QUOTE (Björn @ Jul 18 2008, 17:55 )

Trådens titel är "Ett oacceptabelt förslag" och som den minnesgode säkert erinrar sig går den ut på att protestera mot förslaget om nedläggning av Marinens musikkår i Karlskrona. (För säkerhets skull försedd med två länkar till en obskyr protestlista på nätet.) Observera att den inte handlar om försvarsmusiken i stort utan en lokalt förankrad musikkårs vara eller inte vara. Jag har under många år sett vad som händer så fort någon verksamhet i landets sydöstra hörn blir ifrågasatt, och detta är bara ytterligare ett exempel.
I Karlskrona finns ett antal "heliga kor" som inte får ifrågasättas, för om man råkar göra det så tänds häxbålen i hela kommunen. Marinbasen är en sådan, Karlskronavarvet en annan och Marinens musikkår är bara ytterligare en i raden. I Karlskrona skriker man sig blå för att protestera så fort något riskerar att flyttas eller läggas ner. Om inte det hjälper kastar man sig omkull i sandlådan och sparkar, slår och skriker som dagisbarn tills politikerna tröttnar och gör som de vill bara för att få arbetsro. Jag har roat mig med att kasta in ett par vedträn i den brasa som rasat bland Blekingepressens kommentarer i ärendet och resultatet lät inte vänta på sig. När man läser inläggen ser man tydligt att det lika mycket handlar om protester mot att flytta kåren till Stockholmsområdet som att lägga ner den. Om den funnits på någon annan ort hade lokalbefolkningen inte lyft ett finger, men gud nåde den som rör någon av "deras" heliga kor.
I Försvarsmusikcentrums utredningsförslag kan man läsa följande:
"Den nationella spridningen av militärmusik betonas. De tre heltidsmusikkårerna (Arméns musikkår, Arméns trumkår och Livgardets dragonmusikkår) ska baseras i Stockholm. Det är där den absoluta huvuddelen av statsceremoniella uppdrag finns och kårerna blir snabbt gripbara. Huvuddelen av övriga nationella uppdrag föreslås lösas av hemvärns- och frivilliga musikkårer. De bör organiseras under FöMusC men ska, vad utredningen föreslås, ledas av frivilliga garnisonsmusikkårer. FöMusC står för utbildning och kvalitetskontroll."
Om man går in på FöMusC hemsida och tittar på de olika kårernas program växer en intressant bild fram. Marinens musikkår har under 2008 totalt 31 planerade framträdanden. 12 av dessa är högvaktsavlösningar. De flesta andra innehåller bara klassisk- och populärmusik, inte någon traditionell militärmusik och kunde därför genomföras av vilken musikkår som helst. Av kårens framträdanden genomförs 16 st lokalt i Karlskrona (52%) och av övriga 13 sker 9 st inom en radie om 20 mil från Karlskrona, enda undantaget är Marininspektörens konsert i Berwaldhallen och 3 som genomförs i Stockholm i samband med högvakterna. Militärmusiken används främst i ceremoniella sammanhang och som de flesta vet sker majoriteten av dessa ceremonier i och omkring huvudstaden, för vem kan påminna sig när vi hade vi ett officiellt statsbesök i Karlskrona senast? Sedan finns det säkert tillräckligt många flottister i forumet som är välbekanta med karlskroniternas berömda "gummiband" så det ödslar jag inte tid på här.
Vi behöver ha proffessionella musikkårer för jag anser i likhet med bl.a. Psilander att det är en viktig del av våra traditioner. De bör givetvis finnas gripbara där större delen av verksamheten genomförs, vilket alltså innebär Stockholmsområdet. Oavsett vad diverse lokalpatrioter kan komma dragandes med för argument är det ändå så att i Mälardalen med omnejd bor nästan en tredjedel av landets befolkning, det är också där den största rekryteringsbasen finns och även var man når ut till mest folk.
Min viktigaste synpunkt i inlägget är ändå att musik, oavsett det handlar om populär-, klassisk eller militärmusik, är en kulturfråga. Den kostnad det medför skall aldrig tvingas viktas mot andra specifikt militära förmågor som försvarsanslagen ska täcka. Låt militärmusiken belasta kulturdepartementet och deras budget istället. Där finns mycket medel som rinner iväg till att försörja arbetsskygga "konstnärer" som skapar kreationer som varken de själva eller någon annan kan förstå. (Möjligen med undantag av någon manodepressiv sinnesrubbad konstkritiker som har rökt på.)
Jaha, så det är bara "karlskroniter" som skriker när försvaret vill flytta och förändra verksamheten, skärp dig Björn!
Om vi nu har EN (1) Marin musikkår kvar i landet var skall den bedriva sin dagliga verksamhet, ja ska man tolka dig så skall den finnas där det bedrivs marin verksamhet. Var görs det enligt det senaste försvarsbeslutet jo på Marinbasen, och den är till sin huvudel grupperad i Karlskrona! Med din logik skall då kåren finnas i... ja ok Stockholm.
Jag är den första att skriva under på att man snarast skall lägga ned Försvarsmusikcentrum. Det borde skett för länge sedan. Det är en föråldrad organisation som inte platsar i ett modernt insatsförsvar. Mitt förslag är istället att varje organisation som kommer formeras i storleksordning brigad/division tilldelas en musikkår. Tills den organisationen framträder så bör vi ha en professionell kår för Armén, Marinen resp. Flygvapnet. Kompletterat med en kår som kan bedriva ridande musiktjänst i Stockholm (läs Livgardets Dragonmusikkår) samt ev. ytterligare en kår som har omvänd tjänstgöring mot de övriga i Stockholm så att man säkerställer militärmusik vid högvakt och stadsceremoniel under vinterperioden (läs Arméns Trumkår).
Eftersom Livgardet är vår största Armégarnison, undantaget Boden, så bör Arméns Musikkår finnas på Livgardet. Eftersom Flygvapnets största verksamhetsställe är F 17 och närheten till Marinbasen är uppenbar så bör kanske Fv:s musikkår placeras i Såtenäs eller Linköping istället. Och varför flytta en välorganiserad fungerande enhet (läs Marinens Musikkår-MMK) från den garnison som är den största inom Marinen? Alltså MMK kvar i Karlskrona. Vän av ordning säger då men om Arméns största garnison finns i boden varför har vi ingen musikkår där? Ja, det fanns det fram till 2002. Och den kan organiseras där igen i en storlek som kan lösa de uppdrag som genereras av Bodens Garnison. Kanske en 15-manna kår som kan förstärkas med Hemvärnsmusiker eller delar av någon av Stockholmskårerna vid behov.
Ledningen för resp. kår utövas av garnisonschefen på den ort där kåren är utgångsgrupperad. Den centrala "ledningen" utövas av en "processägare" likt all annan verksamhet inom försvaret, dvs. en kompetensstark avd. om ca 5-7 personer i Högkvarteret. T ex under utb.inspektören. Denna organisation kompletteras med 10-15 st hemvärnsmusikkårer på lämpliga platser i landet. Dessa lyder också under den garnisonschef som finns närmast. Och vad gäller musikaliskt mm så lyder dom på samma sätt under militärmusikavd. på högkvarteret.
Samtliga musikkårer har betydligt fler framträdanden än vad som framgår av deras hemsidor. I snitt har varje kår ca 100 framträdanden per år. De flesta av dessa är inte offentliga i den bemärkelsen. Det kan vara allt från en enkel hornblåsare som är med och blåser vid en invigning eller en hel musikkår som spelar vid en officersexamen. Sist jag kollade så finns det sådana behov över hela landet, även om det är betydligt glesare mellan förbanden idag än för 50 år sedan.
Om vi nu skall ha kvar en eller två heltidsanställda musikkårer i Svenska FM så varför måste de båda finnas i Stockholm? Som bärare av traditioner och stå för utvecklingen inom militärmusiken är heltidskåren en självklarhet. Eftersom MMK redan finns i "landsorten" behåll den där, så att kompetensen inte bara koncentreras i Stockholm utan även södra Sverige kan ha en kompetenspunkt inom militärmusiken.
Militärmusik är just en militär angelägenhet precis lika mycket som kulor, robotar och Gripenplan det ÄR kärnverksamhet för FM. Självklart kan Kulturdepartementet vare med och stå för vissa av de kostnader som är genererade av att man vill utveckla musikernas kompetens när det gäller annan musik än marscher. För om man nu skall försöka definiera begreppet "militärmusik" så är min uppfattning att det är all musik som en militärorkester spelar! Jag vet att andra försöker definiera begreppet annorlunda.
Inget annat land i världen som har erfarenheter från strid och krig i modern tid har reducerat sin militärmusikorganisation så kraftigt som nu är föreslaget. Och med det som en del i kunskapsbanken så är det förvånande att de som här i forument anser sig vara "experter" på strid och krig, vill avhända sig möjligheten att på någon annan plats i landet än Stockholm få sig en "moralbooster" före, under eller efter ett utlandsuppdrag t ex.
Av egen erfarenhet och många andra yxor:s utsago så är det ett av de minnen man bär med sig resten av livet, när man fick sin medalj för utlandstjänst samtidigt som en musikkår spelade, och vackra tal hölls för "oss".
Förringa inte musikens betydelse för stridsmoralen och den positivitet som kan följa i sinnet av en stunds musik utförd av en professionell musikkår, och för den delen även ett gäng fältartister. Dessa bör för övrigt också lyda under militärmusikavd. på högkvarteret.
Så nu har jag också fått "tycka en stund". Och jag ifrågasätter din inställning till demokrati Björn, när du säger att över 25000 människors aktiva val på en hemsida är obskyr! Att försvarets högsta ledning kan '"skita" i vad dessa människor har uttalat, det kan jag med svårighet förstå. Men kan våra folkvalda politiker också göra det?
QH5