Tvivlar på att Eurofightern kan "supercruisa" eller på svenska: "super-köra med lagom hastighet". Kan säkert komma över machgränsen utan EK med jaktbeväpning men det interna bränslet (~6250 l) kommer nog inte att räcka särskilt länge?
Bränsle/Viktförhållandet ligger på cirka 32% (utan beväpning), med en 1000 l tank på centerbalken stiger det till ~34%, vilket jag gissar är för lite.
Jämför med Gripen NG, har ungefär samma B/V som EF (32%, också utan beväpning) men eftersom flygplanet väger mycket mindre gör en extra fälltank (1275 l) också att det får mycket mer räckvidd, ett B/V på ungefär 38%. Sen är frågan hur mycket Gripens mer (i luftströmmen) exponerade beväpning minskar räckvidden?
JSF (som jag inte tror kan "super-köra", trots att en del vill påstå det) ligger på ~40%. Det sägs (i wikipedialänken - en nypa salt?) att det krävs minst ~35% i bränsle/viktförhållande för att kunna "supercruisa" på nåt vettigt sätt (vad nu det är?)". Detta är förmodligen anledningen till att SAAB säger att Gripen NG kan "super-köra på riktigt" till skillnad från Gripen C.
Med reservation för att det är öppna "internet siffror" jag bollat lite med (+ mina lekmannakunskaper). En del stämmer ju dåligt, i wiki länken ovan t. ex. sägs F-22 "fuelfraction" vara 29%, skall väl vara 39% men det kanske är tryckfelsnisse, han har ju inte dött ännu.)
Sen diskuteras det ju en del hur användbart det är att bränna soppa på det här sättet? Försök att kontra LM reklamslogans osv.?
BF (Civilist)
Edit: finputsning