Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hölster till Glock 17/Pistol88
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
Göta Lejon
@Krook:
Har du någon skrivelse att referera till?
/G.L.
warhead
För tillfället gäller Bianchi som hölster under utbildningen, utom för vissa som t ex MP.
Fk BJU
Fråga om Bianchi hölster.
Vilket hölster passar Glock17/p88 bäst M12 eller UN84ll.Har bara prövat M12 o upplever det hölstret lite trångt för glock17 men det kan bero på att hölstret var nytt.
Har fått för mej att M12 är framtagen till beretta 92 och UN84ll är för Glock17 är glocken bredare än berettan?
Och vilket hölster passar Glock19 bäst av M12 eller UN84ll?
Vilken erfarenhet har ni av benförlängaren till Bianchi hölster och "Thumb-snap".
Tacksam för svar.
/Bju
Nifelhel

Slår samman en gammal och en ny tråd.

En snärtig sökning på hölster gav ett par resultat till.

Glockhölster, Vilket är bäst ?
FM's hölster till Pist 88, Snabb och snärtig identifikation

/Nifelhel - Blågul
major disaster
QUOTE (Riffel tittaren @ Aug 18 2007, 21:52 ) *
Vilka hölster är godkända av FM?

Godkänt enligt mtrl från pistolinstr.kursen:

Bianchi - med/utan "hipextender" (osäker på thumbsnap, men jag har sett den)
Safariland - 6004/6005
Axelrigg - okänt fabrikat, mocka (för flygförare) passar 88/88B
Hölster för dolt bärande - svart bälteshölster, skinn (flera tillverkare)

Någon som vet (inte gissar/tror) om ytterligare varianter.
2Sharp
QUOTE (major disaster @ May 13 2008, 10:46 ) *
QUOTE (Riffel tittaren @ Aug 18 2007, 21:52 ) *
Vilka hölster är godkända av FM?

Godkänt enligt mtrl från pistolinstr.kursen:

Bianchi - med/utan "hipextender" (osäker på thumbsnap, men jag har sett den)
Safariland - 6004/6005
Axelrigg - okänt fabrikat, mocka (för flygförare) passar 88/88B
Hölster för dolt bärande - svart bälteshölster, skinn (flera tillverkare)

Någon som vet (inte gissar/tror) om ytterligare varianter.

Axelhölstret har varit Galco "Miami Classic", okänt om det funnits flera tillverkare/lev. jag har iallafall aldrig sett några andra.
Axelhölstret nyttjades f.ö av Don Johnsson i Miami Vice till hans Bren Ten (som senare ändrades till något S&W jox, men ändå...)
http://www.usgalco.com/Marketing/Miami.htm

Tacksamt med infon men tyvärr blir det ju osäkerhet med ex: thumbsnap till Bianchi, vilka hölster är ok, kan jag bara greppa ett svart bälteshölster och säga att det är ok?

Personligen skiter jag i vilket så länge det är ett riktigt hölster och inte airsoft skämt, men det blir ju svårt om det skall vara noga med tilldelad mtrl. om man inte kan ta reda på vad som är tilldelat och inte??

Missförstå mig inte alls nu, ingen kritik mot din info men kritik mot bristen på enkel, korrekt info som lätt kan verifieras.

smile.gif
I22 Vargen
Safariland 6004 har ju inget snabbclips att fästa i bältet som 6005 modellen har... kan man ta bort 6004 hölstret från sitt bälte utan behöva ta av sig hela bältet... är det någon kardborrelösning eller liknande!? är osäker på vilken modell jag skulle föredra, om nu spännet på en 6005 skär in i låret som jag läst ovan.... 7.gif
Thess Vita
Jag började använda Blackhawk CQC i somras, dock endast för banskyttte då jag inte har någon bärande tjänst längre.
Fördelar:
*hölstret går att tillpassa olika bältesbredder
*vinkeln är enkel att justera
*det finns tillbehör för modulplacering, exmpelvis benplattan, som har två fästpunkter i midjebältet o en runt låret. Denna känns följsam och flyttar sig inte runt låret under aktivitet.
*låsfunktionen är väldigt snabb för drag och är ändå säker i publik miljö; en förövare måste ha god kännedom om funktionen och rätt mekanisk rörelse i utförandet för att flytta vapnet ur dess läge, emedan ett vanligt thumstud är lätt att förstå sig på.
Nackdelar:
*Blackhawk har haft ett okänt antal reklamationer med anledning av grus som letat sig in i låsmekanismen. Min reflektion är att det ska ganska mycket till för att åstadkomma detta.
major disaster
QUOTE (2Sharp @ May 13 2008, 12:03 ) *
Klipp
Missförstå mig inte alls nu, ingen kritik mot din info men kritik mot bristen på enkel, korrekt info som lätt kan verifieras.
smile.gif

Informationen kommer från "Utbildningsanvisning Pistol 88" Bilaga 1 Daterad 2007-04-09, HKV Beteckning 19100:65690.
Enligt sid 1(10) "Övriga hölster och tillbehör som omfattas av BOA får användas". Vilket automatiskt ger följdfrågan - vilka hölster omfattas av BOA?

Safariland har tillkommit i efterhand. Hölster för dolt bärande togs fram snabbt efter att 88:an togs i tjänst. Jag har ett diffust minne av något dokument där detta förekom, ber att få återkomma på den punkten.

De hölster för dolt bärande jag sett/använt var inte ursprungsmärkta, några var dock kronmärkta.
De var svarta med thumbsnap och högt satt bältesfäste.
Jag har bara hittat ett som liknar dem:

Skall se om jag kan få tag på ett och lägga upp bild.

Mj Disaster
106
QUOTE (major disaster @ May 13 2008, 18:57 ) *
Hölster för dolt bärande togs fram snabbt efter att 88:an togs i tjänst. Jag har ett diffust minne av något dokument där detta förekom, ber att få återkomma på den punkten.

Det finns med i gamla SoldR Mtrl P, men det var kanske inte det du tänkte på.

De hölster för dolt bärande jag sett/använt var inte ursprungsmärkta, några var dock kronmärkta.
De var svarta med thumbsnap och högt satt bältesfäste.
Jag har bara hittat ett som liknar dem:
BILD

Har också sett ett liknande, fast svart. Tror det var märkt Safariland, men jag kan ju minnas helt fel också. På samma förband användes även Safariland 6070.

Vad gäller svårigheterna att få reda på vad som faktiskt gäller borde det ju inte vara allt för svårt för FM att ha vettiga listor på vilken materiel som för tillfället har BOA. Med moderna datorer och databaser borde det inte vara ett dugg svårt, men FM kanske fortfarande använder hålkort? Har någon gång hittat en lista där det framgick vilka av Peltors hörselskydd som var godkända av FSC (FöMedC), men den tror jag att jag hittade någonstans på peltors hemsida, inte på mil.se.
Collector
Hölstret i SoldR Mtrl är ett Sickinger G-man......men med vanlig bältessölja....inte det clips som G-man nu säljs med.

http://www.sickinger.at/

Maghållaren (också på bild i SoldR Mtrl) är även det ett Sickinger.

Staffans Vapen i Falun säljer Sickinger i Sverige.

//Collector

Ps. Personligen tycker jag detta hölster suger.......det hölster jag hade (fått av en kompis) avyttrades omgående.

Yxa
QUOTE (Collector @ May 15 2008, 05:26 ) *
Staffans Vapen i Falun säljer Sickinger i Sverige.

Staffans Vapen ligger i Duvnäs (vilket "tillhör" Borlänge snarare än Falun), men annars har du helt rätt. wink.gif
Fk BJU
Hej!
Fråga
Har fått för mej att Bianchi M12 är framtagen till beretta 92 och UN84ll är för Glock17?Är glocken bredare än berettan?
Och vilket hölster passar Glock 19 bäst av M12 eller UN84ll? unsure.gif
/Bju
106
Jag föreslår att du tittar lite på Bianchis produktsidor och jämför de olika hölstren, där framgår det vilka pistoler som passar i vilka hölster. FM använder UM92II och det passar både Glock 17 och 19.
Mordred
FM använder även UM84, jag sitter med ett i knät just nu, som jag fått ut från TSF, kronmärkt o allt.
odenmedic
Nån som har erfarenhet av Specter Gear M-12 Holster Tactical Drop Leg Extender Kit ?
Sparf
Får man köpa egna hölster och använda sig av dom? Eller blir befälen tjuriga över det?
Nifelhel
QUOTE (Sparf @ May 20 2008, 20:30 ) *
Får man köpa egna hölster och använda sig av dom? Eller blir befälen tjuriga över det?

Tips!

Läs tidigare inlägg i denna tråd så finner du svaret på din fråga.
/Nifelhel - Blågul
106
QUOTE (Mordred @ May 20 2008, 14:25 ) *
FM använder även UM84, jag sitter med ett i knät just nu, som jag fått ut från TSF, kronmärkt o allt.

Det visste jag inte. Trodde de enda Bianchihölster man använde var de med plastmojängen som stöd vid varbygeln (alltså UM92) samt de för pistol med lampa. Har aldrig sett ett kronmärkt Bianchihölster, utom möjligtvis någon klisterlapp med streckkod som sitter på pappskivan som följer med när de är nya. Var har de satt märkningen?

Förresten, vilka är det som tillverkat hölstret för högvakt?
Mordred
Kronmärkningen är just en sleten klisterlapp med kronmärkning och M-numret (som är oläsligt pga slitage) som sitter på plasten där själva spännet sitter.

Inte det smartaste stället kanske.

Min uppfattning är att UM84 hölstret har varit med längre, och allt eftersom de slits ut (plasten spricker) så har man köpt in UM92 istället, som ersättare.

Min hölster har jag "fältlagat" just nu med några varv 50mm bred olivgrön 100mph tape, är ju brist på hölster på de TSF jag kommer åt just nu. Sen så har detta hölster varit "mitt" sen 2001, så jag byter gärna inte ut det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.