Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dra nätverk får fel på samma kablar.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Dataenheten
Maverick
Håller på att dra nätverk i nya huset.
Skall ha det till ett par stationer och HTPC.

Kopplar jkack ett tillpatchpanelen.

Enligt kjell och co så skall det vara som följer

Montera ledarna enligt följande:
Par 1 - vit på 5 och blå på 4
Par 3 - vit på 3 och grön på 6
Par 2 - vit på 1 och orange på 2
Par 4 - vit på 7 och brun på 8

Kopplar in testverktyget och får fel på 3 6 7 8
Okej,... Kollar kopplingen fysiskt ser okej ut. Trycker i dem igen och det fungerar fortf inte...
Tar nästa jack för att se om det är taskig koppling eller feldragna kablar. rolleyes.gif
SAMMA fel...
Min tolkning är att det INTE är taskig connection...
Utan troligen någon kabel som är fel.
banghead.gif

Kollar den något otydliga instruktionen på Kjell & CO och ser att man kan flytta de som ligger på 3 och 6 samt byta dem mot 1 och 2.
Sagt och gjort.. Det hjälpte dock föga utan förvärade det.....

HJÄLP

Vet att detta forumet kommer kunna ha ett svar snabbare än något annat ställe...

Kopplingen är alltså från Patchpanel till vägg uttag
Lt.Beavis
Det skall finnas två kopplingsalternativ märkta på RJ45 kontakterna, A resp. B med parens färger och du ska koppla efter B.
Maverick
QUOTE (Lt.Beavis @ May 8 2008, 22:55 ) *
Det skall finnas två kopplingsalternativ märkta på RJ45 kontakterna, A resp. B med parens färger och du ska koppla efter B.

Jepp det är det jag har gjort sad.gif
pajohansson
Kanske är en dum fråga, men är du säker på att du inte bara läser av testverktyget fel?

Om jag inte minns fel så är det just grön och brun som ska byta plats när man gör en korsad kabel, det är inte så att du bara använder verktyget på fel sätt?

Kolla manualen efter "cross-over" och se om det finns några inställningar eller så, alternativt så visar du en bild på verktyget och ser om någon kan utläsa något från det
Maverick
Tror jag kan vara lösningen på spåret...
Poalren frågade o jag var 100 att kablarna mellan testverktyget och patchpanelen var full med kablar smile.gif

Han påpekade att det fanns en risk för att billiagre kablar bara har 4 leadre och inte 8
kikar man då på ett ställe där de visar hur man matar ett 2 uttags väggjack med en kabel så utnyttjar man bara de översta De som vektyget säger fungerar...... Så.... Jag tror det löser sig.. men skall göra en egen garanterat full kabel när jag kommer hem smile.gif
sgt Odh
Såhär är det.
Om du skall göra en rak kabel så gäller följande ordning på trådarna innan du trär på kontakten:
Orangevit-Orange-Grönvit-BLÅ-blåvit-GRÖN-Brunvit-Brun.

För en korsad kabel så byter Orangevit plats med Grönvit och Orange med Grön.
Grönvit-Grön-Orangevit-Blå-Blåvit-Orange-Brunvit-Brun.

Om du vill så kan du skippa blåvit-blå och brunvit-brun. Det fungerar ändå, men det blir bara 100Mbit/s. För 1Gb/s behöver du alla åtta.

När du lagt upp trådarna i rätt ordning. Om du håller kabeln i vänster hand så kommer orangevit ifrån dig. Trä sedan på kontakten mef flärpen nedåt så blir det rätt.
När du är klar så skall du ha två kontakter som ser likadana ut om de skall vara raka, men en krokig (motsats till rak) börjar med orangevit på den ena och grönvit på den andra.

Lycka till.

Om du har en switch i "andra änden" av patchpanelen så skall du bara ha raka kablar överallt.
Normalt ställer man en server (motsv) på den inkommande porten på switchen och hänger sedan på utrustningen på de andra uttagen.

Det finns en filuring också. Säg att du skall ha två uttag men har bara en kabel. Normalt kopplar man det första uttaget med de orange och gröna (precis som vanligt på 1,2,3,6) sedan tar man de blå och bruna och låtsas att de är orange och gröna. Kolla i bägge ändar på kabeln så att man inte gjort så. Då skall blåvit sitta på 1 istället för normalt 5 osv. Det har normalt ingen betydelse, så länge man inte går in och rotar i patchpanelen osv. Kabeln från uttaget till datorn osv. är ändå samma som vanligt.
241
Eller skaffa en "smart switch" och skit i om det är korsat eller raka. smile.gif
Maverick
QUOTE (241 @ May 10 2008, 07:56 ) *
Eller skaffa en "smart switch" och skit i om det är korsat eller raka. smile.gif

*Ler' Ja det är nog inte det som är felet...
Kabeln är "rätt " kopplad (rak) enligt alla konstens regler. Tyvärr...

Fick ett tips om att det kunde vara så att kablarna jag använder fram till patch panel och uttag var bara innehåer 4 ledare. Nu är det tyvärr inte så enkelt utan de är kompletta sad.gif

Är detta vekryg jag använder.
http://www.kjell.com/content/templates/sho...38327&path=

Den jag har ser litye annorlunda ut dock.. Skall ta och testa för att se om det trots allt fungerar med bara de fyra okej ledarna smile.gif
Har inte hunnit de. ännu

*3 minuter senare*
Ännu mer förbryllad får ingen länk trots att det skall räcka med bara de fyra fungerande kablarna enligt de skisser jag sett...
*fattar ingenting* Någon som bor i halland och vill tjäna en hacka *SKRATTAR*

Case closed...
Taskig manual som jag tolkadee fel
Man skall INTE koppla 4 ovan och fyra under utan alla skall liggga på samma rad....
Om man säger som så att de kunde göra manualen tydligare...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.