QUOTE (M00nStalker @ Apr 15 2008, 10:19 )

QUOTE (Farao Färde @ Apr 15 2008, 09:45 )

Kan vara en patch med blodgrupp: B+. Låter godtagbart i mina öron.
mvh
/joakim
Är det mer godtagbart än något annat menar du?
Isåfall varför är det på det viset?
Varken de patchar som visas här ovan (tre kronor) eller blodgruppspatchar är ju reglementerade och borde således hamna på samma "status" så varför är det mer ok med en blodgruppspatch?
Med risk för att vi glider från det ursprungliga ämnet, men frågan är intressant.
Håller med om att de inte är reglementerade. I den bästa av alla världar är allt på alla uniformer skolboksexempel ur uniformsreglementen, i den bästa av alla världar...
Min erfarenhet är att det är inte värt att jaga avvikande detaljer i uniformers bärande. Däremot skall det vid behov klart markeras grova avvikelser. Med grova avvikelser menar jag; skor till fältuniform, SAS-smock till m90 eller båtmössa till m87. En av mina chefer sa någon gång "uniformen skall bäras på reglementerat sätt och utrustning skall användas på föreskrivet sätt, men jägarfix är OK".
Jägarfix är små mindre detaljer som inte förtar helheten. Följande under jägarfix: svarta Lundhagskängor till m90, egen morakniv i bältet eller MagPul på magasinen. Gränsdragningen mellan oregelmenterat och jägarfix är hårfin och subjektiv, men de flesta kan förstå skillnaden. Tror att de flesta någon gång har använt FMs snus/jägarnäsduk i halsen till m90, trots att den inte ingår i m90-systemet.
Blodgruppspatchar tjänar ett syfte, ange blodgrupp vilket borde underlätta för sjv. Så i mina ögon är blodgruppspatchar = jägarfix = OK.
Kommentera gärna.
mvh
/joakim