Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Haubits 77B
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Bearbaus
Är det nån här som har tjänstgjort vid en Haubits 77B?
Vepr
Har pillat lite med den
Pjäsen
Jo jag har jobbat en del med har kunskaper om Haub 77 B

Gjorde GU som pjäsplutonchef på Haub 77 systemet.

Hade främst 77AP under GU'n för att spara pengar men fick äran att vid flertalet tillfälllen vårda även 77 B.

Ev frågor är välkomna

//Pjäsen
Mozza
Det som skiljer Adam från Bertil i stort är laddsystem, rekylbroms & motor + att pjäserna är ungefär 10 år nyare.
VKT M39
Finns det nån här som har verklig erfarenhet av dem?
Pjäsen
QUOTE (VKT M39 @ Feb 27 2003, 23:04 )

Jo, jag har "verklig erfarenhet" av Haub 77. Skulle gissa på att jag varit med och skjutit i väg i runda slängar 2 500 granater med Haubits 77 under GU'n året 01/02 i alla befattningar i systemet allt från laddare via gruppchef till plutonchef samt lite på B-plats. Hoppas det räcker som verklig erfarenhet.

Svarar gärna på era ev frågor.

/Pjäsen
VKT M39
QUOTE (Pjäsen @ Feb 28 2003, 22:06 )
Jo, jag har "verklig erfarenhet" av Haub 77. Skulle gissa på att jag varit med och skjutit i väg i runda slängar 2 500 granater med Haubits 77 under GU'n året 01/02 i alla befattningar i systemet allt från laddare via gruppchef till plutonchef samt lite på B-plats. Hoppas det räcker som verklig erfarenhet.

/Pjäsen

2500 granater torde räcka som verklig erfarenhet biggrin.gif

Hur pålitlig är den? Den verkar vara ganska komplex jämfört med traditionella system. Finns det någonting på den som brukar kärva?

Är du personligen nöjd med den eller finns det nånting som absolut borde ändras?
LeadHead
Arrgghh... Det är ju uppåt 15 Mkr! Räknat med ett pris på 6000 kr/granat.
Eller är ammunitionen billigare till FH77B än till Bkan 1C?
111 SSK BAT
De är gratis numera, granaterna alltså. Bättre att skjuta upp än att destruera.
NBC
Vad är räckvidden på en "77:a"??
VKT M39
QUOTE (Fu Tangsjö @ Mar 1 2003, 00:26 )
Vad är räckvidden på en "77:a"??

22km enligt boken (A-modellen). Ganska anspråkslös jämfört med andra system?
Mats
Fick eldobservatörsutbildning i veckan och fick reda på att 77an har som sagt en räckvidd på 22 km med vanlig ammunition men 27 km med basflödesammunition.

Man förstår väll att det måste röra sig om att man har en liten raket i baken på granaten, inte för framdrivning men för att minska motståndet som kommer av att luften virvlar bakom granaten.

Någon som vet mer? Vilka typer av granater är det vi pratar om? Finns alla sorters am som basflödesgranater eller endast vissa?
Pjäsen
Från början bör vi betänka att Haub 77 systemet ursprungligen är konstruerat i början av 1970-talet och kan givetvis inte mäta sig framför allt i rörlighet och skottvidd med dagens morderna pjässystem så som de pjäser som ingår i det sk. ArtDEMO projektet (PanzarHaubits 2000, AS 90).

Om man dock tar systemet som det är så fungerar det överlag bra och är inte allt för vårdkrävande. Den svaga länken förutom att pjäserna börjar bli gamla så lite hydralslangar och annat går sönder är tändsystemen dvs. slagbulten (H77A) och tändkanalen (H 77B) . Dessa kräver under längre eldgivningen en del vård för att inte sättas igen av krutslagg och annat gojs och orsaka eldavbrott.

Vad gäller olika typer ut av amunition så har vi bara spräng- och övningsgranater samt den ny införsaffade Bonus granaten (två IR-sökande RSV-stridsdelar) till vårt svenska artillrtisystem. Basflödes lösningen finns endast i sprängvarriant. När det gäller rök- och lysammunition så finns det givietvis på marknaden men inget som vi har köpt in, då får vi lite på lillebror GRK.

För er nu som tänket att vi ruinerat hela statskassan genom att skjuta 2 500 granater behöver inte oroa er eftersom ammunitionen just nu är nollprissatt som någon tidiagre nämde.

//Pjäsen
facit
Har en kapten som är fdr art, prata med honom förra veckan ang 77:ans blyga räckvidd. Då påstod han att det inte spelade ngn roll eftersom man ändå inte sköt så långt och att det inte var realistiskt. Han sa att man skjuter ung "halva kalibern".
henke
Det låter som "Pjäsen" är mycket lämpad för att skriva en sida för SoldF.com om Haubits 77, så att vi andra kan få lära oss om denna kanon smile.gif Lite bilder har jag liggande någonstans om du inte har själv.
A2Keltainen
QUOTE (facit @ Mar 1 2003, 13:55 )
Har en kapten som är fdr art, prata med honom förra veckan ang 77:ans blyga räckvidd. Då påstod han att det inte spelade ngn roll eftersom man ändå inte sköt så långt och att det inte var realistiskt. Han sa att man skjuter ung "halva kalibern".

Det är alltid trevligt om du kan nå fienden utan att fienden kan nå dig. Om fiendens pjäser har en räckvidd på 40 km och de egna pjäserna har en räckvidd på 20 km så kan fienden gruppera sitt artilleri så att han kan skjuta mot dina styrkor i allmänhet och radarledd moteld mot ditt artilleri i synnerhet, samtidigt som du inte kan nå hans pjäser med ditt artilleri. Låter väl inte så lockande?
Bearbaus
Ni som har som pangat med en Haubits, äre nån av er som haft tjänst runt...pjäsgruppbefäl eller pjässoldat, rycker själv in i agusti som pjässoldat på en Haubits 77B så det skulle va trevligt om man kunde få höra lite hur uppgifterna ser ut för en pjässoldat
Pjäsen
QUOTE (Bearbaus @ Mar 1 2003, 15:47 )
Ni som har som pangat med en Haubits, äre nån av er som haft tjänst runt...pjäsgruppbefäl eller pjässoldat, rycker själv in i agusti som pjässoldat på en Haubits 77B så det skulle va trevligt om man kunde få höra lite hur uppgifterna ser ut för en pjässoldat

Som pjässoldat kan du tjänstgöra runt pjäsen som laddare eller som ammunitionsman. Laddaren sitter på pjäsen och sköter laddsystemet som för in granaterna i eldröret på gruppchefenskomando. Ammunitonsmannen (kan även kallas laddare 2) är ett antal soldater som jobbar på marken runt pjäsen och iordningsäller den ammunition som skall skjutas samt ser till att den kommer fram till rätt plats på pjäsen fungerar även som säkerhetskontrollant för ammunitionen. Detta vara vad du kan ha för uppgifter under skjutning sedan hjälper du som pjässoldat till med alla annan tjänst på och runt omkring pjäsen så som vård, resande av förläggning, bevakning av grupperingsterräng osv.

Lycka till du kommer att få 7,5 trevliga månader i Svea rikes tjänst

//Pjäsen
Linus
Art är riktigt tufft.
Runningback
sant "Linus"
TangoAdam
Åh, efter typ 1 års letande hittar man äntligen någon som verkar veta vad den pratar om när det gäller Haubitsen. Själv rycker jag in i Juni som Pjäsgruppbefäl på A9 i Kristinehamn. Vore ytterst tacksam ifall du "Pjäsen" ville beskriva min tjänst närmare, så som du gjorde med Bearbaus som pjässoldat! =)

Tack på förhand!
Pjäsen
QUOTE (Pulze @ Mar 4 2003, 01:01 )
Åh, efter typ 1 års letande hittar man äntligen någon som verkar veta vad den pratar om när det gäller Haubitsen. Själv rycker jag in i Juni som Pjäsgruppbefäl på A9 i Kristinehamn. Vore ytterst tacksam ifall du "Pjäsen" ville beskriva min tjänst närmare, så som du gjorde med Bearbaus som pjässoldat! =)

Tack på förhand!

Detta svar kankse igentligen borde ligga någon annanstans än i kasunen, men men pom pom.

Som pjäsgruppchef är du chef och ansvarar tillsammans med ytterligare en pjäsgruppchef över en pjäsgrupp bestående av 8-12 man, en pjäs Haubits 77 dragen av en TGB 40, ammunition och en hel del gruppmaterial så som tält, vårdmaterial till pjäsen och understödsvapen (ksp, pskott) lastat på lastbilens flak.

Under skjutningar så är du som pjäsgruppchef ansvarig för att pjäsen riktat in i rätt skjutriktning (noggranhet på 1/17,5 grad = 1 streck), använder rätt ammunition och laddning och att ni skjuter rätt antal skott enl de eldorderar som kommer från batteriplatsgruppen via radio. Under förflyttningar mellan olika skjutningar kommer du att ansvara för att POS'en (tröghetsnavigeringssystem) blir uppdaterat och säkert för skjutning samt under eldpauser kommer du att leda vården av pjäsen.

Inledningsvis kommer du förmodligen att placeras på en pluton med bara gruppchefer för att senare frammåt hösten få en alldeles egen grupp att ta hand om med den personal som tjänstgör på din pjäs.

Hoppas svaret är någolunda uttömmande och att det rätat ut några frågetecken. Återkomm gärna med fler frågor funderingar via private message funktionen.

Mvh Pjäsen

PS Du kommer få mycket trevliga månader i lumpen om du gillar teknik, tävling och tempo. Dessutom kommer du att hämna på ett av A9's bästa kompanier. Grattis. DS

Alla vapen med kaliber under 15,5 (cm) är finkalibriga
TangoAdam
Tack! Gör som du sa, bombar med fler frågor via privat msg! 3.gif
Vikström
QUOTE (Mats @ Mar 1 2003, 00:38 )
Fick eldobservatörsutbildning i veckan och fick reda på att 77an har som sagt en räckvidd på 22 km med vanlig ammunition men 27 km med basflödesammunition.

Man förstår väll att det måste röra sig om att man har en liten raket i baken på granaten, inte för framdrivning men för att minska motståndet som kommer av att luften virvlar bakom granaten.

Någon som vet mer? Vilka typer av granater är det vi pratar om? Finns alla sorters am som basflödesgranater eller endast vissa?

basflöde fungerar så att man har en "långsamt" brinnade laddning längst bak i granten som förhindrar att det bildas undertryck i eldröret innan granaten lämnat detsamma. alla granttyper utom sådana som har "submunitions" eller nyttolast (lys, bonus odyl) som puttas ut i bakkant av grantaten, i vissa fall även dom, kan konstrueras med basflöde
A2Keltainen
QUOTE (fu. vikström @ Mar 5 2003, 18:32 )
basflöde fungerar så att man har en "långsamt" brinnade laddning längst bak i granten som förhindrar att det bildas undertryck i eldröret innan granaten lämnat detsamma.

Jag tror tyvärr att du har fel.

"Det är önskvärt att förlänga räckvidden för framtida artillerigranater. Ett sätt att göra det är att minska luftmotståndet. Genom att tillsätta ett basflöde på granaten minskas luftmotståndet effektivt. Basflödet förändrar vakens utseende bakom granaten och tryckfallet på basplanet blir mindre än utan basflöde, vilket minskar luftmotståndet."

http://epubl.luth.se/1402-1617/2000/218/

Detta stämmer med vad jag läst på flera andra håll och låter i högsta grad rimligt ur fysikalisk synvinkel.
Vikström
ja det låter helt ok... hade bara läste om att den förhindrar undertryck i eldröret också, särskilt vid mindre laddning
Perska
QUOTE (Pjäsen @ Feb 28 2003, 22:06 )
QUOTE (VKT M39 @ Feb 27 2003, 23:04 )

/Pjäsen

Pjäsen>>> Fan jag låg också på artreg 01/02.

Kommer fan inte på vem du är...
Jag heter Hansson. Jag var Transportförare. Körde TGB 40. 6n.gif
SG OLSSON
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 5 2003, 18:10 )
QUOTE (fu. vikström @ Mar 5 2003, 18:32 )
basflöde fungerar så att man har en "långsamt" brinnade laddning längst bak i granten som förhindrar att det bildas undertryck i eldröret innan granaten lämnat detsamma.

Jag tror tyvärr att du har fel.

"Det är önskvärt att förlänga räckvidden för framtida artillerigranater. Ett sätt att göra det är att minska luftmotståndet. Genom att tillsätta ett basflöde på granaten minskas luftmotståndet effektivt. Basflödet förändrar vakens utseende bakom granaten och tryckfallet på basplanet blir mindre än utan basflöde, vilket minskar luftmotståndet."

http://epubl.luth.se/1402-1617/2000/218/

Detta stämmer med vad jag läst på flera andra håll och låter i högsta grad rimligt ur fysikalisk synvinkel.

Korrekt uppfattat

Ideen med basflöde är att förändra den aerodynamiska formen hos granaten. Med baseblead blir den som en spole i luften utan skarp bajkkant som luften kan "fastna" i.

I fredstid planaerar man skjutning meb BB granater så att man har två nedslagsplatser. En för normalskott och en för fallet att BB:n inte tänder, skottvidden blir som tidigare sagts då betydligt kortare.

77:B hadde i början problem med sitt sensorsystem och med kablage som inte var anpassat för norrlanadsvintrar. I övrigt fungerade pjäserna fint.

/systemtekniker H77B 93-94
SFC Zac
Haub 77 systemet kan på många sätt tyckas vara otillräckligt med moderna mått mätt. Faktum kvarstår att det är klassat (internationellt) som det bästa "dragna" artillerisystemet. Systemet har ju dock ett antal år på nacken så nu är det dags att pensionera det.
ARTDEMO projektet har under de senaste åren undersökt vilka system som kan tänkas vara lämpliga som efterföljare när dessa trotjänare går i graven. Det förslag som lagts fram och som förväntas godkännas av riksdagen under sommaren är dels "dumperisering" och införande va laddautomatik på Haub77B samt leasing av ett antal MLRS 270A2 system. Moderniseringen av 77B kan efter beslut påbörjas relativt omgående medan MLRS först kräver fler utbildade officerare. Därav förväntas MLRS först bli verklighet om kanske 5 år.

Vad det gäller ammunition till 77 systemet finns i pricip bara två granater. Dels spränggranat 77, dels hårdmålsgranat Bonus (pansarbrytande likt Strix för 12 cm GRK).
Spränggranaten kan sedan förses med olika typer av tändrör beroende på vilka egenskaper man önskar. De grundläggande typerna är ANSLAGSRÖR (som får granten att detonera vid anslag) samt ZON (vilket med en inbyggd radar mäter avståndet till marken för att skapa en luftbrisad - större spridning av splittret).
En Spränggranat 77 väger ca 43 kg (varierar lite beroende på tändrör).

Har lite koll på 77 men behöver en hel massa hjälp med 12 cm GRK, som jag ska kunna med avseende på Organisation, uppgifter, materiel (i 122/90 bataljon) till nästa vecka! Mer än tacksam för hjälp...

[SIZE=1][COLOR=green]Walk softly and bring an armoured tankdivision...
111 SSK BAT
Det finns en fin tråd om funktionen Indirekt eld här i kasunen. Där står allt man kan vilja veta om artilleriet i framtiden, eller iaf nästan.
sprängarn
Har varit på Haubits 77B som tgbfö/pjäsman 96/97 A8 boden. ganska kul men en satans massa fältdygn.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.