Vet att detta är ett känsligt och svårt ämne att prata om men jag skulle uppskatta om Ni vill dela med Er av Era erfarenheter då jag behöver goda råd och få veta om jag gör rätt, och då många här har varit med om svåra saker (det är iaf vad jag misstänker) så tror jag att Ni kan hjälpa mig med mina funderingar.
Skulle BlåGul anse tråden för känslig så ta bort den, jag har full förståelse för det.
Vad jag funderar på är hur man på ett vettigt sätt handskas med ett så smärtsamt ämne som plötslig och våldsam död och framförallt hur man bör hantera det efteråt, jag är ju civilist så det gäller inte död på slagfältet utan genom olycka men ändå ganska våldsamma såna med flerfaldiga dödsfall, och det är svårt nog för mig iaf.
Jag tillhör inte räddningstjänst/polis eller annan organisation som ju har beredskap för att hantera detta för sin personal och jag utgår ifrån att militären har det med, men dem gånger jag ställts inför detta så har jag gjort det som varandes först på platss och då gjort vad som måste göras och vad jag kunnat för dem drabbade, efter inlarmning så har jag gjort mitt bästa och när räddningstjänst/polis anlänt har jag fortsatt sida vid sida med dem tills det varit klart, detta trots att jag saknar officiell utbildning och i samtliga fall inte haft något av dem skyddsutrustningar som dem haft men ändå varit mitt i händelserna.
Visst jag hade kunnat ställa mig en bit ifrån och bara ringt och väntat men det ligger inte i min natur att se människor (och djur för den delen) lida utan att försöka hjälpa till, tyvärr var flera av dem bortom all hjälp men det känns också svårt.
När jobbet var gjort så blev det ett hanslag och en klapp på axeln och tack för hjälpen från räddningspersonal/polis och sedan var det till att ta sig hem på egen hand och försöka reda upp vad man varit med om, medan dem ju fick proffshjälp att göra detta, inget ont över personalen och det var som sagt mitt val att hjälpa till men trots att det var ett tag sedan senast så gnager detta på mig ganska ofta och jag skulle vilja minska den känslan och det är där jag behöver tips.
Jag var bara ca 10 år första gången jag vara på en olycksplats med dödlig utgång och det har blivit några till sedan dess, både på land och till sjöss och aldrig har jag vetat hur jag bör hantera det efteråt, min taktik har varit att "låsa" in känslorna och låtsas att dem inte finns men det funkar inget bra längre, så nu måste jag byta taktik.
Vad bör jag göra för att lindra "gnaget" i mitt undermedvetna??
Tacksam för alla tips