Denna veckan han vi lagt kraft på att fräscha upp minnet med grunderna i SIB. Eftersom det var ett tag sedan jag övade SIB, känner jag att det behövs övas mer plus att det är en färskvara & behöver kontiunerligt uppdateras. När man strider i bebyggelse krävs det enormt mycket soldater, bra riktvärden att ha 10 till 1 i förhålland till motståndaren.
När vi övar har vi mycket skademoment, så att det blir ytteligare en belastning för oss samt att vi ska lära oss ta hand om skadade under tiden motståndaren skjuter mot oss.

Nästa vecka kommer vi att ha skjutvecka så hela kompaniets fordon var tvungna att flyttas till ön vi ska hålla till vid. Alla förare fick då köra dit. (Vissa stockholmare är ju en fara för trafiken, så är det bara!) Väl framme på ön efter ca 1,5 h bilresa plus 50 min båtresa installerar vi oss i barackerna, bäddar ner oss för att vi ska med den första färjan på morgon. Vi åker fram & tillbaka eftersom färjan kunde bara ta ett visst antal fordon åt gången, jobbigt värre! När vi äntligen var färdiga åkte vi tillbaka till Livgardet för att fortsätta utbildnigen, Care Under Fire.

Idag, fredag fick vi ut våran ökenuniform:

Bild: Jag + delar ur min grupp

Tänkte passa på att hälsa till Annie & Pia. Hoppas att ni ser detta & att allt är bra. Flyg säkert

Eftersom jag skriver som en kratta, tänker jag varna er läsare om det såhär i efterhand. Det kan uppstå stavfel & meningsfel m.m.

Läs mer >>