Behöver lite goda råd ang. en "ruggad" laptop alltså en som pallar med lite hårdare användning i fält och i mitt fall på sjön och jag har förstått att datorer spelar en allt större roll i det militära så Ni med militära kopplingar har hopperligen koll på vad som faktiskt funkar för sånt här.
Grundkraven är att den ska vara fukt/vattentålig dock inte så att man kan dyka med den men palla att stå utomhus i en båt med fukt och regn även om den får lite skydd av ett litet tak.
Liten och smidig gärna 12-14 tum, stöttålig konstruktion och hårddisk, möjlighet att koppla till GPS intern/extern, klara olika sjö/land kartografier helst i BSB format men även andra, men även annan givarutrustning som AIS, radar och digitala ekolod.
Kunna köras på 12V direktström eller batteri.
Möjlighet till mobilt bredband eller modem via mobil.
Användningsområdet är alltså som navigerings och komunikations verktyg ombord på en sportfiskebåt som används under hela den isfria delen av året och oavsett väder, vid allt från stilla skärgårdsfiske till 12-15 tim trollingpass mitt ute på Ålandshav eller Vänern/Vättern under vintern.
Så vad finns det och vad är intressant samt var köper man det till vettiga pengar??