan busslast polska turister.

Att utåt visa traditioner och parad är ett av FMs viktigaste PR instrument är min uppfattning. Kulturdepartementet bör nbog med FM/ Försvardepartentet hitta en lösning för all försvarskultur som förloras i och med alla nedläggningar och kulturmupparnas trånga syn på Kultur, se tex förlusten av Långa Raden, SOSS borde K.märkts som hyresgäst på den klassiska adressen Långa Raden 8 där man legat sedan 1846!
GC1
Om man skall hårddra det här så tycker jag att flottan skall förläggas till älvsnabben och att man skall åka segelbåt....

Visst är det fint med traditioner men det behövs en seriöst underbyggd rapport för att jag skall ändra åsikt angående vilken reel effekt musikkårerna har på vår försvarsförmåga. Att påstå att de är viktiga för att de alltid funnits och är duktiga på det de gör räcker inte. I sådana fall skulle det vara förbjudet att lägga ner regementen med gamala årtal på fanan.... Hur kunde vi lägga ner Södermalnads regemente som var med vid det viktiga slaget om södra stäket 1719 och förmodligen räddade stockholm från en katastrof?

Vi har ett mönstringsförfarande och en pliktlag för att säkerställa personalförsörjningen av FM, jag har otroligt svårt att se hur en musikkår kan få någon att bli intresserad av vpltjänstgöring eller anställning som Yoff eller i US.
Ni som tycker att försvarsmusiken inte tillför FM något av värde, och därmed inte har något existensberättigande i en krympande försvarsbudget....
tycker ni att övriga uppvisningsgrupper också skall bort? Ja eller nej.....vi kan ju inte diskutera dem i denna tråd, med de fyller samma syfte.

Team culinar, Armens Lejon, Team 60, Armens fältbageri, Team Svea, Vingarna, Hundgruppen K-9.
GC1
QUOTE (23:e komp. @ Jul 19 2008, 22:37 ) *
Ni som tycker att försvarsmusiken inte tillför FM något av värde, och därmed inte har något existensberättigande i en krympande försvarsbudget....
tycker ni att övriga uppvisningsgrupper också skall bort? Ja eller nej.....vi kan ju inte diskutera dem i denna tråd, med de fyller samma syfte.

Team culinar, Armens Lejon, Team 60, Armens fältbageri, Team Svea, Vingarna, Hundgruppen K-9.

De har ett ytterst begränsat värde och jag har tycker att de skall hållas till ett minimum för ceremoniella tillfällen inte som ett reklamjippo!

Det är ungefär som om Televerket skulle haft telefonreklamkampanjer på -70 talet, har man monopol behöver man inte göra reklam på samma sätt som om man konkurrerar.
FM behöver informera om sina uppgifter och hur man tänker/vill lösa dem och vilka människor man vill ha i sina led och det är inte direkt den typen av verksamhet musikkårerna bedriver.
Chassi
QUOTE (23:e komp. @ Jul 19 2008, 22:37 ) *

STOPP, sakta av lite nu, försvarsmusik=Ja men däremot kanske inte så många grupper som finns i dagsläget isf en större som är lite mer mångsidig,
om övrig uppvisning ska bort=Nej, faktum är att man i år inte har skjutit till pengar till varken Team60 eller Arméns Lejon så visst sparar man in pengar på dessa också, Vingarna kostar ju inte så mycket då dessa hoppar skärm på fritiden osv.

alla musikgrupper behövs kanske inte.

pansar2.png
Psilander
Jämför försvarsmakten med ett stort företag, det handlar om att synas och bygga ett varumärke. FM lever på att skattebetalarna har förtroende för organisationen och därför är kontakten mellan FM och "folket" viktig. Den sköts genom PR, inte bara hemsida, utan där FM syns och visar upp sig, i allt från högvakt, statscermoniell vht, Försvarsmaktsdagar & olika Tatoer. Det har vi ju sett nu att förtroendet skjunker och intresset minskar ju mindre FM syns runt i samhället.

Eller varför tror ni Volvo och Swedish Match plöjer ner miljarder i "Volvo Ocean Race" och andra idrottsverksamheter, utanför kärnverksamheten, inte för de är snälla och tycker det är kul med tennis och Segling utan för de vill förknippas med dessa lite lyxiga sporter och skapa en image runt sina varumärken. Precis likandant är det med försvarsmusiken, den skapar en image runt FM och en professionell försvarsmusik förstärker kraftigt intrycket av FM hos allmänheten, så de vill skicka ut FM i världen och litar på att den gör ett bra jobb, och inte bara är en tröga klump feta överstar som bara kostar pengar och drömmer om strv 103 och ryssen.

Dessutom ger försvarsmusiken en bra inramning till FMs cermonier, kanske inte så mycket för soldater och sjömän utan för allmänheten som tittar.

Jag tror att mer parad och offentlig, proffsig, traditionsvård skapar mycket goddwill för FM, vilket är det FM lever av. Människor blir stolta och ser att det är nått värt att bevara. Det var katastrofalt att FM tec förlorade sjöräddningen och att vi inte har resurser att hjälpa till i stor skala vid katastrofer, liksom att resurserna minskar till PR verksamhet, för det är så allmänheten kommer i kontakt med FM. Vi kan göra ett hur bra jobb som helst i Afgahnistan eller på havet utanför Libanon men syns vi inte, finns vi inte.
Krook
Ett företag eller annan organisation måste kunna leverera huvudfunktion/tjänst för att vara betjänt av någon reklam. Det finns gott om exempel på när ansiktet utåt varit viktigare än organisatorisk och ekonomisk styrka samt förmåga att leverera. 90-talet och IT-boomen var full med såna organisationer men även sentida exempel som OBOL finns.

FM har inte något existensberättigande om man inte kan leverera förmåga till väpnad strid och lite internationellt pill, än mindre något behov av att marknadsföra sig.

Jag avslutar lite fräckt med ett motto ur Flottan: "Esse non videri"
banan_rock.gif

/K

Edit: Ändring av verb efter tillrättavisning av GC1 blush.gif
GC1
QUOTE (Psilander @ Jul 20 2008, 21:57 ) *
Dessutom ger försvarsmusiken en bra inramning till FMs cermonier, kanske inte så mycket för soldater och sjömän utan för allmänheten som tittar.

Jag tror att mer parad och offentlig, proffsig, traditionsvård skapar mycket goddwill för FM, vilket är det FM lever av. Människor blir stolta och ser att det är nått värt att bevara. Det var katastrofalt att FM tec förlorade sjöräddningen och att vi inte har resurser att hjälpa till i stor skala vid katastrofer, liksom att resurserna minskar till PR verksamhet, för det är så allmänheten kommer i kontakt med FM. Vi kan göra ett hur bra jobb som helst i Afgahnistan eller på havet utanför Libanon men syns vi inte, finns vi inte.

Jag håller knappt med om ett ord, en seriös inramning av minnesstunder mm har en väldigt stor betydelse åtminstone för mig och det är säkert så att den civila allmänheten tycker likadant.

Men att hävda att FM lever av goodwill är nog att ta i! det enda FM kan göra för att skapa goodwill i bemärkelsen främjande av vht är att se till att bli av med missförhållanden som uppmärksammas i media, ingen musikkår på planeten kan släta över övergrepp ala Stigsson eller svarta hål i ekonomin (även om "det inte bara är FMs fel")

Det är trist när traditioner försvinner ur FM efter flera hundra år, men samtidigt så gäller det att se lite framåt. Och att då få mindre pang för pengarna för att en massa civilister skall ha något fint att titta på låter oansvarigt i mina ögon.

Återigen, behåll försvarsmusik i sådant skick att man på ett snyggt sätt kan ta hand om ceremonier, men skippa reklamjippodelen!

Kul sidospår angående flottan

Eftersom jag är relativt kass på latin så googlade jag lite på Esse non Videre
saxat
" OBS: Det måste vara "videri" i passiv form för att bli vettigt; "[att vara utan att] synas". Ett mycket, mycket vanligt fel är att skriva Esse non videre = Att vara utan att se. Det olyckligaste alt. roligaste exemplet är kanske den svenska ubåtsflottilj som missat skillnaden - hoppsan. "

Edit: kul om ubåtar
Psilander
QUOTE (GC1 @ Jul 21 2008, 07:47 ) *
QUOTE (Psilander @ Jul 20 2008, 21:57 ) *

Jag håller knappt med om ett ord, en seriös inramning av minnesstunder mm har en väldigt stor betydelse åtminstone för mig och det är säkert så att den civila allmänheten tycker likadant.

Men att hävda att FM lever av goodwill är nog att ta i! det enda FM kan göra för att skapa goodwill i bemärkelsen främjande av vht är att se till att bli av med missförhållanden som uppmärksammas i media, ingen musikkår på planeten kan släta över övergrepp ala Stigsson eller svarta hål i ekonomin (även om "det inte bara är FMs fel")

Det är trist när traditioner försvinner ur FM efter flera hundra år, men samtidigt så gäller det att se lite framåt. Och att då få mindre pang för pengarna för att en massa civilister skall ha något fint att titta på låter oansvarigt i mina ögon.

Återigen, behåll försvarsmusik i sådant skick att man på ett snyggt sätt kan ta hand om ceremonier, men skippa reklamjippodelen!

Kul sidospår angående flottan

Eftersom jag är relativt kass på latin så googlade jag lite på Esse non Videre
saxat
" OBS: Det måste vara "videri" i passiv form för att bli vettigt; "[att vara utan att] synas". Ett mycket, mycket vanligt fel är att skriva Esse non videre = Att vara utan att se. Det olyckligaste alt. roligaste exemplet är kanske den svenska ubåtsflottilj som missat skillnaden - hoppsan. "

Edit: kul om ubåtar

1. Det verkar vara väldigt många (här) som inte upplever inramningen med musikkår, m/äuniformer osv som särkillt viktig, de vill hellre sladda med PBV i lera.

2. Traditionsvården tycker jag liksom många andra är viktig. Men den skall inte bli en intern affär i FM. Det är ett utmärkt sätt få civila att bli berörda och delaktiga av Fms vht. Varför inte fira 4.dec offentligt, med fackeltåg, korum och högtidstal? Flottan blev faktist ombedd sluta fira sin födelsedag 7.juni för man hotade konkurrera ut Svenska flaggans dag i flaggviftande och parad 6.juni någon gång på 10/ 20-talet.

3. Försvaret lever av skattepengar. Skattepengar beslutas av politiker, politiker är beroende av väljare. Kan FM få väljarna att vara intresserade, engagerade i försvarsfrågor och därigenom kräva ett starkt försvar så kommer politikerna bli tvungna att hantera försvarsfrågorna mer proffesionellt om de vill sitta kvar.

4. Självklart skall försvarsmakten lösa sin uppgift och leverera det politikerna beställt. Men får man inte rätt resurser måste man dels påtala bristerna tydligt, liksom inte skära ner kortsiktigt, vilket man försökt, för att komma i balans. Får man inte mer resurser måste man göra strukturella förändringar för få balansen att gå ihop. Att skära i militärmusiken är kortsiktigt, FM kommer förlora i längden på det genom att dels den positiva kontakten med allmänhen försvinner, liksom traditionsvården. Det handlar om hålla gnistan levande, inte bevara askan. Snart är iofs hela FM aska:).

Att verka utan att synas kan funka för vissa mer "ljusskygga" delar av FM,men på det stora hela måste FM synas för människor skall bry sig och nyrekryteringen funka, vilket är det FM lever av. Vi lever i en ganska hård medievärld och FM bör ju ligga på "innelistan" för att få mer pengar till verksamheten. För syns man inte, finns man inte, så enkelt är det. Ingen kommer sakna nånting om man inte sett det, men om FM syns kommer folk undra vart vi tog vägen och varför, kan inte politikerna ge ett jäkligt bra svar så kommer ännu jobbigare följdfrågor.
Björn
Jaha, så det är bara "karlskroniter" som skriker när försvaret vill flytta och förändra verksamheten, skärp dig Björn!

Om vi nu har EN (1) Marin musikkår kvar i landet var skall den bedriva sin dagliga verksamhet, ja ska man tolka dig så skall den finnas där det bedrivs marin verksamhet. Var görs det enligt det senaste försvarsbeslutet jo på Marinbasen, och den är till sin huvudel grupperad i Karlskrona! Med din logik skall då kåren finnas i... ja ok Stockholm.
---

QH5 HV.gif FN1.gif

Jaha, det blev ungefär den reaktion jag förväntade mig. Jag misstänker att du har ett starkt egenintresse i den här frågan och därför känner dig påhoppad. Faktum är att ingenstans i landet har det blivit så mycket gnäll i samband med föreslagna reduceringar som i just Karlskrona. Visst klagar man i andra delar av landet vid liknande situationer, men Blekinge har alltid intagit en särställning att "vara värst". När era lokalpolitiker går ut officiellt i pressen och uppmanar befolkningen att "utnyttja det Stockholmshat som finns i landet" för att nå sina mål, då är det riktigt illa. Det beteendet har jag aldrig sett någon annanstans i riket.

Eksjö garnison ligger nu i märket att bli nedlagd men där möter man hotet genom att påtala de fördelar som finns med bl.a. sitt övningsfält och dess möjligheter. På de flesta andra förbandsorter agerar man på liknande sätt, d.v.s. framhåller vad som talar för just deras förbands existens. I Blekinge har man iställlet alltid haft strategien att kasta skit på andra förband och orter, samtidigt som man bedriver ett smutsigt partipolitiskt spel bakom kulisserna. Däri ligger den stora skillnaden mellan "karlskroniter" och övriga i landet.

Vad gäller lokaliseringen så är inte Karlskrona det enda stället i landet där det bedrivs marin verksamhet. Rent organisatoriskt sitter ledningen för Marinbasen där p.g.a. tidigare nämnda politiska spel, men verksamheten bedrivs till stor del på andra håll. Det är lätt att blunda för hur resten av världen ser ut när man plaskar omkring i sin egen lilla ankdamm. Marin verksamhet bedrivs huvudsakligen till sjöss och Karlskrona är i sammanhanget bara ett av flera baseringsområden längs en 270 mil lång kust. Det finns fortfarande en stor andel av den marina verksamheten i både Stockholm och Göteborg, trots alla blekingska försök att döda allt sånt utanför länsgränsen. Du räknar tydligen inte Amfibiekåren till "marin verksamhet" men jag kan i så fall upplysa om att landets enda amfibieregemente ligger strax söder om Stockholm och tillsammans med 4. Sjöstridsflottiljen bedrivs där ett avsevärt mått av marin verksamhet, även om det inte ses med blida ögon från Karlskronahorisonten.

Min syn på demokrati och därtill hörande värderingar har du inte en aning om och bör därför inte heller ifrågasätta. En sak som däremot har mycket lite med demokrati att göra är nätbaserade namnlistor. Vid demokratiska processer skall principen en person - en röst vara den gällande. En namninsamling saknar alla de kontrollmöjligheter man måste ställa på ett demokratiskt instrument, särskilt en på internet. Det är oerhört enkelt att skriva upp någon annans namn även med papperslistor, hur ofta har du t.ex. sett någon med en namnlista avkräva de som skriver på någon form av legitimation? En lista på Internet är ännu lättare att fuska med, på sin höjd har den en kontrollfunktion att samma IP-adress inte används alltför många gånger men oftast inte eftersom det ju skulle begränsa antalet möjliga namn och motverka syftet med listan. Dessutom är det en enkel sak att ta sig runt den typen av spärrar och sedan behövs bara ENIRO:s telefonkatalog på nätet.

När man tittar på listan så framgår det tydligt att en överväldigande majoritet är från Karlskrona och många av de som inte är det finns inom musikerskrået. Visst kan jag förstå att man kollegialt håller sina bekanta om ryggen om de riskerar att förlora jobben eller Gud förbjude - behöva flytta. Självklart ber man alla sina bekanta och släktingar gå in på sidan och skriva under. Är detta uttryck för demokrati tycker du? Inte enligt min definition i alla fall. När kommer vi förresten att få se en namninsamling för att flytta Marinens musikkår till Stockholm eller Göteborg? Som en ren motvikt och uttryck för demokratiska värderingar måste det rimligen tas fram en sådan också.

Jag har sett av kommentarer i lokalpressen att Karlskronas befolkning tycker att "deras" musikkår utgör ett pittoreskt inslag i gatubilden men det ska inte resten av landets befolkning behöva betala för. Jag känner också till att man utför fler spelningar än vad som står i programmet och bl.a. marscherar på Trossö vissa helger. Detta är återigen exempel på lokala arrangemang och i övriga kommuner som har en egen musikkår är finansieringen löst lokalt. Varför ska då just Karlskrona ha en statsfinansierad kår som ändå mest används lokalt?
Självklart fyller våra militärmusikkårer en viktig funktion, även dem som inte uppträder vid statsceremoniella sammanhang.
Själv började mitt intresse för det här med militären när jag som litet barn tittade på tatto på TV. Det som gav intryck var det här med pompa och ståt, och ordningen och likformigheten. Det var pampigt. Man blev intresserad och ville lära sig allt om militären. Varför gjorde de si eller så? Intresset var planterat och näringen utgjordes av den flygflottilj som familjen senare bosatte sig granngårds med. Jag är fortfarande aktiv i FM. Alltså, bagatellisera inte betydelsen av det ena eller det andra i det här fallet.

Jag är övertygad om att Försvarsmakten måste synas i samhället så ofta som möjligt är, för att väcka ett intresse.

Skall det låta sig göras av musikkårer, flyguppvisningsgrupper eller insatssoldater? Tja, alla nappar inte på samma bete.....tror jag. Det finns alltså olika sätt att väcka ett intresse. Man kan ju fråga sig om vi skall använda insatssoldaterna för denna uppgift, eller skall de lösa viktiga uppgifter utomlands?
Jämför med välutbildade poliser och läkare vid skrivbordet.

Det här med kulturpengar. Om våra politiker tänker lite längre än näsan når, så kommer man inse att man måste hålla intresset för FM vid liv över hela sveriges yta om man vill fortsätta föra den säkerhetspolitik man för. Inget intresse=inga utlandsstyrkor! Det bör betyda att politikerna antingen 1. Överför och öronmärker medel från kulturdepartementet avsett för FM traditionsvård och (PR verksamhet). 2. Tillför andra öronmärkta medel. 3. Gör man inget av detta återstår den kortsiktiga lösningen att lägga ned eller omlokalisera bl a musikverkamheten, och stå risken att inte få tillräckligt med personal till framtida insatser. Jag jämför problematiken med det ÖB kallar för sitt mest korkade beslut han tagit. Nämligen officersutb.stoppet.
Chassi
QUOTE (Björn @ Jul 21 2008, 11:35 ) *
Min syn på demokrati och därtill hörande värderingar har du inte en aning om och bör därför inte heller ifrågasätta. En sak som däremot har mycket lite med demokrati att göra är nätbaserade namnlistor. Vid demokratiska processer skall principen en person - en röst vara den gällande. En namninsamling saknar alla de kontrollmöjligheter man måste ställa på ett demokratiskt instrument, särskilt en på internet. Det är oerhört enkelt att skriva upp någon annans namn även med papperslistor, hur ofta har du t.ex. sett någon med en namnlista avkräva de som skriver på någon form av legitimation? En lista på Internet är ännu lättare att fuska med, på sin höjd har den en kontrollfunktion att samma IP-adress inte används alltför många gånger men oftast inte eftersom det ju skulle begränsa antalet möjliga namn och motverka syftet med listan. Dessutom är det en enkel sak att ta sig runt den typen av spärrar och sedan behövs bara ENIRO:s telefonkatalog på nätet.

När man tittar på listan så framgår det tydligt att en överväldigande majoritet är från Karlskrona och många av de som inte är det finns inom musikerskrået. Visst kan jag förstå att man kollegialt håller sina bekanta om ryggen om de riskerar att förlora jobben eller Gud förbjude - behöva flytta. Självklart ber man alla sina bekanta och släktingar gå in på sidan och skriva under. Är detta uttryck för demokrati tycker du? Inte enligt min definition i alla fall. När kommer vi förresten att få se en namninsamling för att flytta Marinens musikkår till Stockholm eller Göteborg? Som en ren motvikt och uttryck för demokratiska värderingar måste det rimligen tas fram en sådan också.

Bland det larvigaste, så det är okej att nedvärdera andras sätt att demokratiskt(för det är det) skriva på en protestlista som alla dessa människor frivilligt har valt att få skriva på, sen om det är på ett A4 eller elektroniskt det spelar ju ingen som helst roll, vill man så går det att testa listans trovärdighet och den är igenom det demokratisk och godkänd.

Det skulle inte spela någon roll om alla som skrivit under hade kommit från Karlskrona och även haft samma riktnummer, spelar ingen som helst roll.
Inte läge att fördömma andras sätt att visa sin demokratiska vilja, tycker du inte om det så håll det då för dig själv.
Björn
En protestlista kan fungera som demokratiskt instrument på ett lokalt plan där det är hanterbart att kontrollera dess trovärdighet. I frågor av större proportion är det däremot mycket osäkert och svårkontrollerat eftersom det är så lätt att fuska och förvanska resultatet. En av de demokratiska principerna är just att folk har rätt att uttrycka sin åsikt utan risk för repressalier och jag är inte känd för att hålla inne med mina åsikter även om de ibland kan synas obekväma. Jag tänker följdaktligen inte göra det nu heller då jag anser att detta enbart är ett försök att ragga namnunderskrifter till förmån för ett i första hand lokalt intresse.

I demokratiska principer ingår också att man har en valmöjlighet. Enpartistater brukar exempelvis inte betraktas som demokratiska även om de utlyser "allmänna val" beroende på att det bara finns ett alternativ att rösta på. Den enda möjlighet som finns är att avstå helt från att rösta, vilket omvärlden brukar ta som intäkt att det inte är ett demokratiskt val utan handlar om ren skendemokrati. I det här fallet finns inte heller någon alternativ lista att sätta sitt namn på, vilket gör att det knappast kan betraktas som ett demokratiskt instrument. Vi kanske skulle se hur många av landets befolkning som valt att skriva på listan och jämföra med hur många som valt att inte göra det?
Vargas
Då gör vi så att vi lämnar demokratidebatten och försöker hålla oss till att avhandla musikkårsverksamheten i allmänhet och framförallt, MMK:s vara eller icke vara.
Jag vill uppmana folk att hålla sig till sakfrågor och undvika att inflammera debatten. Tonen i den här tråden har studntals varit väldigt högljudd och upphetsad såsom det kan bli när det rör sig om lokalfrågor. Tråden i sig ligger på gränsen för vad jag är villig att acceptera när det gäller dessa saker och är ett par inlägg från låsning tillsvidare.

*Tråden tilldelas därmed gult kort och samtliga uppmanas att sansa sig*

/Vargas, BLÅGUL
GC1
QUOTE (Psilander @ Jul 21 2008, 11:32 ) *
1. Det verkar vara väldigt många (här) som inte upplever inramningen med musikkår, m/äuniformer osv som särkillt viktig, de vill hellre sladda med PBV i lera.

2. Traditionsvården tycker jag liksom många andra är viktig. Men den skall inte bli en intern affär i FM. Det är ett utmärkt sätt få civila att bli berörda och delaktiga av Fms vht. Varför inte fira 4.dec offentligt, med fackeltåg, korum och högtidstal? Flottan blev faktist ombedd sluta fira sin födelsedag 7.juni för man hotade konkurrera ut Svenska flaggans dag i flaggviftande och parad 6.juni någon gång på 10/ 20-talet.

3. Försvaret lever av skattepengar. Skattepengar beslutas av politiker, politiker är beroende av väljare. Kan FM få väljarna att vara intresserade, engagerade i försvarsfrågor och därigenom kräva ett starkt försvar så kommer politikerna bli tvungna att hantera försvarsfrågorna mer proffesionellt om de vill sitta kvar.

4. Självklart skall försvarsmakten lösa sin uppgift och leverera det politikerna beställt. Men får man inte rätt resurser måste man dels påtala bristerna tydligt, liksom inte skära ner kortsiktigt, vilket man försökt, för att komma i balans. Får man inte mer resurser måste man göra strukturella förändringar för få balansen att gå ihop. Att skära i militärmusiken är kortsiktigt, FM kommer förlora i längden på det genom att dels den positiva kontakten med allmänhen försvinner, liksom traditionsvården. Det handlar om hålla gnistan levande, inte bevara askan. Snart är iofs hela FM aska:).

Att verka utan att synas kan funka för vissa mer "ljusskygga" delar av FM,men på det stora hela måste FM synas för människor skall bry sig och nyrekryteringen funka, vilket är det FM lever av. Vi lever i en ganska hård medievärld och FM bör ju ligga på "innelistan" för att få mer pengar till verksamheten. För syns man inte, finns man inte, så enkelt är det. Ingen kommer sakna nånting om man inte sett det, men om FM syns kommer folk undra vart vi tog vägen och varför, kan inte politikerna ge ett jäkligt bra svar så kommer ännu jobbigare följdfrågor.

1. Personligen så lockar stridsfordon mer än trumpeter, främst som vi nu verkar ha fler musikkårer än stridsvagnskompanier eller haubitsbatljoner. Även om jag ser behovet av musikkårer så upplever jag att man kan skära där utan att tappa förmågan helt. Gäller det affektionsvärde så finns det hos samtliga förband, även de som lagts ner. Man kan inte spara allt bara för att det är gammalt eller snyggt.

2. Att man i början på förra seklet firad flottans dag med pompa och ståt så folk blev alldeles till sig är inte konstigt, världen såg nämligen lite annorlunda ut och om du frågar mig så tycker jag att det är bättre nu.
Flera har angett musikkårerna som ett forum för FM mot folket, är det inte lite som debatten med hur vi ska visa upp hemvärnet. FM idag är ett otroligt litet antal välutrustade bataljoner som mest består av våra internationella insatsförband och har väldigt lite med tatto att göra.

3. Just pga att det är skattefinansierat så skall pengaran gå till kärnverksanheten och inte till reklam, i så fall skulle man ju uppträda i riksadagen ovh på försvarutskottets kontor för att få ökade anslag! Om du berättar för en person på stan att vi måste ha mer pengar till FM så att vi kan visa upp oss med fina excersispass iförda finkläder istället för att antingan spara in de pengarna eller lägga dem på värnpliktiga soldater i förbanden så tror jag att huvuddelen svarar att pengaran borde antingen sparas eller gå till kärnvht.

4. se 1.
Psilander
1. Personligen så lockar stridsfordon mer än trumpeter, främst som vi nu verkar ha fler musikkårer än stridsvagnskompanier eller haubitsbatljoner. Även om jag ser behovet av musikkårer så upplever jag att man kan skära där utan att tappa förmågan helt. Gäller det affektionsvärde så finns det hos samtliga förband, även de som lagts ner. Man kan inte spara allt bara för att det är gammalt eller snyggt.

Möjligtvis för dig som är inne i bolaget. Man skall hålla gnistan levande men samtidigt inte bevara askan. Nu när FM blir mer "proffesionellt" så får människor inte samma naturliga kontakt med FM och där har musikkårer mm ett mycket högt värde för rekryteringen. Jag tror många av oss "föll" för verksamheten som små knattar bär vi tittade på vaktparaden och armémuseum med våra fäder. Dessutom så har vi nog blivit lite hemmablinda och ser viss traditionsverksamhet som nått naturligt, och inledningsvis kanske inte bryr oss så mycket när den går förlorad, för vi inte orkar mellan övningar och nedskärningar. Det är dock mycket svårt att återskapa när man väl lagt ner verksamheten.

Det finns ett stort värde i musikkåren, liksom M/Ä uniformer osv, både i kontakten med allmänheten men även kunna bryta vardagen i m/90 och SSD 93, dra på sig fin uniformen med vitskjorta och hela kalaset och utnyttja den lilla bit "glamour" som finns i officersyrket och gå på bal eller ha en trevlig mässmiddag med kollegorna. Det funkar ju även om man sitter på en Camp i Långtbortistan.

2. Att man i början på förra seklet firad flottans dag med pompa och ståt så folk blev alldeles till sig är inte konstigt, världen såg nämligen lite annorlunda ut och om du frågar mig så tycker jag att det är bättre nu.
Flera har angett musikkårerna som ett forum för FM mot folket, är det inte lite som debatten med hur vi ska visa upp hemvärnet. FM idag är ett otroligt litet antal välutrustade bataljoner som mest består av våra internationella insatsförband och har väldigt lite med tatto att göra.

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Hemvärnet är ennan diskussion, men bör enligt min uppfattning läggas ner i sin nuvarande form och omformas till en reservist kår med högre krav och längre övningstid än idag, mekanisering och tillförsel av tunga vapen som LVrb och art för att utgöra en strategisk hemma reserv till "Insatsförbanden" liksom en rekryteringsgrund till de stående styrkorna i FM.

3. Just pga att det är skattefinansierat så skall pengaran gå till kärnverksanheten och inte till reklam, i så fall skulle man ju uppträda i riksadagen ovh på försvarutskottets kontor för att få ökade anslag! Om du berättar för en person på stan att vi måste ha mer pengar till FM så att vi kan visa upp oss med fina excersispass iförda finkläder istället för att antingan spara in de pengarna eller lägga dem på värnpliktiga soldater i förbanden så tror jag att huvuddelen svarar att pengaran borde antingen sparas eller gå till kärnvht.

Tja om det vore så väl ändå. Vi har demokrati och inte Pinochets Junta i det här landet och därför måste man slåss om anslagen. Anslagen är beroende av politiker som i sin tur är beroende av väljare. Bryrs sig inte väljarna, bryr sig heller inte politikerna om det så står en utlänsk ubåt på grund utanför riksdagshuset.

4. se 1
Chassi
Alternativ 1: Marinens musikkår avvecklas helt, instrument och uniformer förvaras i förråd tills bättre tider/delas ut till övriga kårer.

Alternativ 2: Kåren avvecklas men tas över av några intresserade och engagerade människor som gör kåren till ett civilt "företag" och få på så sätt fotfarande spela med försvaret samt kan spela på andra civila tillställningar.

Alternativ:3 Kåren blir kvar.

Lite som den beridna högvakten.

Vore det något? pansar2.png
QUOTE (Chassi @ Jul 25 2008, 17:02 ) *
Alternativ 2: Kåren avvecklas men tas över av några intresserade och engagerade människor som gör kåren till ett civilt "företag" och få på så sätt fotfarande spela med försvaret samt kan spela på andra civila tillställningar.

Detta alternativ finns inte. Flygvapnets musikkår existerar på dessa premisser, och inte ens den kåren sitter säkert just nu.
Chassi
Men om det blir ett civilägt företag så har ju inte försvaret något direkt inflytandem skulle inte det funka menar du?
Vad har Flygmusiken för problem?
QUOTE (Chassi @ Jul 25 2008, 19:34 ) *
Men om det blir ett civilägt företag så har ju inte försvaret något direkt inflytandem skulle inte det funka menar du?
Vad har Flygmusiken för problem?

Det var inte riktigt så jag menade. Flygvapnets musikkår finansieras av Statens kulturråd, Göteborgs kommun samt FM. Intäkter även via biljettförsäljning.
FM står för cirka 1/3 av intäkterna(betalning för uppdrag). FM vill troligtvis lägga pengarna på de kårer man väljer att behålla inom sina egna väggar, samt att
statens vilja att skjuta till det som FM inte bidrar med inte är alldeles självklar. Det är inte lätt att driva kommersiella musikkårer i Sverige.

Göteborg Wind Orchestra har uppdraget att tjänstgöra som FV musikkår vid behov, och har 2/3 (civila) andra spelningar än åt FM.

Trevlig helg!
Anders
QUOTE (Psilander @ Jul 25 2008, 17:21 ) *

Möjligtvis för dig som är inne i bolaget. Man skall hålla gnistan levande men samtidigt inte bevara askan. Nu när FM blir mer "proffesionellt" så får människor inte samma naturliga kontakt med FM och där har musikkårer mm ett mycket högt värde för rekryteringen. Jag tror många av oss "föll" för verksamheten som små knattar bär vi tittade på vaktparaden och armémuseum med våra fäder. Dessutom så har vi nog blivit lite hemmablinda och ser viss traditionsverksamhet som nått naturligt, och inledningsvis kanske inte bryr oss så mycket när den går förlorad, för vi inte orkar mellan övningar och nedskärningar. Det är dock mycket svårt att återskapa när man väl lagt ner verksamheten.

Det finns ett stort värde i musikkåren, liksom M/Ä uniformer osv, både i kontakten med allmänheten men även kunna bryta vardagen i m/90 och SSD 93, dra på sig fin uniformen med vitskjorta och hela kalaset och utnyttja den lilla bit "glamour" som finns i officersyrket och gå på bal eller ha en trevlig mässmiddag med kollegorna. Det funkar ju även om man sitter på en Camp i Långtbortistan.

Det är tur att vi är olika då. Mitt intresse för det militära blommade upp då det genomfördes dubbelsidig bataljonsövning SIB i min hemstad, mellan en GU och en RU bataljon. Det var grejer det.

Första gången jag såg en musikkår var när jag själv gick högvakt. Tycker fortfarande att det låter bättre på CD, men pampigt är det... vid rätt tillfällen smile.gif
Ing
QUOTE (23:e komp. @ Jul 21 2008, 17:24 ) *
Självklart fyller våra militärmusikkårer en viktig funktion, även dem som inte uppträder vid statsceremoniella sammanhang.
Själv började mitt intresse för det här med militären när jag som litet barn tittade på tatto på TV. Det som gav intryck var det här med pompa och ståt, och ordningen och likformigheten. Det var pampigt. Man blev intresserad och ville lära sig allt om militären. Varför gjorde de si eller så? Intresset var planterat och näringen utgjordes av den flygflottilj som familjen senare bosatte sig granngårds med. Jag är fortfarande aktiv i FM. Alltså, bagatellisera inte betydelsen av det ena eller det andra i det här fallet.

Jag är övertygad om att Försvarsmakten måste synas i samhället så ofta som möjligt är, för att väcka ett intresse.

Skall det låta sig göras av musikkårer, flyguppvisningsgrupper eller insatssoldater? Tja, alla nappar inte på samma bete.....tror jag. Det finns alltså olika sätt att väcka ett intresse. Man kan ju fråga sig om vi skall använda insatssoldaterna för denna uppgift, eller skall de lösa viktiga uppgifter utomlands?
Jämför med välutbildade poliser och läkare vid skrivbordet.

Det här med kulturpengar. Om våra politiker tänker lite längre än näsan når, så kommer man inse att man måste hålla intresset för FM vid liv över hela sveriges yta om man vill fortsätta föra den säkerhetspolitik man för. Inget intresse=inga utlandsstyrkor! Det bör betyda att politikerna antingen 1. Överför och öronmärker medel från kulturdepartementet avsett för FM traditionsvård och (PR verksamhet). 2. Tillför andra öronmärkta medel. 3. Gör man inget av detta återstår den kortsiktiga lösningen att lägga ned eller omlokalisera bl a musikverkamheten, och stå risken att inte få tillräckligt med personal till framtida insatser. Jag jämför problematiken med det ÖB kallar för sitt mest korkade beslut han tagit. Nämligen officersutb.stoppet.

QUOTE (Psilander @ Jul 25 2008, 16:21 ) *
..//

Hur har vi råd att verkligen ha folk i den hårt ansträngda försvarsmakten som värnar mer om traditioner, pompa och ståt och likformighet än kärnverksamheten som trots allt är väpnad strid och försvar av landet på ena eller andra sättet?

För nej, jag kan inte se hur man med trumpeter kan försvara landet.
Då hellre att FM informerar på skolor, informerar och övar/gör intryck där folk har möjlighet att märka av att FM finns och syns mer på det viset. Sedan kan vi låsa in trumpinnar, kromade björnskinnsfodrade hjälmar och uniformer från början av förra århundradet på ett muséum för de intresserade.
QUOTE (Ing @ Jul 25 2008, 22:03 ) *
Då hellre att FM informerar på skolor, informerar och övar/gör intryck där folk har möjlighet att märka av att FM finns och syns mer på det viset.

Ja det kan ju också vara en idé. Skall det göras av ideellt arbetande då? Sedan undrar jag om det blir billigare att låta insatssoldater
ambulera runt i Sverige för att göra intryck? Uppvisningsgrupper och musikkårer gör samma jobb, samtidigt som man bevarar en kompetens
som har ett värde i sig. Två flugor i en smäll så att säga.

Inte fel att visa soldater på t ex FM dagar, men hur skall de hinna visa upp sig i hela Sverige och samtidigt göra det dem utbildats för?

Både Och.....tycker jag.
Krook
Tja, det finns ju skolinformatörer som är ute på skolorna och träffar möjliga kandidater. Det skulle visst vara deltagande från FM på Dreamhack iår också.
Sånt ger mer än massa parad, tror jag.

Jag är för en liten paraddel av FM, gärna frivillig. Men det ska kosta så lite som möjligt med bibehållen precision. Inte tre musikkårer utan en.

/K
QUOTE (Krook @ Jul 25 2008, 22:30 ) *
Tja, det finns ju skolinformatörer som är ute på skolorna och träffar möjliga kandidater. Det skulle visst vara deltagande från FM på Dreamhack iår också.
Sånt ger mer än massa parad, tror jag.

Jag är för en liten paraddel av FM, gärna frivillig. Men det ska kosta så lite som möjligt med bibehållen precision. Inte tre musikkårer utan en.

/K

Jag tror att antalet kårer måste diskuteras utifrån behovet, inte ekonomin, precis så som vi resonerar om FM förmåga i övrigt.
Tycker det är en politisk fråga, då det är politikerna som bestämmer(bör bestämma) vad FM skall ha för förmåga, alla kategorier.
Kanske räcker det med en kår, men det bör utredas grundligt så att man inte lägger ned något för att spara pengar på kort sikt, som man
sedan inser var oklokt.
Essray
QUOTE (23:e komp. @ Jul 25 2008, 23:23 ) *
QUOTE (Ing @ Jul 25 2008, 22:03 ) *
Då hellre att FM informerar på skolor, informerar och övar/gör intryck där folk har möjlighet att märka av att FM finns och syns mer på det viset.

Ja det kan ju också vara en idé. Skall det göras av ideellt arbetande då? Sedan undrar jag om det blir billigare att låta insatssoldater
ambulera runt i Sverige för att göra intryck? Uppvisningsgrupper och musikkårer gör samma jobb, samtidigt som man bevarar en kompetens
som har ett värde i sig. Två flugor i en smäll så att säga.

Inte fel att visa soldater på t ex FM dagar, men hur skall de hinna visa upp sig i hela Sverige och samtidigt göra det dem utbildats för?

Både Och.....tycker jag.

Min uppfattning är att allmänheten oftast har en väldigt dålig insikt i vad FM pysslar med. De flesta av mina bekanta som inte gjort vpl verkar t.ex. tro att HV endast är något slags civil beredskapsmyndighet och inte ett krigsförband. Detta p.g.a det är eftersök och fördämningsbyggande som syns i kommersiell media. Jag tror att tv-program som Stridspiloterna och Fredsstyrkan är betydligt effektivare för att locka folk, än pampiga militärmarscher på nationaldagen.
Jag tror inte att gemene man blir mer intresserad av att söka sig till GU/utlandstjänst, bara för att man ser musikkårer spela. Möjligen skulle det bidra till att rekrytera fler högvaktssoldater...
Sedan kan det givetvis finnas andra skäl att ha musikkårer, t.ex. att visa uppskattning för de som redan jobbar inom FM och få dem att vilja söka fler missioner osv. Men som PR-instrument, tror jag att de är tämligen missriktade.
QUOTE (Essray @ Jul 26 2008, 11:18 ) *
Jag tror inte att gemene man blir mer intresserad av att söka sig till GU/utlandstjänst, bara för att man ser musikkårer spela.

Nä, den kopplingen tror inte jag heller på. Se det som ett medel att få ungdomar att "hitta" FM. När nyfikenheten väl skapats, DÅ förmedlar
man detaljinnehållet.
Chassi
Glöm inte bort att HV i fredstid är en beredskapsresurs främst riktade till kommunerna, till stöd för samhället.

En idé skulle ju kunna vara att några utav det VPl som vill/har lust att efter lumpen åka till sin eller de närmaste skolorna i sitt område och håller ett föredrag, visar lite bilder osv, att dessa då kan få någon veckas "utbildning" öva på att prata i förståeliga termer, veta vad man inte bör prata om, visa bra bilder och lite buttanblä utöver det.
Nackdelen är att om någon sketen person tycker att han ska stå och ljuga hej vilt om hur han sköt irakier i lumpen eller något annat skräckexempel så falerar ju i princip hela grejen för det kommer säkerligen bli medialt uppvaktande och krav på någons avgång.

Pratade med någon som hade 3 stjärnor(informatörsrekryterare) på VPL konferansen för 2 år sedan och han tyckte ju bestämt att 25-30 skolinformatörer inom sverige är för lite. unsure.gif

Kan verka lite OT men jag tror det skulle kunna vara ett alternativ för att sprida kunskap och kompensera för det man förlorar vid musikkårers avveckling.
Fk Satan
TV-reklam, Radioreklam, Tidningsreklam, skolinformatörer, förevisningar, mässaktivitet osv måste ökas för att FM ska klara av att rekrytera rätt grupp av människor.

Besökt bl.a. skogsnolia nu under våren med jobbet. En sak som förvånade mig var att det enda som fanns där som kan ha en koppling till FM var civilförsvarsförbundet.... Jag personligen ser denna typ av fackmässor som en möjlighet att få folk med kunskaper för motorer och som har god vana av att köra fordon i terrängmiljö att kunna attraheras av FM.

Genom att rekrytera rätt typer av människor med rätt kunskaper från det civila samhället minskas utbildningskostnaderna samt en högre förmåga uppnås. Tyvärr tror jag att femtioelva musikkårer, parader osv är i många fall felsattsade pengar när det gäller rekrytering. Däremot är det ett kulturarv som kanske bör bevaras för eftervärlden dock är vi svenskar duktiga på att ta bort vår egen historia.
Psilander
QUOTE (Chassi @ Jul 26 2008, 12:31 ) *
Glöm inte bort att HV i fredstid är en beredskapsresurs främst riktade till kommunerna, till stöd för samhället.

En idé skulle ju kunna vara att några utav det VPl som vill/har lust att efter lumpen åka till sin eller de närmaste skolorna i sitt område och håller ett föredrag, visar lite bilder osv, att dessa då kan få någon veckas "utbildning" öva på att prata i förståeliga termer, veta vad man inte bör prata om, visa bra bilder och lite buttanblä utöver det.
Nackdelen är att om någon sketen person tycker att han ska stå och ljuga hej vilt om hur han sköt irakier i lumpen eller något annat skräckexempel så falerar ju i princip hela grejen för det kommer säkerligen bli medialt uppvaktande och krav på någons avgång.

Pratade med någon som hade 3 stjärnor(informatörsrekryterare) på VPL konferansen för 2 år sedan och han tyckte ju bestämt att 25-30 skolinformatörer inom sverige är för lite. unsure.gif

Kan verka lite OT men jag tror det skulle kunna vara ett alternativ för att sprida kunskap och kompensera för det man förlorar vid musikkårers avveckling.

Jag har för mig att FM inte får bedriva rekryteringsverksamhet i skolorna. Hade en kollega som var ute på sin gamla skola och pratade säkerhetspolitik i uniform som kadett, men blev strängeligen förmanad av våra chefer att inte bedriva rekryteringsinfo...
Det här är ju intressant i diskussionen http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/inte-...kkar(719338).gm
C FöMusC säger själv att en nedläggning i Blekinge inte innebär kostnadsbesparingar för FM. Man förlorar alltså PR, kulturarv, kompetens samt
arbetstillfällen i Blekinge utan att ha vunnit ett enda dugg.
simon
QUOTE (Psilander @ Jul 26 2008, 12:44 ) *
Jag har för mig att FM inte får bedriva rekryteringsverksamhet i skolorna. Hade en kollega som var ute på sin gamla skola och pratade säkerhetspolitik i uniform som kadett, men blev strängeligen förmanad av våra chefer att inte bedriva rekryteringsinfo...

Har du aldrig hört talas om de skolinformatörer som reser runt mellan landets gymnasier?
Psilander
QUOTE (simon @ Jul 26 2008, 14:51 ) *

Har du aldrig hört talas om de skolinformatörer som reser runt mellan landets gymnasier?

De informerar om FM, men bedriver inte aktiv rekrytering
simon
Det må så vara, men skolinformatörernas rekryteringsförmåga är nog vida överstigande alla musikkårer i småland.

Skolinformatörerna är inga rekryterare, men det är heller ingen torr, objektiv föreläsning de håller, utan man lägger gärna fram fördelar med yrket som officer, värnplikten och utlandstjänst. Jag är övertygad om att skolinformatörer har stått för långt fler rekryter till GU- och insatsförband än vad våra musikkårer har, oavsett hur snärtiga marscher de spelar. Jag anser att det är märkligt att det tycks läggas mer pengar på musikkårernas verksamhet än på skolinformatörernas (OBS, egen spekulation).

Nåväl, nu är den här tråden påväg utför OT-spåret och vi bromsar in och svänger tillbaka...
Ing

Sådant kan väl vara utomordentligt lämpligt att prata med chefen om INNAN man börjar resa runt i uniform och köra en egen kampanj... banghead.gif

men Hey... nog hade det piggat upp med en uniformerad ung herre i uniform som står och lirar loss på sina cymbaler på centralstationen i stockholm? fun_icon_nana.gif
Psilander
QUOTE (Ing @ Jul 26 2008, 15:51 ) *

Sådant kan väl vara utomordentligt lämpligt att prata med chefen om INNAN man börjar resa runt i uniform och köra en egen kampanj... banghead.gif

men Hey... nog hade det piggat upp med en uniformerad ung herre i uniform som står och lirar loss på sina cymbaler på centralstationen i stockholm? fun_icon_nana.gif

Det var ju det han gjorde, därav förmaningarna

Åter till vaktparaden, musikkårer etc.

Jag anser att det finns ett behov av musikkårer i FM, en beriden, och en stor till fots, men som kanske bör uppdelas i tre delar för resp. vapenslag. Sedan behövs kanske bättre kontroll och drill av hemvärnskårerna, liksom kanske viss utbildning av hornblåsare/ regementstrumslagare till övriga förband. Varför inte suga hem på "reenactment" föreningar så kanske vi kan få beriden högvakt från kronprinsens husarer etc

De av försvaret anställda kårerna bör grupperas där de används mest, dvs i Stockholm.

Till Karlskroniterna: Jag har också blivit kallad antidemokrat etc för att ha kritiserat Karlskrona (Pottis, Sveriges Mordor, Olivlundarna, Syd Europa, Den förbjudna staden och allt vad den heter). Jag vill bara påminna om att bara för man inte sympatiserar med ett beslut som är positivt för Karlskrona behöver man inte vara antidemokrat om såväl Sverige riksdag har fattat det. Karlskrona är inte världens medelpunkt. Ofta har de beslut som fattas till Karlskronas fördel rent negativa effekter för verksamheten och försvarsmakten. Kom med sakliga argument varför Karlskrona är bättre, inte varför omvärlden är sämre så kommer jag lyssna.
Björn
QUOTE (23:e komp. @ Jul 26 2008, 14:35 ) *
Det här är ju intressant i diskussionen http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/inte-...kkar(719338).gm
C FöMusC säger själv att en nedläggning i Blekinge inte innebär kostnadsbesparingar för FM. Man förlorar alltså PR, kulturarv, kompetens samt
arbetstillfällen i Blekinge utan att ha vunnit ett enda dugg.

Artikeln i sig innehåller inget nytt, utan är bara ännu ett exempel på det vanliga gnället i Bleka lövet och ett försök att med svepskäl försöka dribbla bort sakfrågan. Antalet anställda kommer ju att vara detsamma och kostnadsökningen beror främst på minskat antal värnpliktiga som istället ersätts av korttidsanställda soldater. Värnpliktiga kostar visserligen en del de också men Försvarsmakten betalar inte arbetsgivaravgift och andra sociala avgifter, vilket är fallet med anställda soldater.

Per-Erik Laksjö säger ju också att MMK rent geografiskt finns på fel plats och visst är det så, det har jag hävdat hela tiden. Ingen ska kunna komma och försöka inbilla mig att det inte blir några besparingar om kåren finns där den används mest. Till exempel slipper man transportera 30-talet musiker med följe och all utrustning mer än 50 mil tur och retur varje gång musikkåren behövs för ceremoniell verksamhet. Ovanpå detta slipper man ordna boende och betala ut traktamenten för att inte tala om hur mycket mindre logistik som går åt för att transportera härket.

Resekostnaderna för Försvarsmakten är idag en tung post och förbanden har i mänga år rekryterat värnpliktiga från ett upptagningsområde så nära som möjligt för att spara resekostnader. Anställd personal får normalt pendla under en begränsad tid och sedan kommer kraven på att flytta, om inte annat från lokala skattemyndigheten. Ska vi ha anställda musikkårer måste samma regler gälla dem, finns behoven i Stockholm bör deras verksamhet till största delen bedrivas där. Låt dem veckopendla, precis som många boende i Stockholmstrakten tvingats göra flera år i rad för att lösa uppgifter i Karlskrona som de inte klarar själva.

För övrigt har Psilander helt rätt. Man kan aldrig kritisera något i Karlskrona utan att beskyllas för att vara antidemokrat när deras andra argument tryter. Jag har själv upplevt det flera gånger och t.o.m. varit utsatt för vad som ligger på gränsen till direkta hot för att jag uttrycker min åsikt. Man undrar just hur demokratiskt det beteendet är.
QUOTE (Björn @ Jul 26 2008, 19:57 ) *
1.Artikeln i sig innehåller inget nytt,
2.utan är bara ännu ett exempel på det vanliga gnället i Bleka lövet och ett försök att med svepskäl försöka dribbla bort sakfrågan.
3. Antalet anställda kommer ju att vara detsamma och kostnadsökningen beror främst på minskat antal värnpliktiga som istället ersätts av korttidsanställda soldater. Värnpliktiga kostar visserligen en del de också men Försvarsmakten betalar inte arbetsgivaravgift och andra sociala avgifter, vilket är fallet med anställda soldater.
4. Till exempel slipper man transportera 30-talet musiker med följe och all utrustning mer än 50 mil tur och retur varje gång musikkåren behövs för ceremoniell verksamhet. Ovanpå detta slipper man ordna boende och betala ut traktamenten för att inte tala om hur mycket mindre logistik som går åt för att transportera härket.

1.Nej, artikeln är några dagar gammal, men är väl ny i tråden?
2.Det är inte Blekinge som säger detta, det är C FöMusC
3.Han säger det han säger, varför misstror Du honom?
4.Då skall inte Hv musikkårer, eller soldater för den delen, ha med högvakten att göra????

Ursäkta mig, men Sveriges och FM angelägenheter angår fler än huvudstadsborna. Tror att vi måste vara beredda på att ta kostnaden för att
hela sveriges befolkning skall kunna engagera sig i FM.
Anders
QUOTE (23:e komp. @ Jul 26 2008, 21:15 ) *
QUOTE (Björn @ Jul 26 2008, 19:57 ) *
1.Artikeln i sig innehåller inget nytt,
2.utan är bara ännu ett exempel på det vanliga gnället i Bleka lövet och ett försök att med svepskäl försöka dribbla bort sakfrågan.
3. Antalet anställda kommer ju att vara detsamma och kostnadsökningen beror främst på minskat antal värnpliktiga som istället ersätts av korttidsanställda soldater. Värnpliktiga kostar visserligen en del de också men Försvarsmakten betalar inte arbetsgivaravgift och andra sociala avgifter, vilket är fallet med anställda soldater.
4. Till exempel slipper man transportera 30-talet musiker med följe och all utrustning mer än 50 mil tur och retur varje gång musikkåren behövs för ceremoniell verksamhet. Ovanpå detta slipper man ordna boende och betala ut traktamenten för att inte tala om hur mycket mindre logistik som går åt för att transportera härket.

1.Nej, artikeln är några dagar gammal, men är väl ny i tråden?
2.Det är inte Blekinge som säger detta, det är C FöMusC
3.Han säger det han säger, varför misstror Du honom?
4.Då skall inte Hv musikkårer, eller soldater för den delen, ha med högvakten att göra????

Ursäkta mig, men Sveriges och FM angelägenheter angår fler än huvudstadsborna. Tror att vi måste vara beredda på att ta kostnaden för att
hela sveriges befolkning skall kunna engagera sig i FM.

Men nu får du ge dig 23:e komp!

BLT använder C FöMusC:s ord för egen sak. Fakta i målet: FM vill lägga ner MMK. 2. MMK kostar 25 miljoner per år. 3. FöMusC kommer att drabbas av ökade kostnader p.g.a kontraktsanställda musiker.

Då kan man INTE tolka det (jo, det kan man, men då är man en pajas) som att FM inte sparar något på att lägga ner MMK. FM sparar 25 miljoner kronor som de måste använda till att lösa sina huvuduppgifter. MMK kan inte bidra till detta.
GC1
Det är flera som hävdar musikkårernas stora påverkan på rekryteringen, är det något som framkommit i någon rapport som går att ta del av eller är det enskilda uppfattningar som förs fram?
kronvrak
QUOTE (Psilander @ Jul 26 2008, 16:45 ) *
Åter till vaktparaden, musikkårer etc.

Jag anser att det finns ett behov av musikkårer i FM, en beriden, och en stor till fots, men som kanske bör uppdelas i tre delar för resp. vapenslag. Sedan behövs kanske bättre kontroll och drill av hemvärnskårerna, liksom kanske viss utbildning av hornblåsare/ regementstrumslagare till övriga förband. Varför inte suga hem på "reenactment" föreningar så kanske vi kan få beriden högvakt från kronprinsens husarer etc

De av försvaret anställda kårerna bör grupperas där de används mest, dvs i Stockholm.

Varför ha olika kårer/orkestrar? Samla alla resurser på ett ställe och på en orkester med en kärna av anställda som kan förstärkas av värnpiktiga. Passa samtidigt på att anställa (eller flytta officerare som är stamanställda) en kärna av paradsoldater så slipper man slösa bort tid på att utbilda så många värnplliktiga och hemvärnare för att gå högvakten. Behöver någon annan verksamhet någon som blåser trumpet så finns det tåg.

Att försöka utöka denn beridna högvakkten bör kanske först funderas på när man löst problemen med den som existerar idag vad gäller hästarnas välmående.
QUOTE (Anders @ Jul 26 2008, 20:24 ) *
Men nu får du ge dig 23:e komp!

BLT använder C FöMusC:s ord för egen sak. Fakta i målet: FM vill lägga ner MMK. 2. MMK kostar 25 miljoner per år. 3. FöMusC kommer att drabbas av ökade kostnader p.g.a kontraktsanställda musiker.

Då kan man INTE tolka det (jo, det kan man, men då är man en pajas) som att FM inte sparar något på att lägga ner MMK. FM sparar 25 miljoner kronor som de måste använda till att lösa sina huvuduppgifter. MMK kan inte bidra till detta.

Ur BLT citat;
– Vi har inte fått någon summa som vi är ålagda att spara. Utan vi ska prioritera statsceremoniella spelningar i Stockholm och ta hänsyn till det nya personalförsörjningsystem och förändringar var det gäller värnpliktiga. När vi gjort det ser vi alltså att det inte blir någon besparing.Slut citat.

Skall jag tolka den raden som att FM sparar 25 miljoner, eller vad menar Du? Givetvis är BLT inte sena med att pulicera det han sagt, men
faktum är att han säger så. Vänligen förklara hur jag skall tolka det???? Seriöst alltså!

Möjligen sparar man resekostnader, men då skall inte heller Hv musikkårer och soldater samt andra förband utanför Stockholm gå högvakt. Annars är
det bara ett slag i luften. Sila mygg och svälja kameler passar här!
dieseltrollet
QUOTE (23:e komp. @ Jul 28 2008, 09:25 ) *
Skall jag tolka den raden som att FM sparar 25 miljoner, eller vad menar Du? Givetvis är BLT inte sena med att pulicera det han sagt, men
faktum är att han säger så. Vänligen förklara hur jag skall tolka det???? Seriöst alltså!

Utan att ha läst artikeln (tack BLT för det) så tolkar jag det som att det man sparar in på MMK går till att täcka ökade kostnader för att ha anställda soldater i de musikkårer som har sin huvudsakliga uppgift i den statsceremoniella verksamheten i Stockholm. Dvs, om man även behåller MMK så skulle kostnaderna öka med 25 miljoner, pengar som idag inte finns och knappast kommer att tillföras heller.
QUOTE (23:e komp. @ Jul 28 2008, 09:25 ) *
Möjligen sparar man resekostnader, men då skall inte heller Hv musikkårer och soldater samt andra förband utanför Stockholm gå högvakt. Annars är
det bara ett slag i luften. Sila mygg och svälja kameler passar här!

Det är precis det som är på väg att hända. LG, Amf1, LSS och Hkpflj kommer att sätta upp högvaktskompanier som ska lösa i princip all högvaktstjänst som idag utförs av andra GU-förband. De kommer, möjligtvis med undantag för Hkpflj, att kunna lösa den uppgiften från utgångsgrupperingen varför resekostnaderna (framförallt traktamenten) kommer att bli minimala.

Beträffande HV, hur ersätts de vid högvakt tro? Har aldrig hört att de får hotellrum och traktamente som anställd personal får...
QUOTE (dieseltrollet @ Jul 28 2008, 12:47 ) *
Beträffande HV, hur ersätts de vid högvakt tro? Har aldrig hört att de får hotellrum och traktamente som anställd personal får...

Inte samma summor, men kostar gör det.

Du frågar, jag svarar. Den som förlorar inkomst från arbete pga högvaktstjänst får betalt enl. SGI. Träning, transporter till och från Stockholm samt förläggning och förplägnad kostar också. Ville bara säga att den som tror att en Hv högvakt är helt gratis för FM tror fel.

Jag tycker att man gör det lite för enkelt när man jämför kostnaderna rakt över. All den infrastruktur, instruktörer samt mtrl. som införskaffats(anställts)
för att utbilda insatssoldater underutnyttjas under den tid man övar högvakt. Det är en kostnad i sig.

I övrigt förstår jag Ditt resonemang och håller med till del.
dieseltrollet
Ingen har väl påstått att en HV-högvakt är helt gratis? Däremot torde det vara en tämligen stor skillnad kostnadsmässigt mellan att skicka upp en anställd musikkår på traktamente och att skicka ett hemvärnsförband. Mig veterligt så sker den absoluta merparten av HV-högvakterna på helger mm varför antalet HV-män som får SGI pga förlorad arbetsinkomst borde vara en liten minoritet.

Så jag skulle inte säga att det är ett "slag i luften" att avveckla MMK, det kommer att bli en reell besparing. Att den sedan kommer att användas för att täcka ökade kostnader inom andra delar av militärmusiken så att totalkostnaden inte blir lägre, är en helt annan sak.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.