Hela dagen går åt till att transportera hela kompaniet till Utö, för att sedan fixa & dona väl ute på plats.
Som sagt så har vi skjutigt hela veckan, tränat gruppstrid, plutonsstrid, mörkerstrid med både nattgoogles samt när man nyser upp hela slagfältet, åtgärder när vi blir påskjutna i fordonen & när vi går patruller. Det är det i stort som har tränats med skarp ammunition. Det kanske låter som att jag är negativ till skjutningen men det är det att man kör samma moment 10 ggr om. Det är lite jobbigt, men så mycket som jag har skjutigt denna veckan har jag inte gjort förut.
Självklart måste man avsluta en skjutvecka med att ha en mysig grillkväll så att man glömmer bort allt djävulskap man har fått göra under veckan, men det var gott - grillat kött med potatissallad & vitlöksbröd.
Söndagen var kommen och därmed slutet på skjutveckan dvs. att vi ska hem till Livgardet igen för att förbereda oss på slutträningen.
Under slutträningen fick vi uppleva allt de vi hade lärt oss plus lite till, fordonspatruller, IED (Improvised Explosive Device) överfall. Natten mellan tis & ons skulle vi bedriva spaning, jättekul eller inte.
Så mycker mer än så här har vi inte gjort dessa två veckor.
Lite bilder:
Hej då!
Läs mer >>