Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Indragningar 2009
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4
Nyllet
Jaa, vissa har det bra. Det är bara o hoppas att man kanske har lyckats få sammaherre. unsure.gif haha
vedor
QUOTE (Nyllet @ May 16 2008, 17:58 ) *
Jaa, vissa har det bra. Det är bara o hoppas att man kanske har lyckats få sammaherre. unsure.gif haha

Du kan få numret till denna killen om du skulle bli utan tjänst rolleyes.gif . Det var inte den förrättaren jag hade när jag mönstrade utan ett nummer jag fick när jag blev utan tjänst senare.
Nyllet
QUOTE (vedor @ May 20 2008, 20:08 ) *
QUOTE (Nyllet @ May 16 2008, 17:58 ) *

Du kan få numret till denna killen om du skulle bli utan tjänst rolleyes.gif . Det var inte den förrättaren jag hade när jag mönstrade utan ett nummer jag fick när jag blev utan tjänst senare.

Du har PM wink.gif
MjGripen
Men F21 skulle väll klara sig Aurvidjsjaur fick la ta smällen ist ?
dieseltrollet
QUOTE (MjGripen @ May 21 2008, 16:04 ) *

Citerar mig själv från denna tråd:
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 30 2008, 09:54 ) *
Tidigare har man pratat om att tillfälligt reducera antalet värnpliktiga som tas in 2009 (och 2010) för att klara de närmaste åren ekonomiskt, inte om att avveckla förband permanent. Det nya "arbetsläget" handlar om hur man ska göra för att långsiktigt klara ekonomin från 2010 och framåt.

De två sakerna har egentligen ingenting med varandra att göra. Oavsett vilka förband som i slutänden kommer att avvecklas eller flyttas så kommer antalet värnpliktiga som utbildas de närmaste åren att reduceras kraftigt för att klara ekonomin här och nu.

Det här med att "F21 skulle väll klara sig" har inget att göra med de indragningar av antalet utbildade vpl som görs 2009 för att klara ekonomin här och nu. Enligt dessa planer ska F21 inte utbilda fältvärnpliktiga igen förrän till sommaren 2010.
JoelFfs
QUOTE (dieseltrollet @ May 21 2008, 15:38 ) *
QUOTE (MjGripen @ May 21 2008, 16:04 ) *

Citerar mig själv från denna tråd:
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 30 2008, 09:54 ) *
Tidigare har man pratat om att tillfälligt reducera antalet värnpliktiga som tas in 2009 (och 2010) för att klara de närmaste åren ekonomiskt, inte om att avveckla förband permanent. Det nya "arbetsläget" handlar om hur man ska göra för att långsiktigt klara ekonomin från 2010 och framåt.

De två sakerna har egentligen ingenting med varandra att göra. Oavsett vilka förband som i slutänden kommer att avvecklas eller flyttas så kommer antalet värnpliktiga som utbildas de närmaste åren att reduceras kraftigt för att klara ekonomin här och nu.

Det här med att "F21 skulle väll klara sig" har inget att göra med de indragningar av antalet utbildade vpl som görs 2009 för att klara ekonomin här och nu. Enligt dessa planer ska F21 inte utbilda fältvärnpliktiga igen förrän till sommaren 2010.

Men nu handlar det väl endå om att avveckla typ helt Arvidsjaur och omlokalisera AJB till K3? (Eller bilda dem nya jägarbataljonerna av AJB, LBB och KJS, hur det nu var?)
dieseltrollet
QUOTE (JoelFfs @ May 21 2008, 17:48 ) *
Men nu handlar det väl endå om att avveckla typ helt Arvidsjaur och omlokalisera AJB till K3? (Eller bilda dem nya jägarbataljonerna av AJB, LBB och KJS, hur det nu var?)

För tredje gången...

Man måste göra skillnad mellan de akuta åtgärder som vidtas i år och nästa år, och de som vidtas på längre sikt för att få balans mellan resurser och uppdrag från 2010 och framåt.

Till de akuta åtgärderna hör att F21 inte kommer att ha något inryck av fältvärnpliktiga förrän sommaren 2010, dvs de som skulle rycka in på F21 i januari 2009 kommer inte att göra det.

Till de långsiktiga åtgärderna hör det så kallade "arbetsläget", där en sak är ett förslag att avveckla AJB och skapa ett enda jägartypförband istället för dagens tre-fyra stycken.

Så även om man nu säger att "F21 kommer undan" så kommer det fortfarande inte att rycka in fältvärnpliktiga där nästa år. Och det är nästa år som den här tråden handlar om...
Mustang
Läste en artikel på värnpliktsnytt.se...

Där läste jag "Den nya grundorganisationen föreslås utbilda 3 000 värnpliktiga varje år."

Vet någon när denna "nya grundorganisation" träder i kraft?
Skalman
QUOTE (Mustang @ May 23 2008, 16:05 ) *

Där läste jag "Den nya grundorganisationen föreslås utbilda 3 000 värnpliktiga varje år."

Nyckelordet där är "föreslås". Det innebär att det är ett av de förslag man arbetar med. Det innebär inte att det nödvändigtvis kommer bli på det sättet. Däremot så utgår jag ifrån att den nyheten behandlar från 2009 och framåt, eftersom det är kring det som diskussionen förs. Om du läser i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=34935 så kanske det kommer klarna litet för dig.

Personligen tror jag att det kommer bli en rejäl minskning i antal värnpliktiga under 2009, för att de ska klara budgeten, men det är bara vad jag tror.
Larsleo
QUOTE (Mustang @ May 23 2008, 15:05 ) *

Att utbilda 3 000 pers per år är vad som behövs för att personalförsörja en planerad yrkesarme av en viss storlek.. det är iaf dom siffror jag sett det bollats med. Om det blir så tippar jag på strax efter 2011 - 2012

Det är ju ingen hemlighet att HKV driver linjen att vi ska ha yrkesarme

Men nu är jag utanför trådens topic men men..
Mustang
QUOTE (Skalman @ May 23 2008, 16:47 ) *
Personligen tror jag att det kommer bli en rejäl minskning i antal värnpliktiga under 2009, för att de ska klara budgeten, men det är bara vad jag tror.

Jag hoppas verkligen inte att det blir så!

De har ju redan halverat värnpliktskullen för år 2009. Läs denna artikel http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3992

Är det verkligen realistiskt att minska ÄNNU mera? Då blir det knappt några värnpliktiga kvar under 2009 ju banghead.gif

Om det drar ner ännu mera så kommer det vara bottenrekord för antalet värnpliktiga som genomför utbildning under en period, till och med värre än för 89:orna som bara var runt 4000.

Detta är ju sjukt!
Skalman
Du hänvisade ju själv till en artikel som talade om 3000 värnpliktiga per år, så varför du ser det som orealistiskt förstår jag inte. Att det kan bli knepigt att få igenom så stora minskningar redan till nästa år är självklart sant, men måste de så måste de. Jag förstår att du gärna vill göra lumpen, men om du förväntar dig det värsta så blir du inte lika besviken om det inte skulle bli så. Ta aldrig något för givet när det gäller FM.
Mustang
QUOTE (Skalman @ May 23 2008, 22:04 ) *
Du hänvisade ju själv till en artikel som talade om 3000 värnpliktiga per år, så varför du ser det som orealistiskt förstår jag inte. Att det kan bli knepigt att få igenom så stora minskningar redan till nästa år är självklart sant, men måste de så måste de. Jag förstår att du gärna vill göra lumpen, men om du förväntar dig det värsta så blir du inte lika besviken om det inte skulle bli så. Ta aldrig något för givet när det gäller FM.

Det jag har svårt att förstå är hur de ska kunna minska antalet värnpliktiga ännu mera efter det att dom redan dragit ned. Jag hänvisade ju till en artikel från värnpliktsnytt där det stod klart att antalet värnpliktiga ska dras ned kraftigt. När Skalman sedan skrev att han trodde att de skulle dra ned ytterligare så hade jag svårt att förstå det, eftersom de redan dragit ned rejält en gång.

För övrigt blir jag nog besviken hur som helst om jag inte får göra lumpen, förberedd på det värsta eller ej...
Coveise
jag skall göra en liten instickare här bara unsure.gif

Jag skrev på något som jag tror var sida 3 i denna tråd att jag blivit förflyttad till utbildningsreserven efter att de beslutat om en halvering av antalet värnpliktiga på F21. Skam den som ger sig, jag skrev ihop en överklagan som jag blev riktigt nöjd med och två veckor senare ringer det en snubbe från stockholm och ber mig välja en av några tjänster som han tyckte skulle kunna passa för mig. Han sade mer eller mindre att jag skulle säga vad jag ville ha så skrev han in mig där. Det blev 327 dagar som Pjäsplutonbefäl på A9 i Boden.
Jag hade tidigare en tjänst som kvartermästare på F21 med början i Januari 2009. Den nya utbildningen börjar i Juli samma år.
Jag är skitnöjd och glad att det lönade sig att anstränga sig och skriva ett litet CV med några väl valda ord. Nu återstår bara att platsen fins kvar för mig om det dryga året jag har framför mig innan jag rycker in. Allt verkar kunna hända nu!

Jag skriver detta mest för att påvisa att det faktiskt kan ge resultat att överklaga pliktverkets beslut. Något som jag själv inte lade några stora förhoppningar på men som nu har gett mig en ny tjänst. Jag hade medelmåttiga resultat på mönstringen:

Inskrivningsprov: 7/9
Befälslämplighet: 8/9
Plikttjänstförmåga: 8/9
Syn: I behov av glasögon
Hörsel: Ok
Styrka: 8
Kondition: 6, det högsta de kunde ge mig när jag inte fick cykla (infektion i kroppen vid mönstring)
BMI: 24,6

Så pröva lyckan om ni blev fråntagen er tjänst! smile.gif
Mustang
QUOTE (Coveise @ May 31 2008, 16:24 ) *
jag skall göra en liten instickare här bara unsure.gif

Jag skrev på något som jag tror var sida 3 i denna tråd att jag blivit förflyttad till utbildningsreserven efter att de beslutat om en halvering av antalet värnpliktiga på F21. Skam den som ger sig, jag skrev ihop en överklagan som jag blev riktigt nöjd med och två veckor senare ringer det en snubbe från stockholm och ber mig välja en av några tjänster som han tyckte skulle kunna passa för mig. Han sade mer eller mindre att jag skulle säga vad jag ville ha så skrev han in mig där. Det blev 327 dagar som Pjäsplutonbefäl på A9 i Boden.
Jag hade tidigare en tjänst som kvartermästare på F21 med början i Januari 2009. Den nya utbildningen börjar i Juli samma år.
Jag är skitnöjd och glad att det lönade sig att anstränga sig och skriva ett litet CV med några väl valda ord. Nu återstår bara att platsen fins kvar för mig om det dryga året jag har framför mig innan jag rycker in. Allt verkar kunna hända nu!

Jag skriver detta mest för att påvisa att det faktiskt kan ge resultat att överklaga pliktverkets beslut. Något som jag själv inte lade några stora förhoppningar på men som nu har gett mig en ny tjänst. Jag hade medelmåttiga resultat på mönstringen:

Inskrivningsprov: 7/9
Befälslämplighet: 8/9
Plikttjänstförmåga: 8/9
Syn: I behov av glasögon
Hörsel: Ok
Styrka: 8
Kondition: 6, det högsta de kunde ge mig när jag inte fick cykla (infektion i kroppen vid mönstring)
BMI: 24,6

Så pröva lyckan om ni blev fråntagen er tjänst! smile.gif

Jag tycker inte du hade medelmåttiga resultat på mönstringen, jag menar allt är ju toppklass förutom konditionen. Hur "lång" överklagan blev det, 1-2 sidor eller? Vad sa pliktverket efter att du hade skickat in överklagan, att dom skulle höra av sig med telefon eller med brev?
JoelFfs
Och får jag fråga vilken ton du hade i brevet? Var det en ödmjuk vädjan eller lite mera konstaterande att du förjänar en tjänst eller så? smile.gif
Coveise
Mustang: Jag skrev att Jag pratar gärna med en handläggare eller liknande så att detta får en, om möjligt, lite mer personlig tappning .
Jag vet dock inte om det var därför de ringde?

JoelFfs: Jag skrev först en överklagan som jag tyckte att jag lyckats bra med. Sedan skickade jag den till en man i 50års åldern som, tro mig, kan såndana här saker. Då ville han att jag skulle byta strategi. Han tyckte att jag målat ut mig för mycket som ett offer och att jag vädjade för mycket. Han ville att jag istället skulle gå hårt fram och säga vad jag har som de kan tänkas vilja ha, att jag har kämparanda, samt att förklara för dem vad de går miste om om de inte ger mig en tjänst. Således måste man säga att jag hade en rätt hård och beslutsam betoning på min skrivelse. Sedan skall också sägas att jag körde med ett juridiskt korekt språk och använde mig av en bra mall för överklagan. Man kan ju inte skriva vad som helst, man måste nog få deras uppmärksamhet och visa att man är något att räkna med.

Är det någon som är intresserad av att se hur jag skrev min överklagan så hör av er!
Mustang
@ Coveise

Varför inte slänga upp hela överklagan här på forumet, så man får se hur den ser ut? Se bara till att ta bort din personliga information innan...

smile.gif
Coveise
Sagt och gjort! Lägg märke till att detta nu inte har samma struktur som i ett word-dokument.

Överklagan

Till Statens överklagandenämnd

Klagande: Christoffer xxxxxx (xxxxxx-xxxx)
Adress: xxx, xxxxxxxxxxx
E-postadress: xxxxxx@xxx.xxx
Telefonnummer: xxx-xxxxxxx

Saken

Jag vill överklaga beslutet om min ändrade inskrivning. Jag anser att beslutet fattat av pliktverket angående min placering i utbildningsreserven i befattningsgrupp chef är felaktigt.

Jag vill tjänstgöra på en av försvarets utbildningsplatser. Jag har goda belägg för min överklagan och jag ser två större anledningar till att inte utesluta mig från en tjänst. Dels har jag mina konkreta meriter som styrker det faktum att jag borde vara en av de tjänstgörande och dels hur jag planerat min framtida livssituation baserat på ert ursprungliga besked.

Skälen för min överklagan

Min kompetens

Jag antar att många ambitiösa rader med text om sånt som jag inte kan bevisa, såsom att min fysiska kondition är i topp inför en väntad värnplikt, inte gör mig någon nytta i detta brev. Jag struntar helt enkelt i det och går direkt på mina konkreta meriter.

Jag har nu varit med i försvarsutbildarna i lite drygt 4 år. Jag har erhållit hederstecken för ungdom guld. Jag tävlade för G23 på HVSS sommaren 2007. Jag har genomfört granen sommar. Jag har också genomfört ungdomskurs vinter uppe i Hemavan och har många andra mer eller mindre äventyrliga erfarenheter från vårt svenska klimat. Mina ledarskapsegenskaper är relativt utbredda eftersom jag ofta verkat som gruppchef, dagelev etc. på våra övningar. Jag har deltagit på ett antal hemvärnsövningar som markör och har också mindre utbildning i internationell signalering.

Jag är för tillfället vapen och materialförvaltare i vår förening, en tjänst som jag fick med stort förtroende för att kunna öva inför min tjänst som kvartermästare. Jag är samtidigt förtroendeelev i ungdomsorganisationen.

Dessa är de huvudmeriter som jag samlat på mig under årens lopp inom försvarsutbildarna och som i huvudsak inte nämndes under min mönstring. Jag fick heller inte göra konditionstestet under min mönstring eftersom jag led av förkylning vid just den tiden.

Referens: Sofia BORTTAGET AV MODERATOR, ungdomsledare
Adress: BORTTAGET AV MODERATOR
Tele: BORTTAGET AV MODERATOR

Vad jag är beredd att tillföra

Jag pluggar nu sista året på gymnasiet med inriktning samhälle, en inriktning som jag valt till största delen på grund utav att jag vill utöva polis eller officersyrket i framtiden.

Värnplikt, hemvärn, utlandstjänst och officershögskola har varit min vision. Problemet är egentligen inte att visionen omöjliggörs, utan vad den ersätts med, vilket är i princip ingenting.

Att få göra värnplikten, tjäna land och rike i den svenska uniformen, och som jag så länge haft som mål, är ett naturligt steg i min önskade fortsatta utveckling inom försvarsmakten. Mina egenskaper är stark vilja, god kompetens och fysisk/psykisk stabilitet. Mitt simpla uppdrag är således att se till att ni inte går miste om en redan väl utvecklad och viljestark person som står och knackar på dörren. Därför överklagar jag.

För övrigt är jag en öppen, framåt, positiv och glad person. Jag kan inte se mig själv som någon MÖP. Jag vill göra värnplikt, utvecklas och fullända mig själv och på samma gång försvaret.

Jag pratar gärna med en handläggare eller liknande så att detta får en, om möjligt, lite mer personlig tappning.

Ser fram emot en kontakt från Er inom en snar framtid

Med vänlig hälsning

Christoffer xxxxxxx, 2008-04-24

Underskrift:______________________________________

Edit:
Tog bort namn, adress o telefonnummer till ungdomsledaren. Är väl ändå helt onödigt att skriva ut det här, eller hur.

//Yman, BlåGul
Nyllet
Tjenare! Det har varit lite snack om de indragningarna som gjorde att denna tråd skapades på sistonde. Är det någon som vet om alla som berörs av den indragningen har blivit kontaktade?

/Nyllet
Danne
QUOTE (Coveise @ Jun 4 2008, 22:23 ) *
Jag kan inte se mig själv som någon MÖP. Jag vill göra värnplikt, utvecklas och fullända mig själv och på samma gång försvaret.

Här kanske du skulle vilja ändra upplägget mot något mer....... anspråkslöst?

Att nämna termen MÖP, om än i nekande form, får nog heller inte rätt klang.
Eaglet
Reagerade också på det med MÖP, speciellt om man "rabblat" ett antal rader om intensivt engemang i hemvärnet (OBS: inget fel med det). I övrigt fint brev, men det behöver inte vara så proffsigt. Det viktiga är bara att man tydligt förklarar vad man vill och sen be till krigsguden att brevet hamnar hos en schysst killer/tjej på PV.
Mustang
Hur som helst så gav ju brevet resultat vilket är huvudsaken. Man kan alltid finslipa vissa delar, men det viktigaste är ju att budskapet går fram... tongue.gif
Anders
QUOTE (Coveise @ Jun 4 2008, 22:23 ) *
Jag vill göra värnplikt, utvecklas och fullända mig själv och på samma gång försvaret.

Min fetstil.

Snälla, kan du inte berätta hur du ska fullända försvaret? Tro mig, det behöver verkligen fulländas, men hur ska du gå tillväga?

surprise.gif
Mustang
QUOTE (Nyllet @ Jun 4 2008, 21:27 ) *
Tjenare! Det har varit lite snack om de indragningarna som gjorde att denna tråd skapades på sistonde. Är det någon som vet om alla som berörs av den indragningen har blivit kontaktade?

/Nyllet

hej nyllet, de personer som hade drabbats av indragningarna skulle få besked innan 15:e april. Alltså de personer som hade fått en tjänst och sedan hade deras tjänst dragits in. Jag antar att de som berörs av indragningarna för 2009 och framåt, endast märker det på att de hamnar i utbildningsreserven...
Coveise
Yman: Självklart skall inte infon om min ungdomsledare stå med. Slarvfel!

Danne: Jag reagerade också på MÖP i skrivandets stund. Men eftersom jag starkt ville betona att MÖPande inte är min ambition så skrev jag så, tilsammans med vidare förklaring på vad jag istället vill tilföra försvaret.

Eaglet: Jag anar att du menar att försvarets ideella organisationer kan ge en MÖP-stämpel om man som ung hänger sig för mycket åt verksamheten. Men jag hoppas verkligen att en så rutinerad organisation som pliktverket inte förkastar mig bara för att jag är ute och får mig lite mer erfarenhet. Jag vill utvecklas och utbilda mig för framtida jobb eller andra syften. Jag sitter inte och ler och drömmer mig bort i bandvagnen när HV skjuter. Jag försöker lära mig något.
Det sitter vuxna och kunniga människor i försvaret, och särskillt inom pliktverket, som ska se till att rätt person placeras på rätt plats. Jag är inte religiös, men däremot säker på att ett korrekt skrivet brev uppskattas och tas på allvar i större utsträckning än ett mindre korrekt skrivet brev gör. Vidare ska man inte glömma att det är en överklagan som skickas till en nämnd. Det fins mallar för överklgan i Sverige, hur viktigt detta är vet jag dock inte. Jag ställer mig alltså emot ditt till synes uppenbara påstående om att man inte behöver lägga ner så mycket jobb på en överklagan. För fasen, är det er framtid det gäller så ta er lite tid och gör överklgagan snygg, det visar mer än något annat att ni menar alvar, och lyckas ni med detta visar det även att ni har någonting bakom pannbenet ;). Det vore ju dumt att säga pliktverket något annat!

Anders: Haha! Ja, du. Jag tänkte använda metoden: Lära, lära, lära för att sedan övergå till tillämpning och sedan, om jag har tur, också lära ut själv. Och blir det bara så att jag gör värnplikt eller inte ens det så har jag ju alltid bidragit med något. Jag arbetar således med att fullända försvaret ^^
Snuffel
QUOTE (Nyllet @ Jun 4 2008, 21:27 ) *

/Nyllet

Jag var i kontakt med Pliktverket för några veckor sedan (tre har jag för mig det var) och då fick jag reda på att han precis skickat iväg brev till en stor del av dem som blir berörda inför 2009, där han antingen bekräftar att ens befattning är kvar eller vad som skett med den. Nu hade jag turen på min sida och min befattning fanns kvar vilket jag fick brev om två dagar senare banan_rock.gif

Så alla som mönstrat här och fått en befattning bör ha blivit kontaktade av Pliktverket.

Visst, det var Pliktverket i Gbg som sade detta och mannen på Pliktverket hade enbart hand om TrängR, så helt hundra på hur det ligger till för alla andra är jag inte. Men de som skulle in på TrängR nästa år har fått brev.
Nyllet
Tack så mycket Snuffel och Mustang. Då äre bara o hoppas på att det inte blir några fler indragningar till 2009. Men som det ser ut nu så kommer det väl hända en del grejer, tyvärr.

/Nyllet
JoelFfs
Vill gärna intyga att man kan få ut något av överklagan. Fick just amfibiegruppchef 2010 istället för utbildningsreserven om jag inte kommer in på FJS biggrin.gif Jävligt glad atm!
JoelFfs
QUOTE (JoelFfs @ Jun 11 2008, 11:35 ) *
Vill gärna intyga att man kan få ut något av överklagan. Fick just amfibiegruppchef 2010 istället för utbildningsreserven om jag inte kommer in på FJS biggrin.gif Jävligt glad atm!

Amfibiegruppbefäl ska det ju vara.

Ingen som sitter och trycker på någon ny spännande info?
Eaglet
QUOTE (Coveise @ Jun 8 2008, 19:27 ) *
Eaglet: Jag anar att du menar att försvarets ideella organisationer kan ge en MÖP-stämpel om man som ung hänger sig för mycket åt verksamheten. Men jag hoppas verkligen att en så rutinerad organisation som pliktverket inte förkastar mig bara för att jag är ute och får mig lite mer erfarenhet. Jag vill utvecklas och utbilda mig för framtida jobb eller andra syften. Jag sitter inte och ler och drömmer mig bort i bandvagnen när HV skjuter. Jag försöker lära mig något.
Det sitter vuxna och kunniga människor i försvaret, och särskillt inom pliktverket, som ska se till att rätt person placeras på rätt plats. Jag är inte religiös, men däremot säker på att ett korrekt skrivet brev uppskattas och tas på allvar i större utsträckning än ett mindre korrekt skrivet brev gör. Vidare ska man inte glömma att det är en överklagan som skickas till en nämnd. Det fins mallar för överklgan i Sverige, hur viktigt detta är vet jag dock inte. Jag ställer mig alltså emot ditt till synes uppenbara påstående om att man inte behöver lägga ner så mycket jobb på en överklagan. För fasen, är det er framtid det gäller så ta er lite tid och gör överklgagan snygg, det visar mer än något annat att ni menar alvar, och lyckas ni med detta visar det även att ni har någonting bakom pannbenet ;). Det vore ju dumt att säga pliktverket något annat!

Jag kan ju bara tala för min egen erfarenhet, ingenting annat. Jag placerades också i utbildningsreserven som du. När jag "överklagade" skrev jag ett enkelt mail till Pliktverket där jag med kanske 4 meningar förklarade min situation och varför jag ville göra lumpen. Blev uppringd av en handläggare en vecka senare som jag direkt fick prata med och säga vad jag ville göra och fick lite olika alternativ. Sen var det klart.

Nu hade jag kanske enorm tur, men jag ville bara påpeka att det är nog inte den som skriver snyggast brev eller varit aktivast i hemvärnet som får en andra chans. Snarare att man har goda skäl och lite tur.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.