Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jobbigt i lumpen, samt lite frågor ang riktare i Boden.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
jooohak
Hejsan. Ska gå rakt på sak. Jag tycker att lumpen är extremt jobbigt och jag fasar verkligen inför fältveckorna. Dvs jag börjar tänka på fältveckorna kanek 5 veckor innan. Jag ligger inne som rikare i Boden på A9 och GSUn är slut om ca 1 och en halv vecka nu. Jag har längtat efter denna tidpunk ända sedan inryck då jag har hört att allt blir både roligare och lättare efter GSUn. Sen så vill jag även ha så lite fält som det bara går.

Därför frågar jag då, någon som legat inne på A9 pjäs som kanske har en aning om hur mycket fält min befattning i regel brukar ha? Då vi har det ganska lungt i övrigt, men just fältveckorna är faktiskt bland det värsta jag vet.

Tack på förhand, någon som kanske har något annat uppmuntrande tips ang att jag tycker att det är så jobbigt..

Tack på förhand.
AdamAdam
Jag har inte en aning om vad man gör på pjäs, eller hur fältjänsten ser ut på ditt förband, MEN jag tror generellt att fältveckorna blir mindre slitiga mot slutet av utbildningen. Jag antar att du under GSU:n får syssla mycket med diverse småsaker som laga mat, gå långt, bo i knäppetält, gräva skitgrop och annat. Längre fram kommer du istället att tjänstgöra i din befattning, vilket innebär mer av lagat käk, åka fordon, marka-låda, utedass, fältdusch och en massa småfixar som gör livet enklare. Det är i alla fall min gissning.

Om du berättar mer i detalj vad du tycker är jobbigt kan du säkert få praktiska tips här på forumet, kanske även från folk som (till skillnad från mig) gjort lumpen under det här seklet...

I armén hör man hemma i skogen, så du lär nog tillbringa mycket tid i fält. Men som jag sa ovan kommer det att kännas mycket enklare med tiden, när du vant dig vid miljön och utrustningen, och de små jobbiga GSU-momenten försvinner. Mot slutet av min GU så hade jag svårt att sova i sängen på torsdagkvällarna! Jag saknade kaminens knäppande, den lagoma knöligheten i underlaget och plutonens trygga snarkande... camo.gif
Magnus
Jag tyckte också att fält var jobbigt i början, men mot slutet älskade jag det och nu, 4 år efter muck, saknar jag det enormt. Mitt råd är att du biter ihop ett tag. Jag lovar att det bara blir lättare med tiden. GSU'n är ett jäkla harvande där många avskyr fält.
Skuggan
jag har inte legat inne som riktare och inte i Boden, dock som Bplats vilket ju också är på pjäspluton (ja, boden kör ju inte exakt samma uppsättning som vi gjorde men ändå) och jag kan säga att GSU var väldigt mycket jobbigare fält än vad det blev efter GSU.

så som sagt, bit ihop de sista veckorna av GSU´n så skall du se att det blir lättare sedan.
ok, första övningen efter GSU kan vara lite knackig i början, men det beror på att alla måste hitta sin roll och sina uppgifter, men efterhand så kommer det lösa sig och det blir bara lättare och lättare när alla vet vad de skall göra och hur de skall göra det, inga befäl som springer och skriker på en hela tiden och inte så våldsamt hårda tidskrav som under GSU.
för oss blev det ganska snabbt en tävling mellan plutonerna/enheterna att göra allting snabbare och bättre hela tiden och för det mesta var det bara roligt.

ok, tråkiga uppgifter förekommer ju såklart fortfarande, som eldpost, infartspost och allt sådant, men tillslut så kommer man att uppskatta de små tillfällena som det ger att samla tankar och i allmänhet bara filosofera över livet och allt däromkring smile.gif

så lycka till med resten av din värnplikt och hoppas du kommer tycka det är roligare om 5 månader smile.gif
Desmond
Jag vet inte vad din tjänsts fältveckor går ut på, men jag kan säga att det kommer bli minnesvärt! Som någon annan tyckte, du kommer troligen sakna att t.ex. sova i tält när veckorna är slut.

Berätta om det är något specifikt som du tycker verkar jobbigt; är det att sova i tält, att inte kunna duscha ordentligt, eller fysiskt jobbiga uppgifter?
-Det är rätt mysigt att sova i tält faktiskt, också i vindskydd. Det jobbigaste är väl om det är för kallt, se till att eldposten eldar på ordentligt! Det ska vara så varmt att man kan sova i enbart kallingar... tongue.gif
-Kommer ni att vara ute en längre tid kommer befälen nog att ordna med fältdusch, om inte annat kan ni ju fråga efter det. Hink med hål i botten + träd = dusch!
-Har man ansträngt sig under dagen sover man gott på natten. Är det längre övningsmoment över natten så kan jag säga att trötthet går att skjuta upp, man kommer rätt långt på viljestyrka.

Framför allt, kom ihåg att befälen aldrig utsätter er för mer än ni klarar av! Även om det känns motigt, jobbigt eller rentav omöjligt så är det deras jobb att hålla verksamheten på en bra nivå. Och man klarar av mer än man själv tror... Jag vill minnas att jag har läst följande i SoldF eller liknande litteratur:

100% - Din verkliga prestationsförmåga
|
|
70% - Vad befälen tror att du klarar av
|
50% - Vad du tror att du klarar av
|
|
20% - Vad din mamma tror att du klarar av
|
0%
Dasher
QUOTE (Desmond @ Apr 8 2008, 23:38 ) *
Och man klarar av mer än man själv tror... Jag vill minnas att jag har läst följande i SoldF eller liknande litteratur:

100% - Din verkliga prestationsförmåga
|
|
70% - Vad befälen tror att du klarar av
|
50% - Vad du tror att du klarar av
|
|
20% - Vad din mamma tror att du klarar av
|
0%

Överlevnadshandboken. Helt klockrent beskrivet.

Det är sant det som står, man klarar mer än vad man tror. Håll ut!
Delicato
Tjena! Låg inne förra året på A9. Kan bara instämma i allt som redan skrivits. Klyschorna GLVP - Gilla läget var positiv och att allt blir vad man gör det till stämmer mycket bra. Det svåra är ju att se allt med ett par "positiva glasögon". Försök att se det jobbiga så som du vill minnas det om tio år. Dvs. komiskt och bisarrt. Jag menar, hur normalt och vettigt är det att stå i skogen och glo en timme mitt i natten? rolleyes.gif
Saknar allt utom vården. Speciellt fältverksamheten.. Malajn.gif

Kör hårt och ta tillvara på tiden. fun_icon_nana.gif
jooohak
Skuggan du har PM.
Darkwand
I slutet av Lumpen ville jag heldre ligga i fält än på kassern, förutom att utrustningen fungerade bättre utomhus (enligt mig) så slapp man all j-vla städning.
jooohak
Jaja.. imorn bär det av då. Måndag till onsdag, sen hemresa på torsdagen. Måndag till onsdag dvs i fält.. GSUn är ju iaf slut efter och det är väl så man får tänka smile.gif Vi har även fått lite nya snubbar till logementet. Ingen aning om vilka sorts personer det är hehe men får väl hoppas det kommer fungera.

Hade fältveckan legat förra veckan hade det varit över nu, hade den legat nästa vecka så hade det varit längre tid kvar tills den tagit slut ist.

Sen blir det väl antagligen en väldans massa teori och antagligen ganska lökigt under min befattning, vilket nu är bplats förare.

bb och gl till mig.
Car Dai shan
Tips, snacka med BFA/instruktörerna, vissa har nog legat på din tjänst eller i vart fall jobbat på B-plats.

Enligt vad jag hört (samt egna uppfattningar) så är det lugnare på Bplats rent fysiskt, men torde nog kunna vara stressigt när RA180 skriker in EROs.

Sedan minskar aktiviteterna när man kopplar samman hela bataljonen, det blir mer dötid.
Dock är man alltid försenad när man ska gruppera (i mitt fall stabshytt) camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.