Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bokrean..
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Fu Gson
Måste väl vara fler än jag som varit ute och stånkats, trängts och svurit på bokrean idag?
Tänkte dela med mig av mina fynd,

von Clausewitz Om Kriget - 100 pix.
Speers, Albert Memoarer - 69 pix.
Nelsson, Bertil Breven från Tonkin - 69 pix. Breven från Tonkin är en biografi över bondsonen Martin Sandell som efter diverse öden i vårt östra grannland tar värvningen i Främlingslegionen, har inte hunnit längre än så men hela boken bygger på Sandells brev, memoarer och dylikt, verkar mkt intressant.

Dock så reade dom inte ut den bok jag verkligen ville ha, Beevers Berlin - Slutstriden. :(

Edit: självklart är samtliga böcker inbundna, men det är ju en självklarthet, pocketar köper man möjligtsvis på charterresan...
Skuggan
jag företog en stormninga av bokhandeln för att få tag i det näst sista exet av Täcknamn Rainbow de hade... 788 sidor inbunden för 55 fjuttiga riksdaler biggrin.gif
joppe
QUOTE (The_shadow @ Feb 25 2003, 20:49 )
jag företog en stormninga av bokhandeln för att få tag i det näst sista exet av Täcknamn Rainbow de hade... 788 sidor inbunden för 55 fjuttiga riksdaler biggrin.gif

hittade samma bok 10 kr billigare biggrin.gif
Haegg
Speers memoarer och Breven från Tonkin inköptes. Gitta Serenys bok Vid avgrunden om Frans Stangl, kommedant i Treblinka, la jag också vantarna på. Dick Harrisons Stora döden fick bli årets historiska inköp utan direkt militär anknytning.

Av mindre krigisk och historisk art är Den ylande mjölnaren, som jag inte kunde låta bli att köpa trots att jag läst den tidigare. Arto Paasilinna är det bästa Finland har producerat näst Mannerheim. Har ni ett uns av humor inte ännu läst Paasilinnnas skrönor så gör det snarast.
Magnus
Hittade Operation Garbo för 5 kronor! smile.gif
Fu Dahlberg
klart man var uppe vid midnatt och fyndade... biggrin.gif
Stewart, Graeme: Tysta Hjältar. Dokumentärbok om SAS. 67.00:-
Eriksson, Martin: Sveakampen. Det är ju E-type som skrivit den biggrin.gif
Jackson, Micheal: Stora Ölboken biggrin.gif B)
Kramér, Leo: Rasismedns Ideologer, Från Gobineau till Hitler.
Armstron, Karen : Historien om gud:SKillander mellan Kristendomen, judendomen och Islam
Och givetvis:
Kellerman, Martin: Rocky II

biggrin.gif
HvPrsk
QUOTE (Magnus @ Feb 25 2003, 20:27 )
Hittade Operation Garbo för 5 kronor! smile.gif

Jag hoppas du köpte alla ex dom hade... biggrin.gif
daedalus
Bor ju i världens sunkigaste håla till stad så det enda man skulle kunna "fynda" på
det lokala Åhléns är väl nån Mankell eller för många Guilliou.

Bibliotek är mycket bra, dit kan man gå och snålläsa senaste numret av Illustrerad vetenskap och Close up.
Magnus
Hvprsk: Dom hade tyvärr bara ett ex. Bara första delen i seríen också :( Men men, 5 kronor för en så bra bok är ett BRA pris!
Razvedka
QUOTE (Haegg @ Feb 25 2003, 20:04 )
Av mindre krigisk och historisk art är Den ylande mjölnaren, som jag inte kunde låta bli att köpa trots att jag läst den tidigare. Arto Paasilinna är det bästa Finland har producerat näst Mannerheim. Har ni ett uns av humor inte ännu läst Paasilinnnas skrönor så gör det snarast.

Kan bara hålla med!
Pansarintressererade bör läsa Livet är kort - Rytkönen lång!
Annars svämmar böckerna över av sega gamla spritöverstar, arga björnar och annat stimulerande biggrin.gif
Grunt
Köpte själv "Svenskarna som stred för Hitler" av Bosse Schön och "Tysta hjältar" av Graeme Stewart.

Tysta hjältar handlar om uttagningen och utbildning av SAS. Alltid trevlig läsning. smile.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (Grunt @ Feb 26 2003, 20:48 )
Köpte själv "Svenskarna som stred för Hitler" av Bosse Schön och "Tysta hjältar" av Graeme Stewart.

Tysta hjältar handlar om uttagningen och utbildning av SAS. Alltid trevlig läsning. smile.gif

Läs "tysta hjältar" MED mycket källkritik.. Ibland kan man nästan tro att SAS hár caper under Rocken och snart skall flyga iväg...

Han som skrivit den är lite väl Entusiastisk...
Grunt
QUOTE (daedalus @ Feb 25 2003, 23:32 )
Bibliotek är mycket bra, dit kan man gå och snålläsa senaste numret av Illustrerad vetenskap och Close up.

Har vi en musikintresserad här?

Kanske man borde starta en tråd där man kan diskutera lite gitarrer, spelningar och lite musik i allmänhet?
flying_c
Jag ska ner å armbåga mig fram imorgon tror jag. Alltid finns det nåt som man inte skulle köpt annars.
The_mistaken
Har inhandlat en bok för mycket nästan iallafall tyckte frugan det när jag köpt 15 böcker men vad göra när man hittade en massa intressanta 7.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (the mistaken @ Feb 26 2003, 21:04 )
Har inhandlat en bok för mycket nästan iallafall tyckte frugan det när jag köpt 15 böcker men vad göra när man hittade en massa intressanta 7.gif

Någon som förstår... biggrin.gif Ju mer bokhyllor destå bättre...
daedalus
QUOTE (Grunt @ Feb 26 2003, 20:50 )
QUOTE (daedalus @ Feb 25 2003, 23:32 )

Har vi en musikintresserad här?

Kanske man borde starta en tråd där man kan diskutera lite gitarrer, spelningar och lite musik i allmänhet?

Ja jag lyssnar väl på det mesta, allt ifrån Blackmetal, goa-trance blippblopp, till ja.. allt möjligt.
Har dock lagt av med att spela med bandet. Gitarren står här och ruttnar.
Starta en tråd du
113JOR
Orkade inte ta mig till en bokhandel så det blev en bok på Coop Forum:

Andy McNab - Kris Fyra

någon som läst?

/JOR 7.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (113JOR @ Feb 26 2003, 22:47 )
Orkade inte ta mig till en bokhandel så det blev en bok på Coop Forum:

Andy McNab - Kris Fyra

någon som läst?

/JOR  7.gif

japp... Har läst alla böcker "McNab" skrivit... Klart bra och intressant skrivet
Axial
Gjorde ett snabbstopp när jag väntade på bussen och köpte "om kriget"
Ska åka ner till stan igen och göra en rejäl dammsugning av hyllorna.
daedalus
Dem här romanerna av McNab är det något att hänga i granen?
Ett krav är att det finns vissa detaljer, tips och trix att ta till sig mer än
en ytlig underhållning som man kan få via en videorulle.

Såg att det fanns en på pressbyrån.
113JOR
QUOTE (daedalus @ Feb 27 2003, 22:34 )
Dem här romanerna av McNab är det något att hänga i granen?
Ett krav är att det finns vissa detaljer, tips och trix att ta till sig mer än
en ytlig underhållning som man kan få via en videorulle.

Såg att det fanns en på pressbyrån.

Har bara läst 14 sidor men redan konstaterat att han verkar ha koll på vapen och rutiner vid uppdrag (kanske inte så konstigt ;)) + språket är ganska rakt på

Jag har lärt mig att man vid (smyg)luftlandsättning har högt uthopp (10000m) och tidig öppning av skärmen, och inte som jag trodde att man hoppa högt men sen gjorde frittfall tills man nästan var nere smile.gif (i boken kallad "den gamla medtoden")

Köp en o läs!

/JOR B)
Fu Dahlberg
Nick Stone är ju iofs ingen speciellt sympatisk karaktär...

//Fu Dahlberg, SOm läst alla böckerna...
daedalus
Nick Stone, låter som en porrskådis.

Har läst McNab's böcker om hans egna äventyr.
Mitt liv som kommandosoldat läser jag om ganska ofta, eller ja
vissa stycken (vid sidan av Arne ankas samlade serier) brukar vara trevligt tidsfördriv när man sitter på muggen.
Larsson
QUOTE (Fu Dahlberg @ Feb 26 2003, 19:50 )
QUOTE (Grunt @ Feb 26 2003, 20:48 )

Läs "tysta hjältar" MED mycket källkritik.. Ibland kan man nästan tro att SAS hár caper under Rocken och snart skall flyga iväg...

Han som skrivit den är lite väl Entusiastisk...

Även "Svenskarna som stred för Hitler" bör läsas med mycket källkritik.
Ja, eller källkritik. Karln anger inga källor alls.

Om Bosse Schön på Skalman

För min del så har det inte blivit någon militär/historisk litteratur än, men det kommer.
softfeel
Mina inköp:

"En dag med strv 103" M7780-000270, köptes för att den såg töntig ut. Den är inte en instruktionsbok för vpl utan mer som en instruktionsbok för dagisbarn.

"SoldR Mtrl P 1989" M7742-101021, motivation är överflödig.

"Spionage och krigshemligheter", innehåller en hel del spännande berättelser från vk2.

Dessas böcker inhandlades på ett antikvariat så de borde egentligen inte räknas, men böcker som böcker. Det går inte att hitta sådana här böcker i en vanlig boklåda.
HvPrsk
QUOTE (113JOR @ Feb 27 2003, 23:39 )
Jag har lärt mig att man vid (smyg)luftlandsättning har högt uthopp (10000m) och tidig öppning av skärmen, och inte som jag trodde att man hoppa högt men sen gjorde frittfall tills man nästan var nere smile.gif  (i boken kallad "den gamla medtoden")

"High Altitude Low Opening" eller "High Altitude High Opening" är två olika sätt att luftlandsätta på.
Det förstnämnda används för att kunna släppa folk flera mil från målet och sedan glidflyger truppen in till bestämd landningsplats.

Båda metoderna kräver vingkalott och syrgas, ”HALO” kräver mindre syrgas än ”HAHO”, som dessutom ställer krav på förstärkt klädsel på grund av kylan och den längre tiden man tillbringar på hög höjd.

- HvPrsk
Magnus
daedalos och 113JOR: Sök på Andy McNab via sökfunktionen så kommer ni nog få upp en hel del info.

Kom på att jag köpte en till bok utöver rean, Björnen och Draken av Tom Clancy. Är en stor Clancy-fantast. Iofs tjuvstartade jag och köpte den en vecka innan rean smile.gif *orkade inte vänta*
Vildmannen
QUOTE (Skuggan @ Feb 25 2003, 18:49 )

Jag inhandlade den idag för 39 Kr. Hoppas den motsvarar förväntningarna. Nån som läst den?
Max
Jepp, jag har läst den. Den har en bra handling och är ganska spännade. Helt klart läsvärd. Dock så anser jag att skyttet som beskrivs i boken på många ställen är ganska orealistiskt.
Fu Dahlberg
QUOTE (Max @ Mar 4 2003, 16:36 )
Jepp, jag har läst den. Den har en bra handling och är ganska spännade. Helt klart läsvärd. Dock så anser jag att skyttet som beskrivs i boken på många ställen är ganska orealistiskt.

Du menare inte det ;)
joppe
jag hittade stalins hämd av niclas sennerteg ingen rolig läsning precis den handlar om ryssarnas hämd imot den tyska civil befolkningen
Fu Frippe
Trots att jag bor ovanpå en bokhandel har jag inte köpt en enda bok på rean... Visserligen är jag nyinflyttad, (flyttade i helgen), men man ser väl inte skogen för alla träd! (Vilket kan bli jobbigt i längden för en infanterist!!!) camo.gif
Fågel Fenix
Fick tag på "den oövervinnelige" av Peter Englund för under en hundring.. runt 70 ngt..

Tänkte att man skulle få läsa den nu efter tentaperioden men icke sa nicke och vips har man fått Alexandra Pascalido:s bok att läsa ut i svenskan...

mad.gif mad.gif
Azan_Gb
Har aldrig läst en hel bok , aldrig i hela mitt liv.
Doyle
Då är det dax att du börjar nu.
Måste man inte läsa böcker i skolan längre eller?
Vidga dina vyer för böfvelen salute.gif
HvPrsk
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 7 2003, 21:45 )

skojar du? det måste du ju åtgärda.... ;)
flying_c
Usch jag har så många böcker att läsa så jag orkar inte läsa nån av dom biggrin.gif
Ska dock traggla med Strindbergs "Röda rummet" nu.

Nån som vet om Underdog är läsvärd? Fick den nämligen för ett tag sen. Jag kommer ju läsa den hur som helst .. men ja. Om den ska bli prio 1.
Grunt
Köpte idag "The Rise and fall of the great empires" av Paul Kennedy eftersom jag är tvungen att använda den som källa till mitt projektarbete och det är omöjligt att få tag på den på biblioteket. Någon som har läst den?

Konstigt Azan. Själv har jag blivit tvingade att läsa 3-4 böcker per år i skolan.
softfeel
QUOTE (Azan_Gb @ Mar 7 2003, 21:45 )

Va! Det var det jävligaste. Jag var tvingad att läsa och analysera 5 böcker redan i första ring.
daedalus
1984 av George Orwell, läs den....innan den blir förbjuden.

Sägs ska vara en allegori över ett kommunistiskt samhälle, men jag tycker
det kan appliceras på det mesta.
Vägen till ondskan har alltid haft goda intentioner som drivkraft.
HvPrsk
QUOTE (daedalus @ Mar 8 2003, 08:09 )
1984 av George Orwell, läs den....innan den blir förbjuden.

Och det lär ju hända... 7.gif
ARN
Även jag lyckades hitta lite intressanta böcker, hmm borde nog koncentrera mig på kurslitteraturen men den är ju inte så lockande
Stuka
QUOTE (Haegg @ Feb 25 2003, 20:04 )

Hittade en annan bok av honom på biblioteket. "Harens år" - en av de bättre böcker jag läst på länge! smile.gif
Azan_Gb
Ja altså jag har ju typ börjat läsa i böcker sen pallar jag inte mer , för dem är så tråkiga.
Tycker om att läsa böcker om saker som hänt på riktigt.
Jag har fått en bok från min engelsk lärare som heter Angelas aches , handlar om irland något.
Funderar på att läsa hela.
Annars dem andra böckern ajag skulle läst som jag fått från lärare , har jag typ läst lite sen har jag frågat andra vad den handlar om, fall i fall min lärare frågar något om bokens handlig.

Böcker som jag skulle vilja läsa:
Sagan om ringen
Niccola Machiavelli's bok ... handlar om politik med mera...skriven på 1500 talet.
Mobergs bok som handlar om en soldat , komme rinte håg vad den hette.
Jag ska bli kustjägare.

Någon som läst Mein kampf?
Jag läste lite i boken en gång men den var ju skriven av en dore och det var lite svårt att hänga med och tråkig va den.

Som sagt alldrig läst en Hel bok.
Amfibie
Har precis varit ute och fyndat Clancy böcker! Utökade samlingen med 4 st Clancy + Kris fyra av MacNab.
Peter_PB
Själv köpt Clancy-böcker!! Samlingen måste ju fyllas snart!! Sen är det en sak att läsa ut alla också.. :P
Läser "Clear and present Danger" nu..Chavez rockar!! 8.gif
Haegg
QUOTE (Grunt @ Mar 7 2003, 23:34 )
Köpte idag "The Rise and fall of the great empires" av Paul Kennedy eftersom jag är tvungen att använda den som källa till mitt projektarbete och det är omöjligt att få tag på den på biblioteket. Någon som har läst den?

Konstigt Azan. Själv har jag blivit tvingade att läsa 3-4 böcker per år i skolan.

Nu vet jag inte vad du skriver om men med tanke på du nämde Kennedys bok kan jag tänka mig att du är intresserad av imperier ur något perspektiv. Om du har intresse av imperiers nedgång och fall samt födelsen av nya stater ur spillrorna så har några åbohistoriker givit ut en bra bok. Den heter "När imperier faller" och har Max Engman som redaktör. Boken gavs ut på Atlantis förlag 1994. Om den finns med på rean i år vet jag inte men jag införskaffade den på rean för några år sedan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.