Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hölster till Glock 17/Pistol88
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
Bruun
Hej jag är ute efter Ett Grymt hölster till pistol 88. (glock)
Jag vill inte ha ett bra utan ett grymt bra.
Helst svart och med tumsäkring.
Hör gärna av er med tips samt åsikter om det är något hölster ni använt.
Skulle behöva ha svar innan tisdag, om möjligt.

tack för hjälpen alla ni där ute salute.gif
/Bruun
SISU
Det enda jag använt till glocken är FM eget Biachi hölster (Stava Biachi så ?) o de funkade bra för mej ....
Annars äår nog Safariland mod 6004 ett bra hölster ...
Isgubbe
För vad? Ska det vara typ pancake eller ska det sitta på benet eller ska det vara ett axelhölster? 7.gif Har själv använt Bianchi 82 tidigare och det var lite så och så.. funkade men gillade inte tumsäkringen.
Fu Kjellberg
Skall du ha det på benet så skulle jag rekommendera Safariland 6004.
Använder Safariland 6005, liknande model till Sig Sauer p225 just nu.
jöjje
här är min egen lilla favoritlista:

IPSC: Ghost
IWB: Bladetech
Bälte: Bladetech
Padel: Galco FED padel, Safariland
Lår: Bladetech, safariland 6004

Själv har jag nog minst 6 st olika hölster till min glock, men ett hölster som är verkligt allround är bladetech:s bälteshölster som funkar till allt i från IPSC till att diskret bära pangen till och från skjutbanan. Jag är rent generelt även väldigt förtjust i padelhölster.
PARA45
"Guga Ribas" är ett alternativ till Ghost och andra IPSC race-hölster.
Slappa is a way of life
Kanske lite OT men vad har ni för tjänster/jobbar ni med som har glock alt Sig Sauer ?
Hornet
Glock militärt, Tulen, Kustbevakningen

Sig Sauer Polis (något mer?)

självklart civila som skjuter i föreningar kan också ha vapnen
Strv101
Titta in på Shoot shopshemsida där kan du finna flera bra förslag till bra priser.
Själv anser jag att Fobus hölster är ypperliga för att transportera pangen mellan hemmet och banana.
Pansarbrand
Vad har ISAF styrkan för hölster?
david_88
Olika. Jag har sett folk med Bianchi, och även med safariland. även andra benhölster.
Yxa
QUOTE (Sandqvist @ Nov 14 2005, 14:53 ) *
Glock militärt, Tulen, Kustbevakningen
Samt även Securitas och Fal... Jag menar G4S Securicor.
coolhand
QUOTE (Pansarbrand @ Oct 11 2006, 06:35 ) *

Tror att Bianchi ar standard, men vet att personer har kopt in andra holster pa egen hand. Tror inte att nagot annat tilldelas an Bianchi.

Har ocksa hort att ALLA far en glock att bara...

Men bianchi'n ar ju inte helt fel vissel.gif
Fu Kjellberg
QUOTE (coolhand @ Oct 14 2006, 01:29 ) *
QUOTE (Pansarbrand @ Oct 11 2006, 06:35 ) *

Tror att Bianchi ar standard, men vet att personer har kopt in andra holster pa egen hand. Tror inte att nagot annat tilldelas an Bianchi.

Har ocksa hort att ALLA far en glock att bara...

Men bianchi'n ar ju inte helt fel vissel.gif

Jag tror att även Safariland 6004 är tilldelat då det används mer och mer i försvaret.
Kan kolla med en plutonskamrat som för tillfället är i A-stan.

Men har även sett Eagle eller BHI hölster användas.
Trident
Pratade precis med en polare som är nere i Affe nu. Han sa att det mest bara är MOT o MP samt vissa på Förstärknings Plut som har Safarilands hölster 6004.

Tydligen så måste man gå via Commanding Officer för att få ha eget hölster. Han måste godkänna det.

O det stämmer att alla får en Glock. Tydligen så har dom på FS12 fått både Glock 17 samt 19 (P88 o P88b). Det har tydligen inte spelat någon roll vilka som har fått vad.
coolhand
Angaende Pistol 88 o 88b...

Har man Glock 19 ar det nog smidigast, da bade G19 o G17 mag kan anvandas till G19/Pistol 88b.

Ett G19 mag till G17 blir ju for kort. biggrin.gif

Har en G23 som ar lika stor som G19 och gillar storleken skarpt!!! smile.gif
Trident
Mm det stämmer Coolhand!

O ja är oxå mer nöjd med 19 än 17 men det beror på att ja har skjutit mer med 19 o att ja har så små händer.

Plus att ja har ingen mindervärdes komplex så ja behöver inte alltid ta den största bössan. *sneglar på sin egen avatar o kommer på att störst är bäst*
Nifelhel
Safariland 6004 finns på m-nummer och man behöver inte vara raketforskare för att lista ut numret.

Bianchi är min värld en styggelse. Men det är ett bra hölster till REMF-folket.
jake the snake
Själv använder jag olika hölster för olika uppgifter. Safariland 6004, Galco SSII och Glock original Combat holster (byxbältet)

Och just det, jag använder ALDRIG Bianchi....
coolhand
Det jag har till min G23 ar ett Tactical Tailor holster specialtillverkat for att passa G19/G23

Mer info finns har: Tactical Tailor Modular Holster

(Finns aven i svart)
Bulldozer
Även jag kan tänkas hamna i ett läge där jag skulle behöva ett bra taktiskt hölster till pistol m/88.

Har förstått att Safariland 6004 är bra och poppis av svaren tidigare.

Någon som har erfarenhet av Safarilands nya ALS modeller?

Lite research på andra ställen framhåller att Blackhawks SERPA-system skulle vara bättre än Safariland. Någon som vet mer om detta?

Är även nyfiken på BHI Airbornehölstret i condura.

Dela gärna med er av vad ni vet i denna fråga.

Ödmjukast,

Bulldozer
tango.
Blackhawk Omega VI Elite är trevligt om man vill ha pickadollen på låret.
prylombud
Blackhawks hölster har en brist och det är att om man får in skräp i hölstret så kan hela låsmekanismen hänga sig.
Typ obra i ett skarpt läge eller så...................
jöjje
Jag har ett safariland ALS med paddle, det är det snabbate "riktiga " hölstret jag använt! Låset tar man fullständigt naturligt när man tar greppet om vapnet i hölstret.

Ett superhölster!!
Sorken_F4
En polare hade Blackhawk lårhölster i Afghanistan och han säger att det funkar skitbra och att han kommer ta med sig det igen när han sticker igen i höst.

Själv har jag bara provat kronans egna och det var kanske ingen höjdare men den duger ju för transport.
CheckRaise
Är det någon som vet om det är på gång några nya hölster för pistol till FMs olika delar?

Har själv haft pistol i tjänsten en hel del och undrar ju om det inte är dags att uppgradera snart.
Då man ser bilder från Afghanistan så verkar ju alla ha Safariland. MP har ju också annat
än "standard".

Det finns ju både för och nackdelar med Bianchi men jag undrar om inte utvecklingen har kommit dit
att det finns många bra alternativ. Vad har HV beställt till sina nya pistoler?
Hornet
Bianchi lär nog förbli standard ett bra tag till funkar ju för andra så varför inte här ;)
Dom flesta som har lite pistol vana kommer ändå köpa CQC eller Safariland.
2Sharp
QUOTE (Hornet @ Jul 30 2007, 23:29 ) *
Bianchi lär nog förbli standard ett bra tag till funkar ju för andra så varför inte här ;)

Jo, det funkar, man kan också ha en ICA kasse att ha pistolen i ;)

Vad man bör tänka på är att Bianchi hölstret var bra och nytt när det kom, men nu har det ju typ 20 år på nacken, dags att uppgradera det.

Rent allmänt tycker jag att FM BÖR ha en lista med godkända hölster som kan införskaffas på soldat nivå.
Göta Lejon
Någon som kan lägga upp bild (eller länkar) på de som nämnts i tråden hittills (CQC och Safariland)?
@2Sharp: vad använder och rekommenderar du själv?
/G.L.
2Sharp
QUOTE (Göta Lejon @ Jul 31 2007, 16:11 ) *
Någon som kan lägga upp bild (eller länkar) på de som nämnts i tråden hittills (CQC och Safariland)?
@2Sharp: vad använder och rekommenderar du själv?
/G.L.

CQC:

Safariland:

Jag har tidigare kört med Bianchi - MIN mening är att det är kass. (klumpigt, inte så säkert och långsamt att öppna, sitter imponerande sladdrigt! Dock bonus för att det är flexibelt, byta från höger/vänster, benförlängare, tumknäppen, tanker's rig etc. Dessa förändringar kan ju vara mer eller mindre ok inom FM dock)

Även testat Blackhawks "mjuka" hölster en del, funkar men öppnar sig för lätt, smidigt, sitter bra.

Nu är det Safariland 6004 som jag nyttjat mest, klart nöjd men det är lite bulkigt, men jag tycker att säkerhet vs. "snabbhet" uppväger ev. bulkighet.
Har haft kniv (Strider DB-NM-GG) på benplattan, framför pistolen och det gör det enkelt och smidigt att komma åt kniven. (främst för div. inte ninja-moves)
MEDROK
QUOTE (2Sharp @ Jul 31 2007, 18:16 ) *
Nu är det Safariland 6004 som jag nyttjat mest, klart nöjd men det är lite bulkigt, men jag tycker att säkerhet vs. "snabbhet" uppväger ev. bulkighet.
Har haft kniv (Strider DB-NM-GG) på benplattan, framför pistolen och det gör det enkelt och smidigt att komma åt kniven. (främst för div. inte ninja-moves)

Kan bara hålla med. Safariland är i mitt tycke ett suveränt hölster. Vi hade väldigt många pistolövningar och man blir snabb och snärtig med sin kära vän 88:an. Vill dock understryka att man måste verkligen öva med sitt hölster. Många köper häftiga hölster men glömmer sedan att öva med att dra sitt vapen.

Jag fäste också kniven på benplattan och det funkade skitbra. Det är bara självmordsbenägna som fäster kniven på bröstet på stridsvästen.
MEDROK
Glömde en sak:

Jag rekommenderar de som ska på MOT motsv att dels investera i ett bra Safarilandhölster och dels ett litet smidigt att kunna ha pistolen i när Ni är i ert Safe-House.

Ett tips är även att, om möjligt, höra med Era företrädare om de vill sälja av sina hölster (vilket många vill).
Fu Kjellberg
Jag kan också instämma i lovsången till Safariland.
Hade ett 6005 under utbildning till SBP
Och har ett 6004 till glock med kniv på benplattan också. rolleyes.gif
Lite klumpigt när man sitter i bil men fördelarna uppväger det.
Nifelhel
De två trådarna har nu blifvit en. Uppmanar till att läsa gamla inlägg innan nypostning. smile.gif
/Nifelhel
Blågul
CheckRaise
QUOTE (2Sharp @ Jul 31 2007, 17:57 ) *
QUOTE (Hornet @ Jul 30 2007, 23:29 ) *

Jo, det funkar, man kan också ha en ICA kasse att ha pistolen i ;)

Vad man bör tänka på är att Bianchi hölstret var bra och nytt när det kom, men nu har det ju typ 20 år på nacken, dags att uppgradera det.

Rent allmänt tycker jag att FM BÖR ha en lista med godkända hölster som kan införskaffas på soldat nivå.

Håller helt med!!!! Satt i valet och kvalet om jag ska köpa mig ett eget och använda nu i höst.
Har ledsnat så totalt på Bianchi standard. Det är ju inte taktiskt för fem öre....
När jag väl behöver dra, gud förbjude inshallah osv, lär jag ju vara sist i kön till varmkorven.

Big surprise.gif
Edlund
Kan slänga in mina synpunkter jag med.

Många vet inte om en funktion med Bianchin som medger ett mycket snabbare drag, man tar den plast d-ring som sitter och viker den inåt så den pekar snett inåt/uppåt. Detta är en funktion som är tänkt från tillverkaren, men väldigt få personer har fått den förevisad. Då du för fingrarna uppåt mot locket längst med hölsterkroppen som kommer locket att hoppa ur sitt fästesspår och öppnas. Detta istället för att man ska hitta d-ringen eller tåten och dra den neråt.

Dock instämmer jag med de tidigare talarna att Bianchi har gjort sitt som hölster, förhindrar att man får ett ordentligt grepp om pistolen i draget.

Jag hade att safariland 6005, men bytte till 6004 då jag tyckte att spännet var i vägen då man tar sig in/ut samt sitter i bilar, skär liksom in i sidan på låret. så jag sålde mitt gamla o köpte ett nytt 6004 för G17 med M3 lampa. fördelen med just denna modell är att man kan fortfarande nyttja pistolen även om man inte har lampan monterad, pistolen sitter säker ändå. (modell: 6004-832). Återstår o se om jag köper till ett 6005 spänne..

Som bälteshölster när jag skjuter civilt så kör jag med comp-tac och ett wilderness 5-stitch bälte, hölstret är utav tjock kydex, inte formsprutad plast som tyvärr blade-tech har gått över till. sitter skönt på kroppen och medger ett i mitt tycke klockrent drag, dock inte lika snabbt som race riggarna typ guga ribas, ghost, CR speed. Men jag skjuter bara IPSC production så jag anser inte att jag behöver en värsting rigg än.

Skall man ha pistol i tjänsten och inte får ett bra hölster tilldelat så tycker jag i min mening att man skall lägga de pengarna själv. Och öva, öva, öva. köp en bluegun o torrdra, allt handlar om muskelminne och övning.
Svempa
Hölsterfråga från en som bara fått testat Pistol 88 en gång: Vad är för/nackdelar med benhölster kontra brösthölster (rätt benämning?) som jag sett vissa medlemmar i t.ex. ISAF använder?(rätt benämning?)
2Sharp
QUOTE (Svempa @ Aug 3 2007, 19:02 ) *
Hölsterfråga från en som bara fått testat Pistol 88 en gång: Vad är för/nackdelar med benhölster kontra brösthölster (rätt benämning?) som jag sett vissa medlemmar i t.ex. ISAF använder?(rätt benämning?)

Min uppfattning är att benhölster är kalas när man är avsutten, kan lätt bli trångt i byggnader etc.och en smula bulkigt, dock delvis en vanesak.
Jag gillar också att ha pistol i/på byxorna då jag sällan är utan byxor [och då helt automagiskt inte utan vapen.. hellre tagen med byxorna nere än vapenlös.. ;) ].

Fördelen med västmontage är i mina ögon främt vid uppsutten verksamhet, svårt/krångligt att dra från hölstret i fordonet om du har benhölster. Kan vara en fördel att när du hänger av dig västen hänger du också av dig all vapenmtrl.
Nackdelen är att det lätt blir trassligt med vapenremmar och utrustningsremmar, kanske särskilt vid vapenväxling.

Jag har trixat med att ha dubbla hölster, dvs benhölster och ett monterat på bröstet, för att byta när jag gjorde uppsittning i fordonet.
Fördelen är ju att det är lätt att komma åt, nackdelen är att man kan fippla och hamna "i fel hölster" när man blir stressad (jag bedömde risken som lite då normalfall var benhölster och när pistolen fanns i det andra hölstret fanns den i blickfånget hela tiden).
En annan nackdel är att du måste flytta om pistolen högt och lågt. Jag anser att man skall fippla så lite med sina skjutvapen under tjänstens genomförande, fipplar gör man när man övar eller vårdar.

Jag bestämde mig senare för att bara köra benhölster, mindre fippel och färre utrustningsdetaljer. Samt att jag oftast åkte bak i bepansrat fordon (TLC) utan möjlighet att sänka fönstren. Är man förare bör man först och främst koncentrera sig på att köra och inte skjuta.

Skulle jag vara "designated driver" skulle jag ev. skippa benhölstret och bara ha ett hölster högt på västen, som tidigare noterat bör man köra som förare och inte skjuta, men...

Div. handgemäng/närkampstänk bör också bakas in i ovanstående.

YMMV...
jake the snake
Jag håller med om det som 2Sharp skriver. Mycket hänger på vilken uppgift man har, vilken typ av fordon man sitter i, var man sitter i fordonet, hur man har tränat och hur pass duktig man är.
När jag var i samma situation som 2Sharp så körde jag också med två hölster inledningsvis. Ett Galco SS2 Axelhölster och mitt SF 6004. Tanken var att uppsutten i fordon kunna dra snabbare med axelhölstret för att vid avsittning stoppa ner pistolen i det dittills tomma (men ändå på låret fastsatta) lårhölstret.
Jag gav upp idén efter ett tag och körde med pistolen alltid på låret. Splitterskyddade rutor (som man INTE vill sätta en kula i inifrån bilen), onödigt fippel med vapen, fordonschef med radio, tja, många aspekter fick mig att dumpa axelhölstret. Närkampsaspekten är som sagt också viktig. Jag föredrar helt klart att ha pistolen på låret/i bältet jämfört med att ha den på bröstet/under armen om jag skulle hamna i en sån situation. Man kommer med större säkerhet att kunna placera kulor i ett mål om man har pistolen i bältet/ på låret jämfört med axelhölster motsv.
Men, hade jag varit tailgunner på en Patria, då hade jag kanske velat ha kvar det, för att kunna skjuta snabbt mot mål nära fordonet..... som sagt, det hänger på uppgiften.
Svempa
Ok. Tack för svaren.
3314
Tjena, vart köper ni era Safariland hölster, har skannat av marknaden men tycker det skiljer väldigt mycket i pris beroende vart man skulle beställa?
Inryck till FS14 den 20/8, behöver hölstret snart alltså..... banan_rock.gif
Edlund
De är lite dyrare men de har grejorna inne, Terräng i gbg.

www.terrang.se
3314
Terräng är inget alternativ, tyvärr, enligt deras webshop finns bara Safariland 6004 för högerskyttar och dessutom bara till Sig.... banghead.gif
Jag är vänsterskytt samt skall ha en glock 17 i hölstret.....
SISU
3314 ring o prata med dom det finns ofta i butik deras webshop är inte bra .

Du har PM .
Fu Kjellberg
QUOTE (3314 @ Aug 7 2007, 12:48 ) *
Terräng är inget alternativ, tyvärr, enligt deras webshop finns bara Safariland 6004 för högerskyttar och dessutom bara till Sig.... banghead.gif

Jag är vänsterskytt också.
Hittade mitt på ebay för 500 kr med frakt till sverige inräknat.
Ett 6004 moddad för högre bärande. Till glock 17.
3924
QUOTE (3314 @ Aug 7 2007, 12:48 ) *

De har för Pistol M88 också och om du ringer så kan de ta hem ett vänsterhöllster det kan dock ta ett tag så jag hoppas att du är ute i god tid.

SAFARILAND 6004 för Glock
De tar 1395 SEK för ett grönt och produktnummret för ett högerhölster är 023-116.
SISU
Någonting säger mej att det har löst sej för 3314 ;)
3924
QUOTE (SISU @ Aug 9 2007, 08:16 ) *
Någonting säger mej att det har löst sej för 3314 ;)

he he, det är jag som inte är van vid att det är så få trådar som är aktuella här på Mtrl. blush.gif
Kanske ska läsa lite på datumen mer när jag är här och rotar runt.
Riffel tittaren
Vilka hölster är godkända av FM?
Krook
QUOTE (Riffel tittaren @ Aug 18 2007, 22:52 ) *
Vilka hölster är godkända av FM?

Med viss risk för att infon är gammal:
Bianci
Safariland
Blackhawk
"Pannkakan" som jag inte vet vad den heter.

/K
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.