Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hv övn imorgon
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
49-1032639582
någon som ska skjuta pskott imorgon?
Holmlund K4 97/98
Nej, dock skall vi ut till kakfabriken i Nacka.
49-1032639582
vilket komp?
Holmlund K4 97/98
8835
Lord Good
Vi ska till Almnäs nästa helg. Berätta gärna vad du tyckte om övningen.
Holmlund K4 97/98
Vem skall berätta? Jag eller 111 SSK.
Lord Good
Ni kan väl berätta bägge två.
49-1032639582
Ja Lord Good,

Det var inte en planeringsmässig höjdpunkt så förhoppningsvis blir det bättre för er. Vädret var lite väl blåsigt så det var inte bara pskotten som nedkämpade stridsfordonen utan även vinden ;)

Att skjuta pskott är ju inte så jävla kul (även om 20mm gör det lite roligare) tycker jag och inte den främsta anledningen att jag var där. Det är ju lite varierande motivationsgrad och kunskapsnivå på kompanierna så det går olika fort vid genomförandet. Dessutom gjorde det att genomgången tog sjukt lång tid :(

Mitt huvudmål med dagen var plutonsstrid med understödsvapen i form av P-skott. AV den blev det intet...... Surt sa Bill, Surt sa Bull

Pga av den myckna tidsåtgången så fanns det inte tid för det.

På det stora en rätt meningslös övning om man inte är med i HV enkom för att få skjuta Pskott. Dessutom är ju inte Pskott något man direkt behöver träna på, skulle förmodligen kunna träna schimpanser på det vapnet.

Det saknades ett egentligt syfte med övningen, såvida inte syftet var att skjuta upp 700 projektiler a 37 kr st för att inte kunna använda dessa penningar till instruktörer och utbildning i SIB, markstrid, försvar, eldöverfall osv eller vad som helst med större relevans för våra uppgifter. Vanlig hederlig infanteri strid är kul smile.gif smile.gif smile.gif

I dagsläget finns det inget större hot från fientlig trupp med bepansrade fordon så den enda anledningen är att livgardet tror att vi tycker det är kul (en motivationshöjare) att skjuta pskott. Personligen tycker jag det är mycket roligare att skjuta Ksp 58 då ;)

Jag tyckte mig även se skillnaden mellan det gamla och nya HV. De unga med ett jävla drag i, framåtanda och motivation - som gu soldater. De äldre utan samma gnista, ork och motivation.  Men mer om detta i en ny tråd imorgon söndag.

Så summa summarum, lågt betyg. Men det var en skön höstdag...
Lord Good
Tack för upplysningen, låter bekant det mesta.
Jag behöver lite timmar så jag får väl åka ändå. :(
49-1032639582
QUOTE (Lord Good @ Okt. 06 2002,18:39)
Tack för upplysningen, låter bekant det mesta.
Jag behöver lite timmar så jag får väl åka ändå. :(

Vad tyckte du om övningen?

Några förbättringar?
71-1022514937
Verkar ha varit en redig Hv-dag i 08 igår (söndag 021020), några var i Bromma Flygplats, ett gäng var i Almnäs och sköt grg (bla jag), och några i Nacka (Kvarnholmen?)..!!
Lt. payne
QUOTE (Gotcha @ Okt. 21 2002,14:26)
Verkar ha varit en redig Hv-dag i 08 igår (söndag 021020), några var i Bromma Flygplats, ett gäng var i Almnäs och sköt grg (bla jag), och några i Nacka (Kvarnholmen?)..!!

Lyckostar!   ;)

En annan satt på fbu-kursgården i höllviken och skrev övningsplaner,hur kul var det...!  ;)
Lord Good
Ang. Pskotts övningen:
Jag håller med. Det var inte mycket mening med dagen. Om vi hade kommit så långt att vi kunde haft nå't stridsskjutnings liknande moment med samordning mellan grupper, mål för AK och P-skott. Möjlighet för gruppcheferna att använda hjärnan, kanske tom låta PC få ge en order så hade det varit kul. Visserligen fick jag skjuta ett tiotal skott, men det var på nära håll och jag tror ingen missade nå't någon gång. Nu skyller man på den låga utbildningsståndpunkten och det ligger väl lite i det, men man kanske kunde haft först en kväll på hemma plan med teori och lite ladda och patron ur så vi hade kunnat komma igång snabbare och hunnit lite längre.
Adam Wilhelm
Pojkar, kom hem igår eftermiddag efter att ha varit på HV-övn. i fyra dagar.
Kompaniet har varit på Utö och skjutit plutons försvar.
Mycket givande...
Särskilt roligt att se hur folk utvecklas och växer in i rollen som chef.
Vid den första skjutningen laddade vi eldställningen eftersom instuktörerna från Amf. 1 inte visste vad vi kunde.
Efter några skjutningar utvecklades det till att vi laddade i UFA och under striden fick vi skadeutfall så plutonen fick transportera skadade från stridställningen till skadeplatsen.
Fortfarande med laddat vapen.

Som sagt...en givande övning.
Klinken
Kamrater,

Själv var jag under söndagen b-styrka åt en Estnisk chefskurs på HVSS....mycket intressant vill jag lova!
Dom löser sina problem på ett helt annat sätt än vi gör här hemma i Svedala.

Dom blågula spelade upp ett moment där en av Esterna fick spela ut en stridspsykos med ordervägran och panik....Vad gör den Estniske plutonchefen.....jo...han skjuter helt sonika killen...problemet löst...framåt!
En mycket intressant dag.....insåg snabbt att jag är glad över att inte tillhöra deras förband.

Fridens liljor  // Fk Klinken
Adam Wilhelm
De där Esterna var ute och tittade på vår stridsskjutning.
självklart så gör en av grupperna bort sig...och börjar skjuta innan eldkommandot kommit.
Haegg
Det var ena friskusar de där esterna. Ja, de stod inte handfallna i alla fall. Själv var jag med om något liknande för ett antal år sedan. Det var under en fria kriget övning och jag ingick i en patrull under ledning av en lt. Under ett stridsmoment tog vi några skadade fångar. Lt. sköt helt sonika dessa fångar med motiveringen att vi inte kunde ta dem med. Blågul var mållös.
Lt. payne
Det är inte bara esterna...

För tre år sen hade vi en enhet ur det danska patruljekompaniet som b-styrka. I övningen ingick att vi skulle bli tillfångatagna.

Som en god svensk soldat gjorde jag allt för att försvåra deras
hantering av oss.Med motstånd,flyktförsök.Då blev jag tagen ut i skogen och "avrättad".

Motiveringen till blågul var att bli av med ett problem och att visa övriga fångar var nivån låg...

Ingen av oss trodde detta om Nato-förband,deras chef sa att han hellre tar sitt straff i en domstol efter kriget än lägger tid och energi på "flyktbenägna fångar"....
Casca
QUOTE (Lt. payne @ Okt. 22 2002,10:15)
Motiveringen till blågul var att bli av med ett problem och att visa övriga fångar var nivån låg...

Ingen av oss trodde detta om Nato-förband,deras chef sa att han hellre tar sitt straff i en domstol efter kriget än lägger tid och energi på "flyktbenägna fångar"....

Att skjuta en sårad fiende:
Under vissa situationer under eskorttjänst kan situationer med sårade (inledningsvis beväpnade) fiender uppstå. Vi har ett otal gånger fått förklara varför vi sätter ett dubbelskott i huvudet på en sårad kombattant/ickekombatant innan eller under urdrag, men hänvisar till "militär nödvändighet". Lite osvenskt, men nödvändigt för att ta bort allt befintligt hot runt skyddspersonen -erna.

Brott mot krigets lagar skall dock alltid beivras.

Casca
Dedicated
Med andra ord, Man ger sig inte, varken till danskar eller ester. Man slåss till näst sista kulan, den sista använder man på sig själv. Hade jag sett mina kompisar som givit upp bli slaktade på det viset hade jag slagits till långt efter allt motstånd varit lönlöst! Jag menar, ska du ändå den vägen vandra kan man ju lika bra göra det med fanan i topp!

Just danskarna har en lite annorlunda syn på saker och ting ibland, stannar man inte direkt tömmer de magasinet i en för säkerhets skull. Eller ja, man kanske hinner stanna men blir skjuten i alla fall! Maken till skjutglada figurer får man leta efter.....Hände massor av gånger när vi övade Sib i Oxböl i somras.
Lt. payne
Du har samma erfarenheter av dom ser jag! ;)
66-1027419152
Under vissa situationer under eskorttjänst kan situationer med sårade (inledningsvis beväpnade) fiender uppstå. Vi har ett otal gånger fått förklara varför vi sätter ett dubbelskott i huvudet på en sårad kombattant/ickekombatant innan eller under urdrag, men hänvisar till "militär nödvändighet". Lite osvenskt, men nödvändigt för att ta bort allt befintligt hot runt skyddspersonen -erna.
------------------------------------------------------------
Precis. Se bara på gisslansituationer. När väl tex sas går in så kommer inte gisslantagarna levande därifrån. Se bara på deras inbrytning på irakiska ambassaden. Där slängde några av terroristerna sina vapen o gömde sig bland gisslan. När dom blev utpekade av dessa blev dom pepprade. Bara utifall att dom utlöser en sprängladdning. Samma sak har i alla fall jag fått lära mig att man ska göra i krig. Under framryckning om man passerar en bekämpad fi så ska man sätta en kula i honom för att försäkra att han e död o inte skjuter en i ryggen när man passerat.
Nifelhel
QUOTE (Bad Karma @ Okt. 22 2002,15:16)
------------------------------------------------------------
Precis. Se bara på gisslansituationer. När väl tex sas går in så kommer inte gisslantagarna levande därifrån. Se bara på deras inbrytning på irakiska ambassaden. Där slängde några av terroristerna sina vapen o gömde sig bland gisslan. När dom blev utpekade av dessa blev dom pepprade. Bara utifall att dom utlöser en sprängladdning. Samma sak har i alla fall jag fått lära mig att man ska göra i krig. Under framryckning om man passerar en bekämpad fi så ska man sätta en kula i honom för att försäkra att han e död o inte skjuter en i ryggen när man passerat.

Iranska ambassaden var det. Och det var en terrorist(T) som fejkade att han tillhörde gisslan(G). Situationen var den att SAS gruppen på 2:a våning skickade ner gisslan via en trappa. När dem kommit halvvägs, så ser en operatör att en T befinner sig i G-gruppen. Han ropar då på den operatör som står nedanför trappan, och tar emot G när dem kommer ner, att en T är på väg ner. T kommer ner en bit för trappan, men sen är det tvärstopp i form av ett antal 9:or som kommer emot honom i en faslig hastighet... smile.gif
KP2
stop ett tag nu både vi och fienden (vem det nu är) bepansrar oss mer och mer så att skjuta pansarvärnsvapen är i högsta grad vettigt.

Inte särskilt roligt att skjuta pskott dock men det kräver mycket övning att bli en god skytt särskilt mot rörliga mål!

/Yoff
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.