Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nu får det vara nog!
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2
Lfskbat
Hänger på låset för att beställa band... hoppas det löser sig med banden, fan vet om jag kan hålla mig till fredag, blir väl att slakta M/90 byxans ficklock banan_rock.gif
Chassi
QUOTE (darkjak @ May 21 2008, 10:19 ) *
Hett tips: Protestmarsch.
Det syns betydligt tydligare och är mer trovärdigt om man går ut och tågar än om man lämnar in en datorskriven namnlista. Det går att fejka en en lista med hela befolkningens namn, men det gåt inte ens att fejka två personer som går ut och tågar.

Tror att en protestmarsch iaf vid den här tidpunkten skulle ge föga resultat, beroende på hur stort stöd man har i frågan om några månader så är det nog mera aktuellt då (runt augusti).
Många i min bekantskapskrets undrar även varför officerare och försvarsanställda inte protesterar/strejkar, svaret är ju enkelt, det drabbar ju ingen, ingen i det civila kommer ju märka något av eventuell strejk.
salute.gif har gjort en markering på hemsidan också.
darkjak
QUOTE (Chassi @ Jun 7 2008, 14:21 ) *
Tror att en protestmarsch iaf vid den här tidpunkten skulle ge föga resultat, beroende på hur stort stöd man har i frågan om några månader så är det nog mera aktuellt då (runt augusti).
Många i min bekantskapskrets undrar även varför officerare och försvarsanställda inte protesterar/strejkar, svaret är ju enkelt, det drabbar ju ingen, ingen i det civila kommer ju märka något av eventuell strejk.
salute.gif har gjort en markering på hemsidan också.

Däremot skulle det nog bli en shitstorm i världens media om Svenska trupper i Afghanistan och andra oroshärdar skulle bestämma sig en dag för att stanna på förläggningen, göra strejk-plakater och sätta upp dessa utanför ingången till sina förläggningar banan_rock.gif

Nä, de e definitivt för tidigt för en marsch idag. Däremot är det fullt aktuellt att tala om saken. Vart vi ska marschera, ska det vara någon form av enhetlig klädsel, ska vi bära plakat, ska vi dela ut flygblad mm.
Krook
Apropå klädsel: Den som deltar i en politisk demonstration eller är avstängd från arbetet får inte bära uniform.

/K
sgt Odh
Antingen är Pridefestivalen inte en politisk demonstration, eller så fick Polisledningen någon form av PK-sjukan när de tillät poliser i uniform att gå med i Prideparaden för något år sedan.
Det kanske är undantaget som bekräftar regeln.
Krook
Fast jag avsåg militär uniform. Polisen var inte aktuellt gällande försvarsneddragningar.

/K
henke
Sen finns det "arbetsdräkt" för civila Väktare och överdragsdräkt för ungdommar som är väldigt "lik" militär uniform och som lätt förknippas men ändå inte ÄR en uniform. smile.gif
Chassi
När skulle man ta beslut om villka regementen/besparingssätt som skulle genomföras, i höst?
isf så har man ju varit tillräkligt snabb för att inte låta folk ha en rimlig chans att genomföra något protestliknande.
eskil
QUOTE (sgt Odh @ Jun 10 2008, 07:01 ) *
Antingen är Pridefestivalen inte en politisk demonstration, eller så fick Polisledningen någon form av PK-sjukan när de tillät poliser i uniform att gå med i Prideparaden för något år sedan.

Ja, polisledningen hade pk-sjuka vid det tillfället. Och ja, det fick ta skit för det efteråt.
Chassi
Kan man inte skriva nufardetvaranog.se på ett stort plakat och sätta upp vid sidan av motorvägen eller vid en trafikerad väg, det kommer ju synas och om iaf var 4 person som åker förbi ser och går in på sidan och skriver så är det ju bra många tusen personer bara det, eller är det lite väl extremt???
VMI2002
Däremot skulle det nog bli en shitstorm i världens media om Svenska trupper i Afghanistan och andra oroshärdar skulle bestämma sig en dag för att stanna på förläggningen, göra strejk-plakater och sätta upp dessa utanför ingången till sina förläggningar banan_rock.gif

Det skulle bli en "shitstorm" darfor att det ar, i princip, myteri och kollektiv ordervagran.

Sant ar inte bra - da FM lyder under en demokratiskt vald regering och riksdag.
darkjak
QUOTE (VMI2002 @ Jun 11 2008, 17:37 ) *
Det skulle bli en "shitstorm" darfor att det ar, i princip, myteri och kollektiv ordervagran.

Sjuksköterskorna lyder också under en demokratiskt vald regering o riksdag. Men de strejkar till vänster och höger. Det samma kan sägas om praktiskt taget hela offentliga sektorn. Varför ska försvaret, speciellt nu i fredstid, vara ett undantag?

Dessutom är regeringen för mån om sina älskade utlandsstyrkor. De kan ju knappast dra tillbaka alla strejkarna från utlandet, de har ju inte folk nog att ersätta dom gasmask.gif
Det skulle inte heller bli lätt att rekrytera nytt folk, då de gamla trots allt sattes bakom lås och bom för att de utövade sin demokratiska rätt att strejka/protestera.
Fu Dahlberg
QUOTE (darkjak @ Jun 12 2008, 00:21 ) *
QUOTE (VMI2002 @ Jun 11 2008, 17:37 ) *

Sjuksköterskorna lyder också under en demokratiskt vald regering o riksdag. Men de strejkar till vänster och höger. Det samma kan sägas om praktiskt taget hela offentliga sektorn. Varför ska försvaret, speciellt nu i fredstid, vara ett undantag?

Sjuksköterskor får inte heller strejka hur som helst, precis som polis. Vilka som får strejka bestäms av arbetsgivaren. Varför tror du det gick åt helvete för dem nu senast? (Okej, det var en del andra faktorer, men det var en av dem)
Dessutom, politisk strejk, det är inte helt vanligt i sverige och har inte skett på väldigt länge, så vitt jag vet. Vilket fackförbund skulle initiera den för utlandsstyrkan? Görs det på eget initiativ, räknas det som vild strejk, och det strider mot strejkrätten
Chassi
Nja, arbetsgivaren kan ju inte själv uppmana folket att gå i strejk det gör ju officersförbundet alt, försvarsförbundet och vad utlandstyrkans soldater går under vet jag inte, tveksamt om ens hälften av soldaterna är med i facket, samt att facket knappast tar ut utlandstyrkan i strejk då det inte är där skon klämmer.
darkjak
QUOTE (Chassi @ Jun 12 2008, 12:17 ) *
Nja, arbetsgivaren kan ju inte själv uppmana folket att gå i strejk det gör ju officersförbundet alt, försvarsförbundet och vad utlandstyrkans soldater går under vet jag inte, tveksamt om ens hälften av soldaterna är med i facket, samt att facket knappast tar ut utlandstyrkan i strejk då det inte är där skon klämmer.

Nånsin hört talas om solidaritetsstrejk?

Solidarnosc
På den tiden var Polen en kommuniststat, och man ville bli av med lögner, prishöjningar och förtryck. Låter precis som det försvaret utsatts för. banan_rock.gif

Skämt åsido, de som jobbar inom försvaret borde visa sitt missnöje också.
dieseltrollet
QUOTE (darkjak @ Jun 15 2008, 21:12 ) *

Det gör man. Varför tror du att FM har extrem befälsbrist för närvarande?
Halldén
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 15 2008, 21:28 ) *
QUOTE (darkjak @ Jun 15 2008, 21:12 ) *

Det gör man. Varför tror du att FM har extrem befälsbrist för närvarande?

Något att ha i tanke, att försöka samla ihop en samlad kommentar från några kvarvarande och fd-befäl ang. läget idag och deras tankar bakom besluten.
Essray
Beträffande officerskårens möjligheter att strejka, är politisk strejk inte tillåten för statsanställda (se 23 § lagen (1994:260) om offentlig anställning). Å andra sidan har ju de som förlorar sina anställningar till följd av förbandsnedläggningar rätt att strejka, och då kan ju övriga i officerskåren vidta sympatiåtgärder. Frågan är hur mycket det hjälper att förband X eller Y inte läggs ner (förutsatt att åtgärden lyckas).

Vad som kanske skulle kunna fungera, är att samtliga officerare vägrar söka till US. Om FM skulle misslyckas med att sätta upp en mission pga bristande intresse, skulle det antagligen väcka mycket uppmärksamhet.
Krook
Eller också gör officeren som Dieseltrollet skriver om; slutar helt. Det är ju den tydligaste markeringen.

/K
dxl
QUOTE (Essray @ Jun 21 2008, 12:23 ) *
Vad som kanske skulle kunna fungera, är att samtliga officerare vägrar söka till US. Om FM skulle misslyckas med att sätta upp en mission pga bristande intresse, skulle det antagligen väcka mycket uppmärksamhet.

Ja, uppmärksamhet följt av officerare som kommenderas utomlands istället.. vem blir gladare av det?
Lfskbat
Vet i tusan om jag hade gillat en anställningsform som tvingade ut mig i "hetluften" samtidigt som det proklamerades att man kostade för mycket för stadskassan... Tror nog jag sökt mig en tjänst hos privata sektorn... Yoff är ju högvaluta att anställa som personalchefer mm. Vi har en fd Yoff (Kn från P2) som pers C och han är skitbra i den befattningen... tjänar nog ett par "lusingar" mer än vad den åderlåtna stadskassan mäktar med.

Det är dock en balansgång, jag kan förstå att Yoff känner en otrolig lojalitet för sin arbetsgivare, men om arbetsgivaren hela tiden skicka negativa "vibbar" nedåt så vet i f-n om lojaliteten inte får sig en känga... fru och barn går före,,,, hästlängder före Moder Svea. Familjen går, i mitt fall, lätt före landet.
tinhead
En till som "fått nog"...
http://www.aftonbladet.se/debatt/article2790189.ab
Sveriges väg mot katastrof, Anders Lugn.
Yohn
QUOTE (tinhead @ Jun 30 2008, 11:54 ) *
En till som "fått nog"...
http://www.aftonbladet.se/debatt/article2790189.ab
Sveriges väg mot katastrof, Anders Lugn.

inbördeskrig i Sverige? låter läskigt... De läskiga är väl att om en grupp skulle börja så skulle nog fler hänga på den.
Psilander
*BORTTAGET*

Det har redan startats en tråd en gång i tiden avseende det som Psilander just länkade till. Denna tråd låstes kastades med hänvisning till regel §12.
Politik är ett ämne som kan beröras med försiktighet i FM-Aktuellt. I det här fallet handlar det dock om en personvalskampanj och det är långt utöver det jag avser tillåta i detta underforum.

/Vargas, BLÅGUL
Vargas
Läs och begrunda ovan.

/Vargas, BLÅGUL
Kaliber600
Hur går det med projektet då? Vore synd om det bara rann ut i sanden.
kexet
jag kan bara säga att det är saker på g, vill inte säga för mkt innan allt är klart men saker är på g.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.