Help - Search - Members - Calendar
Full Version: På pannan ställ!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
daedalus
Alltså.. det här med kinesisk båge är ju helt sinnessjukt.
Hur många sekunder klarar ni? (Här skrattar forumets KJ:are: hah! sekunder? timmar för bövelen!)
Jag återkommer imorgon med mitt resultat.
Fågel Fenix
Finns väl andra bra övningar för att stärka nackmuskulaturen också.... ?
blink.gif

Man kan ju gå runt med stålhjälmen på huvudet, den väger ju en del ;)
SGT Jakobsson
QUOTE (daedalus @ Feb 25 2003, 02:20 )
Alltså.. det här med kinesisk båge är ju helt sinnessjukt.
Hur många sekunder klarar ni? (Här skrattar forumets KJ:are: hah! sekunder? timmar för bövelen!)
Jag återkommer imorgon med mitt resultat.

hehe ja, jag vet inte i dagsläget...

Men lagom riktmärke är väl att när jag låg inne hörde jag att rekordet var 1h i vattenhallen med det riviga sandpappergolvet, hehe.

Jag ska oxå köra en påpannanställ ikväll på träningen så få vi se hur vi ligger till..
men ett par minunter iallafall, ska du väl klara?

Det är bara vilja..

/Jake
Johan ES
Man känner sig nästan lite konstig när man frågar hur en korrekt kinesisk båge ser ut. Finns det kanske någon som har en bra bild eller är bra på att förklara? När jag själv försöker verkar balansen vara ett problem. Hur långt ska det vara mellan tår och huvud?

/Johan ES
Amfibieslusken
QUOTE (Johan ES @ Feb 25 2003, 13:20 )
Man känner sig nästan lite konstig när man frågar hur en korrekt kinesisk båge ser ut. Finns det kanske någon som har en bra bild eller är bra på att förklara? När jag själv försöker verkar balansen vara ett problem. Hur långt ska det vara mellan tår och huvud?

/Johan ES

Kinesisk båge utförs med pannan och fötterna på golvet med arslet i vädret. Hur högt upp arslet är gör inte så mycket men det ska upp så långt det går. Har du problem med balansen, prova då att bredda avståndet mellan fötterna för stabilare ställning. Men händerna SKALL vara på ryggen. Lycka till.

\:)
Doyle
Här är en variant

Taget från denna sida
SGT Jakobsson
QUOTE (Amfibieslusken @ Feb 25 2003, 13:28 )

/Johan ES

Kinesisk båge utförs med pannan och fötterna på golvet med arslet i vädret. Hur högt upp arslet är gör inte så mycket men det ska upp så långt det går. Har du problem med balansen, prova då att bredda avståndet mellan fötterna för stabilare ställning. Men händerna SKALL vara på ryggen. Lycka till.

Bild:

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270

se längst ner...

/Jake
Amfibieslusken
QUOTE (SGT Jakobsson @ Feb 25 2003, 13:37 )
QUOTE (Amfibieslusken @ Feb 25 2003, 13:28 )

/Johan ES

Bild:

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270

se längst ner...

/Jake

Hehe inte för att det är så bra styrketräningsmetod men det är ju lika bra att börja öva på det, för det kommer att förekomma väldigt ofta.
daedalus
Klarade ca 8 sek på parketten innan jag trodde mitt kranium skulle spricka.
Nä det här var inget för mig. jag tror det skulle vara möjligt att hålla på längre
om man hade något mjukt och fluffigt mellan panna och golv, det är ju smärtan som sätter
stopp för det hela. Jag ryser när jag tänker på bilden där KJ står på pannan i simhallen mot kaklet.
Johan ES
Jag får ta och prova vid något tillfälle. Kanske skulle man utmana kompisarna. Tack för alla svar!

/Johan ES
Bad Karma
detta kan vara en skröna men jag har hört talas om en fallskärmsjägare som stod i jägarbåge x antal timmar och efteråt så dog huden i pannan pga trycket under så lång tid. nån annan som hört det?
HvPrsk
QUOTE (Bad Karma @ Feb 25 2003, 15:37 )
detta kan vara en skröna men jag har hört talas om en fallskärmsjägare som stod i jägarbåge x antal timmar och efteråt så dog huden i pannan pga trycket under så lång tid. nån annan som hört det?

Låter definitivt som en skröna...
Amfibie
Testade att stå i kinesisk båge...Det kändes lite speciellt! Definitivt mycket vilja inblandad om man ska stå länge!
Gotcha
Fucking hell...gjorde 8.31 nyss på trägolvet i "vardagsrummet"...får öva lite till, har klarat dryga 29min. 7.gif

Fransson-AmfPB
Helt sjukt ju... Klarade ett par sekunder här på golvet! Idiotisk övning! Finns bättre sätt att träna nackmusklerna, om det nu va därför man skulle utföra "kinesisk båge"...

Men det är bara att börja öva, för annars lär man ju bli varse när man rycker in! biggrin.gif
Razvedka
Nej men det är ju en PANNBENSÖVNING! biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (Amfibie @ Feb 25 2003, 16:41 )
Testade att stå i kinesisk båge...Det kändes lite speciellt! Definitivt mycket vilja inblandad om man ska stå länge!

Kroppsvikten bör också ha stor inverkan på hur jobbigt det är.
Gotcha
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 25 2003, 17:07 )

Absolut. Tiden efter lumpen tenderar man ju att växa med i färdriktingen än på bredden.. ph34r.gif
A2Keltainen
QUOTE (Gotcha @ Feb 25 2003, 17:09 )
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 25 2003, 17:07 )

Absolut. Tiden efter lumpen tenderar man ju att växa med i färdriktingen än på bredden.. ph34r.gif

Ända tills man inser att man är en Väldigt Dålig Människa™ och beslutar sig för att göra någonting åt det. Pain is weakness leaving the body! smile.gif
VKT M39
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 25 2003, 17:21 )
Pain is weakness leaving the body! smile.gif

OT:
Lever mera enligt mottot "What doesn't kill you, cripples you for life." smile.gif

Skulle bryta nacken i samma ögonblick som pannan träffar underlaget..
Cinnes
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 25 2003, 16:21 )
Pain is weakness leaving the body! smile.gif

Fel,
smärta är kvinliga hormoner som stöts bort av kroppen!
Raptor
Det där med kinesik båge verkar inte nyttigt! Hade jag försökt hade ambulanspersonalen fått sig ett rejält skratt.

smile.gif
Minki
(Ganska OT!!)

Jag lyckades med prestationen att sträcka nacken dagen före mönstringen (dock inte p.g.a. kinesisk båge).
Personalen på pliktverket lät lite förvånad när jag ringde och bad om att få skjuta upp min mönstring en vecka, men anledningen var alldeles för konstig för att vara falsk. biggrin.gif
113JOR
Man lär sig något nytt varje dag...trodde kinesisk båge var att man stog i brygga fast på huvudet istället för händer...nu får jag ju f*n läsa "Jag ska bli KJ" en gång till så jag får rätt bild av allt

...måste så klart oxå testa själv..trots att man bara e samband ;)

EDIT: Shit! 15s sen höll jag på att dööö =) hahaha...vilken sjuk övning
EDIT2: Fan det här var ju kul...handlar ju inte så mycke om styrka som om vilja (och kontroll av den sjuka smärtan)...klara 40s på andra försöket...ska fortsätta testa en annan dag

/JOR - som fått blodadtand )smile.gif
Grunt
Klarade nyss 2.33.

Känns faktiskt som att man verkligen tränar upp nackmuskulaturen.

Angående smärtan är det ju bara att tänka på det motsatta könet så löser det sig. biggrin.gif

Fast jag var ju lite mesig och gjorde det på en matta... ph34r.gif

Vad brukar ungefär vara snittet bland er Kustjägare under GU?
daedalus
För ett tag sedan visade Shaolin-munkar upp sig på TV.
Något som verkligen imponerade mig var de som stod på huvudet
och då menar jag STOD PÅ HUVUDET.
Inte nog med det, de gjorde bakåtvolter med huvudet och ett par fingrar som stöd.

Har sett bilder förr när de mediterar på huvudsvålen mot stenbeläggning.
Kom ihåg att pannbenet är det hårdaste ben vi har i kroppen, fontanellen
hör inte dit, jag minns att jag fick ont där av trycket från en ynka hjälm.
cjg
Såg också Shaolin-munkarna, hyffsat säkra!
SGT Jakobsson
Klarade nyss 2.33.

Jag var betydligt sämre än jag trodde
2:34
Jag har ju gått upp en 10-12kg och ligger på stabila 99kg sen hade jag styrka i en timme innan.
MEN det är bara dåliga uräkter det finns inga ursäkter Jag är urusel! Jag måste bli starkare! så enkelt är det.

Jag skadade i hela kroppen, jag kände det i låren, magen, nacken och framsidan smalbenen.

FAN vad dålig människa, jag är MÅSTE träna mera... har kört mkt spinning och en del löpning man det kommer man inte långt med, vanligt hedelig styrka har jag har ju runnit ur mig.

Jag har sedan denna veckan ändra min träning och dagens pass var ännu ett steg i den riktningen som innehöll min första bänkpressträning på typ 3år. Har tränat bänk max 10ggr i hela mitt liv. Det mest jag tagit tror jag är 70 eller 80.

Men nu är det andra bullar har lat upp en seriöst program och är fokuserade och målmedveten.
Nu gäller det att snäppa upp sig. nån som kör nån multisport?
Ska ni på LGT(Le Grande Tour 2003) i år. i så fall ses vi där..

/Jake
6n.gif
A2Keltainen
QUOTE (SGT Jakobsson @ Feb 27 2003, 00:50 )
MEN det är bara dåliga uräkter det finns inga ursäkter Jag är urusel! Jag måste bli starkare! så enkelt är det.

FAN vad dålig människa, jag är MÅSTE träna mera...

Väldigt skönt att se att det finns fler än jag som kör med den stilen, istället för den allt vanligare "Alla mina problem, fel och brister är samhällets fel, och samhället måste ordna allting åt mig. Varför ska JAG behöva ta itu med mitt liv? Jag vill bara vänta på att allting löser sig av sig själv.". Det gäller att rannsaka sig själv, tro på sig själv och bita ihop hårt, och det gäller inom alla områden.
Grunt
QUOTE (SGT Jakobsson @ Feb 26 2003, 23:50 )
Jag var betydligt sämre än jag trodde
2:34

Nästan slagen av en pansarslusk......

Du borde belöna dig själv med minst 1000 böjsträck. biggrin.gif
Amfibieslusken
Jag testade nyss, första gången på 4 år. Jag klarade fan hela 4,03 på pannan. Hehe

oz
idiot!
Berkyboy
Ni pratar om mjuka mattor och parkettgolv. Ta en titt på detta blink.gif :

Jag har också hört den där om kinesiska bågen i vattenhallen. Jag har för mig att det ligger på 48 minuter eller nåt sånt. Personen i fråga anhöll tydligen om att få stå på pannan innan ett vattenfyspass för att han hatade vattenfysen så jäkla mycket. Vet inte om det är sant, men helt omöjligt är det väl inte.
Gotcha
25 min blankt nyss. Kunde ev ha fortsatt lite till, men grannbaben tittade in och undrade vad tusan jag höll på med, med röven i vädret..

Fast det var ju på linoleumgolv...jag är glad så länge jag slipper golven i vattenhallen eller tvättrummen, eller för all del kaserngårdsgruset.

SGT Jakobsson
QUOTE (Gotcha @ Mar 1 2003, 20:17 )
25 min blankt nyss. Kunde ev ha fortsatt lite till, men grannbaben tittade in och undrade vad tusan jag höll på med, med röven i vädret..

Fast det var ju på linoleumgolv...jag är glad så länge jag slipper golven i vattenhallen eller tvättrummen, eller för all del kaserngårdsgruset.

ja jag är lite mesig det var ett filtklätt betong golv som såg mjukt och skönt ut.
jag körde ner skallen och väntade mig en fin kudde liknande känsla ack så fel jag hade filten var typ 1mm och duns sa det, det skakade i hela kroppen, hehe sen stod jag fel och mina dryga 98 kilo pressade ner uppe på skallen och inte på pannan vilket jag nu kommer på är fel det ska vara på pannan som inte på KA2-bilden(som förövrigt har fötterna mot skåpen) utan som på KJ-bilden i gruset men jag hade iallfall en stabil svullnad/bula på ca 2x5cm och ca 1cm hög dagen efter hela skallen såg ut som ett ägg och jag är fortfarande öm, hehe..

men men som sagt klena ursäker finns inte
hade jag varit bättre tränad hade jag preseterat bättre så enkelt är det..

Respekt Gotcha! fan 25 min jisses!
körde precis 8k löpning mest intervaller - 5 tusingar och lite brak/armhäv
det börjar ordna upp sig lite men, det är fortfarande inte bra.
Max
Jag klarar 1 min 43 sek, inte så mycket att skryta om men jag SKA bli bättre smile.gif
flying_c
Usch det är ju en pina .. Roade mig med att testa detta under de tråkigare delarna av vasaloppet idag. Klarar inte många sekunder och jag testade ändå i en mjuk soffa. Hoppas dom inte plågar sambandsmänniskor med sånt. blink.gif
Grunt
Den risken är nog inte så stor........ ph34r.gif
Tarkan
Kändes som om panna ville förena sig med bakhuvudet.

Får bassäkare hålla på med sånt här )smile.gif
Doyle
Du kommer nog få göra det om du vill Tarkan biggrin.gif ;)
oz
Jo, för sånt gör man ju verkligen frivilligt...
Tarkan
Tack för de uppmuntrande svaren.
Får börja härda pannan mad.gif
The_mistaken
Testade för en stund sedan, orkade med denna hemska övning i 10 sekunder och då är jag över 2 meter lång och väger ca 105 kg
Den som kom på denna övning kan inte ha prövat den själv smile.gif
Fu Frippe
1,82 meter, 91 kg och klarade 1 min och 7 sekunder första gången jag provade... Men då hade jag pannan på en matta... Måste öva mer på detta, infanteriets ära och allt det där ni vet! smile.gif
Pannben är ju bra att ha!! --> mad.gif
Fågel Fenix
Har nu övervägt med mig själv och kommit fram till att det här måste provas blink.gif

smile.gif --> B) --> angry.gif --> ohmy.gif --> :( --> unsure.gif

eller så klarar man det en sekund och..

smile.gif --> angry.gif --> 6n.gif

Återkommer med tid(er)
Ame
Gjorde ca15 sek nu, kunnde stått längre men är osäker på om jag gjorde helt rätt... Var på pannan ska man stå, en bit ovanför ögonbrynen ovanför ögonbrynen eller en bit upp i luggen?
oz
Man ska stå på fötterna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.