QUOTE (Saerdna @ May 12 2008, 11:23 )

Det jag såg för mitt inre var en Visbykorvett med 7 vanliga robotar och en störrobot men jag är inte den som är den om du vill hänga störrobotar på Gripenplan!
Ett svenskt örlogsfartyg har ju inte mycket mer beväpning än ett attackföretag med fyra Gripen, så det är kanske inte någon större skillnad på mängden skrot i luften där egentligen.

Det är ju självklart bra om man kan återanvända dyr högteknologisk utrustning, kanske kan man låta en stör-UAV gå tillsammans med sin robotsvärm för att sedan (försöka iallafall) återvända till ett fartyg/landbacken efter avslutat uppdrag? Fördelen med störrobotar / UAVer är ju att man kanske vågar gå närmare en fientlig jagare än med störpoddar på ett Gripen? Då kan man kanske också klara sig med en mindre kraftig störutrustning?
Snackar vi sjöburet så kan väl fartyget bära med sig kraftigare störutrustning och på så sätt slippa gå så pass nära som en på fartyget baserad UCAV måste gå för att uppnå effekt. Den på visby baserade tänkta UCAV'en måste ju vara så pass liten att den kan baseras ombord. Förmodligen endast ett par meter mellan vingspetsarna.

Sedan är det väl skillnad på störning och skenmål? Eller behövs det kanske en massa elektroniska pryttlar även för att få ett skenmål att se ut som ett flygplan eller vad det nu är man vill att det skall likna?
Ja, jag vet inte riktigt vad du vill uppnå. Jag fick intrycket av att du ville överbelasta fiendens luftvärn genom att ge det en massa mål att panga på så att risken för att de pangar på de skarpa robotarna minskar. För att skapa ett trovärdigt skenmål måste du väl ha en anordning som ger skenmålet en radarprofil liknande den skarpa roboten. Roboten måste även ha samma flygprofil som den riktiga roboten. Sen måste du antagligen ha någon form av sändare som sänder ut samma elektroniska signatur som den skarpa roboten, så att VMS-systemet tror att skenmålet tänt upp sin målbelysningsradar.
För att störa fienden genom att synligen störa ut deras radar behöver man ju knappast en massa decoys. Den uppgiften är jag tämligen säker på att den löses bäst av tränade operatörer i flygande plattformar anpassade för den typen av jobb. Störföretaget kan ju arbeta till synes oberoende av attackföretaget och genom att hela tiden förflytta sig och ändra störningen förvilla fienden om varifrån det förmodade anfallet kommer. Det finns dock säkert ingenting som får fienden så alert som när det blir snöstorm på radarskärmarna. Störning är stealth, fast tvärt om. Man skriker så högt så att fienden inte hör från vilket håll man kommer

Nu är jag inte helt insatt i vad man kan göra och inte göra med elektronisk störning, men om jag minns rätt från min korta sejour som pryande lansenmekaniker på målflygkompaniet finns det en hel del tricks man kan göra, vilket även inbegriper viss möjlighet till att skicka tillbaka fler ekon till radarstationen än vad som faktiskt finns.

Om en Meteor-robot som väger 185 kg kan gå i Mach 4 i 100km så borde det väl gå att få till en lika stor skenmålsrobot med lite elektronisk utrustning som kan hänga med en robot 15 i tjugo mil (markmålsversioner av Meteor finns det ju planer på). Då kan varje Gripen ta lika många Robot 15 som förut men även 2-6 störrobotar (man kanske vill ha jaktrobotar med sig) som går tillsammans med sjömålsrobotarna. Lika mycket pang i målet fast ganska mycket svettigare för fienden om det är svårt eller omöjligt att skilja sjömålsrobotarna från skenmålen. Kanske kan man leka med radarsignaturen över tiden, så att det är olika robotar som syns "mest" hela tiden? Ena sekunden är man anfallen av tre zeppelinare och ett biplan, nästa stund är det ett Tunnan på speed och ett gäng fiskmåsar?
Man vill alldeles säkert ha både lite manöverförmåga och självförsvarsmöjlighet på de anfallande flygplanen, så räkna inte med mer last än 2 x rb 15 och 2 x korthållsrobotar.
Sen ser jag inte riktigt vitsen med att stör/skenroboten ska hänga med hela vägen om den inte är en ren decoy. All annan störning, inklusive viss målsimulering görs förmodligen mycket bättre av större och kraftigare enheter

Brukar man använda anti-radarrobotar tillsammans med sjömålsrobotar? Borde man inte använda dessa i första hand? Slår man ut radarantennenerna och annan kommunikation så är väl de flesta fartyg ganska hjälplösa och oförmögna att strida?
Jag har ingen aning. Användandet av antiradarrobotar brukar väl för det mesta användas på markbaserade installationer. Jag tror inte att luftvärnsradarn på ett fartyg är värd den uppmärksamheten, om man relaterar till att en markbunden station kanske är en viktig länk i det hela nationella luftförsvaret.
Fartyg kan ju dessutom vara så elaka att de uppträder i grupp, och därför har en hel skog med antenner att spana med. En utslagen radar behöver därför inte betyda att fartyget är helt värdelöst. Däremot brukar fartyg som är vattenfyllda och har stora hål i sidorna vara rätt värdelösa för alla utom dräktiga fiskar, så det primära är och förblir nog att skjuta dem i sank.
UCAV´s som vapenplattform för ARM's kanske kan vara något däremot. Kopplat till en flygande operatör i baksitsen på en stör/ELINT-maskin av något slag.
/E