QUOTE (Yohn @ Apr 6 2008, 15:37 )

Vi kommer aldrig bli av med de här skiten av "gubbstämpeln" om vissa delar av organisationem håller på så här. De är dock inte de värsta med den här artikeln i min mening. Bilder på gammal utrustning , tvivelaktiga övningar som skjutställningar, förflyttningar och övningsområden mm. kanske inte märks av personer som inte gjort lumpen. Men för de som har gjort och som ska rekryteras GÖR det.
Jag är helt med på vad ni menar, och motsäger mig inte ert budskap.
Men om nu gubbar visas med gammal utrustning och tvivelaktiga skjutställningar i ett reportage så är det ju faktiskt för att det finns och förekommer i mer eller mindre grad i hela Hemvärnet.
Frågan är då om det är bättre att visa ett väldrillat, välutrustat och "perfekt" Hemvärn med en medelålder på 25 år för att locka personer in i Hemvärnet - när de sedan utrustas med gammal utrustning och får befäl med otillräcklig eller föråldrad kunskap och en äldre herre som stridskompis?
Hemvärnet vinner på att visa sig korrekt och riktigt, men jag tror vi inte har så mycket att vinna på att försöka få till en mediabild av Hemvärnet som lovar för mycket. Vill vi förändra mediabilden så måste vi ju lösa de interna problemen (kunskap, information, vilja och materiel) först. Jag tror att det är problemet samt det faktum att det är 20 timmar övning per år vi pratar om, vilket är alldeles för lite för att skapa det ni önskar.