Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Supercruise
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2
Ytter
QUOTE (Vikström @ May 11 2008, 08:30 ) *
Jag säger inte att den inte kunde det, men den gjorde nog aldrig det. Motorerna var designade för att kontiuerligt efterbränna i bypassluften som komprimerats tack vare ram-effekten. På så vid kunde man kontinuerligt hålla mach 3.

Jag tycker att Blackbirden är ett bra exempel på att begreppet Supercruise inte säger allt. Den kunde tack vare sin speciella motorkonstruktion flyga i mycket hög fart långa distanser, fast den använde ebk. Även om ett plan kan flyga i överljud utan efterbrännare kan räckvidden ändå bli så dålig att det inte är praktiskt användbart.

F-22 ska enligt uppgift ha en räckvidd på internt bränsle på 595 nm i underljud, men bara 405 nm om 100 av dem flygs med supercruise på mach 1,5. Det är antagligen vid flygning rakt fram och jag gissar att det blir ändå sämre med en del manövrer.
Willie Bob
QUOTE (Vikström @ May 11 2008, 09:30 ) *
QUOTE (Honken @ May 11 2008, 00:57 ) *
Blackbird kunde inte supercruisa.

Vad baserar du detta uttalande på?

Jag säger inte att den inte kunde det, men den gjorde nog aldrig det. Motorerna var designade för att kontiuerligt efterbränna i bypassluften som komprimerats tack vare ram-effekten. På så vid kunde man kontinuerligt hålla mach 3.

Mitt uttalande var kanske lite fattigt. Vikström sa vad jag borde ha sagt, Blackbirden körde kontinuerligt på EBK.
tinhead
QUOTE (Willie Bob @ May 11 2008, 15:26 ) *
Mitt uttalande var kanske lite fattigt. Vikström sa vad jag borde ha sagt, Blackbirden körde kontinuerligt på EBK.

Nej.
Den körde antingen eller...
http://www.aerospaceweb.org/question/propulsion/q0175.shtml

During a typical SR-71 flight, the engine would start out operating as a turbojet during takeoff and while climbing to altitude. Upon reaching high subsonic speed, the portion of the engine downstream of the turbojet would be used as an afterburner to accelerate the plane above the speed of sound. Once the aircraft was traveling fast enough, the bypass flaps would block the flow into the turbojet and the engine would begin operating as a ramjet to accelerate to cruise speed. The SR-71 typically flew between Mach 3 and 3.5 during cruise flight, speeds at which the turbojet could not function because of the temperature limitations of its turbine blades.

Nu tror jag att denna tråd mår bättre av diskussion om "Super" Gripen till norge istället för hur gamla SR-71 fungerade..
dieseltrollet
QUOTE (tinhead @ May 11 2008, 15:43 ) *
Nej.
Den körde antingen eller...

Tja, eftersom en ebk i princip är en ramjet som hängs på efter en turbojet så får man nog säga att SR-71 körde på ebk av något slag så länge den gick fortare än M1. vissel.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.