traktorspaning
Apr 25 2008, 23:17
Precis hemkommen från Häradsskjutfält och Sörmlandsgruppens Insatskompaniövning. Ett av flera moment var att öva i HALVAR (Liveskjutbanan) som HvSS upprättat på plats. Övningsledare var skyddsvaktsinstuktörer A från HvSS, Livgardesgruppen, Sörmlandsgruppen samt Örebro-Värmlandsgruppen.
Återkopplingen från de övade/prövade var mycket översvallande, sammanfattande gav systemet en helt ny dimension till att öva skyddsvaktstjänst.
Förhoppningsvis kommer planerade inköp av flera system inte att paniksparas bort utan att överlevande utbildningsgrupper får ut hel eller del i eget system. Systemet är mobilt men kapacitetsmässigt bör det finnas så att man kan köra parrallelt.
Får du möjlighet - ANTAG HALVARS UTMANING!
Eller vad säger du som var på övad sida?
Nordic_viper
Apr 29 2008, 09:15
Jag var även med på denna övning, provade på HALVAR. Håller med, helt nya dimensioner att öva i.
Men det blev så för nedras varmt inne i tältet, bastutempratur.. Och så har man på sig kroppsskydd 90A och stridsutrustningen. Jo tjenare, svettas man inte av nervositet/högpuls så dör man av värmeslag. En fläkt eller 2 kanske hade vart nåt?
Men om vi sa tillbaka till HALVAR, helt fantastisk pryl! Helt annan känsla att ha skarp patron i vapnet än lösplugg.
Har du chansen att få prova på, tveka inte!
stolpskottet
Apr 29 2008, 09:59
Verkar intressant.
Skulle vilja ha lite mer info om sytemet.
Liveskjutbana? Vad innebär det?
Posta gärna länkar och bilder!
pajohansson
Apr 29 2008, 16:54
Förstår inte riktigt syftet, vad kan man öva som man inte kan öva med lösplugg?
Det pratas om att det skulle ge fler dimensioner att öva i, men jag tycker snarare det verkar vara sämre. Med schyssta figuranter kan man vid en övning med lösplugg ställas inför alla möjliga situationer, här verkar den största svårigheten vara att man möter en svampplockare som är lite rapp i käften och vägrar gå. Och man kan inte direkt avlägsna någon, för det går inget vidare att brottas med en videoduk (jag har provat, den vinner varje gång)
Så vad tjänar man egentligen på systemet, mer än att man kan köra med skarp ammo? (Som jag inte direkt ser som något självändamål)
stolpskottet
Apr 29 2008, 17:27
Tack för länken!
@pajohansson
en anledning skulle kunna vara att du ser var på figuraten du träffar, träff i benet är bra, träff i huvudet mindre bra. svårt med lösplugg. Finns iofs BT
skjuta på rörliga mål kanske, pappfigurer har en tendens till att vara ganska stilla.
(Obs stor spekulation från min sida då jag inte testat systemet)
Du står ju trots allt med skarpladdat vapen som post, varför inte öva att stå post med skarp am?
vad sa de som höll i utbildningen att fördelarna skulle vara jämfört med pappfigurer, figuranter och lösplugg?
En enorm fördel när man har skarpladdat är att man inte håller vapnet fel. Är mer regel än undantag att man på allt från skyddsvaktsövningar till SIB ser soldater som håller vapnet som om det vore 5.56 eller kolsyrepatroner man laddat med.
Michael Karlsson
Apr 29 2008, 20:04
Nu har jag inte kört detta systemet men jag har pratat lite med en löjtnant från livgardesgruppen som håller på med detta.
Det som systemet ger är en mycket starkare livekänsla. Även om det är en filmduk så känns det som att agera mot en levande person med ett skarpladdat vapen vilket förhoppningsvis gör att man faktiskt tänker till lite extra innan man tar till våld. Löjtnanten har själv sett under sin utbildning en yrkessofficer som lade ner vapnet och gick därifrån.
En del av meningen med denna bana är att man ska lära sig att agera på ett bättre sätt där man ska undvika våld. Nio gånger av tio så kan en bra skyddsvakt unvika våldsanvändningen. Att ta till våld är nästan alltid ett misslyckande från skyddsvaktens sida Speciellt om det handlar om att skjuta.
Under allt för många övningar så har jag sett skyddsvakter som driver en situation till sin spets och avslutar jobbet med våld istället för att använda sunt förnuft och lösa uppgiften på ett bättre sätt.
Jag väntar med spänning på att få prova banan och ser fram emot att här kunna läsa vad ni andra som får testa banan tycker om den.
Adam Wilhelm
Apr 29 2008, 20:22
QUOTE (Michael Karlsson @ Apr 29 2008, 20:04 )

En del av meningen med denna bana är att man ska lära sig att agera på ett bättre sätt där man ska undvika våld. Nio gånger av tio så kan en bra skyddsvakt unvika våldsanvändningen. Att ta till våld är nästan alltid ett misslyckande från skyddsvaktens sida Speciellt om det handlar om att skjuta.
Min fetmarkering.
Jag håller inte med om vad du skriver.
Ibland måste man bunta ihop eller skjuta busen, särskilt om han riktar ett vapen mot dig.
Din åsikt liknar den som Roninn (eller någon annan) upplevde att polisaspiranterna fick lära sig och det gick tydligen så långt att aspiranterna inte drog sina tjänstevapen trots att busen riktade en pistol mot dem.
Vad gäller systemet så är det något jag väldigt gärna skulle vilja prova.
traktorspaning
Apr 29 2008, 22:10
Det finns olika plattformar för att nöta in mekaniska betenden tex "nödvärnsdrag" där sekvenser halkar in i rätt ordning. Det som är unikt med HALVAR är att den triggar/övar/prövar den intellektuella sidan istället. Figuranten har en projicering av övad skyddsvakt att spela emot, mao kan stegringar och motdrag göras interaktivt. På en vanlig filmskjutbana ligger redan förloppet programerat och du skjuter mot programmet.
De case som används på HALVAR idag har grund i verkliga fall som inträffat i Norge. Det finns därifrån således juridiska och taktiska slutsatser som landar in i övad skyddsvakt.
Gör det någon skilllnad med 7,62 PRJ 10 kontra löst? JAA, den som säger annat ljuger!!
Bunta ihop och bäriväg övningar har sin plats, kan göras som motstation till HALVAR.
När erfarenheter samlats på hur den svenska pedagogiken gör sig bäst i det norska systemet, då kommer det att bli grymt bra.
Michael Karlsson
Apr 29 2008, 23:16
[
Ibland måste man bunta ihop eller skjuta busen, särskilt om han riktar ett vapen mot dig.
[/quote]
När du säger ibland så känns det inte så långt ifrån att jag säger en gång av tio. Det kommer alltid att finnas fall där våld är den slutgiltiga lösningen. Det svåra är dock att lära soldaterna att agera för dom övriga nio.
Man ska inte lära soldaten att han inte får skjuta. Man ska lära honom att det är det sista han gör. Det är två olika ståndpunkter.
Jag tror att det är det Halvar är till för. Med Halvar så kan man på ett bra sätt få fram hur han eller hon ska agera för att unvika att skjuta.
QUOTE (Michael Karlsson @ Apr 30 2008, 00:16 )

När du säger ibland så känns det inte så långt ifrån att jag säger en gång av tio. Det kommer alltid att finnas fall där våld är den slutgiltiga lösningen. Det svåra är dock att lära soldaterna att agera för dom övriga nio.
Man ska inte lära soldaten att han inte får skjuta. Man ska lära honom att det är det sista han gör. Det är två olika ståndpunkter.
Jag tror att det är det Halvar är till för. Med Halvar så kan man på ett bra sätt få fram hur han eller hon ska agera för att unvika att skjuta.
Det här är långt ifrån enkelt men det gäller att få folk att verkligen förbereda sig mentalt på att använda våld!
Samtidigt som man skall lära sig att prata bort folk och veta var gränsen går för tex omhändertagande så gäller det att få vanliga Svenssons att inte tveka när det gäller att ge sig på en annan människa. Knuffas och brottas är svårt rent praktiskt men kräver inte att man kliver över så många moraliska gränser, däremot så är det en helt annan sak att skjuta mot en levande människa. klarar man inte av det, eller åtminstone inte förstår vad det innebär, så tycker jag inte att man skall vara beväpnad.
Med det här vill jag inte ha sagt att man inte skall vara skyddsvakt om man inte "vet" exakt hur man reagerar då man tvingas öppna eld, men det finns en risk i att ha skyddsvakter beväpnad till tänderna som tror att allt går att snacka sig ur eller genom att knuffas och brottas lite.
traktorspaning
Apr 30 2008, 06:26
Tempoväxlingarna är enklare att anpassa efter skyddsvaktens personliga förutsättningar, dvs när det illa dolda vapnet skall presenteras och avfyras.
Figuranterna blir lättare att styra i sin reaktion på skyddsvaktens agerande.
Figuranter är helt skilda från övad styrka vilket ger än högre grad av realism än när man är samgrupperade.
Det är sanningens sekund för skydddsvakten skall verkanseld avges rakt mot målet, en annan varelse, med skarp AM, går det psykiskt? Att fumla iväg ett skott lösproj är en helt annan sak.
HOPPAS ALLA FÅR PROVA PÅ SJÄLVA SNART
traktorspaning
Oct 13 2008, 16:25
Borde vara ytterligare några som har provat nu när systemet har ytterligare ett halvår tillryggalagdt
Anders G.
Oct 13 2008, 19:41
(tillryggalagt var ordet, sa Bull.)
Ja, det var en nyttig upplevelse. Tillsammans med en rejäl duvning i juridiken. Full poäng till de utmärkta instruktörerna.
Nu kan vi hantera folk som med självmördares vanliga logik attackerar beväpnad vakt efter att ha bjälat ett tag, och även avvisa orienterare på ett artigt sätt. (Missförstå mig inte, det är viktigt att göra rätt i dessa lägen.)
Nästa moment att träna är "mitt i natten, kallt och djävligt, posttvåan har just blivit skjuten. En mynningsflamma slog ut ur busken snett till vänster. Närmaste chef och stöd tio minuter bort, radion krånglar..."
Krille- GB1
Oct 13 2008, 20:06
Det man måste komma ihåg att man först och främst ska lära sig hur man agerar om det är krig och sen anpassa det så gott det går till fredstid. Om man lägger in FÖR mycket tänkom så finns det en risk att man tänker för länge när det inte finns tid...
Inte för att jag nånsin tyckt att det varit särskilt påfrestande eller speciellt att ha skarpa bulor i vapnet, jag tänker likadant oavsett.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.