Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Graderna här på soldf
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
Pages: 1, 2
Kingecho1
Så kan man inte göra som så att alla som önskar nå de högre grader på ett riktigt sätt får deltaga i SoldF´s officersforumsskola, SF OFS. Bara att packa väskorna o flytta hem till Kimster i 2 år för att deltaga skarpt i Ing´s citatskola och de andra taktiska forumskurserna, för att kunna skriva inlägg på officiersnivå. Under dessa 2 åren så får man då kadettgraderna. Vi andra som inte vill kinesa på Kimsters soffa vi fortsätter som vanligt bara?

FN1.gif
Ing
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 11 2006, 16:52 ) *
Så kan man inte göra som så att alla som önskar nå de högre grader på ett riktigt sätt får deltaga i SoldF´s officersforumsskola, SF OFS. Bara att packa väskorna o flytta hem till Kimster i 2 år för att deltaga skarpt i Ing´s citatskola och de andra taktiska forumskurserna, för att kunna skriva inlägg på officiersnivå. Under dessa 2 åren så får man då kadettgraderna. Vi andra som inte vill kinesa på Kimsters soffa vi fortsätter som vanligt bara?

FN1.gif

En interaktiv kurs med några delmoment som måste klaras av med godkända betyg för att bli diplomerad SoldF-forum-användare, och komma över PRAO-graden vore kanske på sin plats ibland!

smile.gif
Apone
"SoldF Datorkörkort" alt. "ECDL SoldF"..? Med diplom i M/90-camouflage och text i Stencil Bold förstås.. B)
paananen
Vad kan tänkas vara knas när antalet "posts" har slutat räkna uppåt?
Har lagt in en handfull inlägg under ~3 dagar, men står still på 101...
//P

EDIT: Svarade på min egna fråga! Tackar för alla svar :P
Kimster
Och du hade givetvis kollat i FAQ och sökt innan ?! .. jättebra..
paananen
QUOTE (Kimster @ Apr 13 2006, 22:22 ) *

Självklart hade jag det... Men hittade inte tillbaka till det jag en gång sett (jag tycker sökmotorn här är lite "stel"; kan inte google powra den istället).

Det var just systemet självt (+ lite tankeverksamhet) som svarade på min fråga. Lite ironiskt kanske...

EDIT: Är det inte lite tvetydigt att ha en tråd som heter FAQ och en sida som heter FAQ?
Vc_90
Vad är det i sökmotorn som är stelt?

Eller är det bara ovana?
Kimster
QUOTE (paananen @ Apr 14 2006, 19:56 ) *
QUOTE (Kimster @ Apr 13 2006, 22:22 ) *

Självklart hade jag det... Men hittade inte tillbaka till det jag en gång sett (jag tycker sökmotorn här är lite "stel"; kan inte google powra den istället).

Det var just systemet självt (+ lite tankeverksamhet) som svarade på min fråga. Lite ironiskt kanske...

EDIT: Är det inte lite tvetydigt att ha en tråd som heter FAQ och en sida som heter FAQ?

I FAQ står svaret på din fråga.. läser man där behöver man inte ställa frågan här, därför min undran.

Vi har ingen "sida" FAQ vi har en Hjälp med FAQ-innehåll.. och ett forum med FAQ-frågor som ska ordnas till nått finnt på hjälpen senare.

Sen förstår jag inte heller "stelheten" med sökmotorn, tror det är ovana också. Den hittar bättre här än 10 google, + att den har lite mer forumsfunktioner i sig som gör det ännu lättare att hitta.
paananen
Förlåt för OT
Men motorn känns som att den inte rangordnar efter relevans, utan bara tar första bästa träff. Men ni har nog rätt, ovanan är förmodligen påtaglig bash.gif
Darkwand
Borde inte dom vars grader inte motsvarar antalet "posts" ha ett lila streck linkande det dom som har grader i det militära pga civil utbildning tex läkare och poliser har.
Kimster
QUOTE (Darkwand @ Apr 27 2006, 01:59 ) *
Borde inte dom vars grader inte motsvarar antalet "posts" ha ett lila streck linkande det dom som har grader i det militära pga civil utbildning tex läkare och poliser har.

Lila streck ? för de som är poliser ? jag hänger nog inte riktigt med mellow.gif
Lt P
QUOTE (Kimster @ Apr 27 2006, 08:35 ) *
QUOTE (Darkwand @ Apr 27 2006, 01:59 ) *

Lila streck ? för de som är poliser ? jag hänger nog inte riktigt med mellow.gif

Han menar nog yrkesband, men poliser har inget eget. Dock finns det för juridiskt tjänst (auditörer m.m.) vilket kanske poliser kan kvalificera in under om de tjänstgör som MP med PHS.

Lila Band m/60 U Teknisk tjänst
Röd Band m/60 V Hälso- och sjukvårdstjänst
Grön Band m/60 YE Vädertjänst
Silver 4 mm galon m/1865 – Juridisk tjänst
Vit Band m/96 Y Övrig tjänst
Kimster
..mm okej.. fast jag förstår inte hur det ska implementeras här isåfall. Ska folk tala om att de jobbar som "läkare" och sen ska man se det i graden ?

Jag kan informera att jag kan tekniskt inte styra enskilda medlemmars grader.
Bliss
Var lite osäker om jag skulle lägga detta i Fixlist eller här, men med tanke att det har med grader att göra så blev det i denna tråd.

Uppmärksammade att efter maktövertagandet av Kimster från Henke så visas ingen av dem färgkodat i sammanställningen av aktiva medlemmar på huvudsidan.
Kimster
nope.. jag har inte satt Chefsbefattninigarna i någon färg.
Ing
QUOTE (Kimster @ Apr 27 2006, 10:53 ) *
nope.. jag har inte satt Chefsbefattninigarna i någon färg.

Åååååååh så " ph34r.gif "
Kimster
meh !! .. kunde ju lixom inte innan.. access denied typ.. men nu kan jag... fun_icon_nana.gif
Dolly
Handlar det inte mer om "kunskaperna" man bär på..
Sen vilken grad man har gör väl ingenting, det är ju två olika världar.
En virtuell o en riktig.

Tycker denna argumentation är lite löjlig men det är min åsikt.
Sen är vi alla olika men så är det överallt.

Vi alla äro olika o det får man helt enkelt respektera.
Bara det inte spårar ut.

Vad själva Soldf vill med grad, är nog kanske en kul grej inkl. en liten låtsas gradering eller något.
Nu är det mer en spekulation.. :P

/Dolly
HV.gif
Ing
QUOTE (Dolly @ Jun 22 2006, 11:26 ) *

Kan jag tolka det som att du NÄSTAN kom på själv att det var ett helt onödigt inlägg? huh.gif
Dolly
QUOTE (Ing @ Jun 22 2006, 18:22 ) *
QUOTE (Dolly @ Jun 22 2006, 11:26 ) *

Kan jag tolka det som att du NÄSTAN kom på själv att det var ett helt onödigt inlägg? huh.gif

Egentligen finns det aldrig något som heter onödiga inlägg. Det som är onödigt är väl det som inte är relevant till ämnet som man diskuterar. Vi alla bär på åsikter o ständig upprepning men det speglar även ute i livet också. dry.gif

/Dolly
HV.gif
Ing
QUOTE (Dolly @ Jun 22 2006, 23:18 ) *
Egentligen finns det aldrig något som heter onödiga inlägg. Det som är onödigt är väl det som inte är relevant till ämnet som man diskuterar. Vi alla bär på åsikter o ständig upprepning men det speglar även ute i livet också. dry.gif

/Dolly
HV.gif

FEL, Dolly.

Du ska läsa Reglerna för det här forumet. Kika speciellt på §9

Sedan kan man passa på att läsa vår FAQ och särskilt delen om "Grader" där det går att läsa:
"Börjar Du skriva onödiga inlägg enbart i syfte att öka på inkäggskvoten kommer Du att bli varnad!"

Antal inlägg är ingen tävling. Och forumet i sig vinner egentligen ingenting på att få fler, det blir bara mycket mer tungrott med mer text. Vi försöker t.ex. hålla ordning på så att ett ämne håller sig i en tråd, och stannar i en tråd, för att forumet skall vara sökbart för folk som vill hitta information. Jag säger med det här inte att just DU skriver inlägg för att stiga i "graderna" på forumet, det var någonting som förhoppningsvis bara pågick i forumets begynnelse. Det jag menar är att man kan tänka till en extra gång om det man skriver faktiskt för någon debatt framåt.. eller är tillräckligt roande för andra att läsa. Annars kanske det går lika bra att låta bli att posta. Du, Dolly, har skrivit ca 20 inlägg senaste dygnet. Bara just för tillfället har vi 90 stycken aktiva användare på forumet, det hade gett 1800 inlägg om dagen om alla skrivit så mycket... bara av dem som är online NU. Jag törs inte svara på hur många besökare det är totalt om dagen, men jag hittar i vår statistik att det snittar cirka 300 inlägg varje dag. Det blir ohållbart om alla ska skriva om alla sina åsikter i alla ämnen, och upprepningar ÄR inte nödvändiga, eftersom det som står skrivet på det här forumet en gång går utmärkt att läsa flera gånger, av flera människor. Sedan att det finns dagar och tillfällen där det kommer upp ämnen och frågor som man är intresserad av.. givet att man skriver mer då, men annars kan man försöka att låta bli att skriva bara för skrivandets skull. Är man ung och ny på ett forum... chilla, känn av stämningen, läs det andra skriver och kanske lär av det till att börja med.

Det finns onödiga inlägg.

/Blågul sedan begynnelsen, och han som för tillfället postat tredje mest på forumet. vissel.gif
Dolly
QUOTE (Ing @ Jun 23 2006, 00:20 ) *
QUOTE (Dolly @ Jun 22 2006, 23:18 ) *

/Dolly
HV.gif

FEL, Dolly.

Du ska läsa Reglerna för det här forumet. Kika speciellt på §9

Sedan kan man passa på att läsa vår FAQ och särskilt delen om "Grader" där det går att läsa:
"Börjar Du skriva onödiga inlägg enbart i syfte att öka på inkäggskvoten kommer Du att bli varnad!"

Antal inlägg är ingen tävling. Och forumet i sig vinner egentligen ingenting på att få fler, det blir bara mycket mer tungrott med mer text. Vi försöker t.ex. hålla ordning på så att ett ämne håller sig i en tråd, och stannar i en tråd, för att forumet skall vara sökbart för folk som vill hitta information. Jag säger med det här inte att just DU skriver inlägg för att stiga i "graderna" på forumet, det var någonting som förhoppningsvis bara pågick i forumets begynnelse. Det jag menar är att man kan tänka till en extra gång om det man skriver faktiskt för någon debatt framåt.. eller är tillräckligt roande för andra att läsa. Annars kanske det går lika bra att låta bli att posta. Du, Dolly, har skrivit ca 20 inlägg senaste dygnet. Bara just för tillfället har vi 90 stycken aktiva användare på forumet, det hade gett 1800 inlägg om dagen om alla skrivit så mycket... bara av dem som är online NU. Jag törs inte svara på hur många besökare det är totalt om dagen, men jag hittar i vår statistik att det snittar cirka 300 inlägg varje dag. Det blir ohållbart om alla ska skriva om alla sina åsikter i alla ämnen, och upprepningar ÄR inte nödvändiga, eftersom det som står skrivet på det här forumet en gång går utmärkt att läsa flera gånger, av flera människor. Sedan att det finns dagar och tillfällen där det kommer upp ämnen och frågor som man är intresserad av.. givet att man skriver mer då, men annars kan man försöka att låta bli att skriva bara för skrivandets skull. Är man ung och ny på ett forum... chilla, känn av stämningen, läs det andra skriver och kanske lär av det till att börja med.

Det finns onödiga inlägg.

/Blågul sedan begynnelsen, och han som för tillfället postat tredje mest på forumet. vissel.gif

Tack så mycket!
Då vet jag det men dessa inlägg excisterar dock inte i mitt forum inlägg. Jag pratar enbart för mig men det finns säkert dem som kör denna taktiken §9 "Reglerna". Tragiskt dock! :(

/Dolly
Kimster
Tragiskt kanske men vi har inte så mycket val. 6000 medlemmar och vi är tvungna att ha regler, även när vi var 60 var vi tvungna att ha regler, ganska naturligt. Ju fler vi blir desto hårdare måste vi tygla allt för inte behöva sitta och bedömma varje individ vid varje enskilt tillfälle någon börjar närma sig gränsen. Då skulle vi behöva vara 60 blågul kanske.
I tidernas begynnelse fanns det 10budord som den kristna världen skulle följa, idag består reglerna för import av ägg, av nästan 1000 ord.

Så rent taktiskt så är reglerna en av de största anledningarna till att vi är det forum vi är idag, och varje ny medlem skall acceptera och följa dom eller så behöver man inte registrera sig.

I den korta stunden upplever säkert många sig hårt dragna av oss och tycker inte alls det var rättvist osv.. men i det långa loppet så tror jag de flesta upptäcker att det var nog bäst så iaf. med undantag givetvis.
Det Ing delvis vill säga är att om alla funderar en och två gånger innan så slipper vi peka på reglerna hela tiden.

Graderna här på forumet är sedan en annan grej, och har absolut inget med någon verklighetsförankring att göra, varken kompetens eller status. Den talar mest om att jag har skrivit en jefla massa inlägg eller tvärtom, och hjälper väl mest BlåGul i deras bedömningar hur medlemmens situation på forumet är. Någon annan "argumentation" finns inte, snarare spekulation från de som inte vet hur det funkar.

Sammanfattat finns det en hel drös med "onödiga inlägg" och vi gör vårt bästa för att dessa inlägg inte ligger och skräpar och stör de inlägg som ger något direkt i t.ex informationsväg, genom att framförallt radera dom eller styra undan dom.
Vi vill se oss som en faktabank eller ett svarsforum där man kan få svar på sina frågor snabbt UTAN att det ska kommenteras om saker som inte har med själva frågan att göra.
Soldathemsforumen och framförallt markan finns sen just för att vara kanalen där folk vill säga lite om något annat, då det behovet uppenbarligen finns, och ett steg för att då rensa de andra "ämnesforumen" från "onödigainlägg är att vi har våra "OT-forum" ..som dessutom inte räknar ens inlägg, då det som skrivs där inte är bidragande till själva SoldFs "specialité" eller hur jag nu ska utrycka mig.

Nu växer vi dock fortfarande och vem vet, kanske vi måste styra om oss senare i regler och vårt utövande och våran filosofi om att vara "The" militära forumet i landet. Men den som lever får se.

Men nu ska ni ut.. och titta på solen o sånt.. inte häcka här inne..
Så är det smile.gif
golffoxtrotfive
Vad jag undrar är hur det kommer sej att namnen som visas vilka medlemmar som e inne har olika färg? att blågul har blå text har jag nog förstått men sen finns det ju andras färger också vilka blir tilldelade såna fina färgmarkeringar???
The Swede
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 23 2006, 14:42 ) *
Vad jag undrar är hur det kommer sej att namnen som visas vilka medlemmar som e inne har olika färg? att blågul har blå text har jag nog förstått men sen finns det ju andras färger oxå, vilka blir tilldelade såna fina färgmarkeringar???

Testa att klicka på ett av de namnen och kolla vilken medlemsgrupp denne tillhör
Psilander
Nu är flottisten igang igen.

Är det möjligt att fa flottans gradbetckningar istället, när man blir fk här i forumet blir man menig kock/ekonomipersonal i min värld. (helst med tjänstegrenstecken i manskapsgraderna och hos underofficersgraderna)

//vitt mellan galonerna hade flottans intendenturkar när det begav sig//
The Swede
QUOTE (Psilander @ Jun 27 2006, 17:25 ) *

Är det möjligt att fa flottans gradbetckningar istället, när man blir fk här i forumet blir man menig kock/ekonomipersonal i min värld. (helst med tjänstegrenstecken i manskapsgraderna och hos underofficersgraderna)

Nämen Psilander, har du inte läst UniR FM?

10.8 Tjänstetecken för marinen
Gradbeteckningar
Gradbeteckning i gul färg invävd i blå axelklaffshylsa bärs på livplagg till
sjöstrids- och sjöarbetsuniformer samt blå ylletröja m/87 och blå arbetsskjorta.
På flygstridsdräkter bärs gradbeteckning på ärmmatta.
På fältstridsdräkt och grön ylletröja m/87 bärs arméns gradbeteckningar
invävda i bronsfärg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa.

Förteckning över marinens gradbeteckningar av textil i Bilaga 2.
(min fetstil)

Eftersom hylsan är grön är det helt korrekt, även för flottan. :P
Ing
QUOTE (Psilander @ Jun 27 2006, 17:25 ) *

För att förtydliga Swedes inlägg lite; Nej, det är inte ens möjligt att införa olika system.
Psilander

Jo det har jag, men det känns inte helt bekvämnt att behöva se sin grad med stjärnor som är ekonmipersonalen tjänstetecken i min värld, eller pa grön hylsa. Den gamla gröna varianten av kringlan passar bättre, om man nu nödvändigtvis skall ut i skogen. sad.gif

Ing svar var bättre, gar det inte sa gar det inte, men ni har ju inte ankare i mössan för da klarar man allt, sa det är förstaligt navy2.gif
Rokare
QUOTE (Psilander @ Jun 29 2006, 23:28 ) *

Jo det har jag, men det känns inte helt bekvämnt att behöva se sin grad med stjärnor som är ekonmipersonalen tjänstetecken i min värld, eller pa grön hylsa. Den gamla gröna varianten av kringlan passar bättre, om man nu nödvändigtvis skall ut i skogen. sad.gif

Ing svar var bättre, gar det inte sa gar det inte, men ni har ju inte ankare i mössan för da klarar man allt, sa det är förstaligt navy2.gif

Om man åker små gröna båtar passar det väl utmärkt med "gröna grader" ne c'est pas?
Psilander
De allra flesta av flottans fartyg är numera gra, i tva toner, mörkt och ljust. navy2.gif

Skulle kunna vara kul att välja profil Flyg - Flotta - Amf eller Armé
Kimster
Frågan har väckts tidigare och som det är nu går det inte att välja någon profil. Jag dock gärna velat att den möjligheten fanns... så skulle det dyka upp en plugin motsv så kommer jag titta närmare på det då.
Crankep
IRL-grader kanske? Så man vet vilka man ska passa sig för. ;)
Ing
QUOTE (Crankep @ Jul 3 2006, 02:17 ) *
IRL-grader kanske? Så man vet vilka man ska passa sig för. ;)

Sådant får man fylla i i sin profil om man har lust.
Det går inte på något seriöst sätt att kontrollera om det stämmer ändå.
Ragulin
Nu har vi ju i en av forumsdelarna lyckats få till vapenslagsspecifika gradbeteckningar. Vore det att önska för mycket om man fick välja så att man t.ex alltid har flottans gradbeteckning även när man är utanför Transportcentralen Sjö?

Mindre viktigt och alls inget nödvändigt, men kul om det lät sig göra....
Kimster
nej inte förrän skalet är nogurlunda klart.. Det skulle egentligen inte ligga ut än heller där, utan det blev så nu när jag ville ha fler synpunkter av just sjöfolket, i testsyfte.

Det kommer ändras sen.
BertilCesar
QUOTE (Kimster @ Jan 16 2007, 16:20 ) *
nej inte förrän skalet är nogurlunda klart.. Det skulle egentligen inte ligga ut än heller där, utan det blev så nu när jag ville ha fler synpunkter av just sjöfolket, i testsyfte.

Det kommer ändras sen.

Kommer flyg också få ett eget skin?
T-bone
Jag funderade, borde det inte gå att fixa så att dom som ska ligga/ligger/legat på pansar får pansarnäven istället för svärden (kavallerit va?) till sin grad och flygvapnet och skogsmatroserna mfl får sina?
Väldigt onödigt iofs men skulle va en kul detalj.

Edit: Skitsamma så går det om man inte läser med än första sidan. tongue.gif
Hedin
Vill ju inte va alltför petig men det är faktiskt Arméns vapen som pryder hylsorna (som vi kanske kan kalla dom?) på Soldf. Och inte kavalleriets, antar att det är därför alla blå gnäller hela tiden... vissel.gif

Arméns duger fint för mig!
Kimster
Eftersom forumet inte stödjer individuella grader i samma skin så valdes Arméns till armyskin, och helt rätt det är inte kavalleriets värjor utan Arméns svärd och krona som pryder graden.
compfast
Jag satt precis och undrade hur man fick graderna, nu vet jag HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.