Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Spänst & beeptest
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Hinderbanan
PlasticSplinter
Körde "FM's allmäna test" i helgen.
Stip-ups,back-ups, armhävningar Räckhäv och dylika ting.
En av övningar var att hoppa så högt man kunde, klarade allt annat men detta gick ytterst dåligt (;.
Någon som har något tips hur man kan träna spänst? (då menar jag inte att bara stå & hoppa upp & ner som en idiot)

Sen...angående Beeptestet som ingår.
8.8 skulle godkänd nivån men någon nämnde även att man ska klara till nivå 10 när man muckat, stämmer det?
Vore ju lite konstigt då 8.8 skulle vara officerskraven?
roninn
8.8 på beep-testet låter väldigt lågt?

Att klara nivå 10 när man muckar låter mer vettigt, men 8.8 som "grundkrav" på officerare är löjligt lågt. Jag är inte särskilt vältränad och klarade precis 8.8 första gången jag testade beeptestet och två veckor senare klarade jag 9.6. Det är lite teknik man kan fila på i testet och att springa det några gånger ger den ökningen.

Men återigen 8.8 är lågt även som absolut lägstanivå.

Spänstträning, surfa eller googla lite på friidrottsträning ex hur trestegshoppare tränar, eller höjdhoppare.

Men tyvärr tror jag generellt att vill då få bättre spänst så är det att göra hoppövningar som gäller, att du kommer se ut som en idiot får du stå ut med. Sen kanske inte det innebär att stå på samma plats och studsa upp och ned som en sinnessjuk kanin men hoppa får du göra.

Jag har kört några spänstövningar som jag såg Carolina Klyft och Christina Olsson köra på tv. Stå på en pall hoppa ned och sedan skjuta upp så högt som möjligt i olika variationer.
Munin
De flesta gym brukar ha maskiner där lyftet sker med lår och vadmuskler, dessa använda på rätt sätt är en möjlighet att träna explosivitet(spänst) om man tröttnat på att hoppa runt. Ett annat sätt är att öva sprinterstart med många repetitioner.
Att hålla nere kroppsvikten är en framgångsmetod, hopprep och höjdhoppsträning är också fungerande alternativ.

8.8 på beep klarar en något så när tränad person på första försöket och det är just det man är ute efter, en lägsta nivå.
Det går sannolikt att utveckla beeptestet till en OS-gren, men varför?
Syftet med testerna är att påvisa något, inte att vara tekniskt överlägset uberbäst på att statiskt springa fram och tillbaka skitfort eller genomföra jämfotahopp på över 2m höjd?
Både beeptest och höga hopp är i sig helt meningslösa företeelser sett till vad en soldat, oavsett befattning, ska prestera fysiskt.
roninn
Syftet med testerna är att påvisa något, inte att vara tekniskt överlägset uberbäst på att statiskt springa fram och tillbaka skitfort eller genomföra jämfotahopp på över 2m höjd?
Både beeptest och höga hopp är i sig helt meningslösa företeelser sett till vad en soldat, oavsett befattning, ska prestera fysiskt.

En tanke med beepstestet är kanske att säkerställa att alla håller en viss fys nivå. Visst kan själva testet vara dumt, ingen soldat springer fram och tillbaka mellan två streck i marken men tanken är väl att har man ett bra värde på beepestet är man vältränad och är man vältränad orkar man mer i andra fysiska aktiviteter. Helt enkelt ett hyfsat snabbt och enkelt sätt att mäta en persons fysiska status. Den som ex uppnår nivå 14.6 i beep lär klara en långmarsch med ryggsäck bättre än den som endast uppnår nivå 5.7.
Munin
OT
QUOTE (roninn @ May 16 2008, 06:55 ) *
Den som ex uppnår nivå 14.6 i beep lär klara en långmarsch med ryggsäck bättre än den som endast uppnår nivå 5.7.

Förutsatt att person A och B är ungefär lika långa, har ungefär samma densitet, samma antal kroppsdelar o s v så kanske det påvisar detta. Beep testar syreupptagningsförmåga och förmågan att jobba intensivt, vilket har lite med långmarsch att göra.
För att illustrera:
Den generelle 12-åringen springer antagligen beep väldigt bra, men får vissa problem med stridsutrustning och packning under marsch då kroppslängd, kroppsvikt och muskelmassa jobbar emot 12-åringen.

Men visst rent generellt är ditt påstående korrekt, dock är mätmetoden lite tveksam om det var marschförmågan du ville ha reda på?
/OT
Krizan
"Samma antal kroppsdelar"????
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.