GPS-mottagare, oavsett modell, är inte bättre än kartinformationen den har.
Naturligtvis kan man köpa en GPS för 500 på Rusta, men hur färsk är kartinformationen i den, vad kostar det att uppgradera osv.
Själv använder jag en Garmin GPSmap 60CSX för navigering överallt. Naturligtvis kostar den mer än 500 men jag kan ha vilka kartor jag vill i den. Den säger inte "sväng höger och vänster" men kartorna är färska för i år.
Kvalitén på själva hårdvaran är nog som sagts samma sak. Allt är monterat av Flextronics i Shanghai eller motsv fabrik i Taiwan.
GPS-chipet är säkert också från samma fabrik. Visst, ett SIRFstar III är bättre än de äldre varianterna, men det spelar ingen roll. En garmin för 800 spänn visar lika rätt som en för 6000. Skillanden är i kringjoxet.
Min rekommendation på GPS, oavsett användningsområde är Garmin Etrex Legend/Vista Hcx eller Gpsmap 60/76 CSX
Skall man gå i skogen så laddar man i terrängkartan. Skall man köra bil så är det City Navigator, skall man köra båt så är det Bluechart.
Du har ju inte olika MP3-spelare för hårdrock och dansbandsmusik.
Vad är det värsta din GPS kan råka ut för? Bli dyvåt om det regnar eller åker båt. Då kan du ju inte köpa en GPS som har lika dålig väderbeständighet som en mobiltelefon.
Amazon.com har en Gpsmap 60 CSX för under 300 USD.
Kartor finns.... hos den vanliga leverantören

Nu har jag inte använt någon 500-kronors-GPS och jag vill inte göra det heller.