Sagt och gjort! Lägg märke till att detta nu inte har samma struktur som i ett word-dokument.
Överklagan
Till Statens överklagandenämnd Klagande: Christoffer xxxxxx (xxxxxx-xxxx)
Adress: xxx, xxxxxxxxxxx
E-postadress: xxxxxx@xxx.xxx
Telefonnummer: xxx-xxxxxxx
SakenJag vill överklaga beslutet om min ändrade inskrivning. Jag anser att beslutet fattat av pliktverket angående min placering i utbildningsreserven i befattningsgrupp chef är felaktigt.
Jag vill tjänstgöra på en av försvarets utbildningsplatser. Jag har goda belägg för min överklagan och jag ser två större anledningar till att inte utesluta mig från en tjänst. Dels har jag mina konkreta meriter som styrker det faktum att jag borde vara en av de tjänstgörande och dels hur jag planerat min framtida livssituation baserat på ert ursprungliga besked.
Skälen för min överklaganMin kompetensJag antar att många ambitiösa rader med text om sånt som jag inte kan bevisa, såsom att min fysiska kondition är i topp inför en väntad värnplikt, inte gör mig någon nytta i detta brev. Jag struntar helt enkelt i det och går direkt på mina konkreta meriter.
Jag har nu varit med i försvarsutbildarna i lite drygt 4 år. Jag har erhållit hederstecken för ungdom guld. Jag tävlade för G23 på HVSS sommaren 2007. Jag har genomfört granen sommar. Jag har också genomfört ungdomskurs vinter uppe i Hemavan och har många andra mer eller mindre äventyrliga erfarenheter från vårt svenska klimat. Mina ledarskapsegenskaper är relativt utbredda eftersom jag ofta verkat som gruppchef, dagelev etc. på våra övningar. Jag har deltagit på ett antal hemvärnsövningar som markör och har också mindre utbildning i internationell signalering.
Jag är för tillfället vapen och materialförvaltare i vår förening, en tjänst som jag fick med stort förtroende för att kunna öva inför min tjänst som kvartermästare. Jag är samtidigt förtroendeelev i ungdomsorganisationen.
Dessa är de huvudmeriter som jag samlat på mig under årens lopp inom försvarsutbildarna och som i huvudsak inte nämndes under min mönstring. Jag fick heller inte göra konditionstestet under min mönstring eftersom jag led av förkylning vid just den tiden.
Referens:
Sofia BORTTAGET AV MODERATOR, ungdomsledare Adress:
BORTTAGET AV MODERATOR Tele:
BORTTAGET AV MODERATOR Vad jag är beredd att tillföraJag pluggar nu sista året på gymnasiet med inriktning samhälle, en inriktning som jag valt till största delen på grund utav att jag vill utöva polis eller officersyrket i framtiden.
Värnplikt, hemvärn, utlandstjänst och officershögskola har varit min vision. Problemet är egentligen inte att visionen omöjliggörs, utan vad den ersätts med, vilket är i princip ingenting.
Att få göra värnplikten, tjäna land och rike i den svenska uniformen, och som jag så länge haft som mål, är ett naturligt steg i min önskade fortsatta utveckling inom försvarsmakten. Mina egenskaper är stark vilja, god kompetens och fysisk/psykisk stabilitet. Mitt simpla uppdrag är således att se till att ni inte går miste om en redan väl utvecklad och viljestark person som står och knackar på dörren. Därför överklagar jag.
För övrigt är jag en öppen, framåt, positiv och glad person. Jag kan inte se mig själv som någon MÖP. Jag vill göra värnplikt, utvecklas och fullända mig själv och på samma gång försvaret.
Jag pratar gärna med en handläggare eller liknande så att detta får en, om möjligt, lite mer personlig tappning.
Ser fram emot en kontakt från Er inom en snar framtid
Med vänlig hälsning
Christoffer xxxxxxx, 2008-04-24
Underskrift:______________________________________
Edit:
Tog bort namn, adress o telefonnummer till ungdomsledaren. Är väl ändå helt onödigt att skriva ut det här, eller hur.
//Yman, BlåGul