Phalanx
Apr 14 2008, 17:59
Hur stort är riskområdet om artilleriet skjuter luftbrisader, dvs inom vilken radie riskerar man få splitter? Finns det statistik på hur stor risk det är att man blir träffad av splitter vid luftbrisad? Typ att man måste skjuta visst antal granater för att uppnå en viss effekt?
(Och ja, jag har försökt använda sökfunktionen men inte hittat svaret på mina frågor)
Skuggan
Apr 14 2008, 20:39
en haubits täcker i regel ett område på 24x200m (bredd x längd) och ett pjäskompani ett område på 150x225m (under förutsättning att alla pjäserna är kopplade till samma SKER (Skjutelementräknare)
som det ser ut idag så är spridningen ca 25x200m oavsett hur många pjäser som skjuter eftersom varje pjäsenhet i regel har en egen Batteriplatsgrupp (där SKERen finns) och alla kommer då träffa samma punkt.
med Luftbrisad så ökas träffområdet något men inte så våldsamt mycket, 5m i bredd och 25m i längd kanske men inte så mycket mer.
sedan kan givetvis enstaka splitter fara iväg upp mot kilometern från målområdet så enligt Säki så tror jag eldledaren måste finnas minst 1000m från målet (oskyddad) eller 500m (med splitterskydd) från målet i fredstid. om inte minnet sviker allt för mycket är det iaf den siffra jag hörde vid en förevisning i Villingsberg hösten 2003.
övriga siffror är tagna från egna anteckningar från lumpen.
Car Dai shan
Apr 14 2008, 21:23
Stående 1ton
Liggande i krevadgropar 2ton
Ståvärn 4ton
Värn med Splitterskyddande täckning 20ton
För att, inom en yta av 100 x 100 meter, försätta hälften av personalen ur
stridbart skick behövs ovanstående mängd artilleriammunition. Varje förbättring
av skyddet medför alltså att ammunitionsinsatsen måste ökas avsevärt.
Källa soldF sid 80
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.