dieseltrollet
Apr 14 2008, 05:11
QUOTE (linush @ Apr 13 2008, 23:24 )

Jag har för mig att det bara är bevakningssoldater kvar på F17. Hört under HVu övning på Rosenholm.
Då har du hört fel. Däremot så blir det ett uppehåll på ett år mellan innevarande fältvärnpliktigas utryckning och nästa kulls inryck, under den tiden är det "bara" bevakningssoldater på F17.
Mustang
Apr 15 2008, 13:31
Jag tycker det hela verkar lite underligt med tanke på hur långsamt det brukar går med byråkratin.
Jag uppfattar det som om indragningarna på värnpliktsutbildningar år 2009 gjordes typ under en natt.
Måste det inte in ett förslag/begäran till riksdagen som ska godkänna indragningarna och hålla på? Jag har varken hört eller läst någonting om planer på indragningar innan jag såg denna tråd, och då läser jag Dagens nyheter varje dag

(borde ju vara en rätt så stor nyhet)
Jomini
Apr 15 2008, 15:30
VärnpliktsnyttKanske inte världens bästa källa, men i sammanhanget stämmer det nog med all säkerhet.
Mustang
Apr 15 2008, 17:02
ja självklart.
Jag tvivlar inte på att indragningarna verkligen kommer att ske. Jag tycker bara det hela gick så väldigt snabbt...
Nyllet
Apr 15 2008, 18:48
QUOTE (Jomini @ Apr 15 2008, 16:30 )

VärnpliktsnyttKanske inte världens bästa källa, men i sammanhanget stämmer det nog med all säkerhet.
Det verkar som att P4 klarar sig undan hyfsat lindrigt om den där artikeln har korrekta uppgifter. Efter som att P4 utbildar mycke soldater till NBG 2011, är det någon som vet om det kan stämma?
MikaelD
Apr 15 2008, 19:28
fick mitt nya inskrivningsbeslut idag

Bas/Strilsäkgruppchef - Lätt Infanteri med inryck 3 augusti 2009
dieseltrollet
Apr 15 2008, 20:44
QUOTE (Mustang @ Apr 15 2008, 13:31 )

Jag tycker det hela verkar lite underligt med tanke på hur långsamt det brukar går med byråkratin.
Jag uppfattar det som om indragningarna på värnpliktsutbildningar år 2009 gjordes typ under en natt.
Måste det inte in ett förslag/begäran till riksdagen som ska godkänna indragningarna och hålla på? Jag har varken hört eller läst någonting om planer på indragningar innan jag såg denna tråd, och då läser jag Dagens nyheter varje dag

(borde ju vara en rätt så stor nyhet)
Det krävs inget riksdagsbeslut för att ändra antalet värnpliktiga som ska utbildas under ett år. Dessutom är antalet värnpliktiga en av de få rörliga kostnader som FM överhuvudtaget kan påverka för att göra besparingar
här och nu. Att det sedan blir trist för de som förväntat sig att göra gu och som nu hamnar i utbildningsreserven spelar tyvärr ingen roll när det gäller att spara pengar omedelbart.
Coveise
Apr 18 2008, 13:11
Det gick åt he'vete för mig! Utbildningsreserven. Så nu pajar hela framtidsplanen, inget jobb osv. Någon som vet hur man överklagar på bästa sätt? Det har ju trotts allt hänt en del sedan man mönstrade som kan vara till min fördel.
Hannes
Apr 18 2008, 14:02
Nu har jag ingen egen erfarenhet av överklagan men rent spontant skulle jag nog tro att du har större chans, om än långt ifrån stor som det verkar, om du tar personlig kontakt. Skicka in ett brev där du helt enkelt skriver att du överklagar och anledningarna till detta men ring också ett telefonsamtal eller så.
linush
Apr 18 2008, 23:16
QUOTE (Coveise @ Apr 18 2008, 14:11 )

Det gick åt he'vete för mig! Utbildningsreserven. Så nu pajar hela framtidsplanen, inget jobb osv. Någon som vet hur man överklagar på bästa sätt? Det har ju trotts allt hänt en del sedan man mönstrade som kan vara till min fördel.
Det bästa är väl som ovanstående skribent säger. Skriv, men ring gärna också! Hursomhelst förstår jag inte hur hela din framtid slogs i spillror för att du inte får tjänstgöra (Förutom om du ska bli YO). Du kan ju alltid söka dig till Försvarsmakten och försöka en gång till när allmän värnplikt har slopats.
Jomini
Apr 19 2008, 08:52
Lite OT men FM ska starta en aspirantskola i närtid där man kan bli officer utan att ha gjort värnplikten. Denna skola kommer vara lokaliserad i Halmstad.
Ett alternativ om man inte fick göra vpl.
Aspirantutbildning kommer som det ser ut bedrivas på fler ställen än Halmstad. Bla Sjöstridsskolan är visst sugna på det.
Men OT var det ju.
Hermansson
Apr 19 2008, 11:55
QUOTE (Krook @ Apr 19 2008, 12:37 )

Aspirantutbildning kommer som det ser ut bedrivas på fler ställen än Halmstad. Bla Sjöstridsskolan är visst sugna på det.
Men OT var det ju.
Fortsatt OT: Finns det någonstans man kan läsa mer om detta?
QUOTE (Hermansson @ Apr 19 2008, 12:55 )

QUOTE (Krook @ Apr 19 2008, 12:37 )

Men OT var det ju.
Fortsatt OT: Finns det någonstans man kan läsa mer om detta?
Ja visst:
Bland annat här!Kanske lite härMen några externa länkar kan jag inte ge.
Ett varningens finger dock: Det är tänkt att man ska starta utbildningen 2009 och Försvarsmakten lär inte ha mer pengar då än nu. Det innebär att jag inte skulle bli förvånad om den utbildningen uteblir.
Kaliber600
Apr 23 2008, 06:32
De nu annonserade nedläggningarna
(http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1167347.svd) går utöver de tidigare Indragningarna. Nu verkar det därför som om att åtminstone 1000 värnpliktsplatser till kommer att försvinna inom en snar framtid (givetvis blir följderna ännu mer omfattande än så, men den här tråden är mig veterligen bara om hur det påverkar värnpliktstjänstgöringen). Jag räknar totalt runt 1000 vpl på de förband som skall direkt läggas ned, och åtminstone ungefär 500-600 till på dem som ev. ska läggas ned/skall flyttas.
Vidare kaos att vänta för er på de här förbanden m.a.o.
nahoj84
Apr 23 2008, 10:03
QUOTE (Kaliber600 @ Apr 23 2008, 07:32 )

(http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1167347.svd) går utöver de tidigare Indragningarna. Nu verkar det därför som om att åtminstone 1000 värnpliktsplatser till kommer att försvinna inom en snar framtid (givetvis blir följderna ännu mer omfattande än så, men den här tråden är mig veterligen bara om hur det påverkar värnpliktstjänstgöringen). Jag räknar totalt runt 1000 vpl på de förband som skall direkt läggas ned, och åtminstone ungefär 500-600 till på dem som ev. ska läggas ned/skall flyttas.
Nu pratas det i den här tråden om indragningar under 2009. EVENTUELLA förbandsnedläggningar kommer inte att hinna slå igenom under 2009 om de blir beslutade om i december detta år.
/J
Kaliber600
Apr 23 2008, 14:16
Nu pratas det i den här tråden om indragningar under 2009. EVENTUELLA förbandsnedläggningar kommer inte att hinna slå igenom under 2009 om de blir beslutade om i december detta år.
/J
Med all respekt tror jag det inte går att säga någonting om hur snabbt eventuella förbandsnedläggnignar kan slå igenom. Försvarsmaktens läge verkar rätt desperat - likaså tonen, varför det inte är omöjligt att anta att nedläggningarna "blixtgenomförs". Som jag förstod av artikeln är det dessutom den uttryckliga meningen att nedläggningarna skall göras 2009-2010 - och med tanke på spridnignen av inryckningsdatum för årskull 89-90 är det visst mycket möjligt att vissa drabbas. Om inte direkt, så i alla fall efter en kortare tid - rycker du in på exempelvis LV6 i Augusti 2009, och förbandet skall läggas ned 2010, kan det nog spela roll.
Noname
Apr 23 2008, 20:49
QUOTE (nahoj84 @ Apr 23 2008, 11:03 )

/J
Försvarsbeslut 04 togs i december samma år. Soldaterna muckade enligt plan i april 05 och 1 juli 2005 var förbanden nedlagda! Detta betyder att när Fb 08 tas i december i år så kan mycket väl berörda förband bomma igen till sommaren 2009.
Dream Exp.
Apr 23 2008, 20:52
QUOTE (Noname @ Apr 23 2008, 21:49 )

QUOTE (nahoj84 @ Apr 23 2008, 11:03 )

/J
Försvarsbeslut 04 togs i december samma år. Soldaterna muckade enligt plan i april 05 och 1 juli 2005 var förbanden nedlagda! Detta betyder att när Fb 08 tas i december i år så kan mycket väl berörda förband bomma igen till sommaren 2009.
Ja, men om ett beslut tas i december lär de väl inte lägga ner de utbildningar som
börjar i januari eller mars nästföljande år?
QUOTE (Dream Exp. @ Apr 23 2008, 21:52 )

Ja, men om ett beslut tas i december lär de väl inte lägga ner de utbildningar som börjar i januari eller mars nästföljande år?
Nej, då kallas det att ställa in. Effekten är ändå att den inte genomförs.
/K
Dream Exp.
Apr 23 2008, 21:15
Men har de verkligen rätt till det så pass kort tid innan utbildningen ska börja?
QUOTE (Dream Exp. @ Apr 23 2008, 22:15 )

Men har de verkligen rätt till det så pass kort tid innan utbildningen ska börja?
Självklart har de det. De kunde ju halvera årets värnpliktskull till antal med kort varsel och efter inryck besluta om en månads kortare utbildningstid.
/K
Dream Exp.
Apr 23 2008, 21:26
QUOTE (Krook @ Apr 23 2008, 21:17 )

QUOTE (Dream Exp. @ Apr 23 2008, 22:15 )

Självklart har de det. De kunde ju halvera årets värnpliktskull till antal med kort varsel och efter inryck besluta om en månads kortare utbildningstid.
/K
Jag är fullt införstådd att de värnpliktiga är till för FM och inte tvärt om. Däremot kan jag ställa mig frågan om FM verkligen förtjänar god arbetskraft när man tycker det är ok att handskas med sina rekryter hur som helst. Man börjar ju bli tveksam om man vill bli en del av en institution med ett sådant handlande...
Jelzin
Apr 23 2008, 21:33
QUOTE (Noname @ Apr 23 2008, 21:49 )

Försvarsbeslut 04 togs i december samma år. Soldaterna muckade enligt plan i april 05 och 1 juli 2005 var förbanden nedlagda!
Det gick kvickare än så. Förbanden som lades ner i FB04 upphörde 2004-12-31. Därefter övergick det till att bli en avvecklingsorganisation, med benämningen förkortningen AO, som exempel AO P10.
Dream Exp.
Apr 23 2008, 22:21
Men om de som i mitt fall planerar att flytta Arvidsjaurs verksamhet, skulle det innebära några konsekvenser för värnpliktiga annat än att ubildningen sker på annan ort? Skulle de t ex vara tvungna att dra ner på antalet värnpliktiga?
Anledningen till att just jag är så himla hispig angående detta är att jag har ett val mellan Jägarplutonbefäl med inryck i mars 2009 eller musiksoldat med inryck i Juli 2008. Valet blev med ens himla mycket svårare...
Mustang
Apr 26 2008, 13:36
Måste kännas ganska pissigt för de som blivit inskrivna till eksjö eller typ P7 revingehed, eftersom de ställena förmodligen skulle bort helt...
Är det förresten nån som vet NÄR de ska lägga ner/flytta förbanden OM förslaget blir godkänt av riksdagen?
Larsleo
Apr 26 2008, 15:17
ÖB lägger sitt förslag 15 sept.
Statsmakterna sin proposition i dec
Beslut i mars nångång
Nerlagt/flyttat under sommaren.
Nyllet
Apr 27 2008, 14:21
QUOTE (Mustang @ Apr 26 2008, 14:36 )

Måste kännas ganska pissigt för de som blivit inskrivna till eksjö eller typ P7 revingehed, eftersom de ställena förmodligen skulle bort helt...
Är det förresten nån som vet NÄR de ska lägga ner/flytta förbanden OM förslaget blir godkänt av riksdagen?
Men va fan, Eksjö kan dom väl inte lägga ner? Vilka ska ta hand om amröj och minröd isåfall? Det är ju en väldigt viktig del av Försvarsmaktens uppgifter utomlands.
Hermansson
Apr 27 2008, 14:35
QUOTE (Nyllet @ Apr 27 2008, 15:21 )

Men va fan, Eksjö kan dom väl inte lägga ner? Vilka ska ta hand om amröj och minröd isåfall? Det är ju en väldigt viktig del av Försvarsmaktens uppgifter utomlands.
Jag har hört det ryktas om att delar ska flyttas, till exempelvis Kvarn. Men det är ju ingenting som är säkert än.
QUOTE (Nyllet @ Apr 27 2008, 15:21 )

Du kan röja OXA och minor även om du lär dig det i Boden i stället för Eksjö.
I förslaget så flyttas ingenjörsgrundutbildningen till Boden och SWEDEC till Revinge. FLYTTAS!
/K
Hermansson
Apr 27 2008, 16:49
Jag har inte läst förslaget själv, har någon här koll på 1) Hur många utbildningsplatser och 2) Vilka utbildningsplatser som blir kvar efter nedläggningar/flyttar.
dieseltrollet
Apr 27 2008, 17:02
QUOTE (Hermansson @ Apr 27 2008, 16:49 )

Jag har inte läst förslaget själv, har någon här koll på 1) Hur många utbildningsplatser och 2) Vilka utbildningsplatser som blir kvar efter nedläggningar/flyttar.
Det
arbetsläge som presenterats ser ut som följer:
FM region NordBoden (I19 (regionschef), A9 och ingbat)
Umeå (SkyddC)
Luleå garnison avvecklas (en stridsflygdiv och en basbat till F7)
Arvidsjaur avvecklas (se samordning Kvarn)
SSK Härnösand avvecklas
FM region OstStockholm (LG (regionschef), HKV, FöMusC, FM UndSäkC, MHS K och FMLOG)
Enköping (LedR, LSS/StrilS och Strilbat)
Örebro (FMTM)
Haninge/Berga (Amf 1 och 4.sjöstridsflj, SSK MUSKÖ)
Kvarn (samordning jägar- och underrättelseförband)
Linköping (Hkpflj, FlygS)
Visby (Basto och SSK Visby avvecklas)
Arboga (FMLOG)
Uppsala garnison avvecklas (Strilbat och Strils till LedR, UTV LUFT/FBS till Såtenäs, FMUndSäkC till Kungsängen)
FM region VästSkövde (P4 (regionschef), TrängR och MSS)
Göteborg (FömedC, SSK Göteborg, MarinB och Amf 1)
Skredsvik (4.sjöstridsflj)
Såtenäs (F7, LSS/FBS och UTV, GU och SF. en stridsflygdiv och en basbat. Lednenhet/StriC avvecklas)
Karlsborgs garnison avvecklas (SF till Såtenäs, Undbat/ISTAR till Kvarn)
FM region SydHalmstad (FMTS, MHS H och Lv6)
Karlskrona (MarinB (regionschef), 1.ubflj, 3.Sjöstridsflj, SSS, SSK Karlskrona avvecklas, Marinens musikkår avvecklas)
Ronneby (F17, Hkpflj, GU till F7)
Revingehed (P7 och SWEDEC)
SSK Malmö avvecklas
Eksjö garnison avvecklas (Ingbat till Boden och SWEDEC till Revingehed)
Det är alltså ett utkast och inte något färdigt förslag, man har till och med sagt att det enda som är säkert är att det slutliga förslaget inte kommer att se ut som ovan... Framförallt så ska man nu börja räkna på ekonomin och då kan vad som helst hända. Vissa av flyttarna ovan är inte direkt billiga och då kan det bli så att det trots allt blir billigare även på sikt att låta något vara kvar där det är, även om det leder till att antalet garnisioner blir fler. Eller också kommer man på att det blir billigare och bättre med ännu färre.
Intressant är också att FM personalchef har sagt att man avser att säga upp personal samtidigt som man ska nyrekrytera. Hur man har tänkt sig att få ihop det har jag inte en aning om, det gick inte i FB04 och inget revolutionerande har hänt inom arbetsrätten sedan dess vad jag vet.
Dom armeförband det inte står nått om. Som tex TängR, P4 m.m.. Kommer dom inte skalas av något? Eller är det bara att dom inte försvinner helt? Vet att det än så länge bara är ett förslag. Någon som vet?
Mvh
Nyllet
Apr 29 2008, 10:19
QUOTE (vedor @ Apr 28 2008, 18:19 )

Dom armeförband det inte står nått om. Som tex TängR, P4 m.m.. Kommer dom inte skalas av något? Eller är det bara att dom inte försvinner helt? Vet att det än så länge bara är ett förslag. Någon som vet?
Mvh
Just P4 skall enligt förslaget inte minskas, så som jag har förstått det. Men vissa grejer tillkommer på P4.
Mattan
Apr 29 2008, 22:30

Mvh
Om du hade läst inlägget precis före ditt så hade du sett att TrängR och P4 stod med där
QUOTE (Mattan @ Apr 29 2008, 22:30 )

Mvh
Om du hade läst inlägget precis före ditt så hade du sett att TrängR och P4 stod med där

Ja men det står ju inte vilka förband som skall bantas, endast dom förband som ska läggas ner eller flyttas. Tidigare förslag så skulle dom ju banta inprincip allt. 2/3 av trängR skulle då försvinna osv.
dieseltrollet
Apr 30 2008, 08:54
QUOTE (vedor @ Apr 30 2008, 09:09 )

Ja men det står ju inte vilka förband som skall bantas, endast dom förband som ska läggas ner eller flyttas. Tidigare förslag så skulle dom ju banta inprincip allt. 2/3 av trängR skulle då försvinna osv.
Nu blandar du ihop äpplen och päron. Tidigare har man pratat om att
tillfälligt reducera antalet värnpliktiga som tas in 2009 (och 2010) för att klara de närmaste åren ekonomiskt, inte om att avveckla förband permanent. Det nya "arbetsläget" handlar om hur man ska göra för att långsiktigt klara ekonomin från 2010 och framåt.
De två sakerna har egentligen ingenting med varandra att göra. Oavsett vilka förband som i slutänden kommer att avvecklas eller flyttas så kommer antalet värnpliktiga som utbildas de närmaste åren att reduceras kraftigt för att klara ekonomin
här och nu.
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 30 2008, 08:54 )

tillfälligt reducera antalet värnpliktiga som tas in 2009 (och 2010) för att klara de närmaste åren ekonomiskt, inte om att avveckla förband permanent. Det nya "arbetsläget" handlar om hur man ska göra för att långsiktigt klara ekonomin från 2010 och framåt.
De två sakerna har egentligen ingenting med varandra att göra. Oavsett vilka förband som i slutänden kommer att avvecklas eller flyttas så kommer antalet värnpliktiga som utbildas de närmaste åren att reduceras kraftigt för att klara ekonomin
här och nu.
Men va? Det senaste, och det som har samtalats här i tråden på senare tid är ju nyheterna om att HK har kommit med förslag på förband som ska läggas ner och vart funktioner och utbildningar ska flyttas osv.
QUOTE (Nyllet @ May 3 2008, 14:07 )

QUOTE (dieseltrollet @ Apr 30 2008, 08:54 )

här och nu.
Men va? Det senaste, och det som har samtalats här i tråden på senare tid är ju nyheterna om att HK har kommit med förslag på förband som ska läggas ner och vart funktioner och utbildningar ska flyttas osv.
Läs vad Dieseltrollet skriver och det inlägg som han kommenterar så förstår du bättre.
Dessutom så förkortas Högkvarteret med HKV.
/K
Mustang
May 6 2008, 21:16
Vilken årskull är det som drabbas hårdast av reduceringen av antalet värnpliktiga år 2009? Födda 1989 eller födda 1990?
Av vad jag har förstått så rycker de flesta 90:or in 2010, och då borde det väl vara 89:orna som drabbas hårdast av neddragningarna.
Rätta mig om jag har fel, för det verkar vara väldigt spridda åsikter huruvida majoriteten av 90:orna rycker in 2009 eller 2010.
Skalman
May 6 2008, 22:48
QUOTE (Mustang @ May 6 2008, 22:16 )

Vilken årskull är det som drabbas hårdast av reduceringen av antalet värnpliktiga år 2009? Födda 1989 eller födda 1990?
Av vad jag har förstått så rycker de flesta 90:or in 2010, och då borde det väl vara 89:orna som drabbas hårdast av neddragningarna.
Rätta mig om jag har fel, för det verkar vara väldigt spridda åsikter huruvida majoriteten av 90:orna rycker in 2009 eller 2010.
Hur hårt
du, eller någon annan värnpliktig kommer drabbas av besparingarna under dessa år kommer du inte veta förrän du hör befälet vråla "Militär Utryckning, Civila Kläder!", alternativt blir inskriven i utbildningsreserven. Om det är någonting jag lärde mig under min värnplikt så var det att inte ta någonting för givet, oavsett vad som lovades högt och lågt av FM och dess anställda.
Nyllet
May 11 2008, 01:51
QUOTE (Mustang @ May 6 2008, 21:16 )

Enligt Krook så är huvudinryck för markförbanden juli-augusti, och eftersom att markförbanden består av den största delen av de värnpliktiga så rycker fler 90:or in 2009.
"Huvudinryck för markförbanden är i månadskiftet juli-augusti 2009. Endast ett fåtal värnpliktiga rycker in i januari, exempelvis insats/bevakning. Så svaret torde vara: De övriga.
/K"
Hoppas att citeringen är okej.
/Nyllet
Mustang
May 11 2008, 11:01
QUOTE (Nyllet @ May 11 2008, 01:51 )

QUOTE (Mustang @ May 6 2008, 21:16 )

Enligt Krook så är huvudinryck för markförbanden juli-augusti, och eftersom att markförbanden består av den största delen av de värnpliktiga så rycker fler 90:or in 2009.
"Huvudinryck för markförbanden är i månadskiftet juli-augusti 2009. Endast ett fåtal värnpliktiga rycker in i januari, exempelvis insats/bevakning. Så svaret torde vara: De övriga.
/K"
Hoppas att citeringen är okej.
/Nyllet
Jaha, vad bra att man fick reda på det då
Då drabbas 90:orna värst med andra ord ...
Vill bara säga att inga skyttesoldater kommer att utbildas på T2 för oss 90er. Jag hade tur och fick en annan tjänst

. Stridsfordonplutonbefäl på P4/kvarn, vet inte så mycket om utbildningen men hoppas på det bästa. Han jag pratade med sa att jag dessutom skulle extramönstra till stridsbåtförare.
Så ni som blir utan befattningar stå på er och ring! Har man tur som jag hade så får man snacka med någon riktigt trevlig herre.
Nyllet
May 13 2008, 21:33
QUOTE (vedor @ May 13 2008, 20:46 )

Vill bara säga att inga skyttesoldater kommer att utbildas på T2 för oss 90er. Jag hade tur och fick en annan tjänst

. Stridsfordonplutonbefäl på P4/kvarn, vet inte så mycket om utbildningen men hoppas på det bästa. Han jag pratade med sa att jag dessutom skulle extramönstra till stridsbåtförare.
Så ni som blir utan befattningar stå på er och ring! Har man tur som jag hade så får man snacka med någon riktigt trevlig herre.
Är du preliminär inskriven eller har du fått det definitiva beskedet? Om du har det definitivt, när fick du det?
QUOTE (Nyllet @ May 13 2008, 22:33 )

QUOTE (vedor @ May 13 2008, 20:46 )

Är du preliminär inskriven eller har du fått det definitiva beskedet? Om du har det definitivt, när fick du det?
Jag pratade med honom igår. Och då sa han att han inte ville sätta in mig på något preliminärt så han skulle leta lite. Sedan ringde han upp mig ett par timmar senare och sa att han hade hittat några tjänster som jag kunde välja på. Så det skall inte vara preliminärt, han skulle skicka hem papprerna också sa han. Men han sa att han fixade det över telefon, men jag ville ändå ha kopior på det.
Mustang
May 14 2008, 14:11
QUOTE (vedor @ May 14 2008, 06:30 )

Jag pratade med honom igår. Och då sa han att han inte ville sätta in mig på något preliminärt så han skulle leta lite. Sedan ringde han upp mig ett par timmar senare och sa att han hade hittat några tjänster som jag kunde välja på. Så det skall inte vara preliminärt, han skulle skicka hem papprerna också sa han. Men han sa att han fixade det över telefon, men jag ville ändå ha kopior på det.

Kan inskrivningsförrätaren verkligen skriva in dig definitivt, direkt över telefon? Måste man inte hålla på och jämföra resultat hit och dit med andra som sökt samma tjänst?
Vad hade du för resultat vid mönstringen vedor?
QUOTE (Mustang @ May 14 2008, 14:11 )

QUOTE (vedor @ May 14 2008, 06:30 )

Kan inskrivningsförrätaren verkligen skriva in dig definitivt, direkt över telefon? Måste man inte hålla på och jämföra resultat hit och dit med andra som sökt samma tjänst?
Vad hade du för resultat vid mönstringen vedor?
Japp denna herre kunde det iaf

. Hur trevlig som helst.
Ska se så jag säger rätt.
Inskrivningsprov: 6/9
Syn: Full
Hörsel: Full
Befälslämplighet: 8/9
Pliktlämplighet: 8/9
Styrka: 8/9
Cykel: 6/9
Det jag kan komma på som jag testade nu.

Jag kan verifiera det. När jag mönstrade förra året valde jag bara en tjänst, och inskriningsförrättaren min (förövrigt världens snällaste man!) sa att om jag inte kom in där skulle jag bara ringa honom som fixade han in mig på en plats som var ledig (och som jag var kvalificerad för såklart), han var även villig att hitta en tjänst på LSS där han skötte intagningarna helt och hållet och peta någon till förmån för mig men det fanns ingen tjänst jag var intresserad av.
Sidnot å sido, jag fick inte mitt förstahandsval så jag ringde honom dagarna efter, fick några alternativ, valde MP/SÄK GB över telefon, skickade ett mail för att verifiera att det verkligen var jag som gjort valet och ett par dagar senare fick jag bekräftelsebrevet i posten. Nu är jag två och en halv månad ifrån inryck
Det verkar bero stenhårt på vilka man pratar med, man har ju hört folk som blir avvisade direkt, så var inte alls fallet för mig. Kul att det finns folk som gläds åt att hjälpa andra!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.