Tänkte lufta några luddiga funderingar och bjuda in till debatt om ett underdiskuterat ämne(?).
Min uppfattning idag är att det taktiska tänket kring användande av tgb 13 - 20 som "vapenplattform" eller fordon övht är på en låg nivå. I mångt och mycket används fordonen som taxi. Är det kass eller är det helt enkelt det de duger till?
Att de är softskin tycker jag vi kan lägga åt sidan. Britterna kör Land Rover i både Irak o Affe, även om fordon och personal får sina törnar av både eldhandvapen och IED. Britterna använder LR till spaningspatruller och "close fire support".
Vid frr mot objekt är min uppfattning att fordon alltid alltid parkers i fap och ev ev ropas fram för sjuktransport. Om det finns framkomliga vägar kan jag se fördelar med att en grp har en släpade tgb med ksp på taket. Då kan man få med sig mycket mer ammo. Med tgb framskjutet har man även sjuktransport snabbt gripbar. Jag har en vag känsla att underutnyttjandet av fordon ibland beror på en omtanke om att få fordonet skadat. Om det verkligen är så så är det en sned prioritering. Kan en takmonterad ksp snabbt ge sådant understöd att soldaterna klarar livhanken, men bilen får kulor genom motorblocket, har förbandet med 100 % säkerhet ett högre stridsvärde än om en kamrat dog men bilen är hel.
En ksp är väl inte mycket till close fire support och det är nog svårt att montera en ksp till på t ex främre passagerarplatsen?
OM HKV/RiksHV plötsligt skulle få spel och hitta på att Hv får en teknikdemonstrator i form av Tgb1111 med fastsvetsad båge, bortkapad höger framruta och bågsträva, med ringlavett på taket med tung ksp el granatspruta och ksp58 på främre passagerarplatsen ...vad ska Hv med den till, hur ska den användas, hur ska de organiseras?