Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Morale Patch - vad är det?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
SweSold
Jag har sett ett litet tygmärke (1x2 tum) med kardborrefäste som går under benämningen "Morale Patch".
Vad/när/hur/varför/på vad används detta?

Nifelhel
Det kommer, mig veterligen, ifrån USA. Det är ett sätt för soldater, och numera även civilister, att uttrycka känslor, åsikter och attityder samt tillhörighet. Och det finns en kort sagt jä*la massa olika varianter.

Sök på benämningen: moral patch
SISU
Just de du länkar till är framtagna av en forumit smile.gif
Fu Kjellberg
Ja dom 3 har jag. rolleyes.gif
Specialgjorda för ett annat forum.
SweSold
Ahh, tackar för det!
Jag trodde det var var något special från Försvarsmakten, men då var det privata grejor alltså. rolleyes.gif
Qaz
Hur använder man dom? I vilka sammanhang och hur ska de tolkas?
joppe
man har dom på uniformen eller på sin packning
hur de ska tolkas. dom skall tolkas på detta sätt att det är schyssta patchar som visar att du är svensk
i vilka sammanhang mina patchar är med mig alltid antingen på väst eller uniform
Brigadgeneralen
På uniform är vär direkt off! Civila märken hör inte hemma på uniform!!!
Då kan ma lika gärna ha Hemavans utflyftsstation eller det märke man
fick i scouterna när man var godkänd på kniv!!!
Unifrmen kräver korrekhet!

FN1.gif
odenmedic
QUOTE (Brigadgeneralen @ Apr 14 2008, 15:10 ) *

FN1.gif

korrekthet precis--- Mer moralpatches to the People. banan_rock.gif
joppe
QUOTE (Brigadgeneralen @ Apr 14 2008, 21:10 ) *

FN1.gif

surprise.gif vad är det du säger surprise.gif
Frey
QUOTE (joppe @ Apr 14 2008, 21:04 ) *

FN1.gif

Det står väl helt klart och tydligt i inlägget. Man får inte sy fast civila märken på uniformen, hur militära de än må se ut. Läs uniformsreglementet.
Fu Kjellberg
Här är en typ av morale patch på uniform.
Kolla under ISAF märket.

Jag får väl erkänna att jag syndar med en morale patch på min sjvficka.
ett rött kors och blodgrupp.

Här är exempel på fler patchar.
www.nametags4u.com/moralepatches
Farao Färde
QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 15 2008, 10:21 ) *
Här är en typ av morale patch på uniform.
Kolla under ISAF märket.
[img][/img]

Jag får väl erkänna att jag syndar med en morale patch på min sjvficka.
ett rött kors och blodgrupp.

Kan vara en patch med blodgrupp: B+. Låter godtagbart i mina öron.

mvh
/joakim
Fu Kjellberg
Det är en patch med B+.
Kollar du länken jag hade i föregående inlägg så finns det många olika typer av morale patch.
M00nStalker
QUOTE (Farao Färde @ Apr 15 2008, 09:45 ) *

mvh
/joakim

Är det mer godtagbart än något annat menar du?

Isåfall varför är det på det viset?

Varken de patchar som visas här ovan (tre kronor) eller blodgruppspatchar är ju reglementerade och borde således hamna på samma "status" så varför är det mer ok med en blodgruppspatch?
Farao Färde
QUOTE (M00nStalker @ Apr 15 2008, 10:19 ) *
QUOTE (Farao Färde @ Apr 15 2008, 09:45 ) *

mvh
/joakim

Är det mer godtagbart än något annat menar du?

Isåfall varför är det på det viset?

Varken de patchar som visas här ovan (tre kronor) eller blodgruppspatchar är ju reglementerade och borde således hamna på samma "status" så varför är det mer ok med en blodgruppspatch?

Med risk för att vi glider från det ursprungliga ämnet, men frågan är intressant.

Håller med om att de inte är reglementerade. I den bästa av alla världar är allt på alla uniformer skolboksexempel ur uniformsreglementen, i den bästa av alla världar...

Min erfarenhet är att det är inte värt att jaga avvikande detaljer i uniformers bärande. Däremot skall det vid behov klart markeras grova avvikelser. Med grova avvikelser menar jag; skor till fältuniform, SAS-smock till m90 eller båtmössa till m87. En av mina chefer sa någon gång "uniformen skall bäras på reglementerat sätt och utrustning skall användas på föreskrivet sätt, men jägarfix är OK".

Jägarfix är små mindre detaljer som inte förtar helheten. Följande under jägarfix: svarta Lundhagskängor till m90, egen morakniv i bältet eller MagPul på magasinen. Gränsdragningen mellan oregelmenterat och jägarfix är hårfin och subjektiv, men de flesta kan förstå skillnaden. Tror att de flesta någon gång har använt FMs snus/jägarnäsduk i halsen till m90, trots att den inte ingår i m90-systemet.

Blodgruppspatchar tjänar ett syfte, ange blodgrupp vilket borde underlätta för sjv. Så i mina ögon är blodgruppspatchar = jägarfix = OK.

Kommentera gärna.

mvh
/joakim
M00nStalker
Fast vi har ju konstaterat gång på gång att markera blodgrupp är fullkomligt onödigt för de allra flesta soldater, helt enkelt eftersom man ger O- eller gör ett test för att veta vilken typ man ska ge.
Finns inte en läkare som skulle lita på en tygbit som sitter fast med kardborre när det gäller att bestämma vilken blodgrupp man ska ge.
Så meningen är precis likadan som med tre kronor patchen, ge en känsla av samhörighet, säkerhet, identitet och säkert många andra orsaker. Så varför ska den vara mer accepterad än något annat?

Personligen bryr jag mig inte såvida det inte är uppenbart att det kan vara stötande för någon i området (egna soldater, lokalbefolkning, samverkansparter) eller att det är så många och så uppenbara att det ser illa ut.
Farao Färde
QUOTE (M00nStalker @ Apr 15 2008, 11:06 ) *
Fast vi har ju konstaterat gång på gång att markera blodgrupp är fullkomligt onödigt för de allra flesta soldater, helt enkelt eftersom man ger O- eller gör ett test för att veta vilken typ man ska ge.
Finns inte en läkare som skulle lita på en tygbit som sitter fast med kardborre när det gäller att bestämma vilken blodgrupp man ska ge.

OK, intressant, visste inte det. Förklaras av att jag inte är särskilt aktiv på forumet. Böjer mig för kunskapen.

Är det därför som man inte stansar in blodgrupp på dödsbrickan längre? (eller tråd där det diskuteras)

mvh
/joakim
eskil
QUOTE (M00nStalker @ Apr 15 2008, 11:06 ) *

Bra att du sa det. Jag får ta och tatuera det i armvecket i stället.
Jag har Rh0- själv och vill inte gärna ha någon annans An och Bn inpumpade i mig.
M00nStalker
Farao Färde:

Jo det finns några uråldriga trådar om det, sök på blodgrupp+patch eller bara blodgrupp och läs speciellt GA KAs och Bamses inlägg i dessa trådar.

eskil:

Nej det vore ju väldigt dumt. Och om du inte redan har gjort det smit i väg till närmaste blodbank, de gillar personer som dig där. smile.gif Armhålan var ju ett populärt ställe för liknande tatueringar för ett halvt sekel sedan.

Nu får vi skynda oss tillbaka till topic innan någon blir arg.
Knekt
QUOTE (M00nStalker @ Apr 15 2008, 12:06 ) *

För en som inte har järnkoll på det latinet; jag vet att det för "vår" sjukvårdspersonal är en baggis och ren rutin att blodgruppsbestämma, men hur ser det ut ute i världen? Är det rutin även för en pakistansk, irländsk eller nigeriansk sjukvårdare att alltid blodgruppsbestämma? Kan det finnas en poäng att som soldat i ett multinationellt sammanhang blodgruppsmärka sig?
M00nStalker
Nu är inte jag expert på området men om man har förmåga att ge blod så har man vanligtvis förmåga att ge O- och att blodtypsbestämma så det borde inte vara några större problem.

För västerländska nationer borde rutinerna vara nästan identiska men för andra nationer så vet jag faktiskt inte, hoppas någon med bättre koll kan ge dig ett bättre svar.

Men å andra sidan så gör inte en blodgruppspatch någon skada av samma anledningar som att den inte gör nytta. Så om man vill ha det så är det ju fritt fram, det jag ville poängtera är att de kanske bärs av samma anledningar som andra moralepatches.
joppe
QUOTE (Frey @ Apr 15 2008, 09:52 ) *
QUOTE (joppe @ Apr 14 2008, 21:04 ) *

FN1.gif

Det står väl helt klart och tydligt i inlägget. Man får inte sy fast civila märken på uniformen, hur militära de än må se ut. Läs uniformsreglementet.

ironin i mitt inlägg markerades med 2st smileys

fler moral patchar till soldaterna!!!!!!
Fu Kjellberg
Tiibacks till morale patches.
Här är ett gäng av mina.
Sitter inte på uniform.
Brigadgeneralen
Fina märken, skönt dock att de inte sitter på någon form av uniform.
Då kan man ju lika gärna ha majblomman också. Nej UniR FM gäller!!

FN1.gif
Syster Håkan
jag tycket så här, när man är i fält låt gå jag gillar dom små märkena, jag har nån med på västen, men på kasern så skall man inte ha dom.

Mina 2 öre
GC1
QUOTE (Syster Håkan @ Apr 28 2008, 23:03 ) *
jag tycket så här, när man är i fält låt gå jag gillar dom små märkena, jag har nån med på västen, men på kasern så skall man inte ha dom.

Mina 2 öre

Jag är inte någon reglementsfascisit men jag undrar vilka märken som är bra att ha i skogen men inte skall finnas på uniformen då man visar sig bland folk?
Syster Håkan
QUOTE (GC1 @ Apr 29 2008, 08:17 ) *
QUOTE (Syster Håkan @ Apr 28 2008, 23:03 ) *

Mina 2 öre

Jag är inte någon reglementsfascisit men jag undrar vilka märken som är bra att ha i skogen men inte skall finnas på uniformen då man visar sig bland folk?

i fält kan man ha blod grupp, och om du har någon typ av allergi eller motsvarande (NKDA), samt andra som finns där ute. Men på kasern så tycker jag att man skall ha en så slät och korekt uniform som möjligt, eller om man har två uniformer, en för fält en för kasern så är det klart.

Mvh En skadad parad jägare
Brigadgeneralen
Det luktar Fjällräven i det läget...
Som gammal latinare vill jag bara
anmäla att uniform går ut på enhetlighet,
alltså inte avvikelser åt olika håll.
Låt UniR FM regera!

FN1.gif Rangern.gif
grisbasse
håller med om att uniformen ska vara "ren", men ett litet märke på västen, typ smiley eller liknande som kanske märker ut din personlighet eller ditt "nick" tycker jag höjer gruppkänslan lite.
så länge det inte väcker anstöt hos t.ex. lokalbefolkningen.
Har man nån i gruppen som t.ex är bitter, och det har blivit en grej av det.. så kan ett litet märke i svart/oliv med ett passande motiv göra att vi känner oss som människor ibland också. Det finns ju enheter som tejpar upp lappar med passande seriefigur på sina bildörrar allt efter personen som sitter innanför.

sen att folk byter ut märken mot likadana i t.ex. ökencamo känns bara fjantigt. fingerspitzgefühl.
coolhand
biggrin.gif Smaken ar ju som baken - delad...
Ing
QUOTE (Brigadgeneralen @ Apr 29 2008, 22:35 ) *
Det luktar Fjällräven i det läget...
Som gammal latinare vill jag bara
anmäla att uniform går ut på enhetlighet,
alltså inte avvikelser åt olika håll.
Låt UniR FM regera!

FN1.gif Rangern.gif

Jag tror vi med all önskvärd tydlighet fastställt hur otroligt viktigt just följandet av UniRFM är nu, så det kan vara läge att låta morale-patch-folket diskutera vidare och roa sig utan fler tjatiga kommentarer om regelrytteri.
cf112
Den enda "Morale Patch" jag använder är i ren protest mot att man under 1,5 år misslyckats med att få fram förbandsmärken.
Använder därför ett från GU:n istället.
odenmedic

www.mil.se
Jo ja vet att de som jobbar i flygvapent har lite roliga tolkningar av diverse regementen.
Men sen när är Transportflygenheten en del av Air Mobility Command rolleyes.gif
Brigadgeneralen
Tack för tillrättavisningen Blå-Gul. Det är bara det att vi ser en kulturkrock. Under min aktiva tid i FM var möjligheterna till privata initiativ inom detta område ORIGO. Förstår att det är nya tider...

FN1.gif Rangern.gif
Arctic soldier
En sak som jag har funderat på

Många av dom yxor (och annat folk) som bär den så kallade jude säcken brukar ha den full med såna morale-patch och en massa andra märken.

De jag undrar är:
Varför?
Vad är historian till detta fenomen?
Kallas säcken nått annat än jude säcken?
2Sharp
QUOTE (Arctic soldier @ Jun 4 2008, 07:08 ) *

Många av dom yxor som bär den så kallade jude säcken brukar ha den full med såna morale-patch och en massa andra märken.

De jag undrar är:
Varför?
Vad är historian till detta fenomen?
Kallas säcken nått annat än jude säcken?

Min uppfattning är att det ofta är dels märken från den enhet (bat, komp, plut, grp) man tjänstgjort vid, alt. enheter man jobbat tillsammans med/under/för.
Andra samlar märken högt och lågt.

Jag har nog aldrig sett det som annat än en kul grej och även för att visa vad man har gjort vart och när.

Tyvärr ingen vidare koll på någon bestämd historia eller liknande.

Jude-säck, jude-väska, chimidan bag, juden, det är nog det jag har hört...
Krook
QUOTE (Arctic soldier @ Jun 4 2008, 09:08 ) *

Många av dom yxor (och annat folk) som bär den så kallade jude säcken brukar ha den full med såna morale-patch och en massa andra märken.

De jag undrar är:
1.Varför?
2.Vad är historian till detta fenomen?
3.Kallas säcken nått annat än jude säcken?

1.Jag sydde på märken som jag antingen fått bära eller fått som souvenirer på min första väska, lite som minne över missionerna.
2.Folk har skaffat minnen från äventyr i alla tider. Detta är ett roligt sätt.
3. Pinky-väska är en annan benämning
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.