Hej
Jag heter Henke och jag är lekman (har dock gjort lumpen för många herrans år sedan, men inte i flygvapnet - och det är det jag behöver hjälp med.)
Jag ska börja skriva en bok, en action-thriller. Den kommer inte att vara särskilt realistisk, men jag vill ändå ha ett visst mått av realism och korrekta fakta. Därför har jag en mängd frågor som jag hoppas kunna få svar på här.
Handlingen i boken kommer att vara att försvaret bärgar ett flygplan, en Viggen, från Östersjöns botten. Planet har legat på havsbotten i 25 år. Det förmodas att planet sköts ner av ryssarna efter att planet kommit över på ryskt luftrum. När haverikommisionen gör en utredning visar det sig att planet sköts ner av en svensk missil. Vi sköt allltså ner vårt eget plan.
Här är då mina frågor.
* Skulle vanliga haverikommisionen göra en sådan här utredning - eller har försvaret en egen haverikommision?
* Vilken modell av Viggen hade varit troligast om det handlar om ca år 1983
* Vilken svensk Viggen-missil hade använts (om vi nu antar att Viggenplanet sköts ner av en annan svensk pilot i ett annat Viggen-plan)
* Vilken missil skulle ryssarna använt - och vilket plan skulle ryssarna använt runt 1983.
* Skulle en haverikommision verkligen kunna konstatera vilken missil (svensk eller rysk) som hade skjutit ner det bärgade Viggen-planet?
* Om vi antar att Viggenplanet sköts ner av en annan svensk pilot i ett annat Viggen-plan - skulle han då kunna komma undan med att ljuga. Han kanske påstår att ryssarna sköt ner det. Skulle försvaret kunna undersöka hans berättelse? Finns det någon slags "svart låda" som registrerar vilka mål man skjutit på. Den ljugande piloten kanske hävdar att han sköt tillbaks på ryssarna. Registreras det om man mottagit en igenkännings signal (IK) från ett svenskt plan? Kort och gott: skulle försvaret kunna genomskåda pilotens lögner bara genom att studera data-loggar från den ljugande pilotens plan? Eller övervakas piloternas varenda rörelse från någon slags ledningcentral så att detta scenario med att "skjuta ner vårt eget plan" skulle vara helt omöjligt? Iså fall - finns det något sätt som jag skulle kunna kringå det?
Vore schysst om någon visste svaren på mina många (och märkliga) frågor.
Tack på förhand.
Henke