Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Marschträning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4
A2Keltainen
QUOTE (Martin Eriksson @ Feb 27 2003, 18:42 )
... sen har jag inte gått med nå mer grus ...

Det är klart att du ska fortsätta gå med grus. Om de andra föredrar att vara veka oduglingar och slapptaskar samt allmänt dåliga människor, så är det deras problem och inte ditt. Du kommer till skillnad från dem inte att ha veka Nintendoben som rasar så fort man lägger minsta belastning på dem. Stå på dig!

Jag gick själv i Tevasandaler året runt under gymnasiet då jag tyckte det var/är väldigt skönt för fötterna. Jag använde vanliga strumpor och yllestrumpor under vintern och inga strumpor alls under en stor del av året. Visst fick jag en del kommentarer, men varför skulle jag ha brytt mig om dem? Det var mina fötter som hade det luftigt och skönt och de andras fötter som befann sig i svettiga kängor och skor hela dagarna. Mohahahaha!
mutley
Mitt tips är att fixa cykelbyxor, efter att ha plågats av "tyskt klockspel" tidigare så var de underbart sköna under baskerprovet och andra övningar....
Slasken
Nu när jag vart ute och gått lite och lagt på lite mer vikt på ryggen så kände jag nu senast att jag fick ont som fan( dock inte outhärdligt) i muskeln intill smalbenen, antar att detta är den så kallade benhinnan. Vad ska man göra åt detta, är ju inte kul att gå runt så i lumpen och på längre sträckor kan jag förställa mig att det blir en plåga.

Tacksam för svar!
ARN
Det allra bästa är att vila. Vissa personen rekomenderar även vissa övningar som skall "stretcha" benhinnan, även byte av skor/kängor kan hjälpa.
Fransson-AmfPB
QUOTE (Slasken @ Mar 2 2003, 21:15 )
Nu när jag vart ute och gått lite och lagt på lite mer vikt  på ryggen så kände jag nu senast att jag fick ont som fan( dock inte outhärdligt) i muskeln intill smalbenen, antar att detta är den så kallade benhinnan. Vad ska man göra åt detta, är ju inte kul att gå runt så i lumpen och på längre sträckor kan jag förställa mig att det blir en plåga.

Tacksam för svar!

Även jag känner detta ibland. Vet dock inte heller vad det är? Hoppas inte det är allvarligt...
Slasken
QUOTE (Fransson-AmfPB @ Mar 2 2003, 21:20 )
Även jag känner detta ibland. Vet dock inte heller vad det är? Hoppas inte det är allvarligt...

Nej vi får inte hoppas det!!
Amfibie
Det är vila som gäller! Det rör sig ju om en inflammation och den läker bäst om man tar det lugnt. Har du ökat belastningen mycket på en gång?
Slasken
QUOTE (Amfibie @ Mar 2 2003, 21:22 )
Det är vila som gäller! Det rör sig ju om en inflammation och den läker bäst om man tar det lugnt. Har du ökat belastningen mycket på en gång?

Nej jag har inte ökat mycket alls egentligen...... Men nu känns det ju även när jag går i vanliga fall, dock gör det inte så ont utan känns mest bara... Har du känt av något av detta eller??
Amfibie
QUOTE (Slasken @ Mar 2 2003, 20:24 )
Nej jag har inte ökat mycket alls egentligen...... Men nu känns det ju även när jag går i vanliga fall, dock gör det inte så ont utan känns mest bara... Har du känt av något av detta eller??

Kände av det för 1-2 år sedan...Jag hade bara problem när jag sprang, framförallt på hårt underlag. Jag tog upp det med min idrottslärare och han rekommenderade inget annat än vila!
Halonen-AmfPB
Det tar tid att få upp styrkan i senor. Musklernas stryka ökar oftast mer, detta leder till att man lätt får problem med sina senor. Man känner sig starkare, men allt är inte lika starkt. Så därför ska man ta det lungt med för mycket vikter i börja.
A2Keltainen
Om ni får ont mellersta/främre delen av smalbenen så är det med stor sannolikhet benhinnorna det är frågan om. Jag har själv förstört mina rejält åtminstone 4-5 gånger, så jag har viss erfarenhet av problem med dem. Mina tips för att undvika problem med dem:

1. Starta löpsäsongen väldigt försiktigt och öka passens hårdhet långsamt.
2. Spring på mjukt underlag.
3. Skaffa riktiga löparskor som passar DINA fötter.
4. Värm upp och stretcha riktigt före passet och stretcha riktigt efter passet.
5. Tänk på att ha bra löpteknik och detta speciellt vid isättningen av foten.
6. Vila och ät tillräckligt mellan träningspassen.
7. Så fort ni känner av något i benhinnorna, så tränar ni för hårt. Vila längre än vad ni tror att ni behöver, för det behövs enligt min erfarenhet.

Tänk på att ett par riktigt trasiga benhinnor tar många månader att läka ihop, så ta inga risker. Blir det riktigt illa tvingas man operera dem, vilket jag lyckligtvis änu inte råkat ut för.
Slasken
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 2 2003, 22:20 )
Om ni får ont mellersta/främre delen av smalbenen så är det med stor sannolikhet benhinnorna det är frågan om. Jag har själv förstört mina rejält åtminstone 4-5 gånger, så jag har viss erfarenhet av problem med dem. Mina tips för att undvika problem med dem:

1. Starta löpsäsongen väldigt försiktigt och öka passens hårdhet långsamt.
2. Spring på mjukt underlag.
3. Skaffa riktiga löparskor som passar DINA fötter.
4. Värm upp och stretcha riktigt före passet och stretcha riktigt efter passet.
5. Tänk på att ha bra löpteknik och detta speciellt vid isättningen av foten.
6. Vila och ät tillräckligt mellan träningspassen.
7. Så fort ni känner av något i benhinnorna, så tränar ni för hårt. Vila längre än vad ni tror att ni behöver, för det behövs enligt min erfarenhet.

Tänk på att ett par riktigt trasiga benhinnor tar många månader att läka ihop, så ta inga risker. Blir det riktigt illa tvingas man operera dem, vilket jag lyckligtvis änu inte råkat ut för.

Tack för tipsen! Ska försöka ta det lugnt så får vi hoppas det går över!
smile.gif
tunnan
det här med att akta ryggen e naturligtvis viktigt. men icke att förglömma, en åkomma som uppstår när man går på för hårt med tung marschträning. benhinnan kan lätt börja krångla om man inte tränar med förstånd. med en öm och irriterad benhinna kan marschen bli en pina. all övrig träning som e koncentrerad på benen blir förövrigt också lidande. om man nu känner att ömmar omkring smalbenet så avbryt genast tung träning. prova då istället annan form av träning tex cyckling. en inflammation i benhinnan är svår att få bort och e väldigt jobbig psykisk.
KattenJansson
Inflammationer är ju aldrig särskilt festliga.

Jag fick en hälseneinflammation härom veckan. Blev tipsad att smörja in med en salva som heter Zon (kostar runt 80-lappen på apoteket.) Anledningen till min inflammation är den att jag har börjat gå till jobbet, (ganska exakt 1 mil) efter ett par tre gånger när jag hittat det rätta flyttet och pinnade på utav bara h-vete till jobbet så skulle jag öka svårighetgraden lite. Tidigare så hade jag packat min ryggsäck med ca 10 kilo olika bra att ha saker. Efter att jag fått in flytet så bestämde jag mig för att lägga på ytterligare 10 kilo i form utav vikter. Detta var fel. Gick på som vanligt i mina 90-kängor blev som jag velat lite tröttare utav den extra vikten. Dagen efter var jag ite öm i ena hälen, tänkte att lite öm har ingen dött av så jag gick dag 2 också. Blev inget bra. Senare på kvällen så var hälen och området runt hälsenan rejält uppsvullet.

Har fått olika rekomendationer att jag skall förebygga med att lägga in extrasulor i kängorna och helt enkelt ta det lite lugnare.

Angåeende Zon krämen så vet jag inte om jag kan rekommendera den. Den har nämnligen inte det rätta "svidet" när man applicerar den. Och efter erfarenhet så vet jag att grejer som svider brukar vara bra för att när man känner det "goda svidet" så vet man att grejerna gör nytta. Men den kanske hjälper ändå för svullnaden har gått ner.
Fågel Fenix
QUOTE (Slasken @ Mar 2 2003, 20:15 )
Nu när jag vart ute och gått lite och lagt på lite mer vikt  på ryggen så kände jag nu senast att jag fick ont som fan( dock inte outhärdligt) i muskeln intill smalbenen, antar att detta är den så kallade benhinnan. Vad ska man göra åt detta, är ju inte kul att gå runt så i lumpen och på längre sträckor kan jag förställa mig att det blir en plåga.

Tacksam för svar!

Allt som ökar cirkulationen är bra!
Massage, stretchning, ackupunktur (bör kanske göras av behörig ) biggrin.gif , kyla/värme- behandling.

Och vila...men man behöver ju inte lägga av med träningen helt!, dock anpassa den ;)

-----------------------------------
Kom på en sak angående folk som har ont i ben mm.
Jag hade en grej förra sommaren. Fick tokont när jag sprang, ökade jag hastigheten gjorde det inte så ont och stannade jag så kunde jag inte stå still!

Men hur som helst. Jag kom snabbt fram till att det inte var benhinnorna iaf (*pust!)
Min idrottslärare (utbildad sjukgymnast) hade en teori om CCS (close compartment syndrom)

Det har att göra med att visa muskler växer snabbare än andra vid träning. Detta medför då att de muskler som inte växer snabbt blir undanträngda av de stora pojkarna och drabbas av syrebrist!...ajajaj!
Men mitt har gått över (dock har jag inte löptränat lika mkt som jag gjorde då...)

Sista grej:
SNÅLA INTE PÅ LÖPARSKORNA! de kan spara mycket ont och annat otrevligt om man vågar öppna plånkan lite...

Såå, nu är jag iaf färdig 7.gif smile.gif
Martin Eriksson
slasken

om du menar vadmusklen så beror det på att den och hälsenan är för kort ... stretching ... den smärtan man får av att springa/marscha med för orta senor och muskler går över efter ett tag ... men det är fortfarande bra att stretcha dom ... för har man ont från början så har man för korta muskler och senor från början ...
Magnus
Har nu läst alla inlägg, ska själva börja marshträna.

Några av er skriver att ni lägger hantelvikter o.dyl. i väskan. Blir det inte väldigt obekvämt, med tanke på att vikten ligger längst ned i väskan och trycker på. Ska man inte packa på sådant sätt att det tyngsta ligger längst upp i väskan? En lösning skulle kanske kunna vara att man först fyller på väskan med lätta saker, t.ex. handdukar, och sedan lägger man vikterna på dem?

Jäklar vad dyra M90-kängorna var på Militaryshop, finns dom inte billigare nångon annanstans?
Fågel Fenix
Jag använder då inte bara obekväma vikter utom, som du säger, fyller ut med allehanda mjukgörare ;)

Angående kängorna. Ett alt. är att köpa beg och använda dom..
eller att köpa beg. för att sedan känna ngn som kan gå in på närmaste förråd och byta! ph34r.gif

Inte helt engligt reglerna, men vad gör man ?? 7.gif

Beg. kängor finns bla. Mil-con

Lycka till med marschandet!
Old No.7
Sen val av ryggsäck är ju ganska vikitgt, tycker jag iaf, viss kan man börja med en "vanlig" rygga när man sprnger runt med en 10 kg fast när man kommer över 20 så måste man nog ha en ordentlig rygga med riktiga höftband så du får vikten där den ska ligga, mestadels på höfterna.

Väl med en bra rygga så gäller det ju att ställa in den me, se till att den ligger mot där den ligger mot osv.

Sen hur man ska packa finns ju olika strategier för vad du ska göra, om du ska småspringa, marsha eller skidor osv, det jag dock ser mest logistkt är att få inte tyngden mot ryggen så rygga inte svingar runt om du tex vänder dig kraftigt.

Just nu så brukar jag knata med ca 35 kg och det tar som fan på höfterna med de vikterna, tänk på det me, vänj höfterna.

Hoppas mitt fummlande hjälpte någon smile.gif

Passar på att slänga in en fråga för de kunniga, när det blir mer och mer vikt så blir ju ryggan fan så mycket svårare att få på sig, någon här som känner till någon speciell teknik för att underlätta just detta moment ?
Tjorven
En tyngd som jag ska testa är en säck med 25kg vägsalt. Om man först lägger en sovsäck eller liknande underst och sedan en säck med något tungt finkornigt material så borde det bli en bra passform på det hela.
Johan ES
När det gäller obekväma tyngder är det bara att rulla in allt i handdukar.

För att få på sig en tung säck kan det underlätta om man sätter sig ned, på marken eller på en stol t ex.

/Johan ES
Magnus
Tack för alla tipsen!

Fågel fenix: Är det inte risk för att de begagnade kängorna är helt utslitna/småtrasiga?
Ize-Q
min marschträning består av att jag går hem ifrån station med skolryggsäcken som väger 10-15kilo och är jävligt oskön.

det är cirka 12km som det rör sig om så det är lite halvsjyst, sen så pysslar jag med lite löpning på fritiden... smile.gif
robot
Det är ruggigt bra om man vänjer kroppen inför all den belastning man genomgår utbildningen. Kanske det viktigaste av allt är att träna upp kroppen att bära tungt, därför att det är en onaturlig belastning på kroppen.

Är man inte van vid tunga belastningar under en mycket lång tid, och kanske dåliga förhållanden (dvs psykisk press, lite sömn, lite mat) så tar kroppen stryk om man kan få olika belastningsskador.

Det är ruggigt viktigt att man mjukstartar, även fast man kanske vill tänja gränser i början. Ofta känner man vad som känns lagom.
Fyller man ryggan med på tok för mycket vikt i början så kan man skada sig innan utbildningen och det är ju grymt idiotiskt.

Variera träningen vad det gäller intensitet, backträning och packning. Bygg gärna upp rygg och ben på gymmet så kommer det att bli lättare.

Det kanske känns tråkigt att träna innan inryck, men ni kommer att ha nytta av det. Risken att åtdra sig skador minskar också avsevärt.

Själv fick jag hälseneinflammation och fick lättare tjänst i typ en månad, tro mig, det är det sista man vill få ( lättare tjänst alltså).

mad.gif
Bad Karma
Litet tips till främst amf men även övriga intresserade. När man springer stridshinderbanan så packar man stridssäcken med vatten istället för utrustning för att slippa all vård på fredagen. Innan inryck så ligger ni mycket bra till om ni klarar att springa 5 km med 11 liter vatten vilken är den mängd man springer med. Sen tillkommer självklart vapen, stridsbälte och overall tung av vatten men det är en bra början. Om du stöter på riktigt branta backar så gå i dom för återhämtning. Då klarar du dig bättre resten av sträckan

spring gärna med kängor för att vänja fötterna och knäna vid förlusten av dämpning. på amf4 sker den mesta löpningen (med och utan packning) på asfalt.

Och en sak till. Alla ni som tränar mycket rygg för att klara av marscher med tung packning. Glöm inte att träna magen då både mag och ryggmuskler behövs. Utan magmuskler som väger upp ryggmusklerna så kan man få problem med ryggen även om den är brutalt tränad.
tunnan
något jag kan rekommendera starkt efter ett marschpass e att stoppa fötterna i ett fotbad. vattnet ska naturligtvis vara hett som bara den. efter fotbadet kan det vara bra att massera fötterna med någon form av linement. detta gör att fötterna inte känns som mos dagen efter. B)
tunnan
något jag kan rekommendera starkt efter ett marschpass e att stoppa fötterna i ett fotbad. vattnet ska naturligtvis vara hett som bara den. efter fotbadet kan det vara bra att massera fötterna med någon form av linement. detta gör att fötterna inte känns som mos dagen efter. B)
tunnan
oj då blev visst fel.... unsure.gif
flying_c
Det känns inte som det tar så väldigt lång tid att vänja sig ändå. Gick andra gången med med 14kg igår (hår gått med lättare vikter förut) och redan då kändes det helt ok. Blev så tråkigt så jag började intervall-jogga till och med. Fyra månader till inryck, det ska nog gå bra det här. smile.gif
Fågel Fenix
QUOTE (Magnus @ Mar 4 2003, 22:01 )
Fågel fenix: Är det inte risk för att de begagnade kängorna är helt utslitna/småtrasiga?

Jo...eller ja...dom är ju inte nya iaf ohmy.gif

men läs mitt föregående inlägg en gång till så ser du nog ngt...
Ngt med att byta kängor....

Bad Karma sa:
Och en sak till. Alla ni som tränar mycket rygg för att klara av marscher med tung packning. Glöm inte att träna magen då både mag och ryggmuskler behövs. Utan magmuskler som väger upp ryggmusklerna så kan man få problem med ryggen även om den är brutalt tränad.

Gäller för övrigt alla muskler vad jag vet. Om man tränar biceps bracchi och humerus/ulna:s (över/underarm, måste få styla lite) B) , muskler (brachialis, brachioradialis & triceps brachii) så gäller det att träna varje muskel och dess antagonist (motståndare) annars blir det ingen balans i muskulaturen.

Ha det!
lajsen
biggrin.gif

Tack för alla tips och råd.
Var just ute och traskade/joggade 1,5 h med packning och kängor.
Härligt härligt
smile.gif smile.gif

Så upp ur tv-soffan nu och ut med er!
Fågel Fenix
Har en grej till som är väldigt bra komplementträning till marscherandet. Tåhäv!

Ta en 2.5 min på varje fot (alltså på ett ben) och så slipper du alla stuckningar som man kan råka ut för om man traskar över stockar och sten. Visst många av er säger väl att ni inte råkar ut för stuckningar. Bra för er...

Men här är en grej för oss normala blink.gif ;)

Efter marschen. minst 5 min massage av fötterna!

Jag går på en plastmatta med en massa stenliknade grejer samt piggar på varje dag. Inte dumt alls!

Kan kanske bli svårt att få tag på en sådan för er. Har ärvt min efter min farmor. Men jag vet inte. De kanske finns att köpa ngn.stans ??

Ha det!

--------------------------
P.s
Började (igen) med sten i ryggan till skolan idag!
Var lite jobbigt mad.gif
D.s
Önos
När man springer stridshinderbana(amf) vilken typ av väska använder man sig då utav??

Har en vandringsryggsäck, är det läge att träna med en "vanlig"
ryggsäck då vikten inte överstiger 15 kg??
Assvinn
Jag och Minki hade tänkt att ut och marchträna på söndag. Jag har ett par frågor:
1. Jag har ett par Magnum regular kängor som jag använder dagligen, är dessa lämpliga? Jag läste att Razvedka "Skulle inte rekommendera exvis Magnum för trg...".
2. Vad blir skadorna efter ett pass med för trång känga?
Joanzon
Ett par härliga skavsår skulle jag tro. När du väljer känga se till att du har en som sitter bekvämt på foten. tänk på att foten sväller ca en halv till en storlek när du marchar. Vidare bör du se till så att inte klacken är för låg, eftersom det kan ge problem med hälsporre och hälsensinflamation.

Med viss risk för att upprepa vad andra redan sagt så tänkte jag skriva ner några tips som jag lärde mig i lumpen.

- ska du ut på en längre strapats, tejpa fötterna INNAN du börjar. När du väl fått skavsår gör tejpen föga nytta. Men se för fan till att inga veck finns på tejpen!!!!

- för att undvika skavsår använd dubbla sockar. En tunn socka närmast foten och en yllesocka ytterst. Minimerar risken för skavsår. Körde detta året runt utan några större problem.

- Träna fötter, knä och rygg genom att marcha på asfalt. Det är inte alltid man har lyxen att få marcha i mjuk skog. Asfalten tar hårt efter ett par mil.

- byt sockar vid varje rast, de blöta fäster du på ryggsäcken heller dyligt så de torkar nmedan du går.

Detta hjälpte iaf mig att ta mig igenom de marcher och strapatser jag gjorde i lumpen.
A2Keltainen
Mer marschtips:

Ta en paus på 5-10 minuter varje timme. Vila, drick vatten, rätta till utrustning, låt fötterna komma ur kängorna och lägg benen och fötterna högre än resten av kroppen. Är fötterna svullna, så kan du svalka dem i ett kallt vattendrag för att få ned svullnaden.

Förutom, att som rekommenderats, marschera på asfalt, så gå även en del i obanad terräng (läs: rakt ut i skogen i svår terräng). Det är bra för lederna och bättrar på balans m.m, vilket vänjer kroppen vid att gå i sådan terräng. Öva gärna att gå i obanad terräng i mörker. Genom att gå i obanad terräng kan man dessutom öva militär orientering samtidigt som man övar marsch, och på så sätt effektivt utnyttja sin tid. Kom ihåg: "The easy way is always mined." "During the day, you are the prey." smile.gif

Öva på att marschera både i branta uppförs- och nedförsbackar.

Köp kängor på eftermiddagen, när dina fötter är större än på morgonen.

Drick mycket vätska! Din urin ska vara vattenfärgad och inte gul. Om du känner dig törstig så har du redan haft vätskebrist ett bra tag, och det räcker med en liten vätskebrist för att din prestationsförmåga ska minska drastiskt.

Prova gärna att marschera hårt i riktigt dåligt väder efter att du inte sovit något under natten innan och dessutom inte ätit något på runt 24 timmar. Känns det kul? Välkommen till den militära verkligheten, så som den inte är i TV-soffan.
Amfibie
A2Keltainen: Där kom du med några riktigt bra tips! biggrin.gif
flying_c
Usch jag blir orolig.
Vad är det första som händer under GSU egentligen?
Vart bör man vara för att ha en bra grund att stå på?
A2Keltainen
Usch jag blir orolig.

Oroa dig inte i onödan, men slarva inte heller med träningen. Ju bättre du tränar, desto lättare blir det för dig. Dessutom är träning bra för din hälsa och gör dig på gott humör. smile.gif

På marken. smile.gif
Joanzon
QUOTE (flying_c @ Mar 16 2003, 09:42 )
Usch jag blir orolig.

Du behöver inte vara allt för orolig skulle jag tro. Vad som händer under GU beror ju lite på vilken tjänst du har. Hur som helst lär du inte behöva marcha 10 mil i snöstorm det första du gör.
Marchträningen är ju till för att vänja fötterna och kroppen. Men även om du har fötter av stål så kommer det ändå att vara jävligt tungt att marcha efter ett par sömnlösa dygn utan mat. Så kom ihåg: det som gör att du klarar dig sitter till 90% i huvet. har du bara rätt vilja så klarar du det mesta...

Tränar du så att du klarar ca 3 mil med 30 kg packning så har du en bra grund att stå på. tror det är få utbildningar som kräver mer än så, mig vetligen bara jägar och spaningsförbandförband. Men dom brukar börja där någonstans och jobba sig uppåt. Vi gick som längst 8 mil på 40 timmar med ca 30 kg packning under vårat spaningsprov, men det var inga större problem då vi hade tränat innan.
Allt går så länge man är inställd på att klara det!
Holmlund K4 97/98
På begäran så lägger jag upp Navy Seal träningsprogram igen.

NAVY SEAL PHYSICAL FITNESS GUIDE

Dessutom skulle jag villa slå ett slag för WWW.UTSIDAN.SE . Dom tar upp allt som handlar om vandring, paddling, cykling etc.

Dom har till och med en egen del som handlar om träning,

T R Ä N I N G

Väl mött.

H O L
flying_c
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 16 2003, 10:33 )

På marken. smile.gif

h0h0 .. ja tack då vet jag. Jag gillar denna tråden. Kommer fram mycket nyttig info i den måste jag säga. smile.gif biggrin.gif laugh.gif
LYNX
QUOTE (flying_c @ Feb 27 2003, 01:58 )
Jag har varit ute 2 gånger nu. Med 10kg vatten. Känns som det kan vara nyttigt. Skulle dock behöva lite bättre vikter. Parasollstenen var ju en mycket intressant idé. Gick en mil senast och imorgon blir det nog en till. Hur mycket hinner man stärka ryggen på fyra månader? Tillräckligt?

Jag har tränat bodybuilding aktivt i 9 år men ska jag välja en övning blir det ryggresning ( Ligg på mage på tex ett bord med överkroppen hängandes utanför. OBS försök att kila fast fötterna i något! ) Dra dig upp med ländryggen tills kroppen är rak,
kör 3-4 set gånger max antal repetitioner. Stretcha efteråt, även baksida lår som man lätt av misstag kopplar in i början innan
man får klämm på det. Starka magmuskler avlastar ryggen med 40% så det blir till att göra sk sittups också men där ska du absolut INTE fixera benen, låser du benen är det höftböjarmusklerna som jobbar fast det känns som om det tar på magen. På 4 månader
hinner du mer än väl få en stark rygg. Kör hårt och lycka till.
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen
biggrin.gif
Joanzon
Om jag skulle välja en övning som stärker ryggen måste det bli Marklyft. Denna övning stärker hela ryggen och kör du den i 4 mån lär du bli stark som en jävla oxe. Den är iof lite lurig om man inte kan den, ganska stor skaderisk, men kolla med någon som vet hur det ska gå till och be honom/henne att visa dig. Du behöver dock en skivstång och relativt mycket vikter.
"Kroppen har ett bra sätt att tala om för dig när den inte orkar mer.... den ramlar ihop och dör!" -KJ befäl under baskerprov
flying_c
Jo jag har både skivstång och vikter. Har till och med gjort ett antal marklyft i gymmet. Vet inte om vi pratar samma dock eftersom mina mest borde stärka benen. Man lyfter skivstången med sträckta armar och en rak rygg. Om den tar på ryggen så ska jag verkligen öva mer på sådant.

Brukar köra 3*15 på de styrkeövningar jag kör. Ibland går jag ner i vikt och kör max antal reps. Försöker helt enkelt variera. Nu på våren kommer det blir mer styrka än förr då farsan skaffat träningssaker.
Joanzon
Jo det är sant att det stärker benan också.. men ryggen främst. Men man får köra med ganska mycket vikter för att det ska kännas. man kan även "palla upp" stången så att man inte behöver böja knäna så mycket utan isolerar ryggen.

vet inte riktigt vilka vikter du bör köra med med jag brukar köra 3 x 8 med 90kg och då väger jag ca 70 kg.
flying_c
Har 50 kg så det blir 50 kg.
A2Keltainen
QUOTE (flying_c @ Mar 17 2003, 22:13 )
Har 50 kg så det blir 50 kg.

Kom ihåg att alltid börja lugnt (både viktmässigt och utförandemässigt) med nya övningar, så att du inte skadar dig. Vi vill inte ha några SoldF:are med trasiga ryggar...
Joanzon
Japp! bättre att köra med mindre vikter och ett korrekt utförande än tvärt om! Ju mer vikter ju större skaderisk
Azan_Gb
När ni marsh tränar hur långt går ni, och var går ni?
Här i landskrona finns inte så mycket träd och skog , mankan fan inte marshera i stan.

Några tips på vartman kan marsha?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.