QUOTE (BertilXerxes @ May 28 2008, 07:11 )

Jag blev lite förvånad över hur stor del av sjömännen som tog värvning för att dom inte hade något annat val (eller så är det producenten av dokumentären som zoomade in på just dom) då dom kom från taskiga civila förhållanden. Det verkar vara ganska stora skillnader mellan officerare och enlisted på den punkten.
Ännu mer förvånad blev jag över att det är så få officerare som startade som enlisted. Om jag fattat det rätt så kan man, om man har möjlighet (läs: pengar) ta en högskoleexamen, och sedan bli officer i US armed forces efter en ganska kort boot camp + officersskola. Förståelsen för enlisted måste lida av detta.
Tacka vet jag svedala där alla startar från samma grund.
Det ar som sagt tidigare inte ovanligt med olika vagar for enlisted och officerare. Det finns ett fatal enlisted som "identifieras" som att ha "lashuvud" och for mojlighet att ga OCS - men de allra flesta officerare har en akademisk examen.
Sedan sa ser jag annorlunda pa punkten "de tog varvning for att de inte hade nagot annat val". Jag forstar inte riktigt tendensen att se dem som "offer" for att de kommer fran taskiga bakgrunder. Det har ar ju manniskor som faktiskt vill "upp" i livet och gora nagot annat an att jobba pa McDonalds, etc. Varfor ar det synd om dem? Om man tanker efter sa ar det ju de har manniskorna som har lite "drive" och har hunger efter nagot battre!
Som det stod i en Washington Postartikel for nagot ar sedan - "The American military is officered by the middle class, and manned by the
aspiring working class".
Till sist - det ar en relativt liten befolkningsdel som den amerikanska militaren kan rekrytera enlisted ur. En del av befolkningen ska ga pa college, och ar darfor inte intresserade av enlistment, en annan del ar for fet/dum/sjuk, och en annan har inte motsvarande gymnasieexamen, och en sista ar straffad for brott. Det ar alltsa delen som INTE skall ga pa college, som INTE ar fet/dum/sjuk, som INTE ar straffad for brott, samt HAR gymnasieexamen. Vissa avkall har getts for att fylla kvoterna iom Irak och Afghanistan - men den har grundlaggande profilen for rekryteringsmaterial galler fortfarande.
Jag kanner till alla myter om fullstandigt pantade amerikanska soldater och sjoman - men fullstandigt obegavad kan man inte vara om man skall handha, varda, och utnyttja den avancerade materiel som varje amerikansk soldat/sjoman anvander idag....
Jag tycker Carrier visar pa ett bra satt den "balett" som maste till for att sakert starta och landa flygplan pa ett hangarfartyg, och stort ansvar vilar pa tjugoaringar fran "taskiga bakgrunder". Och jag tycker de loser uppgiften med bravur - precis lika bra som den mytomspunne svenska varnpliktiga Jonas fran Knackebrodhult.....