Kan bara nämna som en liten anekdot att det går att få fram ett meddelande med statstik också Det är svårt då man får fram massor av "möjliga" svar och det är svårt att veta vilket som är det riktiga meddelandet. den metoden bygger på att man vet hur ofta vissa bokstäver dyker upp i olika språk och kan på det viset tragglasig fram till möjliga svar.
Detta förutsätter att du i förväg har en aning om vad klartexten är, d.v.s. åtminstone hur den är formatterad.
men det blir snabbt opraktiskt om man harvar manuellt och ska skicka långa eller flera meddelanden
Man krypterar oftast inte manuellt nu för tiden. Ett bra skäl till att inte kryptera manuellt är att det förutom att vara långsamt och inflexibelt dessutom är mer felbenäget än maskinell kryptering. De enda fall jag känner till där man fortfarande krypterar manuellt är vissa förband som t.ex. under Gulfkriget hade kodböcker för rapportering av olika slags fordonstyper och andra fasta meddelanden över radio. Detta system är väldigt inflexibelt, då du får rejält med besvär så fort du ska skicka något annat än de fastslagna meddelandena.
Så rent teoretiskt är det ganska enkelt att skapa en oknäckbar kod för ett meddelande.
Det enda bevisligen oknäckbara sytemet jag känner till är engångsnycklar. Allt annat går att knäcka. Tänk dessutom på att de flesta intrång i kryptotrafik sker på grund av handhavandefel och implementationsfel. Det är alltså väldigt sällan i praktiken som det är kryptoalgoritmerna i sig själva man angriper.
Sen finns det många andra sätt att ställa till det för den som vill knäcka en kod genom att kryptera i flera omgångar samt lägga till tecken här och var för att ställa till det ordentligt .
Jag har aldrig i praktiken stött på, eller hört talas om, ett system där man krypterar dubbelt. De kryptooperationer som används i dag kräver mycket datakraft och tar relativt lång tid såvida du inte har specialhårdvara. För en överväldigande majoritet av allt bruk så är dessutom befintliga algoritmer fullt tillräckliga vid enkel kryptering. Bättre än att kryptera dubbelt är oftast att öka nyckellängden, då detta i de flesta fall är betydligt smidigare i praktiken. Vad menar du med "lägga till tecken här och var" och varför skulle man vilja göra det?