QUOTE (Pappsen @ Apr 7 2008, 20:18 )

Information.
Jag som jobbar med att köra folk i båtar på sjön har ganska god inblick i hur människor kan uppfatta information som ges dem.
Ett tillspetsat exempel. Efter att en Finlandsfärja häromåret missade en fyr i stockholms mellanskärgård med ett fåtal meter och blev stående en stund på skäret, så slogs det upp i flera tidningar helsidor med människor vilka högröda deklarerade att " vi fick ingen information om vad som hänt..."
Att sedan det visar sig att informationen om situationen på just den här händelsen lästes upp sju gånger i det interna högtalarsystemet, visades på alla intern-TV apparater och att all personal delgav alla de hann med personlig information, hade gått dessa "tyckare" helt förbi.
Vad vill jag säga med det då?
Jo, det viktiga är inte vad eller hur mycket information vi delger, (det finns ett begrepp "överinformation") utan det viktiga är HUR vi delger information.
Och det är här ledarskapet visar sig. (eller bristen på dito)
Det är som vi nautiker säger: vid god vind kan alla segla, det är vid svag vind som seglaren utmärker sig.
Så, det som jag tror att soldaterna efterfrågar är inte MER information generellt, utan begriplig, relevant (för honom/henne) och riktad till denne.
Det tror jag.
Pappsen
Ligger nog mycket i det Du säger. Man måste ha förmåga att sätta sig in i vilka frågor mottagaren ställer sig, och ge svar på dem. Kan tänka mig att i ditt exempel så har man varit alldeles övertydlig med att båten står på grund, ingen fara för liv och hälsa, hjälp är på väg. Men vad ville passagerarna veta förutom det. Maslow? Hur länge, skall vi sova här på grundet, har gamla farmor i Orsa fått reda på våran situation, kan jag få hjälp med att kontakta den som skall hämta mig på destinationen etc...... Det är nog detta fenomen som hemvärnet har att tampas med. Alltså veta vad som är efterfrågad information.
Ex. Bataljonsledningen får ett PM uppifrån som säger att alla kommer att tilldelas aktiva hörselkåpor under 2008.
Då räcker det inte att sprida ut endast detta budskap om man vill undvika förvirring och ryktesspridning. Kan man inte svara på följdfrågorna.....hur kommer de att delas ut, i vilken ordning, vem har sagt detta, hur får jag reda på när det är dags etc.... Dessutom är det nog viktigt att informationen delges via fastställda kanaler, då det finns allt för många i hemvärnet som försöker plocka poäng genom att alltid vara den som först kommer med en nyhet. De vet bara vad som komma skall men inget mer. Då startar förvirringen, ryktesspridningen, frustrationen över att inte få reda på något då man tror att sagesmannen vet mer. Säger man A så.........
Så tror jag det förhåller sig.