QUOTE (fogel02 @ Apr 19 2008, 16:30 )

är student och timanställd. Min timanställning innebär att jag jobbar ett visst antal timmar per vecka/månad. Vilka dagar/tider (finns tider måndag-lördag) jag jobbar är däremot inte bestämt i kontraktet utan diskuteras mellan mig och min chef.
Jag är också student och timanställd. Dessutom arbetade jag heltid innan jag började studera. Detta gör att jag har två olika SGI: Ett studietids-SGI som är baserat på mina timjobb, och ett vilande SGI som är baserat på lönen jag hade innan jag började studera.
Enligt vissa regelskrivningar och på vissa ersättningsblanketter har man som student rätt till ersättning enligt
vilande SGI. Jag har aldrig sett någon hänvisning till studietids-SGI i något försvarsrelaterat dokument, men kan inte utesluta att man kan likställa studietids-SGI med vanligt SGI vid veckokurser och liknande.
OM du skulle få ersättning enligt studietids-SGI för en enda dag, så blir det baserat på en mycket lägre summa än det du skulle fått i lön den dagen. Studietids-SGI:n baseras på den totala årsinkomsten, men eftersom man fortfarande delar summan med 365 (och multiplicerar med 0,9) för att få fram dagpenningen blir det inte mer än 200 kr vid en typisk student-årsinkomst på 80000.
Personligen tycker jag inte att du har rätt till ersättning enligt SGI på helgövningarna. Eftersom du själv kan påverka när du ska jobba förlorar du ingen inkomst på att delta i övningarna, och regeln är uppenbarligen till för att de som behöver ta ledigt från jobbet ska slippa förlora pengar på en övning. Om du däremot delar i en veckokurs eller veckoövning bör du begära intyg från försäkringskassan om ditt studietids-SGI, och därefter hoppas att handläggaren på kansliet/utbildningsgruppen går med på att likställa studietids-SGI med vanligt SGI. (Men räkna med att det tar både en och två månader för försäkringskassan att skriva intyget...)