Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Indragningar 2009
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4
b1rd
Hej!

Någon mer än jag som fick ett brev nyligen som talar om att "ni som ska rycka in i januari 2009 kommer att få ej kunna genomföra er utbildning"? Man fick i detta brev välja mellan att bli placerad i utbildningsreserven, eller att bli uppringd av pliktverket för att byta tjänst.

Någon som vet mer om dessa indragningar?

/ b1rd
Hermansson
QUOTE (b1rd @ Apr 2 2008, 14:11 ) *
Hej!

Någon mer än jag som fick ett brev nyligen som talar om att "ni som ska rycka in i januari 2009 kommer att få ej kunna genomföra er utbildning"? Man fick i detta brev välja mellan att bli placerad i utbildningsreserven, eller att bli uppringd av pliktverket för att byta tjänst.

Någon som vet mer om dessa indragningar?

/ b1rd

Japp. Fick också ett brev idag. Tydligen ska Fyra jävla Tusen (4000) vpl-utbildningar bort 2009.
b1rd
Herregud, hur många var planerade att genomföras, 4000 måste vara en stor del...

Det lär väl vara svårt att få en annan plats, om 4000 ska bort...

Tror du att det finns möjlighet att redan nu byta till en utbildning som startar hösten 2008?

Här står lite om indragningarna: http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3992
Donmalle
Fy fan sånt här suger! Hoppas att ni har tur och får en annan tjänst iallafall

Vad var ni inskrivna till för tjänst innan ni fick brevet?
Hermansson
QUOTE (b1rd @ Apr 2 2008, 14:38 ) *
Herregud, hur många var planerade att genomföras, 4000 måste vara en stor del...

Det lär väl vara svårt att få en annan plats, om 4000 ska bort...

Tror du att det finns möjlighet att redan nu byta till en utbildning som startar hösten 2008? Var har du hört 4000 förresten?

Från en inskrivningsförrättare på Pliktverket Göteborg. De höll tydligen just nu på med att slakta bort i princip allting. Bara lite bevakning som ska vara kvar. Och en del andra tjänster kan tänkas.
b1rd
Jag ska extramönstra för stridsbåtförare om 2 veckor... Jag hoppas att det inte blir för mycket indragningar :(

10 698 ska bli 6 893, enligt värnpliktsnytt
Kaliber600
10 698 ska bli 6 893, enligt värnpliktsnytt

Var det inte 5000-6000 planerade från början? Var de siffrorna som stod i tidningarna i alla fall för bara ett par månader sedan, om jag inte minns fel.

EDIT: 4500 enligt bland annat denna artikel från SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_495909.svd
Hermansson
Jag var inskriven som MP/Säk Plutonbefäl. Ni andra?
b1rd
Var inskriven som skyttegruppbefäl...

Tidigare beslutat antal: Nytt antal:
I19 1 324 725
A9 415 150
F21 340 60
SkyddC 138 70
LSS 300 320
UndSäkC 40 40
LedR 675 415
LG1 157 712
FöMusC 90 90
Amf1 603 764
4.Ssfl 140 27
K3 580 270
F7 Inga värnpliktiga
P4 945 750
TrängR 650 195
Hkpflj 180 220
FöMedC Inga värnpliktiga
Ing2 565 223
Lv 6 564 234
F17 390 420
MarinB 501 473
3.Ssflj 132 20
1.Ubflj 103 60
P7 560 600

Totalt: 10 698 6 893
Kaliber600
Och det är säkert att det här inte är ett elakt aprilskämt? unsure.gif

EDIT: Var säker innan, då det är 2/4 idag, men så såg jag datumet på värnpliktsnytts-artikeln...
Donmalle
QUOTE (Kaliber600 @ Apr 2 2008, 14:59 ) *
Och det är säkert att det här inte är ett elakt aprilskämt? unsure.gif

EDIT: Var säker innan, då det är 2/4 idag, men så såg jag datumet på värnpliktsnytts-artikeln...

A jo, men inte fan kan dom vara så jävla dryga att dom skämtar om nåt sånt här? eller?
Nyllet
Va fan! Gäller indragningarna utbildningar som startar hösten 2009 också?
b1rd
Dom skickar knappast ut 4000 brev för ett litet skämt?
Hermansson
Det är klart de inte gör. Dock kan man ju tycka att de kanske skulle se ironin i att få ut artikeln den 1:a april.
Kaliber600
Jag andas ut något - men tyvärr, det är inget aprilskämt. Ringde just och kontrollerade. Enligt handläggare på pliktverket med vilken jag just talade, så berör detta - åtminstonde på Livgardet - endast de som rycker in i April (jag skall rycka in i Januari) och framåt. Ni andra får gärna hjälpa till att antingen bekräfta, eller stämpla det som ren lögn.
b1rd
Har mailat och frågat hur det ligger till med Amf1 iallafall, enligt tabellen jag visade ska antalet öka där :S
Hermansson
Det är ju nästan så jag ångrar att jag hellre skulle ryckt in senare och gjort 15 månader, än direkt efter skolan slutade och gjort 11 månader... Ödets jävla ironi.
b1rd
Fick just reda på att alla utbildningar vid amf1 kommer att skjutas upp ½ år. Skit också :(
Dream Exp.
Någon som vet hur det ser ut för jägare i Arvidsjaur. Hur många som kommer att plockas där?
Donmalle
Själv undrar jag om någon vet hur det ser ut med Livgardet främst då skyttesoldater (missade pliktverkets telefontid med 5 min banghead.gif )
Kaliber600
Enligt den jag lyckades få tag i (i princip ALLA hade strategiskt valt dessa dagar att antingen åka på semester eller sluta extra tidigt) påverkar det som sagt endast de som rycker in under och efter April. Jag är Skyttegruppbefälsuttagen och rycker in i April, varför det inte heller bör påverka mig - detsamma borde väl då även gälla för alla skyttesoldater som är uttagna med det inryckningsdatumet.
Donmalle
QUOTE (Kaliber600 @ Apr 2 2008, 18:39 ) *
Enligt den jag lyckades få tag i (i princip ALLA hade strategiskt valt dessa dagar att antingen åka på semester eller sluta extra tidigt) påverkar det som sagt endast de som rycker in under och efter April. Jag är Skyttegruppbefälsuttagen och rycker in i April, varför det inte heller bör påverka mig - detsamma borde väl då även gälla för alla skyttesoldater som är uttagna med det inryckningsdatumet.

Ok, när du säger från och med april, menar du april 2008 eller 2009?
Kaliber600
2009.

EDIT Brasklapp: Han sade dock att det kunde variera mellan förband och kompanier, så jag tycker ändå att man borde ringa pliktverket snarast möjligt och få reda på vad som gäller på just sitt förband/kompani. Jag personligen lär nog ringa och höra i morgon hur detta skall påverka Livkompaniet 2009.
Snuffel
Någon som vet hur det blir med inrycket i augusti 2009?
Donmalle
QUOTE (Kaliber600 @ Apr 2 2008, 18:48 ) *
2009.

EDIT Brasklapp: Han sade dock att det kunde variera mellan förband och kompanier, så jag tycker ändå att man borde ringa pliktverket snarast möjligt och få reda på vad som gäller på just sitt förband/kompani. Jag personligen lär nog ringa och höra i morgon hur detta skall påverka Livkompaniet 2009.

Jag ska också ringa imornbitti, ska nämligen också in i Livkompaniet om det skiter sig på extramönstringen till FBJ
b1rd
QUOTE (Dream Exp. @ Apr 2 2008, 16:22 ) *
Någon som vet hur det ser ut för jägare i Arvidsjaur. Hur många som kommer att plockas där?

Läste på internet att I17 kommer att halvera antalet värnpliktiga, vilket kan innebära att det plockas bort en hel del jägare. Ring och kolla, men som det verkar nu så vet ingen riktigt säkert hur det kommer att bli, då man fortfarande håller på att förhandla.
jake the snake
QUOTE (b1rd @ Apr 2 2008, 19:03 ) *
QUOTE (Dream Exp. @ Apr 2 2008, 16:22 ) *

Läste på internet att I17 kommer att halvera antalet värnpliktiga, vilket kan innebära att det plockas bort en hel del jägare. Ring och kolla, men som det verkar nu så vet ingen riktigt säkert hur det kommer att bli, då man fortfarande håller på att förhandla.

Då blir det jäkligt få kvar, I 17 är ganska så nerlagt!
b1rd
Ja, det blir en hel del regementen med bara några hundra värnpliktiga...
Nyllet
Någon som ve hur det ligger till med det där på P4 2009?

Tacksam för svar!
Nyllet
Enligt en publikation på försvarsmaktens hemsida så kommer inte några nerdragningar genomföras iallafall. Så tolkar iallafall jag denna text:

"Enligt Försvarsdepartementet ska ekonomin komma i balans genom en rad strukturella åtgärder. Exakt vilka det blir återstår att arbeta fram i dialog mellan departementet och Högkvarteret. Men det går inte att balansera den med ytterligare neddragningar."

Texten i sin helhet går att läsa här:

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...slutet-av-aret/
Kaliber600
Vilket i princip bara innebär att försvarsdepartementet (Regeringen) undrar vad det är som händer och försöker slå i bromsarna, vilket troligen bara kommer resultera i än mer förvirring.
Hermansson
QUOTE (Nyllet @ Apr 2 2008, 19:52 ) *
Enligt en publikation på försvarsmaktens hemsida så kommer inte några nerdragningar genomföras iallafall. Så tolkar iallafall jag denna text:

"Enligt Försvarsdepartementet ska ekonomin komma i balans genom en rad strukturella åtgärder. Exakt vilka det blir återstår att arbeta fram i dialog mellan departementet och Högkvarteret. Men det går inte att balansera den med ytterligare neddragningar."

Då är väl detta en strukturell åtgärd...
dieseltrollet
QUOTE (Nyllet @ Apr 2 2008, 19:52 ) *

Läser man hela texten så ser man också

"Resterande pengar, 680 miljoner kronor, får Försvarsmakten låna från kommande budget, en så kallad anslagskredit. Ytterligare pengar kan dock komma att flyttas mellan anslagen i samband med att regeringen lägger sin tilläggsbudget i höst."

Vad innebär det? Jo, för att överhuvudtaget få det att gå ihop i år, 2008, så tar man pengar som skulle ha bekostat verksamhet nästa år, 2009. Verksamhet är bland annat grundutbildning av värnpliktiga... Så de "neddragningar" som man syftar på torde vara förbandsnedläggningar, inte en tillfällig minskning i antalet värnpliktiga som kallas in till utbildning. Det faktum att man tvingas ta pengar från nästa års verksamhetsbudget istället för årets materielbudget talar snarare för att det kommer att ske radikala minskningar av antalet värnpliktiga nästa år. Tyvärr.
Emil Myllyaho
Citerat från artikeln om nerskärningar på värnpliktsnytt "Antalet inryckande nästan halveras för år 2009 och ÖB vill avskaffa värnplikten från och med 2010. " Den meningen tror jag inte ett dugg på, ser det hela smo ett april skämt, iallafall hoppas jag på det Rangern.gif
simon
QUOTE (Emil Myllyaho @ Apr 2 2008, 22:31 ) *
Citerat från artikeln om nerskärningar på värnpliktsnytt "Antalet inryckande nästan halveras för år 2009 och ÖB vill avskaffa värnplikten från och med 2010. " Den meningen tror jag inte ett dugg på, ser det hela smo ett april skämt, iallafall hoppas jag på det Rangern.gif

Det är inget aprilskämt, det är den bistra verkligheten.
linush
Det här är sannerligen förvirrande.

I den här tråden sägs det först att värnplikten ska halveras, sedan kommer någon och kontrar med att det inte alls kommer att göra det och nu säger man att värnplikten ska avskaffas år 2010. Vilket är året -91 kullen ska få göra den. Om fallet är det sistnämnda blir jag väldigt besviken.
Carling
QUOTE (linush @ Apr 2 2008, 22:15 ) *

I den här tråden sägs det först att värnplikten ska halveras, sedan kommer någon och kontrar med att det inte alls kommer att göra det och nu säger man att värnplikten ska avskaffas år 2010. Vilket är året -91 kullen ska få göra den. Om fallet är det sistnämnda blir jag väldigt besviken.

Och samtidigt rulalr det infomercials från Plikteverket riktade till de som är födda -91 på TV...

På/i värnpliktsnytt kan man även läsa att kurtjänsten blir kvar för oss bevakningssoldater. Dessutom ska högvakten helt tas över av fyra kompanier, varav ett från Berga. Kanske ingen högoddsare att närskydd blir detta kompani? Mer högvakt är verkligen vad jag vill ha.

Fy fan. Det enda som är bra är att jag verkar få göra min tjänst iaf. I övrigt är jag så jävla lack på regeringen så det finns inte. Ska ta och ringa pliktverk och amfibieregemente imorn och utreda saken ytterligare.

Ja nu blev det ju lite OT här. Men ändå.
Hermansson

Saken är ju den att ingen vet exakt hur det kommer att bli. Sant är dock att jag och flera andra fått återbud på våra tjänster 2009.

Du kan läsa mer om den pågående debatten här: http://militarareflektioner.wordpress.com/...ler-inte-plikt/
Mustang
Vänta nu lite här...

1. Trådskaparen skrev att han hade mottagit ett brev där det står att de som ska genomföra sin utbildning i Januari 2009,
inte kommer att kunna genomföra sin utbildning. Detta borde väl endast gälla de som är födda år 1989. Eftersom inga personer
som är födda 1990 kan göra lumpen då.

2. I värnpliktsnytt artikeln står det följande "2 000 värnpliktiga som redan skrivits in står utan befattningar..."

Detta borde väl endast gälla de som är födda 1989? Eller har jag fel? Har isåfall redan 2000 personer,
födda 1990 redan skrivits in för värnplikt?

3. Och sedan skulle jag gärna vilja veta av någon som kanske har varit i kontakt med pliktverket eller läst någonstans, om
dessa indragningar gäller ALLA som gör värnplikt under 2009 (eller bara de som rycker in i början av 2009), även de som rycker in till sommaren, augusti exempelvis?

4. Det stod även följande att läsa i artiklen:

"Målsättningen är att alla berörda ska hinna få beskedet innan den 15 april för att få chans att söka till högskolan. "

Borde inte detta betyda att om man inte fått något besked innan den 15:e april, att man inte alls berörs av dessa neddragningar.

Jag vet att det var många och kanske svåra frågor, men om någon som vet eller har hört något om detta så skriv gärna ett svar.

Tror att många undrar...
Sköldberg
Någon som vet varför F17 ökade med 30 personer?
Kaliber600
1. Trådskaparen skrev att han hade mottagit ett brev där det står att de som ska genomföra sin utbildning i Januari 2009,
inte kommer att kunna genomföra sin utbildning. Detta borde väl endast gälla de som är födda år 1989. Eftersom inga personer

Nej, eftersom trådskaparen inte är den enda som gör lumpen, och eftersom det tydligen varierar mellan regementen. På Livgardet skall detta enl. vad jag förstår beröra 89orna så lite som möjligt. På andra regementen är det nog annorlunda.
Dessutom så har ju ÖB och regeringen sagt att de vill avskaffa värnplikten from. 2010, vilket torde innebära att även 90-or och 91-or är drabbade.
2. I värnpliktsnytt artikeln står det följande "2 000 värnpliktiga som redan skrivits in står utan befattningar..."

Detta borde väl endast gälla de som är födda 1989? Eller har jag fel? Har isåfall redan 2000 personer,

Motsägelsefull information är väl ingenting som är ovanligt i det här sammanhanget? Och ja, en del 90-or har (nog) redan skrivits in för värnplikt - det är ju trots allt redan April, och en hel del har hunnit mönstra och få sina slutbesked vid det här laget. Eller borde, i alla fall.

3. Och sedan skulle jag gärna vilja veta av någon som kanske har varit i kontakt med pliktverket eller läst någonstans, om
dessa indragningar gäller ALLA som gör värnplikt under 2009 (eller bara de som rycker in i början av 2009), även de som rycker in till sommaren, augusti exempelvis?

Jag repeterar, detta skall variera mellan regementena. På Livgardet skall detta rör främst de som rycker in från och med April. I och med att det verkar som om man över huvud taget fasar ut värnplikten, så bör det då beröra dem som rycker in senare i högre grad än dem som rycker in tidigare. Men det här är bara spekulation.

Borde inte detta betyda att om man inte fått något besked innan den 15:e april, att man inte alls berörs av dessa neddragningar.

Eller att Pliktverket är segt.
Hannes
Ja det här var ju för jävligt minst sagt. Fick dock höra vid min mönstring att enbart ca 4500 89:or (det rör väl oss mest detta antar jag, i alla fall direkt) skulle få göra lumpen, ljög dom för oss då eller ändrades det någonstans utan att jag såg något?

Själv ligger man väl inte i riskzonen då man ska in på ett så högvaktskompani som värnpliktsnytt tydligen kallade (skvadron är det väl igentligen i mitt fall), och förövrigt ska in redan i oktober i år men det finns några vänner som antagligen ligger i riskzonen tyvärr.
linush
QUOTE (Carling @ Apr 3 2008, 00:09 ) *

Och samtidigt rulalr det infomercials från Plikteverket riktade till de som är födda -91 på TV...

På/i värnpliktsnytt kan man även läsa att kurtjänsten blir kvar för oss bevakningssoldater. Dessutom ska högvakten helt tas över av fyra kompanier, varav ett från Berga. Kanske ingen högoddsare att närskydd blir detta kompani? Mer högvakt är verkligen vad jag vill ha.

Fy fan. Det enda som är bra är att jag verkar få göra min tjänst iaf. I övrigt är jag så jävla lack på regeringen så det finns inte. Ska ta och ringa pliktverk och amfibieregemente imorn och utreda saken ytterligare.

Ja nu blev det ju lite OT här. Men ändå.

Vilken kanal går de på? Kan man hitta dem på internet? Jag kollar på Kanal 5, TV4+ och diverse Discovery kanaler dagligen.
JoelFfs
Mycket snack om att avskaffa vpl redan 2010, men pratas det något om alternativet? Hur skulle den eventuella yrkesarmen se ut?
Eller handlar det bara om att avskaffa själva plikten?
Pby
Finns det någonstans man kan läsa om vilka enheter man valt att ta bort/skära ned på?
Kaliber600
Står väl nånstans tidigare i tråden?
Nyllet
Jag ringde idag pliktverket för att klargöra vad det är som händer, och fick då prata med någon gubbe som verkade vara ansvarig för den här härvan. Han bekräftade att 4000 platser i nuläget ska bort, men det är inte bara under 2009 utan oxå under 2008, så 4000 platser ska alltså bort under BÅDE 2008 och 2009. Allt va förnärvarande inte klart, men de som har fått en befattning får brev hem, och dom som fortfarande bara har en preliminär inskrivning får besked när dom får sin befattning eller blir placerade i utbildningsreserven.

/Nyllet
FireEagle
QUOTE (Mustang @ Apr 3 2008, 08:14 ) *
Vänta nu lite här...

1. jag är född 1990...jag har fått Preliminär placering med inryck augusti 2009 så jo, 90:or kan mkt väl göra lumpen då.

2. och ja, de som är födda -90 och har mönstrat ngn gång innan mars har fått tjänster. (däribland min kompis). pliktverket tar alla tjänster och delar på 4 kvartal. därefter pliktar man in de bästa till de platserna som finns lediga under det kvartalet. så fick jag det förklarat av en mönstringsförrättare på pliktverket i Kristianstad happy.gif

sedan dina andra frågor kan jag tyvärr inte svara på ph34r.gif hoppas det var svar wacko.gif vissel.gif
trädet
jag är född 90 och har fått plats på LG som MP/SÄK.
Sitter och väntar med förhoppning att man inte får brevet.
Någon som vet om de som ska in aug09 ändras på LG?
Kaliber600
Förmodligen, ja. Generellt så var det så enligt de jag pratade med att på Livgardet påverkades alla med inryck from. April. Huruvida "påverkas" innebär inställd värnplikt, kortare tjänst eller mer högvakt kan jag (och förmodligen inte heller pliktverket) dock inte svara på.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.