Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vad är de för pryl?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Materielplatsen
kexet
vad är de för grej killen har på västen/vapnet?

det är den svarta grejen som sitter ovanför där det bakreriktmedlet normalt sitter

grejen här är det jag menar
jonsson
QUOTE (kexet @ May 6 2008, 20:20 ) *
vad är de för grej killen har på västen/vapnet?

det är den svarta grejen som sitter ovanför där det bakreriktmedlet normalt sitter

grejen här är det jag menar

Är inte det fäste för monovar eller vad mörkerutrustningen nu heter som fästes där och du sedan tittar genom siktet framför.
Fu Kjellberg
Jonsson har helt rätt.
Oscar_92
Finns verkligen mörkersikte/IR för ak5c redan? jag kanske är lite efter nu, inte hunnit kolla upp tillbehören än i brist på tid (sista terminen nian om det säger någon nått)...
kexet
QUOTE (Oscar_92 @ May 6 2008, 21:36 ) *
Finns verkligen mörkersikte/IR för ak5c redan? jag kanske är lite efter nu, inte hunnit kolla upp tillbehören än i brist på tid (sista terminen nian om det säger någon nått)...

du de var för längesen för att man ska komma ihåg de... wink.gif

och tack för snabb hjälp ni andra:)
cf112
QUOTE (jonsson @ May 6 2008, 20:26 ) *
Är inte det fäste för monovar eller vad mörkerutrustningen nu heter som fästes där och du sedan tittar genom siktet framför.

Mono-T / G117?
Är det den du tänker på. Ja fästet liknar det iaf.
Jag har använt det vid några tillfällen och det funkar riktigt bra ihop med Aimpointen.
TomS
Förstärker inte bildförstärkaren ljuset från aimpointets rödpunkt, så MonoT bör sitta efter aimpoint? ( wacko.gif )
Är inte helt på det torra om hur det fungerar men fråga må man ju
Doggydriver
QUOTE (TomS @ May 7 2008, 16:22 ) *
Förstärker inte bildförstärkaren ljuset från aimpointets rödpunkt, så MonoT bör sitta efter aimpoint? ( wacko.gif )
Är inte helt på det torra om hur det fungerar men fråga må man ju

Jo - precis som på bilden? Bildförstärkaren placeras bakom rödpunktssiktet (mellar rödpunktssiktet och ögat). Första lägena där man ställer intensiten/styrkan för den röda punkten syns inte med blotta ögat, men syns i bildförstärkare.
TomS
Alltså jag menade ungefär att bildförstärkaren skulle förstärka ljuset så pass att man blir bländad av att rödpunkten förstärks. Och att MonoT borde isf sitta efter aimpoint. På bilden sitter den före, ifrån skytten sett. Men nu förstår jag att de första lägena är till för detta, tack du.
bushman
har även sett det fästet på AK5D också.

dock fanns det inget aimpoint på det aktuella vapnet, fast bäraren tillhörde en enhet, som är lyckligt lottad att få göra vad de vill med sin utr, utan att få veta att de kommer brinna upp, om de kommer fram till bättre och moddade lösningar.

dessutom så var de nog lyckligt lottade att få vara först om att prova ny mtrl som kommer att BOA´s inom kort.
aimpoint på C och D är en tillfällig lösning.
nytt rödpunktssikte är på väg, förmodligen även det tillverkat av aimpoint, men kanske lite smidigare än det som sitter på dagens vapen.

men att det är på väg kan betyda att det kommer vilket NBG som helst...
109 Eken
QUOTE (TomS @ May 7 2008, 16:57 ) *
Alltså jag menade ungefär att bildförstärkaren skulle förstärka ljuset så pass att man blir bländad av att rödpunkten förstärks. Och att MonoT borde isf sitta efter aimpoint. På bilden sitter den före, ifrån skytten sett. Men nu förstår jag att de första lägena är till för detta, tack du.

Det är därför man har de första lägena på rödpunktssiktet, där punkten inte syns med blotta ögat smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.