Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frågor kring äldre vapen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Kasunen
sweetbird
Hej!

Jag har en liten undring kring slaglåsrevolvern..

Hur fungerar mekanismen i denna? Kan man avlossa flera skott på raken eller måste man ladda om efter varje skott? Är den mynningsladdad precis som gevären? Finns det repeter gevär av slaglåsvariant?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Peter
polman1
QUOTE (sweetbird @ Apr 4 2008, 21:33 ) *
Hej!

Jag har en liten undring kring slaglåsrevolvern..

Hur fungerar mekanismen i denna? Kan man avlossa flera skott på raken eller måste man ladda om efter varje skott? Är den mynningsladdad precis som gevären? Finns det repeter gevär av slaglåsvariant?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Peter

Fungerar som en vanlig singelactionrevolver men varje kammare laddas för hand framifrån. Mycket joxigt och långsamt men när dom väl är påfyllda så är det inga problem. I senaste Vapentidningen finns ett intressant reportage om patronkonverterade slaglåsrevolvrar.
Repetergevär finns knappast, det förutsätter en riktig patron.
sweetbird
Intressant ska kolla upp det smile.gif Tack för svaret!
polman1
QUOTE (sweetbird @ Apr 4 2008, 22:09 ) *
Intressant ska kolla upp det smile.gif Tack för svaret!

No problemos, får du chansen att skjuta med en så ta den, det är riktigt kul. Väldigt annorlunda mot en vanlig puffra. Innan jag dör ska jag ha en patronkonverterad Colt 1860 navy, måste vara en av dom vackraste revolvrar som finns. Hade en 1958 remington för länge sedan, väldigt robust och bra mén den saknar coltens charm.
Axial
Slaglås.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.