Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV vs. FBU befodringsutb.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
113JOR
Ännu en gradfråga...Någon som har stenkoll på hur det funkar med utb i HV resp FBU...har precis blivit Tf. GrpCh och ska gå utb då jag bara är menig, det jag undrar är:

är HV GB och FBU GB utb likvärdiga? HV är 4x2dagar medan FBU är 5x1vecka+KFÖ!! tala om skillnad för att bli samma grad (Furir) ?!

Det jag har hört är att det inte ska vara någon skillnad men att t.ex. SWEDINT gör skillnad och räknar HV GB som menig (om man var menig innan utb:n) och räknar FBU GB som "riktig" GB om man t.ex. söker en tjänst som kräver furirsgrad

Klurigt det där...hoppas någon har koll

/JOR 7.gif
Limp
Om du utbildar dig till GB lr Plutonchef så gäller bara den graden inom HV och du förlorar den om/när du går ut. FBU:s kurser tror jag räknas som permanenta därav den längre utb tiden, inte helt säker på det dock
ronil
Det är riktigt att den grad du får i hemvärnet bara gäller där. Den korta utbildningstiden kan förklaras med att du ska vidareutbilda dig i din befattning, därav den extra kontraktstiden(34 timmar för befäl).
113JOR
Då var det som jag trodde...så då är det utb i FBU man ska satsa på...redan klar med ansökningshandlingarna smile.gif

/JOR - som vill bli "riktig" GB
ronil
Jag tycker du ska gå HV gb utbildning också, den är specialinriktad på dom uppgifter vi har i hemvärnet.
Många MD grupper kräver också att du går deras befälskurser innan du förordnas i befattning.
113JOR
Ja jag går gärna båda...bara jag har tid...mina befäl gillade dock tanken att jag skulle gå i FBU (mer utb/övning = bättre soldat/chef =))

Tycker dock det e konstigt att man skulle vara tvungen att gå båda...uppgiften i vår HVplut (SäkJaktPlut i marina HV) är ju ändå inte som "vanliga" HV och i FBU går du ju 2veckor av utb:n i form av kurser som din chef väljer...typ "Skyddande av infallsport" + en

/JOR - i en ovanlig HVplut ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.