Ja Lord Good,
Det var inte en planeringsmässig höjdpunkt så förhoppningsvis blir det bättre för er. Vädret var lite väl blåsigt så det var inte bara pskotten som nedkämpade stridsfordonen utan även vinden ;)
Att skjuta pskott är ju inte så jävla kul (även om 20mm gör det lite roligare) tycker jag och inte den främsta anledningen att jag var där. Det är ju lite varierande motivationsgrad och kunskapsnivå på kompanierna så det går olika fort vid genomförandet. Dessutom gjorde det att genomgången tog sjukt lång tid :(
Mitt huvudmål med dagen var plutonsstrid med understödsvapen i form av P-skott. AV den blev det intet...... Surt sa Bill, Surt sa Bull
Pga av den myckna tidsåtgången så fanns det inte tid för det.
På det stora en rätt meningslös övning om man inte är med i HV enkom för att få skjuta Pskott. Dessutom är ju inte Pskott något man direkt behöver träna på, skulle förmodligen kunna träna schimpanser på det vapnet.
Det saknades ett egentligt syfte med övningen, såvida inte syftet var att skjuta upp 700 projektiler a 37 kr st för att inte kunna använda dessa penningar till instruktörer och utbildning i SIB, markstrid, försvar, eldöverfall osv eller vad som helst med större relevans för våra uppgifter. Vanlig hederlig infanteri strid är kul

I dagsläget finns det inget större hot från fientlig trupp med bepansrade fordon så den enda anledningen är att livgardet tror att vi tycker det är kul (en motivationshöjare) att skjuta pskott. Personligen tycker jag det är mycket roligare att skjuta Ksp 58 då ;)
Jag tyckte mig även se skillnaden mellan det gamla och nya HV. De unga med ett jävla drag i, framåtanda och motivation - som gu soldater. De äldre utan samma gnista, ork och motivation. Men mer om detta i en ny tråd imorgon söndag.
Så summa summarum, lågt betyg. Men det var en skön höstdag...