Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 28VDC
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Materielplatsen
tinhead
Jag var in på en firmas sida häromdagen och läste lite om deras produkter..
http://www.aqeri.com/?id=200

En sak jag såg som gjorde mig väldans förvånad var när dom skrev:
MIL-STD-1275 (28VDC power)

Hur kommer det sig att 28VDC används?

Något specifikt med militära batterier eller?
106
QUOTE (tinhead @ May 8 2008, 21:25 ) *

Jag har inte satt mig in i exakt var produkterna ska användas, men tyngre fordon såsom lastbilar, pansarterrängbilar, stridsfordon, GW mfl brukar ha 28V elsystem. Även civila tyngre fordon har detta, min lokala brandkår har även "NATO-uttag" på sina bilar. Gamla personbilar hade väl 6V elsystem?

edit: Ibland har jag otur när jag tänker. Är så van vid att det ibland står 24V och ibland 28V att jag inte ens tänkte på det, utan trodde frågan gällde varför man skulle vilja ha 24V till apparaterna och inte 12V. För väl belöna mig med några böj-sträck.
tinhead
QUOTE (106 @ May 8 2008, 23:43 ) *
QUOTE (tinhead @ May 8 2008, 21:25 ) *

Jag har inte satt mig in i exakt var produkterna ska användas, men tyngre fordon såsom lastbilar, pansarterrängbilar, stridsfordon, GW mfl brukar ha 28V elsystem. Även civila tyngre fordon har detta, min lokala brandkår har även "NATO-uttag" på sina bilar. Gamla personbilar hade väl 6V elsystem?

Jag hade för mig att dom har 24V? På tyngre civila lastbilar och dyligt?
Bengt
Batterispänningen på ett 28V-system är 24V, fast när generatorn får snurr på sig så ökar spänningen till ~28V.
Precis som i bilen där batterispänningen är 12V, fast efter att man startat motorn så stiger spänningen till 14,4V för att sedan falla till 13,8V.

Tips: Skriver man in MIL-STD-1275 som Document ID på http://www.assistdocs.com så kan man läsa alla revisioner av dokumentet.

Lästips: MIL-STD-704F sektion 5.3.2.4 specificerar tillåten spänning i luftburna 28V-system vid enbart batteridrift

/Bengt
tinhead
QUOTE (Bengt @ May 9 2008, 04:35 ) *
Batterispänningen på ett 28V-system är 24V, fast när generatorn får snurr på sig så ökar spänningen till ~28V.
Precis som i bilen där batterispänningen är 12V, fast efter att man startat motorn så stiger spänningen till 14,4V för att sedan falla till 13,8V.

ahaa tackar.. tänkte inte på det blush.gif
Nhaub
Har inte läst vad det var för produkter, men i flyg är det 28V som gäller
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.