QUOTE (alfie @ May 1 2008, 23:38 )

QUOTE (2Sharp @ Apr 28 2008, 10:12 )

QUOTE (smersj @ Apr 24 2008, 19:07 )

Ja, inga konstigheter med beslutet, det jag menar är: 1. hur kan man misslyckas med utbildningen på pistol och 2. släppas igenom kursen? Jag fick intrycket när jag läste artikeln att vederbörande var i slutet/färdigutbildad när beslutet fattades.
Fallet som nämndes i bloggen är väl mer graverande och det var främst det jag syftade på. Hursomhelst, det verkar iallafall höra till ovanligheterna, men med GA KA´s inlägg i tankarna så är jag inte så säker.
Misslyckandet kan troligen främst handla om att individen inte har engagemang eller "rätt tänk" snarare än en fysisk förmåga att hantera vapnet i fråga.
Alfie skriver väl, min erfarenhet är samma att vapnet (framför allt) i Kosovo är
"jobbigt" för många. Utb. i Sverige på vapen och vapentjänst är inte heller den speciellt driven eller kräver högt engagemang.
Dessutom verkar mentaliteten "det är bara Kosovo", tyvärr, lysa igenom vad gäller vapen utb. (och övrig utb.) på LG/IntUtb.
Jag tycker att man helt enkelt kunde låta de funktioner som inte har vilja eller förmåga att hantera vapen slippa personlig beväpning, tilldela soldater som skydd för dem när behovet finns.Vidare tycker jag det är märkligt att det ibland sägs att man inte kan ge soldater pistol för det är ett så "svårt" vapen att hantera. Men det är inga konstigheter att ge det till folk som för det mesta är civilister och har en väldigt begränsad vana av säker vapenhantering, mao ger man det "svåraste" skjutvapnet till dem som har minst vana och engagemeng??
Nu vill jag förtydliga att jag talar i stort, det finns enskilda individer inom sjukvård som utan tvekan är mkt. duktiga både på att laga människor och ta isär dem med hjälp av alla möjliga skjutvapen.
Fet markering = min förändring
Resursslöseri enligt min mening. Eftersom vi pratar om samma problem med en ganska ensad syn hävdar jag att allting handlar om på ett sakligt sätt tala om för folk varför de åker på mission egentligen eller alternativt inte ta ut dem över huvud taget. Många är inte medvetna om varför de ska vara beväpnade = inser inte riskerna = går in med fel inställning från början.
Att en sjukvårdsgrupp eller för den delen förbandsplatsgruppen (eller varför inte logsektionen på valfri KS-mission) övar hur man tar sig ifrån ett fordon under en eldstrid etc., det finns knappt på världskartan, om det händer där ute, vem säger att det är en skyttegrupp det händer för och inte ett av många baccisfordon?
Att dessa individer (och inte bara på räddning utan styrkan istort) ska rulla obeväpnat är uteslutet, att de ska rulla med eskort... ja, uteslutet. Det kan vara så att jag missförstår dig nu, men min synpunkt är ändå: Utbilda alla i riskerna och utbilda alla på så här gör vi. För att dra till med en klyscha: "alla är i första hand soldater".
Jag håller helt och hållet med dig, det borde fungera så redan nu. Att alla är soldater är ju ett stående skämt. Det krävs ju rätt mycket förändringar för att det skall gå att dels förändra utb. dels förändra attityden hos de som utbildar och de som skall utbildas.
Sjukvårdskunnigt folk har ju alltid varit mer eller mindre brist på så möjligheten att skicka av folk för att de inte "rättat in sig i ledet" känns osannolik. Jag tror att de flesta chefer åker hellre med en sjuksyrra som kan fixa ett benbrott men som fipplar med sitt vapen än utan en sjuksyrra. "Det är ju ändå inte hennes uppgift".
Som avslutning så håller jag med dig, alla
borde kunna lösa sitt egna skydd och få en bra grund med vapenhantering och strid. Men så är det inte. OM man avväpnar vissa enheter så är det slut på baccis och andra hobby resor för dem, då är man på campen och löser sin uppgift och lämnar campen ytterst sällan och då först och främst vid olycka (motsv.)
Är det en bra lösning? Nä! Är det en lyckad lösning? Nä! Men om det inte funkar som det gör nu??
Min slutledning blir allt oftare att vi är inte bättre än så här som nation/försvarsmakt så länge vi bedriver den med glada halv-civila amatörer.
Lämnar över med en viss, men vänligt menad, provocerande tanke hängande...