Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En dag i skogen.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
rolla21
Hej.
Tänkte pröva mig på skogen en dag eller så.
Tänkte mig från 1000-1900.
Men frågan jag har, vad bör man ha med sig?
Vill ha så lite som möjligt med mig.
Har kollat in vad det finns att äta i skogen här omkring.
Och jag har tillstånd från skogsägare redan.

Så enkel packning som möjligt, vad bör det vara?

Seriösa svar tack.
Brigadgeneralen
Varför så sent? Det intressanta är att gå ut så tidigt att det fortfarande är mörkt, för att på det viset få uppleva att naturen vaknar och att ljuset kommer. Det är så intressant at man nästan kan bli religös...

FN1.gif Rangern.gif
Brigadgeneralen
Och förresten, mat finns i skogen, lär dig bara vad och hur...

FN1.gif Rangern.gif
rolla21
QUOTE (Brigadgeneralen @ May 1 2008, 21:32 ) *
Och förresten, mat finns i skogen, lär dig bara vad och hur...

FN1.gif Rangern.gif

Svarar på det med tiden här också :P

Men villken tid tycker du då? ohmy.gif

Ja exakt. det är ju så jag vill göra. Äta av naturen.
Har ganska bra koll redan, men du råkar inte veta någon bra länk på vad som finns?
Och hur.
Brigadgeneralen
Tiden beror på var du bor och om du vill gå ut nu eller i slutet av maj, Det skiljer en hel del, bara i mellansverige kan du räkna med runt 0500 nu och 0400 i slutet av månaden för jaktljus. Och du bör vara ute någon timme innan för att låta skogen stilla sig efter ditt "intrång"

FN1.gif Rangern.gif
rolla21
QUOTE (Brigadgeneralen @ May 1 2008, 21:40 ) *
Tiden beror på var du bor och om du vill gå ut nu eller i slutet av maj, Det skiljer en hel del, bara i mellansverige kan du räkna med runt 0500 nu och 0400 i slutet av månaden för jaktljus. Och du bör vara ute någon timme innan för att låta skogen stilla sig efter ditt "intrång"

FN1.gif Rangern.gif

Ja mellansverige är ju där jag bor ;)

Jag vet inte riktigt när. Men antingen snart eller slutet av månaden. smile.gif

Okej tack för informationen smile.gif
Som sagt du råkar inte veta någon bra länk?

Och kanske något om packningen också? ;)
Brigadgeneralen
Ingen direkt länk, men inom FM finns det en del riktigt OK överlevnadshandböcker, och får en så kort sejour behöver du väl inte ens någon packning med än du får rum med "i kläderna"??

FN1.gif Rangern.gif
rolla21
QUOTE (Brigadgeneralen @ May 1 2008, 21:46 ) *
Ingen direkt länk, men inom FM finns det en del riktigt OK överlevnadshandböcker, och får en så kort sejour behöver du väl inte ens någon packning med än du får rum med "i kläderna"??

FN1.gif Rangern.gif

Okej tack för infon:)
Så kniv, skor, lite kläder. Vattenflaska kan ju vara bra med ;)
Men dåså smile.gif
Born
En påse med tändstickor, grillkorv och bröd, ett par öl och ett sittunderlag. Sen är det bara att leta upp en bekväm stubbe och göra sig hemmastadd. Varför göra det mer avancerat än så?
SweSold
En kamera att föreviga din dag och för att sedan ha lite bildvisning för dina kamrater på SoldF så klart! fun_icon_nana.gif
rolla21
QUOTE (Born @ May 1 2008, 21:53 ) *
En påse med tändstickor, grillkorv och bröd, ett par öl och ett sittunderlag. Sen är det bara att leta upp en bekväm stubbe och göra sig hemmastadd. Varför göra det mer avancerat än så?

Haha ;) ja varför göra det svårare än så? ;)
rolla21
QUOTE (SweSold @ May 1 2008, 21:53 ) *
En kamera att föreviga din dag och för att sedan ha lite bildvisning för dina kamrater på SoldF så klart! fun_icon_nana.gif

Ja men det trodde jag var standardpackning ;)
sgt Odh
Bara en dagstur på nio timmar i skogen. Egentligen inte mer än det du står och går i.

Braohagrejor:
* Trangias kaffepanna. I den en vikihopmugg, kaffe (smidigast om du mätt upp rätt mängd innan), några kex och ett lass Werthers Original, eldstål/tändstickor och en pisseprovsburk med alcogel (brinner och för handtvätt).
* Prickekorvmackor.
* Slidkniv (storlek som Fällkniven F1) och multitång.
* Något att bära alltihopa i. Plastkassen eller ryggsäck.
* Plastkasse från valfri butik. Att sitta på och lägga skräp i när du ätit färdigt. Att ösa vatten ur sjön med, för att släcka elden efteråt.
* Dagstidning. Att läsa och stoppa i kassen som värmeisolering. Tidningar brinner inte bra, egentligen.
* Kikare att se på djur med.
* Fiskeprylar om du är vid vatten. Kan förvaras i pisseprovsburk eller i PET-preform.
* Bahco vikihopsåg för att såga ris till elden. Lämna yxan hemma.
* Stor sopsäck/räddningsfilt, om det börjar ösregna.
* Lämpligt sjukvårdsmaterial.
* Apelsin, korv, bröd, senap och ketchup i (oanvända) pisseprovsburkar eller PET-preform http://www.pinalen.nu/osc2/index.php
* Rulle toapapper.

Har du en jacka med stora fickor så byter du ut kaffepannan mot en halvliters plåtmugg av valfritt fabrikat. Resten stoppar du i fickorna. Ett minitrangia utan brännare och stöd funkar lika bra som kaffepannan.

Om du hittar en törestubbe så är det kanonbra.

Man ju använda prylar från Biltema - NOT! Eller så kan man använda superduper-räcerultra-sörsjal-spörsjal-prylar som alla andra på forumet här smile.gif Tex. plastkassen är inte från Konsum utan från Terräng/Surefire/Maxped eller liknande smile.gif
rolla21
QUOTE (sgt Odh @ May 1 2008, 21:58 ) *
Bara en dagstur på nio timmar i skogen. Egentligen inte mer än det du står och går i.

Braohagrejor:
* Trangias kaffepanna. I den en vikihopmugg, kaffe (smidigast om du mätt upp rätt mängd innan), några kex och ett lass Werthers Original, eldstål/tändstickor och en pisseprovsburk med alcogel (brinner och för handtvätt).
* Prickekorvmackor.
* Plastkasse från valfri butik. Att sitta på och lägga skräp i när du ätit färdigt. Att ösa vatten ur sjön med, för att släcka elden efteråt.
* Dagstidning. Att läsa och stoppa i kassen som värmeisolering. Tidningar brinner inte bra, egentligen.
* Fiskeprylar om du är vid vatten. Kan förvaras i pisseprovsburk eller i PET-preform.
* Apelsin, korv, bröd, senap och ketchup i (oanvända) pisseprovsburkar eller PET-preform http://www.pinalen.nu/osc2/index.php
* Rulle toapapper.

Har du en jacka med stora fickor så byter du ut kaffepannan mot en halvliters plåtmugg av valfritt fabrikat. Resten stoppar du i fickorna. Ett minitrangia utan brännare och stöd funkar lika bra som kaffepannan.

Man ju använda prylar från Biltema - NOT! Eller så kan man använda superduper-räcerultra-sörsjal-spörsjal-prylar som alla andra på forumet här smile.gif Tex. plastkassen är inte från Konsum utan från Terräng/Surefire/Maxped eller liknande smile.gif

Haha klart man kan ;) men att ta användning av det lilla man har är ju det som fascinerar smile.gif
Men mycket av det dära lät bra att ha smile.gif
Ska tänka ut lite då vad man ska ha med sig bara smile.gif
Streaker
Tjenare!
Med en tur på bara dagen så behöver du endast lite matsäck i ryggan. Tändstickor i fickan. Yxa, ej såg som tidigare rådgivits om. Ej heller multiverktyg. Du klarar dig med med valfri kniv. Vilken mora som helst duger fint.
Mvh/Streaker
Nyllet
QUOTE (sgt Odh @ May 1 2008, 21:58 ) *

Braohagrejor:
* Prickekorvmackor.
* Rulle toapapper.

Haha, lite småkomiskt inlägg. Du skriver att det enda rolla21 behöver ha med sig är: "Egentligen inte mer än det du står och går i." Och räknar sedan upp 13 ting. Och ja, jag vet att jag är väldigt lätt road wink.gif
sgt Odh
Det var ju precis det jag menade. Det man står och går i är ju redan kniv, elddon och kanske lite annat i ryggan/väskan.
Det som var på listan är ju bara braohaprylar som inte är nödvändiga, men kul ändå.
eskil
QUOTE (sgt Odh @ May 2 2008, 06:44 ) *
Det var ju precis det jag menade. Det man står och går i är ju redan kniv, elddon och kanske lite annat i ryggan/väskan.
Det som var på listan är ju bara braohaprylar som inte är nödvändiga, men kul ändå.

Dasspapper räknar jag som nödvändigheter och inte som bra-att-ha-grejjer, men i övrigt håller jag med.
Vamtiin
Hmm, jag håller med folk ovan :P 1000 - 1900 är ju ingenting ^^
Gå ut på morgonen mellan 0400 och 0600 och gå hem på kvällen runt 1900-2100, tycker jag är skithärligt happy.gif
Munin
Beroende på vad syftet är med skogsvistelsen..

Men en bra start:
Någon form av kniv
ett eldstål
ett snörnystan 5-10m
en petflaska
en liten presenning
en elastisk självhäftande binda (vetflex/q-flex m fl)
en liten plastpåse

Mysbonus:
3 ungar samt korv, bröd och dryck till dessa.
InfBrigSkBatStKompSpPlutC
Vadå packning?

Dra på dig en fårpäls och kör igång! Upplev hur neandertalarna hade det på sin tid...

Skämt åsido, på vilken nivå vill du egentligen börja? Att bara knata runt i 9-10 timmar i skogen är ju inte så svårt. Du blir på sin höjd hungrig och törstig...

Mitt förslag är: Ta gärna med dig kök, vattenflaskor, mat osv men använd INTE utrustningen. Prova dig fram och se hur långt du kommer utan hjälpmedel.
Ta med dig överlevnadshandboken ut och kolla efter i den "på plats".
Testa om du kan göra upp eld, först utan eldstål (två pinnar räcker), därefter med eldstål. Leta efter behållare att transportera vätska i, gör ett vattenfilter och rena vatten. Provsmaka björksav. Koka tallbarrste i en gammal konservburk. Provsmak lavar, rötter (se till att du verkligen har rätt växter, en bok om sveriges flora är ett bra tips, du vill ju lära dig så mycket som möjligt).

Prova att bygga ett vindskydd, lär dig läsa väderstreck, fiska med en ölburk, bygg en nödvisselpipa av en ölburk osv.

Om något skulle gå fel eller komplett misslyckas så har du ju hjälpmedel i ryggan.

Glöm inte att ta med karta och kompass och eller GPS samt mobiltelefon. Och sist men inte minst: Tala om för anhöriga var du kommer att vara och när du planerar att vara hemma.
Hermansson
Ett strumpombyte, någon?
Pappsen
Värst vad du hade övat på att göra trix me ÖLBURKAR då... vissel.gif

litet avslöjande... saint.gif

QUOTE (InfBrigSkBatStKompSpPlutC @ May 5 2008, 12:12 ) *
Vadå packning?

Prova att bygga ett vindskydd, lär dig läsa väderstreck, fiska med en ölburk, bygg en nödvisselpipa av en ölburk osv.

Pappsen
rolla21
Tack för alla bra svar jag har fått.
Jag tror det blir av snart, man får se ;)
Får dock tänka på eldningsförbudet.. :(

Vill även passa på att be om ursäkt för min frånvaro.
Men är ju pappa numera så har inte haft riktigt tid för detta ;)
Men nu så har jag tagit mig lite tid för detta igen.

Tack
Skuggan
nu fick jag lite sug i bluindtarmen också...
och semestern har precis påbörjats (så lägligt)...

kanske skulle ta ett mulle dygn de kommande veckorna? smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.