QUOTE (Tompa @ Feb 25 2003, 23:37 )

Tjena nu har jag kommit fram till att jag ska komplettera min löpträning med lite marschträning för jag har ett par rejäla backar här omkring som man kan gå upp o nedför dagarna i ända men hur mycket bör man ha i ryggan för att inte paja ryggen och bör man gå i kängor eller löpskor?
tacksam för tips o råd från forumets samlade kompetens!
//toMPa

När det gäller marschträning är det viktigt att börja med vettig.
- Belastning.(kängor, skor)
- Vikt.
- Hastighet.
- Terräng.
Att börja lungt med lätt belastning och bra skor (gympadojor) är att föredra.
Men ganska snart är det vettigt att istället för att lägga vikt på ryggen, börja att gå med kängor.
- Detta ger fötterna bra träning och framförallt
HÄRDAR det fötterna.
- När det gäller vikt, är det mycket viktigt att man har en bra ryggsäck som fördelar vikten jämt.
Att ta en stor sten, eller fylla en påse med sand och sen ge sig av ut och gå är inte att föredra.
- Om möjligheten finns, packa ryggsäcken med den materiel Ni använder i er tjänst, det brukar sällan bli under 10kg för de alldra flesta och möjligheten finns sedan att fylla ut håligheter i packningen med ytterligare vikt.
- Hastigheten bör i början hållas låg, framförallt är detta viktigt i början av ett träningspass.
Musklerna måste värmas upp, och benhinnorna stretchas ut.
Till en början känns alltid ryggsäcken tung, men kroppen vänjer sig.
- Terrängen styr. Ett väl använt, och tämligen väl fungerande uttryck i min mening. Strävan enligt mig bör alltid vara att öva så realistiskt som möjligt.
Är det inför militär verksamhet i skog Ni tränar. Träna då i den miljön. Är det inför Nijmeegen 08, nöt asfalt. (även om det inte rekommenderas en ovan.)
- Att tejpa sina fötter och lära sig var man brukar få skav och ont är ovärderlig information att ta till vara på när man går omkring. ha för vana att lägga till minnes att exempelvis mina lilltår alltid får blåsor på utsidan av för tunna strumpor. Det gör att det är lätt att förebygga ont, när det väl gäller!
Gå väl!
/S