Våran övergripande uppgift är att stödja Afghanistans regering med att skapa stabilitet och fysisk säkerhet inom vårat område så att förutsättnignar för återuppbyggnad, utveckling och andra verksamheter kan möjliggöras på ett säkert sätt.
Efter att ha haft missionsutbildning i över två månader på Livgardet i Stockholm, har man kommit tillbaka in i det militära & känner sig redo för att åka iväg. Utbildningen har varit mycket bra men det är ju inte alltid det fungerar som det ska i det militära. Till exempel kunde utbildningen ha varit mer effektiv istället för att utbilda oss på samma saker flera gånger om. Men det är nog det enda jag kan komma på som har varit mindre bra.
Annars är det ett jättebra gäng jag kommer att tillbringa min tid nere i Afghanistan med.
Men nu är det inte långt kvar till nedrotation & dags att lösa av FS14. Bara så att ni ska veta, det är strålande sol & ca 35 grader C i Mazar-e Sharif nu.
Ett tips kolla på filmer från Afghanistan på mil.se, Se Filmer Från Afghanistan.
Här är några titlar på filmerna:
- En dag med Delta Papa
- Shebergan: En utpost
- Hantering av explosiva föremål
- MOT Bravo: En patrull i Afghanistan
- Ammunitionsgömma i norra Afghanistan
Jag måste köpa en ny dator innan jag åker, tror att det blir en Apple MacBook.
Hejsvejs!
Läs mer >>