Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Marschträning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4
Tompa
Tjena nu har jag kommit fram till att jag ska komplettera min löpträning med lite marschträning för jag har ett par rejäla backar här omkring som man kan gå upp o nedför dagarna i ända men hur mycket bör man ha i ryggan för att inte paja ryggen och bör man gå i kängor eller löpskor?
tacksam för tips o råd från forumets samlade kompetens!

//toMPa ph34r.gif
Slasken
QUOTE (Tompa @ Feb 25 2003, 22:37 )
Tjena nu har jag kommit fram till att jag ska komplettera min löpträning med lite marschträning för jag har ett par rejäla backar här omkring som man kan gå upp o nedför dagarna i ända men hur mycket bör man ha i ryggan för att inte paja ryggen och bör man gå i kängor eller löpskor?
tacksam för tips o råd från forumets samlade kompetens!

//toMPa  ph34r.gif

Jag har typ precis börjat träna så också och jag började med 15 kg, ganska lagom, sen tog jag på mig kängor, vanliga fritidskängor och gick ut i skogen, jag gick alltså inte på några vägar utan bara i ren skog i ungeför två timmar. Efter varje halvtimme stannar jag och gör olika övningar med ryggan på typ armhävningar, bensträck och lite sånt, kändes bra och ännu bättre när man kommer hem och får ta av sig ryggan!!
Tompa
Ok men hur lång tid bör man gå då? jag har väl tänkt att vara ute en stund iaf ;)
113JOR
Har oxå precis börjat...kör 10kg och ca 1,2mil i diverse terräng på gamla KA2...tar ca 1h50min med hund =)

/JOR 6n.gif
Slasken
QUOTE (Tompa @ Feb 25 2003, 22:56 )
Ok men hur lång tid bör man gå då? jag har väl tänkt att vara ute en stund iaf  ;)

Runt en två timmar är väl lagom, ganska bra tempo. Det bör väl helst bli 1 mil eller mer sammanlagt. smile.gif
Sudden
Även jag har börjat marschträna. Fast har bara gått en gång än så länge. ;)
Först blev det 18kg i ryggan, men jag tyckte att de blev lite för mycket att börja med så jag plocka ut lite tills det blev en 12-13kg.

Den gången jag var ute, gick jag ut efter skolan, och det visade sig vara väldigt dumt.
Gick runt en sjö några km från mitt hem. Det visade sig att jag beräknat lite fel och det var kolmörkt efter halva sträckan var avklarad. Resultat = kom av stigen x antal gånger innan jag hittade tillbaka till bilen. biggrin.gif

Går på en lördag eller söndag nästa gång. biggrin.gif
Tompa
En fråga till bara vad använder ni som vikter i ryggan? själv använder jag 1,5 liters flaskor med vatten så att man kan dosera rätt kilo antal lättare...

// toMPa

"The only easy day , was yesterday"
Johan ES
Jag började också med 1,5 liters PET-flaskor men har nu mer och mer övergått till gjutjärnsvikter (av samma typ som sitter på hantlar och skivstänger) då de är väldigt lätta att packa. En annan fördel, som också finns hos vattenflaskor, är att det är väldigt lätt anpassa vikten efter eget tycke. I slutändan hade jag tänkt mig ha 2x10, 1x5 samt 5x1 kg.

/Johan ES
Holmlund K4 97/98
Har US Navy SEAL Physical Fitness Guide i PDF format. Där finns det ett helt kapitel som handlar om marschträning. Om ni vill så kan jag maila den till den som är intresserad.....

Mvh

H O L
Tompa
Maila den gärna till mig på: T_Lindahl@hotmail.com

//toMPa
Fredriksson
...och till mig... rocco@telia.com
Fransson-AmfPB
Detta med marchträning är ju något som man lär ha nytta av när man rycker in! Jag började själv för ett par månader sedan och det har hunnit bli ett par gånger nu. Det märks att det har gjort nytta! Man har blivit mycket starkare i ryggen.

Jag började med 12 kg och är nu uppe på 21 kg. Ökat succesivt hela tiden för att man ska få en fin inkörning.
Jag brukar gå ungefär 1 mil, dock både på grusväg, stigar och inne i skogen. Detta tog väl runt 1 och ½ timme.

När man kom tillbaka och fick av sig ryggsäcken så kom en obeskrivlig känsla. Känslan av verkligen kunna flyg har nog aldrig varit mer påtaglig.

Det gör nytta! Så du som inte har börjat, börja nu! Du kommer inte att ångra dig!
Azan_Gb
Fransson-AmfPB du är DUKTIG.
Lycka till med utbildningen på AMF 4 i alla fall
Fransson-AmfPB
QUOTE (Azan_Gb @ Feb 26 2003, 07:19 )
Fransson-AmfPB du är DUKTIG.
Lycka till med utbildningen på AMF 4 i alla fall

Hehe, tack! biggrin.gif

Lycka till själv. Jag finns på plats när du rycker in... smile.gif
Lt P
Navy Seals Fitness guide som pdf? Det låter ju som ett höjdartidsfördriv på jobbet!!!

Maila gärna innan jag somnar av tristess här på kontorsstolen.

ab@optima.se
113JOR
Maila gärna mig oxå =)

paul@skgkomp.com

Tack på förhand!

/JOR
t0be
Har själv också kört igång med marschträning, jag kör också med vanliga hantel-vikter i ryggan.
Känns verkligen i ryggen efter ett rejält pass.
Om nån sitter och trycker på lite andra bra tips för att träna just ryggen så skulle det vara oerhört välkommet.
Razvedka
Skulle rekommendera att se mer på distans än vikt i början!

2 mil per pass är ngt man helst skall komma upp i för att sedan succesivt öka distans,
samt succecivt öka ryggbördan. Att gå i trg är alldeles utmärkt för att få upp litet benlyft. Skulle vilja rekommendera myrar som fin träning! (kolla Elofsson)

Som ngn nämnde är det förstås utmärkt att kombinera marschpass med BRAK.
Greven
Det ultimata är att gå i småbruten obanad terräng på kompasskurs med 25-30 kilo i ryggan och kängor på fötterna. Själv brukar jag löpträna sena kvällar under den mörka årstiden och då springa rakt fram på kompasskurs i stora läskiga skogen i pannlampans sken så lägg till ytterligare en faktor för framgångsrik marschträning - mörker.
Johan ES
Skicka gärna en kopia av SEAL Fitness Guide till mig när du ändå håller på!

johan159@hotmail.com

Tack!

/Johan ES
Razvedka
Mörker - Ja det är väl steg två det...

En träningshelg i goda vänners lag kan se ut så här:

Utgång fredag kväll - förflyttning/marsch i trg/kompass till lördem/kväll, upprättande av bivack/övernattning för att sedan hemtransportera på sön fm.

Det fina i att skogsmulla på det viset är att man går i ljus-mörker-dagning, samt att det vrider ur civilisten ur kroppen biggrin.gif
Det kan även vara fint att kombinera träningspassen med en längre distans emellanåt, Finns många fina leder där man kan gå 6-8 mil - med lagom packning. Då lär man sig också litet rutiner med vätska, rast, mat etc...
iNfO
Ett ytterligare ett litet tips är att gå långt i kängor det är oftast fötterna på de värnpliktiga som pajar först och inte ryggen. Så på med ryggan och lasta i en 30 kg iaf det är ung vad trossen väger för amf iaf sen är det bara som många verkar göra ut och gå i skogen.

smile.gif
Fransson-AmfPB
QUOTE (iNfO @ Feb 26 2003, 14:12 )
Ett ytterligare ett litet tips är att gå långt i kängor det är oftast fötterna på de värnpliktiga som pajar först och inte ryggen. Så på med ryggan och lasta i en 30 kg iaf det är ung vad trossen väger för amf iaf sen är det bara som många verkar göra ut och gå i skogen.

smile.gif

På vilket sätt pajar man fötterna... Typ ledband och så, eller?
Tompa
Sådär nu har man kommit hem från det första ordentliga marschpasset var ute och gick i skogsterräng och en skidbacke i ungefär 3 timmar 50-10 (marsch-rast) det blev sammanlagt c:a 16-20km jag lastade i ungefär 22 kg och det kändes ganska lagom.
Men nu i efterhand så kom jag på att jag borde nog ha tejpat fötterna unsure.gif för jag har fått en fin liten blåsa på foten men man lär sig av sina misstag.
Det här var ju en suverän träningsform eftersom man hinner ju se lite av naturen samtidigt som man rör på sig.

// toMPa
Fågel Fenix
jag körde med en grej för ett tag sen (nu är ryggan för liten ) :(
Ta en sten (jag körde med modell uteplatssten, alltså en platt), och placera den i ryggsäcken.
Nu har jag ju så trevligt att jag har relativt långt till skolan, men ändåså gångavstånd.
Sen är det ju bara att knalla! smile.gif
Även om min sträcka bara tar 25 min, så märker man skillnad efter ett tag!
Den "vanliga" ryggsäcken blir mkt lättare, och ryggen känns bättre. Stenen vägde ca. 10 kg.
Detta plus skolböcker blev ungefär 17 kg (hade en 1.5L flaska med vatten i också)

Enda nackdelen kan ju vara att man blir lite nördstämplad av klasskamrater eller dylikt laugh.gif
Fast det rolig aär att om ngn lyfter ryggan och slänger av det klassiksa uttrycket "va f*n, har du en sten i ryggan eller!?", så kan man säga "ja!" smile.gif

Måste börja med det här igen.
-"Det får alltid plats mer i ryggsäcken"- gäller väl fortfarande ;)
Razvedka
QUOTE (Fågel Fenix @ Feb 26 2003, 18:12 )
Fast det rolig aär att om ngn lyfter ryggan och slänger av det klassiksa uttrycket "va f*n, har du en sten i ryggan eller!?", så kan man säga "ja!"  smile.gif

Litet OT:

Nijmegenmarschen i början på 90-talet - Två kollegor som gått åtskilliga år tidigare får kallsvett inför invägningen av packning (skall vara 10kg vilket de naturligtvis redan hade...), men lätt stressade inför utsikten att bli underkända så trycker de LK'n full med sten (Bör informera om att detta var tidigt på marschdagen), går genom kontrollen utan invägning (stickprov) .

Efter dagsetappen släpper de ned ryggorna på trägolvet i ÖLTÄLTET. En biff från USarmy hör ljudet och frågar om han får provlyfta: respekten lyser till i ansiktet vid åsynen av dessa två beniga svenskar med superpackning biggrin.gif
Razvedka
QUOTE (Fransson-AmfPB @ Feb 26 2003, 15:33 )

Finns många varianter:

Tryckskador, skavsår, blåsor, ledband etc...Relevant utbildning kommer ni garanterat få under er värnpliktstjänst!
Själv har jag "babylena" fötter och inte en blåsa sedan första marschen i Nijmegen (israeliska SMALA fallskärmskängor - NOT GOOD)...
Tejpar aldrig. Sedan har jag vänner som knappt kan ta på kängan utan att få blåsor...Sitter nog mycket i huvudet! Finns bara en lösning som i allt annat: Lära sig av sin egen kropp!
Amfibieslusken
När det gäller skador så kan ni ta mig som exempel: När jag kom tillbaka till KA2 efter min UBK så hade vi avverkat 13 mil till fots, och så här såg min kropp ut: Skavsår på hälarna, blodfyllda blåsor (stora svarta fläckar under trampdynorna), Tejpen under fötterna hade blivit ett med skinnet och var ett helvete att få bort sen, Skavsår i ryggslutet, tryckskador på axlarna efter ryggsäckens bärremmar ( säcken vägde mellan 40-50 kilo beroende på när man bar radion) och slutligen infanterield på insidan av låren plus lite småsår över allt. Jag kunde inte gå på trampdynorna så ont hade jag i fötterna utan jag fick gå på ytterkanterna på dem. Och jag hade ändå tejpat mina fötter jättenoga och vi hade marschtränat väldigt mycket.
oz
Så kortfattat så är du bara lite gnällig av dig, slusken? Eller? biggrin.gif
Holmlund K4 97/98
Vilken mästare jag är. Tror at jag har skickat mail till samtliga blink.gif utan att ha bifogat någon fil. Jag gör om och gör rätt och kommer därefter att ställa mig i skamvrån för resten av kvällen.

8.gif H O L
Holmlund K4 97/98
Okej.....

Förhoppningsvis så kan ni som är intresserade ladda ned "Navy Seal:S Träningsprogram" på nedanstående adress. Meddela mig om det inte skulle funka.

N A V Y S E A L

Mvh

H O L

P.s.

Kommer att stå skamvrån ett tag till.

D.s.
flying_c
Jag har varit ute 2 gånger nu. Med 10kg vatten. Känns som det kan vara nyttigt. Skulle dock behöva lite bättre vikter. Parasollstenen var ju en mycket intressant idé. Gick en mil senast och imorgon blir det nog en till. Hur mycket hinner man stärka ryggen på fyra månader? Tillräckligt?
Bravo One
Glöm inte bort att vårda fötterna, då slipper man skavsår och blåsor.
Torra och rena fötter och 2 lager strumpor gör mycket också =)
Greven
QUOTE (flying_c @ Feb 27 2003, 00:58 )
Gick en mil senast och imorgon blir det nog en till. Hur mycket hinner man stärka ryggen på fyra månader? Tillräckligt?

1 mil är för kort. Du bör satsa på minst 2 mil per pass gärna betydligt mer.
iNfO
QUOTE (Fransson-AmfPB @ Feb 26 2003, 15:33 )
QUOTE (iNfO @ Feb 26 2003, 14:12 )

smile.gif

Tryck skador eftersom du helt plötsligt väger 30 kg mer så är inte fötterna beredda på detta och du kan få lättare marsch frakturer och dyl.
flying_c
1 mil måste i alla fall vara bättre än ingenting. Tar ju lite tid att pinna runt stan.
sunken
Någon som har bra tips på kängor man kan använda sig av? M/90 funkar ju men det måste ju
finnas andra kängor, är de kängorna de har på militaryshop bra för skogsmarsch i varierande terräng?
Bravo One
QUOTE (sunken @ Feb 27 2003, 16:52 )
Någon som har bra tips på kängor man kan använda sig av? M/90 funkar ju men det måste ju
finnas andra kängor, är de kängorna de har på militaryshop bra för skogsmarsch i varierande terräng?

Kolla i närmaste friluftsbutik, de har många olika modeller, de gjorda för att gå i skogsterräng.
Razvedka
QUOTE (sunken @ Feb 27 2003, 16:52 )

För de som tränar för KOMMANDE GU, lämpar det sig att träna i de kängor man senare får ut: M/90.

Annars:
Military Shop har ju lite olika modeller - för terränglådan rekommenderas Meindl Performance , vattentät och stabil (bra vid trg och tung packning). Har kört med Meindl sedan 95 och mkt nöjd med rullförmåga, sidstabilitet etc...Blir ju en kostnad men det tycker jag det är värt.

Annars har de ju Haix - en billigare och inte lika polstrad gore-tex känga...
Skulle inte rekommendera exvis Magnum för trg...

I andra butiker kan man ju hitta andra märken i gore-tex samt Lundhags som också gör fina skor. Lundhags med skidsula har jag länge haft som vinterkänga. Fin med plats för litet sockor.

Bäst är att gå runt i butiken alt köpa öppet och prova ordentligt hemma!
Martin Eriksson
När det gäller kängor så har jag ett par meindl dovre 3000 ... eller nåt i den stilen ... dom är riktigt bra men rätt dyra ... gjorde ett enormt hål i plånboken.

Sen när det gäller vikter ... så tog jag en säck och gick till närmaste grustag för väggrusning (gröna stora lådor) och hällde upp en 20-25 kg väggrus.

Sen gick jag till skolan med den där i ryggsäcken ... blev en ca 28 kg och jag har 8 km till skolan så det blir rätt jobbigt ... särskilt om man aldrig har gått med stor ryggsäck och har bråttom ...

en kompis cyklade förbi mig på vägen, stannade en bit framför mig och kollade på mig ett tag ... "kände inte igen dig, du går inte som du brukar" tyckte hon .. =) ..."nej" stönade jag ... det gör jag inte ...

Sen blev man stämplad av resten av skolan ett tag som dum i huvet ... tjejerna i klassen skickade mig till skolsystern för att prata lite allvar om träning, kost och vikt =D ... på nyårsfesten så pratade jag med en obekant flicka som efter ett tag kom på att "du är den där killen som har grus i ryggsäcken va?" =)

... sen har jag inte gått med nå mer grus ...
Ing
QUOTE (Martin Eriksson @ Feb 27 2003, 18:42 )
en kompis cyklade förbi mig på vägen, stannade en bit framför mig och kollade på mig ett tag ... "kände inte igen dig, du går inte som du brukar" tyckte hon .. =) ..."nej" stönade jag ... det gör jag inte ...

Sen blev man stämplad av resten av skolan ett tag som dum i huvet ... tjejerna i klassen skickade mig till skolsystern för att prata lite allvar om träning, kost och vikt =D ... på nyårsfesten så pratade jag med en obekant flicka som efter ett tag kom på att "du är den där killen som har grus i ryggsäcken va?" =)

... sen har jag inte gått med nå mer grus ...

Du måste träna MERA. Det ska ju inte märkas på gångstilen att du har en stor fet ryggsäck på dig. ;)

Har själv stoppat ryggsäcken full med gamla PC-tidningar som äntligen kom till användning. Hur känns det att ha tunga, kantiga och hårda viktskivor eller påsar med grus rakt emot ryggen? Verkar oskönt.
Johan ES
I botten av min ryggsäck har jag en vanlig sovsäck och ovanpå den kommer sedan viktskivorna. Jag brukar helt sonika rulla en mindre badhanduk runt varje viktskiva, då slipper man både störande ljud och obekväma föremål i ryggen.

/Johan ES
Halonen-AmfPB
Jag går 6 kilometer hem varje dag från skolan. I ryggsäcken så försöker jag att lasta så mycket böcker som möjligt. Detta ger rätt bra träning. Förutom det så springer jag med vikter plus lite längre turer. Nåt som är väldigt skönt är sandsäckar. Detta gör man självklart själv.

2 sop påsar. Sedan fyller man en med 1/3 sand. Alltså inte småsten. Sedan knyter man noga och trär den andra åvanpå och knyter. Sedan gör man om denna procedure många gånger tills man har tillräckligt mycket vikt. Dessa är mjuka och fomar sig efter ryggen.
Martin Eriksson
BlåGul ... jag går som en hösäck i vanliga fall ... när jag har ryggsäck så försöker jag iaf att gå strikt ... så det blir väl en strikt hösäck med en massa vikt på ... still very far from en traditionell hösäck =)
Bolin
Ta det jävligt vacket...öka sträckan, vikten o farten succesivt!
Benhinneinflamation vilar man inte bort i första taget...
t0be
Hur lång tid tar det att jobba upp ryggen i acceptabel nivå?
kan säga att jag ligger på, tja, ej acceptabel nivå just nu...
flying_c
Hehe .. smärta. Nej att gå till skolan med nåt i ryggsäcken vågar jag nog inte. Svårt att duscha på skolan så tidigt också
lajsen
smile.gif

Maila gärna den där Navy Seals-filen till mig också! Pdf också, härligt härligt!

lajsen_wagner@hotmail.com
Holmlund K4 97/98
Fröken, pdf filen fins att ladda ned på nedanstående adress. Blev enklast så. B)

N A V Y S E A L
Fransson-AmfPB
Jahaja, då kom man precis hem från ett härligt träningspass....

Ett litet vildmarksäventyr, startade 20.30 igår kväll, gick hela natten och kom i mål vid ungefär 08.50 i morse... Det tog i bena det där. Kan tänka mig att det var mellan 1.5 - 2 mil i starkt kuperad terräng.... Mycket bra träning... känns riktigt gott i både ben och rygg nu...

Nu ska jag sova en stund med tanke på att man har varit uppe i 32 timmar.... biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.