Vet inte om jag slängt ut denna fråga tidigare, men jag gör ett (nytt) försök.
På den gamla goda tiden, när jag var med i Insatsen, så var vi på en Utb koll nere på Rinkabyfältet med samtliga IP i norra Skåne samt insatskompledning. Vi övade uteslutande a la infanteri i plutons storlek. På lördagsmorgonen fick vi besök av General X från MDS. Han sa då något som sögs fast i min hjärna och därmed bekräftade mina tankegångar.
Men innan jag avslöjar vad ha sa så ska vi ta en titt på Hv utb...
Hv övar en jäkla massa objekt och därmed skyddsvakt i parti och minut. Ja! jag vet att detta är vår huvuduppgift och jag köper det helt och hållet. Övningarna har dock fokus på den juridiska biten, soldat X är skyddsvakt... dittan och dattan händer, vad gör skyddsvakten... var detta rätt eller fel. Så håller det på, år ut och år in.
Nu har detta flyttats in i städer där infallsportarna oftast finns (och även flertalet skyddsobjekt). Detta har lett till att den juridska biten har utökats för enskilld och även för förbandschefer som ska fatta besluten i första rummet. I detta har striden bakats in.
Vi återgår till Rinkaby och General X... Han sa (då vi uteslutande hade övat plutons strid mot likvärdig & större fiende).
"-Det är detta Vi ska öva! Att öva i staden med alla civila är otroligt svårt. Vi måste först behärska detta fullt ut innan vi ger oss in i städerna och löser vår uppgift, civilläget är en otroligt svår friktion som kräver lång utbildning för att klara av"
Min fråga är sålunda...
Varför lär sig Hv inte den väpnade striden? Jag gjorde GU i infanteriet och kan därför läsa hur långt utb har gått på "kundskapsaxeln". Utb går aldrig längre än till gruppchefens order och åtgärder i stridsställng... A & B eldställning här, eld mellan pip&tut... osv. Utb når alltså aldrig längre än till Hv grupp eld från stridsställning med god förberedelsetid. Elden övas, rörelsen och skyddet övas mindre och att detta ska synkas i tid och rum övas ytterst sällan.
Varför inte låta Hvplut, oavsett om man är IP/IK eller inte, öva enl InfRSkplut? Varför inte öva ex fördröjningsstrid? Varför inte släppa det där med objektet för att lära sig stridens grunder (eld, rörelse och skydd i tid och rum). Varför inte låta chefer i stridande befattning lära sig striden ordentligt och inte bara "Pip & Tut, eldställning här". Varför inte låta komp stödfunktioner öva i samklang med övriga så att alla förstår/har inblick i stridens grunder?
Det är ju inte bara det att stridens grunder skall övas, för när väl förbandet kan detta så bör det bakas på någon eller några friktioner... ont om tid, personalbrist, mörker... eller som slutklämm civilläget.
Det är ju trotts allt vår huvuduppgift vi övar mot, vi måste därför vara realistiska och förstå att det är mer troligt (i ett läge av ofred) att vi råkar ut för galepannor med Ak47 än att vi får ta en dust med gamla Agda som förlagt sina glasögon och promt måste in på objektet... Lets face it, det gäller att övar för det värsta... inte att göra det lätt för sig för att övningen inte ska kosta för mycket.
What say u?