Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Indragningar 2009
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4
MikaelD
Fick ett brev idag.. FAN!
MatsLennarth
Fick också ett brev idag.

Tidigare inskrivning: GP720 på Amf 1, inryck januari 2009

De som har inskrivning januari 2009 kan välja mellan tre alternativ:

1. Inryckning den 27 april 2009 med samma befattning. UP730, UP820, UP720, GP840 och GP940 kan INTE välja detta alternativ.

2. Inryckning den 3 augusti 2009 med samma befattning. Gäller samtliga.

3. Utbildningsreserven.

Svar innan 11 april.
MikaelD
Det känns just förjävligt rent ut sagt! Ena stunder rekryterar FM till både det ena och det tredje sen kommer dem på att 1.5miljarder saknas! och förlänger då insatsen i Thcad, minskar ner samtliga befattningar till 10månader och låter 4000 av oss 89:or som tidigare var inskriva inte få göra värnplikten! Det går ju inte en dag utan att man ser på Tv/Internet hur försvarsmakten försöker rekrytera folk!

Tröttsamt rent ut sagt!
Nyllet
Jaa, det är smått sanslöst, vad har Sverige för nytta av en halv försvarsmakt? Lägg ner skiten eller se till så att det går runt, och så att Försvarsmakten har pengar till utlandsförband, men framförallt, se till så att Försvarsmakten har pengar till att försvara vårat land!

Det kanske är dags för en protest?
MikaelD
Hus skall vi kunna protestera när politikerna verkar eniga?....

Dom kommer inte förstå föränn det inte kommer in tillräkligt många anmälningar till utlandstjänst och NBG. Och då gör dom väl en ny reklamfilm för X-antal miljoner.. Blir ju gråtfärdig nästan över eländet...

Men jag håller med dig till fullo, något måste göras! ett halvt försvar är inget försvar, inte ens i utlandet.
Coveise
Jag fick mitt brev idag. Jag var inskriven som kvartermästare på F21 i luleå. Jag fick två val:

1. Välja att vilja göra värnplikt 2009, då skulle man bli kontaktad och man skulle få diskutera om en lämplig tjänst. Om de nu hittade någon dvs. :(
2. Utbildningsreserven

Hur stor chans har man egentligen. Jag vet att försvaret är en med all rätt egoistisk organisation som tar det den vill ha, men jag tycker ändå det känns fel.
vedor
QUOTE (Coveise @ Apr 4 2008, 13:24 ) *
Jag fick mitt brev idag. Jag var inskriven som kvartermästare på F21 i luleå. Jag fick två val:

1. Välja att vilja göra värnplikt 2009, då skulle man bli kontaktad och man skulle få diskutera om en lämplig tjänst. Om de nu hittade någon dvs. :(
2. Utbildningsreserven

Hur stor chans har man egentligen. Jag vet att försvaret är en med all rätt egoistisk organisation som tar det den vill ha, men jag tycker ändå det känns fel.

Är det någon 90a dom har fått brev om detta? Eller är det endast 89or som får beslut just nu? Måste vi vänta ytterligare 1 år för att sedan få reda på att man inte får göra lumpen.

Vart i helvete går skattepengarna? Vi har näst högst skattetryck i världen och vi har inte ens råd att driva en FM?

Jag som rycker in på trängR kommer ju garanterat bli utan tjänst, från 650 -> 195 värnpliktiga.
linush
QUOTE (JoelFfs @ Apr 3 2008, 17:48 ) *
Mycket snack om att avskaffa vpl redan 2010, men pratas det något om alternativet? Hur skulle den eventuella yrkesarmen se ut?
Eller handlar det bara om att avskaffa själva plikten?

Jag har läst på mil.se att en eventuell yrkesarmé skulle bestå av 3000 YO och 6000 soldater.
JoelFfs
QUOTE (linush @ Apr 4 2008, 17:48 ) *
QUOTE (JoelFfs @ Apr 3 2008, 17:48 ) *
Mycket snack om att avskaffa vpl redan 2010, men pratas det något om alternativet? Hur skulle den eventuella yrkesarmen se ut?
Eller handlar det bara om att avskaffa själva plikten?

Jag har läst på mil.se att en eventuell yrkesarmé skulle bestå av 3000 YO och 6000 soldater.

Länk till detta?
vedor
Jag har läst ordäntligt om detta just nu. Och som det ser ut just nu så är det endast 89or som berörs av nedskärningarna. Men sedan hur det blir för oss 90er är det väl ingen som vet?
Jag är själv inskriven på trängR i skövde augusti 2009 och har inte fått nått besked om att jag skulle vara placerad i utbildningsreserven, inte heller 2 av mina andra polare som också är inskrivna på trängR i skövde. Däremot så vet jag 2 av 2 89or som har fått brev om det här.
Och med tanke på att 2/3 (650->195) av alla värnpliktiga på trängR skall försvinna är det inte lite konstigt då att ingen av oss 90or har fått besked om detta?
Sedan är det väl helt klart osäkert hur det kommer bli med värnplikten för oss 90er också, men så som jag har uppfattat det så har inte vi drappats av nedskärningarna ännu?

"Försvarsmaktens ekonomi ska vara stabil i slutet av året. För att komma till rätta med de problem som finns i dag ska Försvarsdepartementet och Högkvarteret arbeta tillsammans."
"Enligt Försvarsdepartementet ska ekonomin komma i balans genom en rad strukturella åtgärder."

Detta tolkar jag som att FM har fifflat bort massa pengar. Och för att få tillbaks ekonomin på balans så kommer 4k värnpliktiga försvinna, detta är alltså dom åtgärderna som görs. Och det är 89orna som drabbas av detta sorgligt nog.

källa: http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...slutet-av-aret/

Har suttit och vridit och vänt på det här hela dagen och det är så här jag tolkar det hela.

mvh
lovikavantar
QUOTE (MikaelD @ Apr 4 2008, 13:01 ) *
Hus skall vi kunna protestera när politikerna verkar eniga?....

Dom kommer inte förstå föränn det inte kommer in tillräkligt många anmälningar till utlandstjänst och NBG. Och då gör dom väl en ny reklamfilm för X-antal miljoner.. Blir ju gråtfärdig nästan över eländet...

Men jag håller med dig till fullo, något måste göras! ett halvt försvar är inget försvar, inte ens i utlandet.

Jag tror fullt och fast att detta är politikernas plan. De vill göra ett värnpliktsförsvar helt ohållbart för att kunna övergå till ett yrkesförsvar. Eller så är de bara korkade. Vilket som. Det kommer bara att bli svårare och svårare att rekrytera ungdomar och officerarna kommer nog bli desillusionerade när antalet soldater når löjlig låga nivåer. Det gnatas ju redan i år på regementena över antalet soldater. Eländes elände.
dieseltrollet
QUOTE (vedor @ Apr 4 2008, 21:18 ) *
"Försvarsmaktens ekonomi ska vara stabil i slutet av året. För att komma till rätta med de problem som finns i dag ska Försvarsdepartementet och Högkvarteret arbeta tillsammans."
"Enligt Försvarsdepartementet ska ekonomin komma i balans genom en rad strukturella åtgärder."

Detta tolkar jag som att FM har fifflat bort massa pengar. Och för att få tillbaks ekonomin på balans så kommer 4k värnpliktiga försvinna, detta är alltså dom åtgärderna som görs. Och det är 89orna som drabbas av detta sorgligt nog.

FM har inte "fifflat bort massa pengar". Däremot har det under en rad år inte funnits balans mellan de uppgifter som riksdag och regering ålagt FM och de resurser (= pengar) som FM tilldelats för att lösa dessa uppgifter. Dessutom har FM flera gånger utsatts för att av de tilldelade resurserna så har man inte fått använda allting. Detta kan naturligtvis inte fungera i längden, och det som nu sker är helt enkelt att verkligheten har kommit ifatt. Eftersom resurserna helt enkelt inte räcker till allting som FM ska göra och man inte får minska på utlandsstyrkan så skär man nu i det som återstår, nämligen utbildning av vpl.
Snuffel
"Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans." Säger rätt mycket...
Mustang
Kolla här...

Eftersom nedskärningarna uppenbarligen gäller ALLA som gör sin värnplikt under 2009, så gäller det även 90:orna.
Jag kan inte se det på något annat sätt.

Trots allt så ska enligt värnpliktsnytt-artiklen, ändå (cirka) 7000 individer födda 1990 få genomföra sin värnplikt.
Och det är ju ändå många fler, än antalet 89:or som fick genomföra den. Så allt är inte dåligt.
Mustang
QUOTE (FireEagle @ Apr 3 2008, 21:36 ) *
QUOTE (Mustang @ Apr 3 2008, 08:14 ) *
Vänta nu lite här...

1. Trådskaparen skrev att han hade mottagit ett brev där det står att de som ska genomföra sin utbildning i Januari 2009,
inte kommer att kunna genomföra sin utbildning. Detta borde väl endast gälla de som är födda år 1989. Eftersom inga personer
som är födda 1990 kan göra lumpen då.

2. I värnpliktsnytt artikeln står det följande "2 000 värnpliktiga som redan skrivits in står utan befattningar..."

Detta borde väl endast gälla de som är födda 1989? Eller har jag fel? Har isåfall redan 2000 personer,
födda 1990 redan skrivits in för värnplikt?

1. jag är född 1990...jag har fått Preliminär placering med inryck augusti 2009 så jo, 90:or kan mkt väl göra lumpen då.

2. och ja, de som är födda -90 och har mönstrat ngn gång innan mars har fått tjänster. (däribland min kompis). pliktverket tar alla tjänster och delar på 4 kvartal. därefter pliktar man in de bästa till de platserna som finns lediga under det kvartalet. så fick jag det förklarat av en mönstringsförrättare på pliktverket i Kristianstad happy.gif

sedan dina andra frågor kan jag tyvärr inte svara på ph34r.gif hoppas det var svar wacko.gif vissel.gif

Det jag sa var att 90:or inte kan rycka in/påbörja sin utbildning i JANUARI 2009, eftersom de fortfarande går i skola då...

Till sommaren kan de naturligtvis rycka in eftersom skolan är slut då.
Marmoth
Stört dåligt. Förra året vid exakt denna tiden berördes jag och då kom de med nyheten att 800 skulle få sin värnplikt indragen. Ett år senare är det 4000 som det gäller. Det är heeelt sjukt att de kommer med en sån här nyhet bara en vecka innan universitetsansökningarna till höst ska vara inne.

Jag lider med er, jag vet hur det man kände för ett år sedan. Tack och lov kunde jag fixa så att jag behöll min plats och befattning på samma ställe men på ett annat kompani.
vedor
Ska bli intressant att se om vi 90or som redan blivit inskrivna blir utan tjänster eller om dom istället inte tar in så många av dom mönstrande som återstår. Vore ju konstigt om dom skickar brev om att vi som redan mönstrat och blivit inskrivna inte skall få göra när 3/4 av oss 90er inte blivit inskrivna ännu.
FireEagle
QUOTE (Mustang @ Apr 5 2008, 10:44 ) *
QUOTE (FireEagle @ Apr 3 2008, 21:36 ) *
QUOTE (Mustang @ Apr 3 2008, 08:14 ) *
Vänta nu lite här...

1. Trådskaparen skrev att han hade mottagit ett brev där det står att de som ska genomföra sin utbildning i Januari 2009,
inte kommer att kunna genomföra sin utbildning. Detta borde väl endast gälla de som är födda år 1989. Eftersom inga personer
som är födda 1990 kan göra lumpen då.

2. I värnpliktsnytt artikeln står det följande "2 000 värnpliktiga som redan skrivits in står utan befattningar..."

Detta borde väl endast gälla de som är födda 1989? Eller har jag fel? Har isåfall redan 2000 personer,
födda 1990 redan skrivits in för värnplikt?

1. jag är född 1990...jag har fått Preliminär placering med inryck augusti 2009 så jo, 90:or kan mkt väl göra lumpen då.

2. och ja, de som är födda -90 och har mönstrat ngn gång innan mars har fått tjänster. (däribland min kompis). pliktverket tar alla tjänster och delar på 4 kvartal. därefter pliktar man in de bästa till de platserna som finns lediga under det kvartalet. så fick jag det förklarat av en mönstringsförrättare på pliktverket i Kristianstad happy.gif

sedan dina andra frågor kan jag tyvärr inte svara på ph34r.gif hoppas det var svar wacko.gif vissel.gif

Det jag sa var att 90:or inte kan rycka in/påbörja sin utbildning i JANUARI 2009, eftersom de fortfarande går i skola då...

Till sommaren kan de naturligtvis rycka in eftersom skolan är slut då.

haha mitt fel happy.gif

*peace* på den alltså hehe
Mustang
QUOTE (vedor @ Apr 5 2008, 18:19 ) *
Ska bli intressant att se om vi 90or som redan blivit inskrivna blir utan tjänster eller om dom istället inte tar in så många av dom mönstrande som återstår. Vore ju konstigt om dom skickar brev om att vi som redan mönstrat och blivit inskrivna inte skall få göra när 3/4 av oss 90er inte blivit inskrivna ännu.

Jag tror inte att pliktverket tänker i någon "först till kvarn" anda, det vill säga " de som först mönstrat och blivit inskrivna ska få behålla sina platser, men de som mönstrar sent får inte lika stor chans"

Jag tror personligen att man har lika stor chans att få en plats om man mönstrar i november än om man gör det i januari.
Alltså att man lika lätt kan bli av med sin plats även om man som 90:a redan är inskriven.

De vill säkert göra det så rättvisst som det är möjligt ( hur rättvisst det nu blir, kan man ju diskutera).
Och det här med högskoleansökningar är väl bara 89:orna som kan göra än?

(och har förresten redan 3/4 av 90:orna blivit inskrivna? var har du isåfall fått de uppgifterna ifrån?)
Krook
Det har inte "fifflats" med några pengar. Dock så har inte alla uppgifter som statsmakten (politikerna) ålagt Försvarsmakten varit finansierade. Då blir det tyvärr så här. Jag lider med er drabbade och med de blivande chefer som ska försöka rekrytera till Utlandsstyrkan.

/K
vedor
QUOTE (Mustang @ Apr 6 2008, 11:32 ) *

Jag tror inte att pliktverket tänker i någon "först till kvarn" anda, det vill säga " de som först mönstrat och blivit inskrivna ska få behålla sina platser, men de som mönstrar sent får inte lika stor chans"

Jag tror personligen att man har lika stor chans att få en plats om man mönstrar i november än om man gör det i januari.
Alltså att man lika lätt kan bli av med sin plats även om man som 90:a redan är inskriven.

De vill säkert göra det så rättvisst som det är möjligt ( hur rättvisst det nu blir, kan man ju diskutera).

(och har förresten redan 3/4 av 90:orna blivit inskrivna? var har du isåfall fått de uppgifterna ifrån?)

Jag skrev att 3/4 inte blivit inskrivna. 1/4 har blivit inskrivna.
Det jag menar är att denna nedskärningen gäller endast 1989 än så länge. Men sedan hur det kommer påverka oss 90er vet vi inte ännu. Jag har fått en namn på trängR som jag skall ringa till imorgon så jag får saker och ting uträtt i min skalle smile.gif.
Mustang
QUOTE (vedor @ Apr 6 2008, 14:11 ) *
QUOTE (Mustang @ Apr 6 2008, 11:32 ) *

Jag skrev att 3/4 inte blivit inskrivna. 1/4 har blivit inskrivna.
Det jag menar är att denna nedskärningen gäller endast 1989 än så länge. Men sedan hur det kommer påverka oss 90er vet vi inte ännu. Jag har fått en namn på trängR som jag skall ringa till imorgon så jag får saker och ting uträtt i min skalle smile.gif.

Skrev fel, sorry. Menade i frågan om hur du visste att 1/4 redan har blivit inskrivna. Inte 3/4.

Hur som helst, var har du fått den infon ifrån? Att 1/4 redan är inskrivna?

Verkar lite väl tidigt på året att så många redan skulle blivit inskrivna.
Jag vet nämligen flera som mönstrat i den "första perioden", dvs januari, februari och mars. Och de har inte fått något besked om inskrivning ännu.

Och förlåt om jag låter lite tjatig, men hur kan du vara så säker att nedskärningarna bara gäller de 89:or som rycker in år 2009, och inte 90:orna?
Om nedskärningarna endast gäller 89:orna så kan man ju andas ut Rangern.gif (om det du säger stämmer vill säga)

Måste ju va lite källkritisk smile.gif
dieseltrollet
QUOTE (Mustang @ Apr 6 2008, 17:11 ) *
Och förlåt om jag låter lite tjatig, men hur kan du vara så säker att nedskärningarna bara gäller de 89:or som rycker in år 2009, och inte 90:orna?
Om nedskärningarna endast gäller 89:orna så kan man ju andas ut Rangern.gif (om det du säger stämmer vill säga)

Nedskärningarna gäller inte 89:orna eller 90:orna. De gäller värnpliktsutbildningen på ett antal förband under 2009 (och 2010). Så alla som räknat med att göra gu under 2009 och 2010 hör till de som kan komma att drabbas.
Nyllet
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 6 2008, 16:51 ) *
QUOTE (Mustang @ Apr 6 2008, 17:11 ) *

Nedskärningarna gäller inte 89:orna eller 90:orna. De gäller värnpliktsutbildningen på ett antal förband under 2009 (och 2010). Så alla som räknat med att göra gu under 2009 och 2010 hör till de som kan komma att drabbas.

Där har du fel. Om du läser i tråden så har vi redan rett ut att det gäller 89:or och 90:or. Folk som rycker in 2009 berörs. Vad som gäller 2010 har försvaret inte ens kuckilurat på eftersom att dom har en jävla massa att reda upp inför 2009. Alltså, 90:or som rycker in i augusti 2009 berors också.
Hermansson
Har någon fått svar på eventuell omplacering än?
dieseltrollet
QUOTE (Nyllet @ Apr 9 2008, 14:31 ) *
Där har du fel.

Jaså? Jag klargjorde att det inte var specifikt de födda 89 eller 90 som är utpekade, utan de som ska göra gu 2009. Ser man på tidigare år så innebär det att även folk födda 87, 86, 85 osv kan komma att beröras.

Om du tror att FM inte redan har tänkt till på vad som händer 2010 så bör du tänka om. Det har redan gått ut till förbanden hur många (eller få...) soldater som man ska ta emot då.
simon
Försvarsmakten kommer inte särskilja på när man soldatmaterialet tittade ut ur mammas livmoder för första och sista gången. De som rycker in under 2009 och 2010 kommer att drabbas, i olika omfattning.

Huruvida soldaten är född 89, 90, 88 eller 87 har inget med saken att göra.

Frågor?
G3t_Zup
QUOTE (Hermansson @ Apr 9 2008, 14:40 ) *

Jag pratade med pliktverket idag och de sa att det inte finns en enda ledig plats inför inryck 2009, enda man kunde göra var att anmäla sig för extramönstringar till de få alternativen. Bästa alternativet enligt pv var att lägga sig i utbildningsreserven och höra av sig senare i höst... tror dock jag behåller min plats (som vart flyttad från december 2009 till augusti 2010 banghead.gif ) men hör av mig senare ändå Rangern.gif
Hermansson
QUOTE (G3t_Zup @ Apr 9 2008, 19:49 ) *

Jag pratade med pliktverket idag och de sa att det inte finns en enda ledig plats inför inryck 2009, enda man kunde göra var att anmäla sig för extramönstringar till de få alternativen. Bästa alternativet enligt pv var att lägga sig i utbildningsreserven och höra av sig senare i höst... tror dock jag behåller min plats (som vart flyttad från december 2009 till augusti 2010 banghead.gif ) men hör av mig senare ändå Rangern.gif

Jag fick ingen ny plats, jag fick välja att söka om. Verkar lagom kört...
Sköldberg
Ingen som vet hur detta påverkar EM-tjänsterna?
MatsLennarth
QUOTE (Sköldberg @ Apr 9 2008, 21:53 ) *
Ingen som vet hur detta påverkar EM-tjänsterna?

Vad som i dagsläget är känt så kommer det inte att påverka oss.
Dream Exp.
Jag mailade till I19 idag och fick till svar att nedskärningarna inte i nuläget skulle drabba mig som jägarplutonbefäl i arvidsjaur. Däremot sa de att de inte kunde säga säkert eftersom de inte vet om det kommer några fler förändringar. Hur säker kan man känna sig med ett sådant besked tror ni? Vågar man lita på att det blir av?
Mustang

Vad är det egentligen du menar? Menar du att alla som ska göra värnplikten under 2009 redan har skrivits in? Det tror jag knappast. Majoriteten av 90:orna har ju inte ens mönstrat än.

förklara snälla
Sköldberg
De flesta nittior är väl tänkta att göra värnplikten under 2010, medan de flesta åttionior rycker in under år 2009?
Anderkron
QUOTE (Sköldberg @ Apr 10 2008, 19:15 ) *
De flesta nittior är väl tänkta att göra värnplikten under 2010, medan de flesta åttionior rycker in under år 2009?

Precis.
Razgriz
QUOTE (Anderkron @ Apr 11 2008, 07:21 ) *
QUOTE (Sköldberg @ Apr 10 2008, 19:15 ) *

Precis.

Majoriteten av 90:orna ska väl ändå rycka in under 2009?
simon
Eld upphör!

Det har aldrig funnits några beslut om när vilken årskull "ska" göra lumpen. Alla som har rätt ålder inne kan genomföra militärtjänstgöring, ett tydligt exempel är hösten 2009, då både 87:or, 88:or, 89:orna och 90:orna har möjlighet att rycka in.

Det är ALDRIG åldersklasser, personers enskilda vilja eller andra mjuka värden som styr sådant här. Det gör däremot produktionen av dugliga krigs-/insatsförband och det behov av soldatmaterial som detta ger.

Jag trodde jag var tillräckligt tydlig tidigare i tråden, så var tydligen inte fallet.
Nyllet
QUOTE (simon @ Apr 11 2008, 14:10 ) *
Eld upphör!

Det har aldrig funnits några beslut om när vilken årskull "ska" göra lumpen. Alla som har rätt ålder inne kan genomföra militärtjänstgöring, ett tydligt exempel är hösten 2009, då både 87:or, 88:or, 89:orna och 90:orna har möjlighet att rycka in.

Det är ALDRIG åldersklasser, personers enskilda vilja eller andra mjuka värden som styr sådant här. Det gör däremot produktionen av dugliga krigs-/insatsförband och det behov av soldatmaterial som detta ger.

Jag trodde jag var tillräckligt tydlig tidigare i tråden, så var tydligen inte fallet.

Njaa, jag tror faktiskt att du har fel här. Som du beskrev det var det förut. Men nu förtiden får t.ex. 90:or bara rycka in på tjänster som har inryck mellan augusti 2009 och april 2010. Det borde isåfall gälla 89:or också fast dom har då inryck mellan augusti 08 och april 09. Källa: Pliktverk

Det verkar dock inte som att denna regel gäller isådanna har speciella fall där inryck blir uppskjutet. Men då har personen ifråga redan fått en tjänst innom tidsintervallet.
Sköldberg
Simon, jag tror du missförstod mig. Vad jag menade var det att de allra flesta nittior kommer att rycka in under år 2010, inte att det året är vigt just åt dem. Givetvis kommer det säkert att finnas både äldre och yngre årgångar samtidigt, men majoriteten kommer vara födda 1990.

Detta gör ju att indragna platser år 2009 kommer att påverka i första hand folk födda 1989, men givetvis också en del 90'or men också säkerligen folk födda långt tidigare på 80-talet men av olika anledningar inte ryckt in en.

Otydlig nog? smile.gif

För min del känns det som om diskussionen angående åldrar är avslutad.
MikaelD
QUOTE (Nyllet @ Apr 11 2008, 14:56 ) *
Det borde isåfall gälla 89:or också fast dom har då inryck mellan augusti 08 och april 09. Källa: Pliktverk

Det verkar dock inte som att denna regel gäller isådanna har speciella fall där inryck blir uppskjutet. Men då har personen ifråga redan fått en tjänst innom tidsintervallet.

Jag är 89a fick igår reda på att jag kommer att rycka in som Bas/strilsäkgruppchef på LSS i Augusti 2009
dieseltrollet
QUOTE (MikaelD @ Apr 11 2008, 14:16 ) *
Jag är 89a fick igår reda på att jag kommer att rycka in som Bas/strilsäkgruppchef på LSS i Augusti 2009

Välkommen till Högvaktskompaniet... wink.gif
G3t_Zup
QUOTE (Mustang @ Apr 10 2008, 15:33 ) *

Vad är det egentligen du menar? Menar du att alla som ska göra värnplikten under 2009 redan har skrivits in? Det tror jag knappast. Majoriteten av 90:orna har ju inte ens mönstrat än.

förklara snälla

vad jag menar är det att platserna för 89orna i år är "tight like a mans anus" och att det ända alternativen vi som drabbas får är att söka igen senare och hoppas på att få plats bland 90orna
ltdex351
Vilken J*vla gröt...

Nu får jag hålla tummarna att de inte får för sig att stänga TolkS innan 91:orna hinner mönstra. unsure.gif
MikaelD
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 11 2008, 18:01 ) *
QUOTE (MikaelD @ Apr 11 2008, 14:16 ) *

Välkommen till Högvaktskompaniet... wink.gif

Bättre det än ingen alls smile.gif
Jomini
Min lillebror fick det här brevet av pliktverket i fredags:

Av ekonomiska skäl kan FM inte utbilda lika många värnpliktiga som man har planerat. Man kan heller inte genomföra utbildningen vid de tidigare planerade tidpunkterna

Det finns två alternativ.

1. Senarelägga inryck från jan 2009 till augusti 2009

2. Bli inskriven i utbildningsreserven.

Han skulle rycka in på Amf1 som tekniker.

Min förfrågan är:
1. Vad tjänar man på att bara senarelägga utb, vill man ha ett årsskifte under utb?
2. Kan det vara så att det inte finns officerare till jan 2009. Våren 2009 examineras ett 20-tal nya fänrikar (de första på ett antal år).
Sköldberg
Svaret jag fick från F17 varför de valde att skjuta upp vpl ett halvår var att det matchade internationell tjänst bättre.
Mustang
QUOTE (Jomini @ Apr 13 2008, 12:46 ) *
Min lillebror fick det här brevet av pliktverket i fredags:

Av ekonomiska skäl kan FM inte utbilda lika många värnpliktiga som man har planerat. Man kan heller inte genomföra utbildningen vid de tidigare planerade tidpunkterna

Det finns två alternativ.

1. Senarelägga inryck från jan 2009 till augusti 2009

2. Bli inskriven i utbildningsreserven.

Han skulle rycka in på Amf1 som tekniker.

Min förfrågan är:
1. Vad tjänar man på att bara senarelägga utb, vill man ha ett årsskifte under utb?
2. Kan det vara så att det inte finns officerare till jan 2009. Våren 2009 examineras ett 20-tal nya fänrikar (de första på ett antal år).

Hur fungerar det då för de 90:or som skulle rycka in i Augusti, om 89:orna flyttar sitt inryck dit (från Januari)?

Får de på nåt sätt förtur framför 90:orna?

Verkar konstigt :S
dieseltrollet
QUOTE (Jomini @ Apr 13 2008, 12:46 ) *
Min förfrågan är:

1. Det dyraste skedet av ett gu-år är övningsserien som ligger under andra halvan. Genom att förskjuta utbildningen 6 månader så får man den kostnaden under 2010 istället för under 2009. Men den största anledningen torde vara att man vill synka muck med starten av termin 3 för nästa NBG, och den börjar hösten 2010.
2. Officersbrist finns det alltid numera...
Jomini
Jo, officersbrist har vi på de lägre nivåerna, men det är en helt annan diskussion. Eftersom jag själv är kadett vet jag att sommaren 2009 kommer minst 350-400 nyutexaminerade fänrikar (lite dålig koll på hur många specialister det är). Och att det faktiskt är så att Amf1 beräknas ligga under den kritiska nivån i och med IAS, och folk som ska ha ledigt efter nuvarande mission och så vidare.
Kort sagt att kapaciteten finns inte förrens de 20 nya fänrikarna kommer till förbandet.

I övrigt köper jag resonemanget om anpassning till internationell tjänst.
Det roliga är att om jag inte missminner mig helt bytte amf nyligen från augusti-inryck för att hela marinen skulle ha ett synkat inryck.
linush
QUOTE (Sköldberg @ Apr 13 2008, 12:02 ) *
Svaret jag fick från F17 varför de valde att skjuta upp vpl ett halvår var att det matchade internationell tjänst bättre.

Jag har för mig att det bara är bevakningssoldater kvar på F17. Hört under HVu övning på Rosenholm.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.